Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck

Puck

29-08-2016 om 00:53

augurken van de moestuintjes: top of flop?

Wie van jullie heeft augurken geoogst van de grootgrutter moestuintjes? Was dat top of flop. Toen wij van vakantie terugkwamen hadden we ineens drie augurken met de afmetingen van ongeveer 1/3 komkommer. Gezocht op internet want wat moet je ermee? Gelezen dat het geen probleem is dat ze zo groot zijn en dat je ze zowel vers kunt eten als in kunt maken. Ik dus 1 zo'n ding in plakjes gesneden en geproefd. Vies!!!!! hartstikke bitter. Nu staat het in een pekelbadje om morgen in te maken in azijn met kruiden. Kijken of het dan te redden is. Wat zijn jullie ervaringen?

Tine Winkel

Tine Winkel

29-08-2016 om 08:21

nog niets

alleen nog maar geoogst, we moeten ze nog proberen.
Uit mijn oude tuinboekjes weet ik dat toen gewaarschuwd werd dat je nooit op augurkstelen moet staan, omdat dan de vrucht bitter zou worden. Misschien is dat het geval geweest? Bij ons kan dat niet, dus wat dat betreft zouden die van ons wel goed moeten zijn. Ze zien er alleen wel heel angstaanjagend uit, rare vormen met spikes.

Net augurken ingemaakt

Meegebracht uit Tsjechië, dus niet van die moestuintjes. Maar: deze smaakten rauw ook behoorlijk bitter. We hebben ze ingemaakt en het zijn heerlijke augurkjes geworden.

Zaadje

Zaadje

29-08-2016 om 09:22

Drie

Drie zaadjes, plantjes samen opgebonden. 1 mislukte en twee formaat zure bom met stekels. Smaak: komkommer.

Nu tomaten oogsten, de snackversie, 6 zaadjes. Formaatje van doperwt tot uit de kluiten gewassen spruit. Smaak: zoet met taaie schil.

Volgend jaar koop ik in de winkel wat ik wil.
Ben van februari tot nu bezig voor een boterhamzakje tomaatjes en twee agressieve augurken. Voor in m'n kasje koop ik dan wel wat verse kruiden. Kant en klaar en uitgebroed. Als die overleven.

Puck

Puck

29-08-2016 om 10:30

haha Zaadje

Jouw posting beschrijft helemaal mijn gevoel van die moestuintjes: veel werk voor een beroerde opbrengst. Tomaatjes gaat hier altijd fout omdat wij in een phytophtopa-gevoelig gebied wonen. De spinazie: ach, wat heb je aan 5 plantjes met een heel gezin. Broccoli: al doorgeschoten voor het uberhaupt een een plant was. Watermeloen nog steeds een plantje met 2 blaadjes.
Tine: augurk staat zo in de kas dat het onmogelijk is geweest om op de stengels te staan, plant heeft zichzelf keurig om een rek de hoogte in gewerkt.
Anneuq: was is jouw recept voor inmaken geweest en hoe lang heb je ze ingemaakt voor je ze geproefd hebt. Lees overal een maand of 2 maar als jij zegt dat je ze net hebt meegebracht en nu al weet dat ze lekker zijn dan kan dat niet. Zijn ze eerder eetbaar?

Inanna

Inanna

29-08-2016 om 10:38

1 augurk

De opbrengst hier is 1 augurk, mooi formaat met spikes. Ik heb hem met dochter opgegeten en hij smaakte naar komkommer, maar met een wat vastere structuur.
Mijn courgette leverde 3 courgettes op, 2 van normaal formaat, 1 is nog een ukkie.
Verder was de oogst dit jaar beroerd. 5 zure aardbeien en een paar verlepte blaadjes sla. Ik heb er verder ook geen fluit aan gedaan hoor, behalve water geven.
Wat het wel heel goed deed dit jaar was mijn paardenbloem. Eindelijk gelukt, je zou denken dat dat overal groeit, maar in mijn tuin wilde het maar niet, tot dit jaar. Heel fijn, want onze baardagame is dol op de bloemen.

Puck

Ja joh, na een week hebben we ze al opgegeten! Mijn dochter (9) had ze ingemaakt en ze kon niet wachten Smaakte prima.
Ik weet de verhoudingen niet meer, we deden maar wat. Maar wat er in ging, was ongeveer dit: inmaakazijn, kurkuma, jeneverbessen, kruidnagel, korianderzaad, mosterdzaad en een paar kleine gedroogde chilipepertjes. Die laatsten maakten het wel erg pittig, dus als je daar niet van houdt kun je die beter weglaten.
Ik had gegoogeld op inmaakkruiden en daaruit zo'n beetje genomen wat ik in huis had. Ik vond het wel een succes. De augurken zijn op en in hetzelfde inmaakgoedje (zonde om weg te gooien) hebben we nu een bloemkool in stukjes gedaan. Zal mij benieuwen

We hadden de augurken idd gepekeld, goed afgespoeld. Toen de azijn verwarmd tot aan de kook, kruiden erbij, roeren. Alles in een schone pot, pot omkeren en 's avonds weer overeind gezet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-08-2016 om 11:01

mislukking

Na de zoveelste mislukking met zaaien, zowel bloemen als groente, heb ik besloten er geen tijd, ruimte en energie meer in te steken. Om het bij de moestuintjes te houden: mijn tomaten doen het wel maar niet uitbundig, de augurk liet zijn half volgroeide vruchtjes vallen en staat geel weg te kwijnen, en toen de courgette eindelijk een vrucht begon te vormen werd hij afgelopen week door de slakken tot de bodem afgevreten, ook de sperzieboontjes die er naast stonden werden afgevreten (op de boontjes zelf na).

Pirata

Pirata

29-08-2016 om 11:27

slakken

alle planten zijn hier opgegeten door slakken. Toen heb ik maar uitgelopen aardappelen gepoot op die plek. Dus hier geen augurken, maar binnenkort een maaltje aardappel.

Christel

Christel

29-08-2016 om 16:16

Opbrengst hier

van volgens mij 3 zaadjes: zeker 50 augurken, formaat 1/3 komkommer. Man heeft ze ingemaakt en nu krijgt iedereen die jarig is een pot augurken

Tine Winkel

Tine Winkel

29-08-2016 om 17:13

hier

lekker gegeten van de courgette, diverse formaten (25 - 1400 gram), gemiddeld 1,5 courgette per plant. Veel kerstomaatjes (nou ja, totaal ca. 600 gram nu, en nog meer op komst), enkele kroppen andijvie, 3 zielige venkels, doorgeschoten broccoli en rucola. Hoe de sperzies smaakten weet ik niet, de slakken vonden de blaadjes erg lekker, maar lieten idd wat van de boontjes hangen. De kruiden deden het best goed, bv. basilicum en tijm, lekker! O ja, worteltjes, heerlijk (100 gram...). En de bietjes doen het ook wel, 2 keer eten in totaal.
Als er komend jaar weer een actie is, gaan we in ieder geval niet meer zaaien in de suffe potjes, maar gewoon zoals het hoort (bij sommige direct ter plaatse, dus niet verspenen voor bv. radijs en bietjes etc.), in de moestuin die we dan echt hebben. Leuk, daar heb ik zin in.

Puck

Puck

29-08-2016 om 21:13

ben benieuwd

Eerste augurken net ingemaakt, beetje van mezelf beetje van Anneque. Met mosterdzaadjes, verse koriander, verse dille, jeneverbessen en een rood pepertje van de moestuintjes (die doen het ook goed). Ziet er in de potjes al hip uit, benieuwd hoe het gaat smaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.