Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sukran

Sukran

15-05-2013 om 10:39

Anneque, bananenbrood recept

Heb het zo goed mogelijk vertaald uit het Engels . Het originele recept vraagt om 265g zelfrijzend bakmeel,140g bruine suiker en 1 theelepel kaneel. Hieronder het recept aangepast naar onze smaak. Nootjes erdoor ook lekker maar daar houdt zoon niet zo van. En ik heb trouwens ook een superrecept van dadel- en walnotenbrood met lijnzaadmeel, ook een stevig snackje. Maar goed, bananenbrood:
Prep tijd: 15 min Bak tijd: 50 min
Ingredienten:
In grote kom:
100 gr zelfrijzend bloem en 150 gr zelfrijzend volkorenbloem (of iplv zelfrijzend bloem, bakpoeder erbij gebruiken, werkt ook).
3 theelepels kaneel (of meer, naar smaak!)
40 gr gewone bloem
110 gr bruine suiker
In kleinere kom:
125 ml melk
50 gr boter, gesmolten en afgekoeld
2 eieren iets geklutst
2 overrijpe bananen, geprakt
Methode:
Oven voorverwarmen op 180C. Bakblik (11x21cm) insmeren en bekleden met bakpapier.
In een grote kom alle bloem en kaneel zeven. Suiker erdoor roeren, kuiltje in het midden.
In een kleinere kom melk, eieren, gesmolten boter en geprakte banaan goed mixen. Voeg dit bananenmengsel bij de bloem en roer tot het net gemengd is (dus niet ‘overwerken’). Deeg in bakblik doen en 45 min bakken in voorverwarmde oven tot prikker er schoon uit komt.
Uit de oven brood met blik en al 5 min laten staan, dan eruit en af laten koelen op rek.
Luchtdicht verpakt 3 dagen goed, in vriezer minstens een maand. Ik snij het brood meestal in plakken en vries het in met stukjes bakpapier ertussen, zodat ik per plakje kan pakken.
Bananen moeten eigenlijk echt overrijp zijn, dus bruine schil, dat is het lekkerst. Mocht je geen tijd hebben: bananen uit de schil invriezen en later gebruiken, gaat heel goed.
Heb gemerkt dat recept veel kan hebben, beetje meer of minder van 't een of 't ander wordt makkelijk vergeven, brood is nog nooit ingestort oid Smakelijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sukran

Dat ziet er lekker uit! Ik ga het eens proberen.

Geweldig!

Sukran, bedankt! Klinkt erg goed.
"En ik heb trouwens ook een superrecept van dadel- en walnotenbrood met lijnzaadmeel, ook een stevig snackje".
Ik durf het bijna niet te vragen...

Ik heb de halve ochtend gezocht naar een oud recept voor een rijst/walnoten/rozijnen"cake", die ik lang geleden vaak bakte, (om iets terug te doen), maar helaas....dat ben ik kwijt.
Kan je wel een fijn pompoensoeprecept aan de hand doen

Sukran

Sukran

15-05-2013 om 15:37

In het engels

Is er nog een ander woord voor lijnzaadmeel, vroeg ik me af? Hoe dan ook, op deze site het recept: https://www.stoneycreekoil.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=143:date-and-walnut-loaf&catid=12:recipes&Itemid=20
SR staat voor self raising. Heb 't wel eens gemaakt zonder de gesuikerde gember (niet altijd te vinden) en smaakte nog steeds prima. Hm, morgen maar weer eens de keuken in!

Sukran

Sukran

15-05-2013 om 15:45

Anneque

..iets terug doen.., 't moet niet gekker worden maar als je dan toch dat pompoensoeprecept bij de hand hebt dan houd ik me aanbevolen....

Komt-ie: pompoensoep

Alles een beetje bij benadering hoor:
1 pompoen/flink wat uien/knoflook/bouillon/peper/zout/olijfolie/harissa/Parmezaanse kaas
Pompoen evt. 8 minuten in zijn geheel in de magnetron zetten, daarna is hij veel makkelijker te slachten. Uien fruiten in de olie, knoflook erbij. Pompoen in stukken erbij. Even laten bakken. Dan bouillon erbij (als ik vegetarisch kook neem ik paddenstoelenbouillon, anders kippen-, dat is ook heel lekker), peper, wat Parmezaanse kaas en een kneepje harissa. Tijd heel zachtjes laten pruttelen. Staafmixer erin, klaar.
Soms doe ik er kerrie bij, of gember.

Klinkt goed

Dat bananenbrood! Ik ga het ook eens maken.

Fijne tip anneque!

Dat van die pompoen 8 minuten in de microwave! Die ga ik onthouden.

Niet van mij hoor

Heb het niet zelf bedacht, maar hier op oo opgeduikeld. Maar tis zeker een fijne tip

Sukran

Sukran

22-05-2013 om 06:13

Jammie!

Pompoensoep klinkt lekker, ga 'm van het weekend maken!
Wat gebeurt er met de pompoen als je 'm in de magnetron zet? Ik schil zo'n ding meestal met een dunschiller, en schraap met lepel zaadjes eruit. Als het makkelijker kan, graag natuurlijk!

Neenee sukran, niet schillen!

Je neemt gewoon zo'n oranje of groene pompoen (dus niet zo'n flesgeval), en die hoef je niet te schillen! Je wast hem goed, zet hem in de magnetron en daarna is hij heel makkelijk te slachten. Die dingen zijn niet goed te hanteren door hun omvang, iedere keer ben ik bang dat het pompoensoep met vingers wordt...
Maar na een paar minuten in de magnetron is hij zacht en snijd je hem heel makkelijk open.

Roosteren

Ik snij voor pompoensoep de pompoen altijd doormidden, schep de zaadjes er uit, vul de gaten met gesneden ui en evt. knoflook en rooster het in een warme oven tot de pompoen zacht en gaar is.
Wat af laten koelen en je kunt 'm zo leegscheppen, hou je een dus velletje over, of bij soorten met dun vel zoals butternut squash (flespompoen?) kun je de schil gewoon mee eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.