Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sukran

Sukran

21-07-2016 om 06:38

Anti aanbaklaag pannen

Omdat ik niet het draadje wil kapen maar toch een duit in het zakje wil doen, even een apart draadje.
Zoveel mensen, zoveel meningen en voor ieder onderzoek is er een tegenonderzoek, dat weet ik allemaal wel, maar na het lezen van een artikel over de praktijken van Dupont (de ontdekker van Teflon), heb ik toch maar de laatste anti-aanbakpan eruit gedaan.
In het kort: Dupont heeft zelf al 16 rapporten gepubliceerd waarin melding wordt gemaakt van aanzienlijke risico's voor gezondheid en milieu maar gaat toch door met productie van GenX, de vervanger van Teflon.
Een klein stukje: It’s crazy – DuPont actually submitted reports siting cancerous tumors in the liver, pancreas, and testicles of rats from exposure to GenX. Some rats in the same experiment also developed benign tumors, as well as kidney disease, liver degeneration, and uterine polyps.
DuPont’s take on this? It was animals, not people, so no biggie. (Although last time I checked people were animals, too, but what do I know?) One researcher who signed the report downplayed the results by saying that “these tumor findings are not considered relevant for human risk assessment.” Much like what DuPont scientists said about testicular tumors in lab animals from PFOA before it was linked to testicular cancer in people. (Also, if findings in rats are not considered relevant for human risk assessment, why in the world are we torturing the poor things?)
Overheden zijn traag en er is nog niet ingegrepen en dat zal wellicht ook niet gebeuren. Het artikel is in het Engels maar de moeite van het lezen waard. Voor wie geïnteresseerd is: http://www.treehugger.com/health/teflon-replacement-chemical-causes-cancer-animals.html
Wat wil ik hiermee? Nou, niet zoveel eigenlijk. Gewoon delen, ter informatie, ter lering ende vermaak (en ergernis, in mijn geval. Was helemaal perplexed toen ik het las ).

StormrotS

StormrotS

23-07-2016 om 09:34

tja

Hier is de teflon pan ook buiten gevlogen. Alleen jammer dat er geen broodbakmachines zonder teflon te vinden zijn (of misschien moet ik harder zoeken?)

StormrotS

StormrotS

23-07-2016 om 09:37

Toch gevonden: http://www.kenwoodworld.com/nl-nl/producten/koken-en-bakken/broodbakmachine/broodbakmachine-kenwood-bm450
Jammer dat ik deze niet zag toen ik een half jaar geleden een nieuwe machine kocht.

Quê?

Hoezo jammer.
Je hebt er een gevonden.
Die andere gooi je meteen weg (in extra gesealde zak graag).
Aan jouw lijf geen teflon, toch?
Of denk je dat het risico geen tweehonderd euro waard is?

In dat geval bak ik nog even door met mijn campingsetje

StormrotS

StormrotS

23-07-2016 om 17:42

Nou nou

Zolang de bakvorm niet beschadigd is zie ik geen reden om 'm weg te gooien - dat is ook niet erg milieuvriendelijk tenslotte.

Frits

Frits

31-07-2016 om 10:55

Het ene teflon is het andere niet

De schadelijke stof in het 'oude' Teflon (PTFE) was PFOA, die stof is inmiddels in de EU verboden en vervangen door een andere stof, die niet verboden is.

Als je nu een product met Teflon anti-aanbaklaag koopt in de EU dan zit daar geen schadelijk PFOA in, dus hoewel het heel 'bewust' klinkt om Teflon af te zweren en misschien zelfs het product weg te gooien is het misschien toch verstandig even contact op te nemen met de fabrikant en te vragen: zit in mijn product PFOA verwerkt of niet?

Kan je een hoop slapeloze nachten en onnodig weggegooide producten schelen.

Sukran

Sukran

31-07-2016 om 12:20

Frits

Dat is nu net het probleem. De vervanger van PFOA is volgens de eigen rapporten van Dupont schadelijk. Zie #1. Dat het niet verboden is, wil nog niet zeggen dat het dus goed is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.