Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

40er

40er

28-09-2016 om 09:11

Appels drogen

Gisteren heb ik veel appels gekregen. Mijn vriezer zit al aardig vol, appelcompote eten we heel weinig. Nou had ik bedacht om ze te drogen, althans een deel. Het zijn renetten. Zou ik iets kunnen drogen? En nog andere ideeën wat ik er mee kan doen?

mijk

mijk

28-09-2016 om 09:20

chutney van nigella lawson

Uit de goddelijke huisvrouw is echt superlekker! Bij tostievlees en ik gebruik het ook om draadjes vlees nog lekkerder te krijgen! Ik heb een weckpan dus ik maak een behoorlijke hoeveelheid en weck dat. Is het jaren houdbaar.

Mijk

P.s. Geen tijd om recept over te typen maar later vermoedelijk wel

mirreke

mirreke

28-09-2016 om 15:30

Apple crumble

toetje. OOk echt superlekker:

Deze: http://allrecipes.nl/recept/279/lekkerste-appel-crumble-ooit.aspx

of deze: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/best-apple-crumble

of deze: http://www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/apple-crumble/

Verder:

Appelpannenkoeken, Appeltaart, appelsap, appel in bladerdeeg (hmmm), zuurkool met appel,

Google ff op gerechten met goudreinet, dan vind je nog veel meer. Bovenstaande eten wij vaak. Ik ben gek op eigengemaakte appelmoes, maar ik vind alles met goudreinet heerlijk. Zelf een boom hier...

40er

40er

28-09-2016 om 16:58

Mijk en Mirreke

Mijk, boek stond hier in de kast, de chutney zit in de pan. Ben benieuwd.

Mirreke, crumble is ook heerlijk (rabarber aarbeien is favoriet) maar dat kan ik moeilijk elke dag maken.... pfff, groei zo al genoeg

Het probleem is dat het wel een kilo of 20 is....
De oven is in elk geval al een deel aan het drogen, kijken of dat wat word.

En daarna?

Wat doe je met die gedroogde appeltjes later? Daar ben ik dan benieuwd naar. Ik hing ze ooit in de kerstboom hahahaha.

40er

40er

28-09-2016 om 18:25

Opeten

Of met rozijntjes en gedroogde pruimen koken, rijst in melk koken en dan bruine suiker en een beetje boter erbij..... heerlijk!

Antje

Antje

28-09-2016 om 19:21

Appeltaartjam

Ik maak in zo'n geval appeltaartjam. Appels met rozijnen en een beetje geleisuiker. De helft van de appels gooi ik pas in de pan als de boel al kookt, dan hou je tenminste echt stukjes appel in je jam.
Die jam gebruik ik dan in de joghurt of vla. Of als vulling in (blader) deeg

40er

40er

28-09-2016 om 20:56

Antje

Dat klinkt lekker zeg, nog nooit van gehoord. Ga dit weekend maar eens aan het jam koken.

Antje

Antje

29-09-2016 om 08:26

Ik vergat nog kaneel te noemen

Dat moet natuurlijk ook in ruime mate in de jam. Lekker!

Stoken

Met zo'n gigantische voorraad zou ik gaan proberen zelf calvados te gaan stoken. Of cider of Apfelkorn.

Of zelf appelstroop maken. Ik heb wel eens gegooglet op een recept. Voor je een potje stroop rijker bent, ben je een doos appels armer.

Thursday Next

Thursday Next

29-09-2016 om 10:53

appelwijn

Appelwijn maken, voor 5 liter wijn heb je zo'n 10 kilo appels nodig, voor 10 liter zo'n 15 kilo.
En een grote fles (van 5 liter dus, of 10), waterslot, wijngist.
Op internet stan wel recepten maar het kan veel simpeler dan daar vaak staat.
Het gaat als volg (zo uit mijn hoofd): appels in stukjes, in grote bak met water, gist erbij aantal dagen laten staat en elke dag roeren. Suiker erbij. Daarna zeven en in een grote fles doen, na 6 tot 12 maanden is de wijn dan klaar.
Voor meer info mail thursday . next @ mail . com

mirreke

mirreke

29-09-2016 om 13:35

20 kilo en recept chutney?

is niet echt veel hoor. wij hebben een boom, niet eens bijzonder groot: honderden kilo's appels hangen er dit jaar aan ... Buren en vrienden genieten mee... En nu gebruiken we alleen nog maar de valappels. Plukappels komen later in oktober...

Verse appelsap is ook heel lekker... Die troebele...

Die chutney ga ik ook maken. Lijkt me heerlijk. Ik vond het recept hier:

https://barabrith.com/2010/09/25/spiced-apple-chutney/

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-09-2016 om 13:53

Appels

Wij hebben ook een paar appelbomen in de tuin. Vol met appels, maar het grootste deel zit vol met gaten, ik denk van wormen of zo. Af en toe snij ik er een paar doormidden en de vogels zijn er dol op, maar aan de andere kant, als ik dan hoor dat jullie zoveel goeie appels hebben...

Gebruiken jullie die met gaatjes ook en ben ik te precies, of doen jullie iets waardoor de appels niet doorboord worden?

40er

40er

29-09-2016 om 18:57

Nou

De chutney was al lekker, beetje geproefd nadat ik de potjes had vol geschept.
Drogen wil ook perfect. Gisteren al een lading gedaan, heerlijk!
Zondag ga ik met de jam aan de slag, met kaneel en rozijntjes.
Sapjes ed gaat het niet worden hooregelmatig, komt toch niet op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.