Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mams

mams

12-10-2015 om 20:04

amandelmeel/poeder

Bijna elke zaterdag bak ik iets lekkers. We hebben deze zomer in Frankrijk amandelmeel of poeder meegenomen,mede door de enthousiaste mensen hier die het ook meenamen.
Nu had ik een paar recepten uitgeknipt,maar die kan ik natuurlijk niet meer vinden.
Kan natuurlijk op internet zoeken naar recepten,maar omdat een aantal van jullie dit ook altijd meenemen uit Frankrijk,hebben jullie vast ook wel recepten, ik hoor ze erg graag!
Trouwens erg duur dat meel,jee dacht dat het daar goedkoop zou zijn,maar wilde het toch proberen en heb 6 zakjes meegenomen.

Dees

Dees

12-10-2015 om 20:09

Frankrijk?

Dat verkopen ze ook gewoon in Nederland hoor.

Astrid

Astrid

12-10-2015 om 20:24

http://www.detuinen.nl/neals-yard-amandelmeel-350gram.html
De Tuinen, online en in de winkel.
Ik heb er wel eens wafels mee gebakken, een voorbeeldje:
Dit heb je nodig (1 grote wafel)
Wafelijzer
2 el havermeel (vermaal havermout in de blender tot meel)
1 el amandelmeel
1 ei
Scheutje amandelmelk (of andere plantaardige melk)
Snufje Himalayazout

Topping
Heerlijk met Agave- of ahorn siroop en kokossnippers.

Zo maak je het
Vermaal de havermout tot havermeel in de blender. Doe de havermeel samen met de amandelmeel, ei, amandelmelk en zou in een kom en roer met een garde tot een beslag. Verwarm de wafelijzer op de middelste stand. Giet het beslag in de wafelijzer en verwarm 5 minuten. Besprenkel agave- of ahornsiroop over de wafel en bestrooi met kokossnippers.
( https://www.feelgoodbyfood.nl/wafels-van-havermout-en-amandelmeel/ )

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

13-10-2015 om 09:36

lactose- en glutenvrij van Nigella Lawson

Een heel makkelijke cake van Nigella Lawson, die zelfs lactose- en glutenvrij is: appel-amandelcake. Hieronder een linkje naar het recept, wat ook in haar boek Feest staat. Errug lekker!

http://www.nigella.com/recipes/view/apple-and-almond-cake-for-passover-and-any-other-time-3204

mams

mams

13-10-2015 om 16:14

hier te krijgen

Daar had ik geen idee van. Ik kom nooit bij de tuinen of dergelijke winkels en heb het in een gewone supermarkt,of in een turkse winkel nog nooit gezien.
Hier in diverse draadjes over 'wat mee te nemen uit Frankrijk' kwam dit meel ter sprake.
Bedankt voor de ideeen tot nu toe,maar waar zijn de mensen die het daar ook altijd kopen en wat doen ze ermee?

Lucerna

Lucerna

13-10-2015 om 16:27

Worteltaart!

Die van Karin Luiten:
Nodig:
200 g wortelen
200 g blanke amandelen
200 g fijne kristalsuiker
5 eieren
4 el bloem
½ zakje bakpoeder
1 citroen
snufje zout

Glazuur (alternatief):
225gr zachte roomkaas
85gr zachte boter
225gr poedersuiker
sap van 1/2 - 1 limoen, rasp van 1 limoen

Oven voorverwarmen op 180°C.
Beboter een springvorm (Ø 20-22 cm) en bestrooi met wat bloem.
Maal de amandelen fijn in de keukenmachine.
Rasp (in dezelfde keukenmachine) de wortelen fijn tot dunne sliertjes.
Rasp de schoongeboende schil van de citroen met een fijne rasp en pers hem vervolgens uit.
Splits de eieren.
Klop in een brandschone kom met de mixer de eiwitten stijf met een snufje zout.
Klop in een andere kom de dooiers samen met de suiker, citroenrasp en 1 el van het citroensap (bewaar de rest van het sap voor het glazuur) tot een luchtig zachtgeel mengsel.
Roer de wortels en amandelen erdoor.
Zeef de bloem en bakpoeder erboven en schep erdoor.
Spatel tenslotte voorzichtig de geklopte eiwitten erdoor.
Giet het beslag in de vorm en bak de taart gaar in ± 45 minuten, iets onder het midden van de oven.
Afwerking:

Gewoon glazuur:
Zeef 200g poedersuiker boven een kom.
Roer circa 3 à 4 eetlepels citroensap erdoor tot een dik glazuur.

Alternatief glazuur: Voeg de roomkaas en boter samen en roer tot het een glas mengsel is. Zeef de poedersuiker erbij en roer alles samen met de limoensap en rasp glad. Bestrijk de taart (eerst af laten koelen natuurlijk) rondom royaal en niet te pietluttig met dit mengsel.

creabea

creabea

15-10-2015 om 09:47

macarons

ja hoor, eigenlijk overal wel te koop: in de supermarkt en bij de oosterse winkel, en zeker bij de biologische supermarkt, vanwege het glutenvrije verhaal. Het blijft wel prijzig inderdaad. Waar het wel wat goedkoper is (maar wat is daar niet goedkoper is in de supermarkt in Duitsland. Daar gaan we af en toe grote boodschappen doen.

Zelf maak ik graag macarons met amandelmeel. Een enorm exclusief koekje als je die moet kopen, maar helemaal niet zo moeilijk om zelf te bakken. Lekkerlekker!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.