Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

06-01-2012 om 20:08

Auto stinkt naar rook

Ik heb sinds vandaag een nieuwe 2ehandsauto. Alleen, de vorige eigenaar was nogal rokerig. Dus ik vind het nogal stinken. Kon de auto voor een redelijke prijs krijgen dus ik heb 'm toch genomen.
Hoe krijg ik de ergste rooklucht er in elk geval grotendeels uit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-01-2012 om 20:13

Wachten

Ik denk dat het met een paar weken wel weg is. Mijn auto rook in het begin naar hond, maar nu merk ik daar gelukkig niets meer van. Je zou eventueel zo'n autoluchtverfisser kunnen ophangen, maar ik vind chemische luchtjes gecombineerd met stank nooit zo'n succes.

Lastig

Mijn man zegt dat je rooklucht er nooit helemaal uit krijgt, maar met ozonreiniging kom je een heel eind. Zie hier als voorbeeld: http://www.a1-carcleaning.nl/geurverwijdering.html

Ilse

Ilse

06-01-2012 om 20:31

Ozon reiniger

Wij hebben die ozonreiniger gebruikt met een paar lease auto´s van ons bedrijf vanwege rooklucht. Was een heel stuk beter geworden maar volgens een paar mensen nog een klein beetje te ruiken (de echt anti rokers waren dat denk ik, haha). Maar het is wel een dure grap. Het kostte zo´n 140 euro meen ik mij te herinneren.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-01-2012 om 20:33

Azijn

Bekleding afnemen met een vochtige doek waar at azijn op zit. Eventueel zou je febreze kunnen gebruiken, vind ik zelf minder effectief en vaak het effect van een toiletspray. Beetje Pavlov: bij de geur denk ik meteen aan iets goors.
Als de lucht ook nog in de auto zit en een tijdje rijden met open raam niet helpt, zou je ook nog lampe berger kunnen branden. Daar heb ik zelfs de kattenpoeplucht achter het schot op zolder mee weg gekregen.
Vergeet niet om alle oppervlaktes met azijn af te nemen: dak, raamlijsten, pook, dashboard enz.
Rosa van der Zanden

Guinevere

Guinevere

06-01-2012 om 20:54

Ah, azijn

Nou, ik denk dat met azijn afnemen de goedkoopste optie is, daar ga ik dan maar mee beginnen denk ik. Kan ik altijd nog duurdere dingen proberen.
Wat ik me afvraag: bestaat er misschien ook " droog" shampoo voor bekleding? Erop strooien en dan opzuigen met de stofzuiger, dat idee?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-01-2012 om 21:03

Bestaat ook

Heb de naam even niet paraat. Is een soort scheerschuim wat je spuit, in laat trekken en dan afneemt. Werd vroeger voor mijn knuffels gebruikt . Kijk eens bij een drogisterij of een meubelzaak. Tapijtshampoo ofzo kan je wel gebruiken. Het is niet echt droog, even wachten tot je weer gaat autorijden.
Rosa van der Zanden

Hombre

Hombre

06-01-2012 om 21:31

Wachten idd

Mijn auto had hetzelfde probleem. Een muffe sigarettenlucht als je hem een tijdje dicht liet staan. In de showroom stonden de ramen natuurlijk open. Ik heb 'm nu een maand of vier en de lucht is er wel uit. Liet 'm meestal in de garage open staan luchten.

Wat ook hielp was dat ik bij het vervangen van de autoradio ontdekte dat er een paar dozijn peuken *achter* de asbak waren gekomen.

Guinevere

Guinevere

06-01-2012 om 21:39

Getsie hombre

Wat vies Hombre! Ik zal de asbak ook nog controleren (de radio ziet er prima uit dus die laat ik zitten). De ramen open is een goed idee, alleen niet buiten in dit seizoen. Onze garage is ingepikt door een verzameling (mammoet)skelters dus dat gaat niet. Bovendien moet ik 's morgens als eerste weg en dan zou ik de auto van mijn man van de oprit af moeten proberen te botsen. Wanneer is het lente?

Mamvantwee

Mamvantwee

06-01-2012 om 21:43

Ging vanzelf

Bij onze auto was het hetzelfde verhaal, maar na een paar maanden was de rooklucht weg. Niets bijzonders voor gedaan, zelfs niet meer dan normaal luchten. Overigens ben ik ook erg gevoelig voor rooklucht.

Groet, Mamvantwee

Vic

Vic

06-01-2012 om 21:52

Echt

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik rookte vroeger wel eens in de auto. Weliswaar met met raam open en en zonder de asbak te gebruiken, maar toch rook mijn auto best naar rook. Nadat ik gestopt was, was de rooklucht binnen een maand verdwenen.

Guinevere

Guinevere

06-01-2012 om 21:56

Een maand?

Hmmm, een maand vind ik lang hoor, ik zit er vrijwel dagelijks 100 km in.... als ik morgen fut heb dan ga ik wel met de azijn aan de slag. Heb ik toch nog staan, schoonmaakazijn.

Vic

Vic

06-01-2012 om 22:03

Ammonia

Ik zou het zelf eerder met ammonia proberen. Dat verwijdert i.i.g. heel effectief nicotinevlekken van deuren en ramen. Ik weet niet of je auto dan nog erger gaat stinken naar de ammonia.

Inge M

Inge M

06-01-2012 om 23:07

Kijk eens op de site van ecodor

Die hebben allerlei spullen tegen geuren.
Bij ons (ander geurtje) heeft dat goed geholpen.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-01-2012 om 11:33

Langer dan een maand.

Het duurde wel een paar maanden voordat de rooklucht eruit was. Zonder andere hulpmiddelen dan.

Groet, Mamvantwee

Kiki

Kiki

07-01-2012 om 12:25

Een kopje koffie in de auto zetten

en een nachtje laten trekken.

Gewoon de poeder dan, dat gebruiken wij voor alle geurtjes die weg moeten.
Het werkte perfect toen er een kind gespuugd had in de auto. De geur was schoon weg.
Dan moet rook ook wel lukken dunkt me

Guinevere

Guinevere

07-01-2012 om 12:54

Kiki? en de azijn werkt al voor 50%!

Heb zojuist de hele auto aan de binnenkant afgenomen met een vochtige azijndoek. Ook het plafond, de stoelen, vloer en de hoedenplank. Ik moet zeggen, de ergste stank is al weg. De matten heb ik eruit gehaald, die mogen een paar weken luchten in de garage. Zometeen even ruiken hoe het ervoor staat en dan kan ik nog een azijnronde doen. Met een wattenstaafje met azijnwater heb ik de kieren gedaan, nou, het was echt pikzwart.
Hoe bedoel je de koffiemethode precies, Kiki? Een kop oploskoffie in de auto neerzetten of alleen het poeder? De senseo aansluiten in de auto lijkt me niet zo'n goed idee...

Kiki

Kiki

07-01-2012 om 13:42

Guinevere

Ik bedoelde gewoon de poeder van een pak oploskoffie in een kopje doen en een nachtje in de auto laten staan.

Dus je hoeft geen koffie in de auto te zetten of een senseo op de sigarettenaansteker aan te sluiten

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-01-2012 om 13:54

Nee, echte koffie

Doen ze in het vliegtuig ook met spugers: filterkoffie strooien em later opzuigen. Net als bij de parfurmerie: na een x-aantal geuren krijg je wat koffie te ruiken zodat de geur in je neus weer geneutraliseerd wordt of zoiets. Als het gaat vriezen kan je die matten ook nog ij de vrieskou leggen. Al schijnt morgendauw ook goed te helpen.

Rosa van der Zanden

Guinevere

Guinevere

07-01-2012 om 14:02

Koffie

Dat klinkt simpel, met koffie. Ik ga eens kijken wat ik in de kast heb. Ik zal maar niet strooien want het is nu toch enigszins vochtig overal
Zit nu op 75% stank vermindering, maar misschien komt het weer opzetten na een dagje, het zal wel diep zitten.

Heb je er 200 euro voor over?

Dan breng je 'm naar een professionele cleaner en die cleant je auto van binnen en van buiten en hij is weer als nieuw, ook de bekleding. Dan is die rooklucht 1x verleden tijd.

Ooit eens gedaan met mijn vorige auto en het was elke euro waard. Als nieuw en alles weer fris en fruitig

Niet goedkoop, wel effectief.

sinas

sinas

07-01-2012 om 21:36

Inderdaad

voor 200 euro is je auto als nieuw. Toen wij die van mijn vader overnamen was hij volledig doorrookt en de bekleding was niet om aan te zien. Na de cleaning zei mijn vader zelfs dat hij nog nooit zo schoon geweest was, ja, toen hij nieuw was hahahaha

Guinevere

Guinevere

08-01-2012 om 22:09

Nee...

Nee, ik heb er geen 200 ballen voor over, zeker niet nu ik na 1 dag het azijneffect heb besnuffeld. Het verschil is opzienbarend, ik hoef nu geen zuurstofmasker meer op! Kosten rond de 0,05 euro en 2 keer een half uur boenen. Bedankt!

Tips voor watervlekken?

In mijn auto heb ik watervlekken op de bekleding. Niet eens van een leeggelopen fles maar een fles die uit de koelkast kwam en aan de buitenkant wat nat werd. Weet iemand wat ik daar aan moet doen?

En dan nog een vraag: als jullie het hebben over azijn, bedoel je dan schoonmaakazijn of gewone azijn?

Margriet*

Margriet*

09-01-2012 om 14:53

Savon

ik lees mee. Wat mis ik die autostoeltjes, daarvan kon je tenminste de hoes uitwassen...

Guinevere

Guinevere

09-01-2012 om 20:16

Watervlekken

Om te beginnen: mijn collega reed vandaag met me mee en hij vond de auto "als nieuw" ruiken!
Voor die watervlekken: thuis heb ik dat wel op een stoffen fauteuil. Dat heb ik behandeld met zo'n soort spuitbus (HG), en dan moet je poetsen met een vochtige doek. De waterkringen zijn dan wel weg. Ik heb wel het idee dat het nu steeds sneller vies wordt, dus na behandeling moet je het wel behandelen met een soort vuilafstotende spray (meubelzaak).

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-01-2012 om 22:50

Goedkope azijn

Neem de goedkoopste, kleurloze azijn die je vinden kunt. Watervlekken weet ik niet, kan me voorstellen dat een vochtige doek met een klein beetje azijn erbij (dus geen azijndoek zoals in het rook-geval) kan helpen. Waarschijnlijk is het de kalk in het water wat je ziet. Randen aandeppen en dan naar buiten toe werken zodat de hele stoel licht vochtig wordt om nieuwe kringen te voorkomen. Of je doet er een hoes over.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.