Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elstar

elstar

26-09-2018 om 14:26

appels

Ik ben dol op appels, vooral Elstar. Maar ligt het nou aan mij of zijn de appels, in ieder geval de Elstar, dit jaar anders? Het vruchtvlees is zacht en de appel is snel beurs. Heb ik een paar keer misgegrepen of is dat jullie ervaring ook? En zou alleen de Elstar dat hebben?

V@@s

V@@s

26-09-2018 om 14:35

uitzonderlijk weer

Wellicht hebben de appels gewoon last van het uitzonderlijke weer van deze zomer.

Fuji

Daarom vind ik Fuji’s zo lekker, maar helaas daarbij soms ook zachtere exemplaren.

zoon klaagt hier ook al over appels

Ik heb ondertussen al verschillende soorten geprobeerd maar hij vindt ze allemaal melig, terwijl hij een echte appeleter is.
De elstar is dan nog een van de betere vindt hij. Ik had ook nog Benoni (bleeeh),Jonagold mwah) Delbare (Niet lekker,snel verkleurd) Ik koop er nu maar steeds 1 of 2 om te proberen want ik moest echt veel wegdoen omdat ze niet lekker waren en bleven liggen. Zelf in de smoothie was t minder

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2018 om 16:34

Sowieso in de koelkast bewaren

Dan blijven de appels echt langer knapperig. Geen idee wat we nu in huis hebben. Ik haal er niet direct een Elstar uit qua smaak, hij is ook wat minder rood. De soortnaam stond er niet bij. Maar het is een lekkere stevige appel.

Maar wat jouw appels betreft, denk ik ook dat de extreme hitte merkbaar is in je appel.

Fuji's zijn zeker ook lekker, Sarah-Sarah Ik heb een tijd geleden een keer Pink Lady's gehaald, maar dat vond ik eigenlijk wat tegenvallen. Je betaalt de hoofdprijs voor die appel, maar ik proef dat er niet van af.

Er is nog een appel... braeburn, schrijf je dat zo?, die is ook lekker. Mijn favoriet is de granny smith.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-09-2018 om 17:09

Vraagje

Het gaat over appels, dus alle appelvragen mogen?
Ik krijg sinds een tijdje jeuk aan mijn gehemelte als ik appels eet. Herkent iemand dat?

Ja phryne

2 van mijn collega's hebben dat. De ene niet van de appels die van mijn boom kwamen, maar daar zit ook niks qua bestrijdingsmiddel etc. De ander kan alleen tegen t nieuwe appelras Elise. Weinig verkrijgbaar, dus heeft ze zelf 2 boompjes nu.

Angela67

Angela67

26-09-2018 om 18:13

Bekende kruis-allergie

@phryne. Ik zal straks even googlen. Het gaat om sommige rassen, niet alle.
Gr Angela

Pirata

Pirata

26-09-2018 om 18:14

Eigen appels

Mijn eigen appels uit de tuin zijn heerlijk. Maar ook supervers.
Is dit geen lading "oude" appels? Dat ze die nog even de winkels in sturen voordat de nieuwe oogst komt?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-09-2018 om 18:25

Soorten

Ik eet meestal Fuji of Kanzi, en bij allebei heb ik het. Ook van de gratis mini appeltjes op mijn werk.

Phryne

Google eens op kruisallergie appels of paraberksyndroom.
Als je idd allergisch reageert op appels (en daar lijkt het wel op), kan het nog zin hebben van ras te veranderen. Niet alle rassen wekken dezelfde reactie op en het kan zelfs zijn dat je bepaalde rassen soms wel, soms niet verdraagt. Bewerkt (appeltaart, -sap, -moes) heb je er waarschijnlijk geen last van?

V@@s

V@@s

26-09-2018 om 18:46

hier ook

Ik at dagelijks twee appels. Op een gegeven moment kon ik zelfs geen appels meer schillen voor de kinderen, dan stonden mij de tranen al in de ogen. Heel erg balen wat mij betreft.

hier nog niets gemerkt van slechte Elstar

Hier al een paar keer Elstars gegeten, van de nieuwe oogst (dat kan je proeven) en die waren prima. Niet kneiterhard, maar dat zijn Elstars toch al niet, maar stevig, goed van smaak, en niet melig of niks. Van 's lands grootste kruidenier onder andere.

Delbar is een erg vroeg ras en die hele vroege appels gaan altijd snel achteruit. Als die eenmaal rijp zijn moeten ze eigenlijk binnen een paar dagen gegeten worden. Dus als je daar een slechte treft is dat niet zo vreemd.

De appel die hier nog niet is genoemd is Jazz. De favoriet van mijn partner. Heel stevig, sappig, en lekker. Zelf vind ik m wat te zoet, Elstar is wat frisser, en aangezien Jazz dure appels zijn mogen man en kinderen ze wat mij betreft opeten. Ik vond Pink Lady ook niet veel bijzonders, maar van Jazz kan ik de meerwaarde wel snappen.

Helaas heb ik dit jaar weer de James Grieve gemist. Wel wat zacht, maar ik vind de smaak erg lekker. Ook een vroege en niet lang houdbaar, dus als je even niet oplet is het seizoen alweer voorbij. En in de supermarkt zie je ze nooit. Ik ben trouwens verbaasd hier over de Benoni te lezen, die heb ik geloof ik in geen dertig jaar gezien.

Groeten,

Temet

Elstar

Elstar

26-09-2018 om 20:50

Geen oude

Nee, het is geen oude partij, ik heb ze bovendien op verschillende plekken gekocht, de markt, de ap en de lidl en ze hebben het allemaal. Vroege appels zijn inderdaad snel beurs maar Elstar is geen vroege appel. James Grieve zie je niet veel meer. Ik heb ze dit jaar (nog?) niet gezien. Ik bewaar geen appels in de koelkast, ik ben niet kapot van koude appel. Ik vind ze op kamertemperatuur smakelijker. En de appels uit eigen tuin zijn ook niet zo als anders. Nee, geen best appeljaar waarschijnlijk (vochtig voorjaar, hete en droge zomer).
Van de andere appelrassen vind ik Braeburn en Jonagold wel lekker en Kanzi. Pink lady ben ik niet zo gecharmeerd van en Granny Smith vind ik echt niet lekker, evenals golden delicious.
En nu jullie het er over hebben, de laatse Elstar voelde branderig aan in mijn mond, alsof ik er gevoelig op reageerde. Ik zal er straks nog een proberen.

Pirata

Pirata

26-09-2018 om 21:00

Misschien geen goed appeljaar..

... maar mijn appels uit de tuin trekken zich er niks van aan. Geen idee welke rassen het zijn. Anders dan je in de winkel kan kopen.

Temet

Volgens zoon smaakte de Benoni ook zo oud hahhaha. Gewoon hier bij de plaatselijke groentenboer. Die heeft vaak kleine partijen. Ik denk dat hij die ook van de boeren uit de buurt op koopt.
Wij hadden een Alkmene in de tuin, die waren dit jaar erg vroeg. De boom ging eruit ( bacterievuur helaas)dus de paarden hierachter hebben wekenlang feest gehad. Voor ons nog te vroeg om te eten maar zij vonden ze heerlijk.
De Jazz ga ik eens proberen. De Pink lady vond ie niet veel aan.
Nu een paar Jonagold die er mee door kunnen.

appeleter

appeleter

26-09-2018 om 21:55

Elstar

"Ik bewaar geen appels in de koelkast, ik ben niet kapot van koude appel. Ik vind ze op kamertemperatuur smakelijker."

Die twee dingen hebben natuurlijk niets met elkaar te maken. Je appels blijven gewoon langer goed als je ze koud bewaart. En zeker omdat je ervaart dat ze snel zacht worden, is dat de moeite waard. Dat betekent natuurlijk niet dat jij die appel ook koud moet opeten. Als je 'm uit de koelkast haalt, is hij binnen 10 minuten op kamertemperatuur.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2018 om 00:39

Even onder de warme kraan

Wassen moet je 'm toch. Ik snij een appel tegenwoordig een beetje truttig in stukjes, dat eet lekkerder weg dat afbijten, vind ik tegenwoordig dus 😃. Tijdens dat klusje warmt de appel ook al een beetje op.

appels

Dit jaar hadden we extreem weinig appeltjes aan onze appelbomen. Geen idee wat het ras is, ze stonden er al toen we hier gingen wonen. Ik vermoed dat het door de hete, droge zomer een niet al te best appeljaar is.

Zeetakje

Zeetakje

27-09-2018 om 11:45

Kinderappels

Wij vonden de appels de laatste tijd ook niet lekker. Hier bij de Lidl hebben ze van die zakken met kinderappeltjes en die hebben we laatst een keer meegenomen. Ze zijn erg lekker. Dus wij gaan over op de kinderappeltjes voorlopig. Ze zijn klein, maar fijn en mijn man neemt er gewoon 2 mee naar zijn werk.

De appels uit eigen tuin zijn verwerkt tot appelmoes. Als handappel waren ze hier ook minder lekker dan andere jaren. (Elstar)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.