Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bomba

Bomba

02-01-2013 om 01:25

Auto parkeren voor een fietsuitrit

Situatie: wij wonen in een blok van drie met naast ons een brandgang die ook doorgang geeft aan fietsers van achterliggende huizen. Gang loopt alle kanten op, dus fietsers kunnen ook andere uitgangen kiezen.

Als je de fietsuitrit uitkomt ligt er een breed trottoir met daaraan parkeerhaven parallel lopend aan straat.

Achter ons wonen een paar mensen die ons in het verleden en jongste kind vorige week aangesproken hebben dat onze auto in een parkeervak staat voor de fietsuitrit en dat ze daar problemen mee hebben.

Kort: de auto mag daar toch gewoon staan? Er werd door deze mensen al eens geopperd dat de auto niet voor de pad mag staan maar dat lijkt me onzin omdat er nog een breed trottoir tussenzit en de parkeerhaven er toch niet voor niks ligt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

02-01-2013 om 08:22

Ja?

Want er is toch genoeg ruimte om met de fiets over de stoep weg te komen? Links en rechts, alleen niet rechtdoor?

Wij hebben ook zoiets achter. Iemand heeft daar een schuin houten plankje gemaakt in een parkeervak zodat je met de fiets zo de stoep op kunt....als er geen auto staat. Ik geloof niet dat er ooit iemand klaagt als er wel een auto staat. Dan gaan ze 1 meter verder de stoep op en af.

Hanne.

Hanne.

02-01-2013 om 08:27

Fiets via stoep

De auto staat aan de rand van het trottoir in een parkeervak. Hoe netjes wil je een auto parkeren?

Ben benieuwd naar het argument waarom het niet zou mogen. (al snap ik best dat het fijner is als je met je fiets meteen door kan, maar technisch gezien is de fietser dan juist fout. Die fietst over het trottoir).

Merel

Merel

02-01-2013 om 10:30

Andersom

Hier hebben we een uitrit bij een gang tussen de huizen, het parkeervak houdt daar op, en begint één meter verder weer. Dus hier is rekening gehouden met fietsen en brommers. Als dat er niet zou zijn zouden er denk ik ook auto's staan en moet je met je fiets tussen de auto's door lijkt me, of ergens links of rechts naar een opening lopen met je fiets.
Vreemd trouwens dat ze een kind aanspreken over het parkeergedrag van zijn ouders, wees dan zo flink om zelf aan te bellen.

Bomba

Bomba

02-01-2013 om 10:44

Gelukkig

Het lijkt mij ook zoals jullie het zeggen maar omdat bewoners tegen jongste nog eens expliciet erbij vermeldden: "Dat mag zo niet, dat moet je maar eens tegen je ouders zeggen", ging ik toch twijfelen.

Het is hetzelfde als bij jou Limi, dan zouden ze evt even over het trottoir opzij moeten fietsen en dan een stukje verder er vanaf, of idd tussen de auto's door en dan kan ook gemakkelijk maar dan is het niet in een strakke rechte lijn.
Ik houd er btw wel rekening mee, zet de auto zo ver mogelijk naar achter tegen de rand zodat er gemakkelijk twee auto's in dat vak kunnen(is ook de bedoeling) maar dat de fietsers ook nog goed tussen die twee auto's door kunnen.
Daarbij is aan hun kant ook nog aan twee kanten een uitgang maar ze kiezen ervoor om er bij ons uit te rijden. Is denk ik een halve minuut dichterbij de winkels.

Als gemeente het anders had gewild dan hadden ze het wel hetzelfde gedaan als bij Merel.

Bedankt voor jullie reacties

Limi

Limi

02-01-2013 om 11:38

Er staat ook niet zo'n wit kruis op het parkeervak, toch? dus mag je er zeker wel parkeren.

Wat een rare mensen.

Aan de andere kant van onze brandgang moet ik 1 meter naar links over de stoep om de afrit van een garage te benutten. Als er kliko's staan rechts van de afrit (de meeste staan links, want er passen er maar 2 rechts) kan ik ook wel eens die bocht niet maken met de fietskar. Dan volstaat een klein duwtje tegen een kliko. Ik zie al voor me dat ik de buurt ga verzoeken om de kliko's maar allemaal links van de afrit te zetten omdat ik toevallig een fietskar heb. Dat vind ik een beetje op hetzelfde neerkomen...

Goh

Wij wonen in een heel krap opgezet wijkje (60 woningen per hectare) en ik houd altijd rekening met dit soort verzoeken van buren. Gewoon, omdat het fijn is als dat soort zaken wederzijds een beetje prettig wordt afgehandeld. Er komt vast wel weer een moment dat ik iets vraag aan die ander wat voor diegene compleet belachelijk lijkt.
Hier zijn er al problemen als 2 huizen tegelijk iets aan de tuin doen of verbouwen, met een enkele kuub zand worden er al doorgangen afgesloten.

Rekening met elkaar houden hoeft geen pijn te doen. Gelijk hebben is niet altijd zaligmakend in burenzaken.

Merel

Merel

02-01-2013 om 14:01

Rodebeuk

Bedoel je nou dat Bomba haar auto niet in de parkeerhaven moet zetten (een parkeerhaven voor 2 auto's waar er dan dus maar een in staat) en haar auto ergens anders moet parkeren? Of dat die mensen die iets moeten uitwijken met hun fiets, zodat ze dus niet in een rechte lijn de straat op kunnen fietsen maar tussen de auto's door moeten fietsen (waar volgens Bomba ruimte genoeg voor is) daar maar rekening mee moeten houden?
Ik zou in dit geval wel blijven parkeren, omdat hier de parkeerruimte nou eenmaal niet voldoende is, maar ruimte overblijven houden voor de fietsers om tussen de auto's door te kunnen. Tevens hebben ze volgens mij meerdere mogelijkheden om met de fiets weg te kunnen, dus ik vind dit zelf van die mensen een beetje muggenziften hoor.

P

P

02-01-2013 om 16:37

Tja

Als zij netjes met de fiets aan de hand door de poort lopen kunnen ze ook tussen de auto's door. In volle vaart al fietsend is dat een stuk lastiger, dus fietsen ze of lopen ze?

Bomba

Bomba

02-01-2013 om 17:07

Rekening houden met

Er staat geen kruis op het wegdek geschilderd. Ieder vak kan 2 auto's herbergen, dan komt er een metertje boom en zand en dan weer een parkeervak. Zou ik mijn auto niet in het parkeervak voor mijn huis kunnen zetten dan zou ik hem een stuk verder schuin aan de overkant van een hele brede straat moeten parkeren. De andere vakken zijn ook altijd bezet. Voor het huis is natuurlijk het gemakkelijkst, ivm met boodschappen.

De mensen die achter ons in de huizen wonen hebben een brandgang over de hele breedte van de huizen lopen, het zou naar mijn idee voor hun veel gemakkelijk zijn om aan die kant uit te fietsen maar ze verkiezen de kant waar de brandgang naast ons huis loopt. Waarom weet ik eigenlijk niet, denk toch dat het iets korter is(halve minuut?).

P, ze fietsen. Ze komen lopend hun eigen poort uit, stappen dan op de fietsen en rijden dan de brandgang in tussen ons huis en onze naaste buren. Fietsen tussen de auto's kan prima, maar gaat niet helemaal in een rechte lijn vanuit brandgang. De brandgang naast ons huis zal zo'n 25 meter zijn. Aan hun zijde hetzelfde naar beide kanten.

Het is niet dat ik geen rekening met de achterburen wil houden, anders zou ik de auto ook niet zover mogelijk naar achteren parkeren. Maar om hem nu helemaal weg te zetten omdat zij hierdoor willen en het bochtje over het trottoir of tussen de auto's niet willen nemen gaat mij een beetje te ver. Maar als ik niet in mijn recht zou staan, tja dan zou het natuurlijk een ander verhaal worden.

Limi

Limi

02-01-2013 om 19:30

Nou

Ik denk dat jij, als je bijvoorbeeld een verzoek in zou dienen bij de gemeente, eerder kans maakt op twee van die strategisch geplaatste hekjes aan het eind van de brandgang, dan zij op een kruis op je parkeervak. Het is niet de bedoeling dat zij iemand van de sokken rijden als ze uit de brandgang komen fietsen natuurlijk...

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2013 om 02:33

Dit ga je niet winnen

Onze tuin heeft een voor- en achteruitgang. De vooruitgang grenst aan een straatje, de achteruitgang komt uit op een parkeerterrein. Omdat ik mijn fiets nogal eens naast het huis parkeer in de richting van het parkeerterrein, vond (en vind) ik het handig als ik met die fiets via de achterkant, dus via het parkeerterrein uit de tuin weg kon. Anders moest ik eerst de fiets keren en dan via het voorpaadje de tuin uit. Maar het kwam (en komt) regelmatig voor dat iemand pal voor onze tuinuitgang zijn/haar auto neerzet(te). Echt met de snuit in de heg. Toen ik de eigenaresse van de auto aansprak op dit feit gaf ze op snibbige toon te kennen: je hebt toch nog een uitgang dan kun je toch via die kant uit de tuin? Ze had gelijk, ik kon met enige moeite ook de andere uitgang nemen, maar ik vind het echt van de zotte als ik mijn eigen tuin niet gewoon via voor- én achteruitgang kan verlaten, omdat een ervan geblokkeerd wordt. Omdat het mij echt ergerdere heb ik bij de gemeente gevraagd of er dan niet ten mínste iets geplaatst kon worden zodat auto's wel een beetje ruimte open móesten laten, zodat we in ieder geval de tuin uitkonden. Ik wilde dus een compromis. Wat mij betreft mocht daar een auto parkeren, zolang er maar een fiets langs paste. Maar de gemeente gaf terug dat dat niet mogelijk was, omdat het nu eenmaal een parkeerplek was/is. Ik mocht er zelf wel iets zetten. Een stoeltje of zo, zodat ik daarmee dan toch wat ruimte afdwong.
Ik blijf het oneens met die uitspraak. Sinds wanneer heb je maar recht op een fatsoenlijk bereikbare tuinuitgang? En sinds wanneer is het normaal dat autobezitters de toegang van een pad blokkeren? Ik vind het toch ook wel getuigen van attent gedrag als je daar rekening mee houdt. Ik begrijp van Bomba dat ze haar best doet door de auto zo veel mogelijk uit de weg te zetten, maar is dat genoeg?
Het is lastig om te oordelen over een situatie zoals bij Bomba als je er geen plaatje van kunt bekijken. Zoals ik het nu begrijp komt het achterpad nogal ongelukkig uit op de parkeerplaatsen. Omdat Bomba het over een brandgang heeft met meerdere uitgangen tussen de huizen door, vind ik wel dat de kant van de parkeerplaatsen ruimte moeten bieden aan een vrije doorgang. Maar is die vrije doorgang er voldoende bij het parkeerterrein? Zo ja, dan moeten de buren niet klagen, zo nee, dan hebben ze gelijk dat ze klagen.

Fiorucci

Fiorucci

03-01-2013 om 09:42

Maar

Als die buren werkelijk een probleem hebben, laat ze dan het fatsoen hebben om Bomba zelf hierover aan te spreken, ipv haar jongste kind.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2013 om 14:25

Kaaskopje

Ik lees in Bomba's verhaal dat de buren prima ruimte hebben om uit de brandgang te komen.

Eerlijk gezegd vind ik het gedrag van Bomba's buren trouwens te gek voor woorden. Dat je zoiets durft te vragen.

Ik denk dat ik hier verder niks mee zou doen. En als ze mij persoonlijk aanspreken? Tja, ik zou ze denk ik doorverwijzen naar de gemeente. Het is een parkeerplaats en het blijft een parkeerplaats. Als zij vinden dat het anders ingericht moet worden: veel succes...

Overigens mag je zover ik weet niet over de stoep fietsen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2013 om 16:31

Zonder de reacties te lezen

ik heb nu het idee dat de titel niet bij de tekst past)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2013 om 16:36

Kind aanspreken

Nee, dat ze een kind erop aanspreken is wel flauw. Wat ik wel echt belangrijk vind is of de weg vrij is voor eventuele vluchtnoodzaak. Als dat bij elke uitgang kan is er niets aan de hand.

Jesse_1

Jesse_1

03-01-2013 om 18:09

Verlaagd trottoir

Is het trottoir verlaagd? Dan is het de bedoeling dat je daar van de stoep af gaat, anders lijkt het me niet een aangewezen plek. Maar het lijkt me sowieso niet fijn als er regelmatig mensen langs mijn geparkeerde auto fietsen moet ik zeggen.

Bomba

Bomba

03-01-2013 om 22:42

Voor kaaskopje beschrijving

Kaaskopje, zoals ik de situatie bij jou voor ogen zie grenzen de auto's dus meteen aan jullie tuin en zit er geen trottoir meer tussen? Dat is een hele andere situatie.
Ik zal het nog een keer proberen te schetsen al heb ik het ergens vooraan in dit draadje ook al gedaan:
Onze brede straat met huizen in blokken van drie. Tussen ons huis en het huis van de (losse) buren (dus het volgende blok) loopt een brandgang naar de achtergelegen huizen(welke dus in een andere straat staan) maar die huizen hebben ook aan hun kant aan beide zijden de gelegenheid om uit te fietsen(die brandgang staat dus loodrecht op de onze en loopt over de hele breedte van hun blokken), daar zijn ook geen parkeervakken dus daar staan geen auto's, is een hele brede uitrijgelegenheid. In onze straat(aan de voorkant dus) zijn parkeerhavens, parallel lopend aan de straat. Steeds een haven waarin twee auto's heel ruim passen, misschien zelfs wel drie kleintjes. Tussen alle parkeerhavens een metertje waarop boom met zand staat.
Als ik mijn auto tegen de rand zet waarin de boom staat kan er met gemak een fiets tussen de auto's door, alleen niet in een rechte lijn met de brandgang, er moet ongeveer een meter uitgeweken worden. Tussen einde van brandgang een begin van parkeerhaven ligt een breed trottoir waarheen gedraaid kan worden met al fietsend zal dat misschien wat moeilijker zijn om een scherpe bocht te nemen,

Jesse, als men de brandgang uitkomt is er idd een verlaagd trottoir, maar dat beslaat wel drie derde van de parkeerhaven, dus ook onze tuin, de branduitgang en ook nog de tuin van de buren, dus er kan heel breed vanaf gereden worden, wel tussen de 2 auto's door die dan geparkeerd staan.

Bomba

Bomba

03-01-2013 om 22:55

Weet nu wat te zeggen

Dat ze kind aanspraken vonden wij, en ook kind, ook wel een beetje raar. Dame stapte nog echt van haar fiets af om naar jongste toe te komen en dit te melden. Jongste stond erbij en keek ernaar Hij wist ook niet wat hij er mee moest. Het verhaal was ook nog wat uitgebreider dan alleen de melding en dat hij het maar tegen ons moest zeggen. Ook werd hem nog voorgelegd "stel dat jij hard uit de pad komt gefietst en je ziet de auto in het donker niet staan, dat is toch hartstikke gevaarlijk voor jou". Als ik daar nu over nadenk is dat iets wat ik ook om kan draaien. Als zij 's avonds laat hard uit de pad komen gefietst dan zou dat wel heel gevaarlijk zijn voor de evt voetgangers die op het trottoir kunnen lopen, maar ik denk dat ze daaraan nog niet gedacht hebben.
Ach, ik was alleen benieuwd of ik in mijn recht zou staan als zij ons nog eens aan zullen spreken en zoals ik hier van iedereen lees(Kaaskopje zelfs via de Gemeente)is de parkeerhaven toch echt een parkeerhaven, ook al komt de brandgang erop uit via het trottoir.

Inderdaad bomba

Die buurvrouw moet gewoon niet fietsen in de brandgang en over de stoep. Raar fenomeen toch, dat mensen, zodra ze hun fiets pakken, niet kunnen wachten met fietsen tot ze op de straat zijn. Ik liep eens over de stoep toen er een kind uit de brandgang geraced kwam, hij sloeg over de kop over de buggy met mijn dreumes erin.

Ik zou die buurvrouw dus met haar eigen argument om de oren slaan. Dat het gevaarlijk is om fietsend uit de brandgang te komen.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2013 om 10:33

Mmm verlaagd trottoir

Dat maakt dat het wel als uitgang van de brandgang gezien kan worden.

Maar blijft dat het een onduidelijke situatie is, want blijkbaar is het ook een parkeervak. En bovendien is die uitgang, zover ik kan zien, alleen bedoelt om met de fiets aan de hand de straat op te rijden....

Kun je je auto niet zo plaatsen dat ze wel min of meer in een rechte lijn kunnen "fietsen". Als de afrit 2/3 van het vak beslaat en het vak is heel ruim, zo daar toch ruimte voor moeten zijn.

Blijf er overigens bij dat dit een slecht ontwerp is en dat de gemeente hier iets van zou moeten vinden. Gezien de verlaagde stoep zou het mij echter niet verbazen als er dan een wit kruis komt op een gedeelte van het parkeervak...

Marie

Marie

04-01-2013 om 13:08

Brandgang niet om te fietsen?

Hoi
Mag er in de brandgang wel gefietst worden? Ik neem aan dat het niet aangewezen is als fietspad? Staat toch geen bord met "fietspad"?
Dus het is een trottoir en daar mag ook niet gefietst worden.
Iedereen moet dus met de fiets aan de hand over het trottoir / door de brandgang lopen.
En dat is ook wel zo veilig, je kunt dan immers zomaar iemand aanrijden als je uit de brandgang komt. En hoe zit het met spelende kinderen in de brandgang/steeg?
Je hebt trouwens best kans dat de parkeervakken juist met opzet gesitueerd zijn voor de brandgang door de gemeente, om de fietsers te ontmoedigen de brandgang als fietspad te gebruiken.
succes

Bomba

Bomba

04-01-2013 om 18:13

Gebeld

Dat is wel zo ja, als er gefietst wordt in de brandgang is het ook gevaarlijk voor kinderen/mensen die de hoek om komen. Er wordt niet echt gespeeld in die gang maar er doorheen gaan gebeurt aan de lopende band.

De auto zo neer zo zetten dat er in een rechte lijn gefietst kan worden gaat net niet lukken. Wij hebben een auto model station, is nog wat langer door gemiddeld.

Maar...man heeft vandaag naar de Gemeente gebeld! Om toch zekerheid te hebben over het gevraagde. Gemeente heeft aangegeven dat wat achterburen vragen onzin is en als er problemen zijn, ze maar naar gemeente moeten bellen voor info. Ook zij gaven aan dat fietsen gevaarlijke situaties op kunnen leveren. Parkeerhaven is parkeerhaven en blijft daarvoor ook in gebruik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2013 om 23:24

Mooi

Dan heb je je antwoord dus klaar mochten ze ooit de moed hebben om jou er direct op aan te spreken.

Je kunt ze altijd aanraden om een schriftelijke klacht in te dienen bij de gemeente. Waarschijnlijk krijgen ze dan een mooi antwoord terug

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2013 om 00:07

Nou dat is duidelijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.