Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

25-04-2013 om 10:29

Aubergines, wat maak ik er van?

Ik heb bij de ah twee aubergines gekocht. Vergetend dat vooral de kinderen er geen fan van zijn.
Wie heeft een idee wat ik er morgen mee kan gaan maken?
De laatste keer had ik een ovenschotel met tomatenblokjes en mozzarella.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

25-04-2013 om 10:45

Ratatouille?

Dan valt de aubergine minder op.

Bijvoorbeeld

Moussaka, parmigiana di melanzane, of sambal goreng terong. Van die eerste twee zijn genoeg recepten te vinden. Het laatste gerecht maak je aldus: snij de aubergine in vrij grove stukken. Maak in de vijzel (autentiek) of de keukenmachine ui, knoflook en spaanse peper fijn (of neem een schep sambal oelek ipv spaanse peper).

Verhit een fikse een laag olie in pan of (beter) wok, en bak de stukken aubergine goudbruin. Zet ze apart, haal de meest olie uit de wok en fruit in het resterende beetje het ui/peperprutje. Flink fruiten, je wilt geen smaak van rauwe ui (ik tenminste niet). Voeg goela djawa (of bruine suiker) en asem toe, daarna de aubergineblokjes en laat het geheel een kwartiertje ofzo pruttelen.

Aubergine komt helaas het beste tot zijn recht als-ie eerst in flink heet vet gebakken wordt. Instrijken met olie en vervolgens grillen gaat geloof ik ook. Maar een auberginegerecht zonder olie wordt maar behelpen.

O wacht even, er schiet me er nog 1 te binnen, baba ganoesj. Daarvoor maak je de aubergine klaar in de oven en dan pureer je m. Daar gaat vziw ook olie in, maar dan achteraf.

Er moet ook nog zout en desgewenst peper in de sambal goreng terong.

En een beroemd auberginegerecht dat ik niet had genoemd maar me later te binnenschoot: imam bayildi. Uit de Turkse keuken. Ook weer met flink olie, vziw.

Groeten,

Temet

Oeps

Er moet ook nog zout en desgewenst peper in de sambal goreng terong.

En een beroemd auberginegerecht dat ik niet had genoemd maar me later te binnenschoot: imam bayildi. Uit de Turkse keuken. Ook weer met flink olie, vziw.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

25-04-2013 om 14:47

Contactgrill

Als je een contactgrill hebt, heb je maar heel weinig vet nodig en kun je ze perfect grillen tot ze gaar zijn. Vervolgens verwerken in een moussaka of ovengerecht met tomaten en mozzarella en bascilicum.
Gr. Bibi

Vera*

Vera*

25-04-2013 om 18:27

Grillen

De truc is dus grillen. Ik zal er een recept bij zoeken en dat uitproberen.

Woensdag

Woensdag

25-04-2013 om 20:50

Absoluut dit recept proberen

Als je van pittig houdt, en van wat zoet, neem dan het volgende recept! Laatst geprobeerd en het ging schoon op (bijna de pan erbij op gelikt): http://www.smulweb.nl/recepten/1411468/Geglaceerde-aubergine-met-honing-en-harissa

Ingelegde groente

In Italie is iets als ingelegde groente heel populair als voorafje of op n toastje. Grill of bak de plakken aubergine en leg ze dan in een schaal waar je n dressing van olijfolie, citroensap en peper en zout overheen doet. Als t afgekoeld strooi je er nog blaadjes munt overheen. Heerlijk!!!

Dorry

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jammie...

moussaka....idd, maar dan is 2 wat weinig, en idd eerst grillen (veel werk..)

Andere optie in een stoofschotel met lam of rund. met komijn, koriander, pepertjes en gember en een blik tomaten...en dan heeerlijk meestoven. Jammie! En dan aan het einde nog een blik kikkererwten erdoor en met couscous serveren....echt weer voor ook, stoofvlees...brbrbr wat is het koud!

Ingrid

Mea Proefrok

Mea Proefrok

26-04-2013 om 15:57

A la claudia roden

Dit is mijn favoriete auberginerecept: snijd de aubergine in dikke plakken van 1 centimeter. Lichtjes insmeren met olijfolie, wat zeezout erover en grillen op een bakplaat. Intussen met blikje tomaatblokjes, sjalotje, knoflook en klein schepje suiker snelle tomatensaus maken. In ovenschaal aubergine leggen, daarover de saus, daarbovenop stukjes mozzarella en wat basilicum. Even goed doorwarmen in hete oven. Serveren met rijst of pasta of warm Turks brood en groene salade.

Mussie

Mussie

26-04-2013 om 18:03

Koken voor de moussaka

ik kook de plakken altijd een minuut of 2 voor ik ze in de ovenschaal doe. Ik denk om eerlijk te zijn dat grillen lekkerder is, maar dat vind ik teveel werk en dan zou ik nooit moussaka maken. Op deze manier maak ik het vrij regelmatig omdat het hier goed in de smaak valt en niet veel werk is.

Vic

Vic

26-04-2013 om 18:29

Mea

Is dat niet gewoon Melanzane? Tenminste, dat is wel hoe ik noem wat ik op die manier maak (van ah.nl). Heerlijk inderdaad!

Anne Carin

Anne Carin

26-04-2013 om 19:34

Mmmm mea

Dat klinkt lekker, ga ik ook eens maken!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

26-04-2013 om 21:04

Parmigiana

Heb recept er even bijgezocht en het heet Aubergines Parmigiana. Je kunt de basilicum ook vervangen door munt, zie ik. En Roden raadt aan om de aubergine te grillen op aluminiumfolie en halverwege te keren (doe ik soms niet als ik lui ben). Verder doet zij ze nog 40 minuten in de oven met die tomatensaus en mozzarella. Ik doe het korter. Weet niet hoe lang precies, gewoon, tot het er gaar uit ziet.

Vera*

Vera*

27-04-2013 om 10:26

Hmmmm

Het is maar goed dat we gisteren nog geen aubergines gegeten hebben. Vandaag ga ik in de herkansing met Mea's recept.

Melanzane

Melanzane is gewoon het Italiaanse woord voor aubergines.

Het recept dat ik ervan heb gaat uit van plakken aubergine die gebakken worden in de olie, grillen kost allicht minder olie. Ruikt het erg sterk, Mea, of valt het mee? Eén nadeel van bakken in een flinke laag olie is dat het nogal sterk ruikt, vind ik. Ik denk dat ik de grilpanmethode eens probeer.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

27-04-2013 om 14:46

Mijn recept (nou ja, niet echt 'van mij')

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/733218/melanzane-alla-parmigiana/?rq=melanzane
En wel heel suf om dat dan melanzane te noemen, had ik kunnen bedenken natuurlijk. Nou ja, het is wel heel verschrikkelijk lekker!

Vera*

Vera*

27-04-2013 om 19:44

Geen klachten gehad

Vandaag heb ik geen klachten gehad dus ik ga toch maar eens vaker iets maken

Margriet*

Margriet*

27-04-2013 om 21:37

Melanzane in een pan

Je kunt ook eerst kleine stukjes aubergine bakken op hoog vuur in olie. Bruin gebakken er uit halen. Dan rode ui bakken in zelfde pan, knoflook erbij, eventueel wat ansjovis (die smelt helemaal weg). Dan tomatenblokjes, hele tomaten in blik of tomatensaus erbij. Dan weer auberine toevoegen. Tijdje laten sudderen totdat aubergine heel zacht is. Met pasta en mozzarella.

Wat ook lekker is als borrelhapje. Aubergine in dunne plakken snijden en zouten, grillen in grillpan. Daarna met peper bestrooien. Vullen met geitenkaas en klein sateprikkertje er door heen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-04-2013 om 21:41

Temet

Ik zou het je niet durven zeggen, of het sterk ruikt. Wij eten doorgaans mediterraan/Noord-Afrikaans. In die keuken wordt niet op een knoflookje of lamsboutje meer of minder gekeken en die ruiken ook sterk. Gegrilde groente is standaard, je kunt vrijwel alles (lekker!) grillen. Ook bijvoorbeeld broccoli, bloemkool, wortel en sperziebonen. Hebben we allemaal geprobeerd. Soms heel even blancheren als het een 'taaie' groente is. Het is me bij al dat grillen nooit opgevallen dat iets sterk ruikt. Bij koken wel. Bloemkool ruikt gewoon vies tijdens het koken .

Josha

Josha

28-04-2013 om 07:58

Bakplaat aubergine met bladerdeeg

Altijd groot succes, ook bij de kinderen.

Nodig:
9 plakjes roomboterbladerdeeg
2 aubergines op kleine stukjes
1 grote ui
flink wat knoflook gesnipperd
half potje gedroogde tomaten
2 bolletjes mozarella
thijm
pikante paprikapoeder
theelepeltje gerookte paprikapoeder
italiaanse kruiden
peper, zout
2 eetl. crema di balsamico
Pijnboompitjes
Paar eetlepels zwarte olijven op plakjes

Plakjes bladerdeeg ontdooien en uitrollen zodat je er een ingevette bakplaat mee kan bekleden.
Ui, knoflook en aubergine aanfruiten met paprikapoeder, peper, zout, italiaanse kruiden en ongeveer een kwartier laten stoven totdat de aubergineblokjes zacht zijn.
Half potje gedroogde tomaten op olie fijnsnijden, mozarella fijnsnijden. In een kom auberginemengsel, gedroogde tomaten en mozarella mengen, Crema di balsamico erdoor. Dit over het bladerdeeg strijken. Bestrooien met thijm, zwarte olijven, pijnboompitjes. 25 minuten bakken op 200 graden.

Margriet*

Margriet*

28-04-2013 om 14:38

Olie vs grillpan

Bakken in een laag olie stinkt, maar een flink walmende grillpan (want heet niet eens door het weinige olie dat je gebruikt) stinkt ook heel erg, maar dan anders.

Inderdaad

Nou inderdaad, Margriet, daar ben ik ook achter. Niet vanwege de aubergines, overigens, maar ik had op 24 kitchen Jamie Oliver bezig gezien met het grillen van broccoli dus ik dacht dat eens te proberen. De rookmelder ging af. Des te opmerkelijker omdat ik na een eerder incident het plastic hoesje er weer omheen gedaan had (maar kennelijk niet goed genoeg).

Kortom, wat stank betreft: olie-grillpan: 1-1.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.