Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alles wit

Er komt een verhuizing aan en er moeten muren geverfd worden.
Nu is de woning niet enorm groot en mijn man is ervan overtuigd dat we alle muren - alles - wit moeten schilderen.
De vloer wordt hout, en die willen we sowieso wit schilderen [al zou ik de keukenvloer graag rood maken].

Wat vinden jullie? Wordt dat niet enorm, TE wit? Of heeft dat inderdaad een ruimtelijk effekt?

Ben benieuwd. Ik zag wel een leuk behangen muurtje voor me, of een azuurblauwe badkamermuur

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

14-10-2012 om 23:43

Zit wat in, maar...

Echt puur wit zou ik niet doen. Dat wordt wel érg wit. Neem dan liever wit met een tintje. Een heel beroemde is RAL9010.
Lichte effen kleuren zorgen inderdaad voor een ruimtelijker effect.

Kan je niet slechts één muur van een kleurtje voorzien? De muur waar de deur en/of het raam inzitten bijvoorbeeld?

Je hebt nog steeds die lijn van Couleur Locale (en de concurrent heeft daar ook variaties op). Met een wit-met-een-tintje-basis. En dan accentkleuren. Is dat misschien ook een idee?

Merel

Merel

15-10-2012 om 09:41

Ook gedaan

Wij hebben dat toen ook gedaan, alles wit. Roomwit, dat dan wel. Rolgordijnen gekocht voor de kamers, ook in het wit. Toen ingericht en het huis eens 'leren kennen'. Pas na een tijdje (paar maanden) was ik eruit hoe de lichtval was in de ochtend en de avond en waar ik wat wilde. In de woonkamer één muur een kleur gegeven en de rest gewoon wit gehouden met wat mooie schilderijen op de muur. Het staat rustig en het geheel is in harmonie (de banken, kussens, kleden, stoelen, tafel) alles heeft al kleur dus het is helemaal niet 'te wit"

Vic

Vic

15-10-2012 om 09:52

Witte vloer?

Waarom laat je die niet houtkleurig? Wit is vreselijk onpraktisch. Qua sfeer denk ik dat het eerder lijkt of je in een operatiekamer woont dan dat het per se ruimtelijk aan doet (maar ik heb er geen verstand van).
Ik zou kiezen voor een off-white en dan een muur behangen met een niet te opdringerige print maar wel een vleugje kleur. En dan een houten vloer.

Mijn 2 centen

Ik zou accoord gaan met een witte vloer als je man schriftelijk verklaart dat hij die iedere dag dweilt.

Een donkerder vloer maakt helemaal niet klein, het zijn vooral muren en plafond waar je op moet letten, imho.

Ik ben het met Rode Vulpeninkt eens inzake de RAL-kleur.

Wat dat idee betreft van 1 muur in een kleur: hou rekening met de mogelijkheid dat de kleur afstraalt op de overige witte muren. In mijn vorige huis had ik een enorm grote slaapkamer en ik had bedacht dat ik de muren in een soort ossebloedrood wilde. Toen 1 muur gedaan was, zag het er vreselijk uit. Het rood was te rood, en de overige muren - nog wittig/grijzig maar ongeverfd - hadden een roze waas gekregen, en ik haat roze.

Ik besloot dat er geen weg terug was, en deed ook de andere 3 muren. En toen was het probleem opgelost. Het rood leek ineens minder fel, en het roze waas was uiteraard verdwenen.

Kijk dus een beetje uit met een muur in accentkleur, wil ik maar zeggen. Maar het kan ook heel goed uitpakken, ik heb bij buren hele mooie voorbeelden gezien.

Groeten,

Temet

Haas

Haas

15-10-2012 om 10:25

Net als merel

Net als merel heb ik eerst alles helemaal wit gedaan, behalve dan de vloeren. Die zijn houtkleurig laminaat.
Ik heb wel voor witter dan wit spierwit gekozen, ik vind gebroken wit niet zo mooi.
Inmiddels is een muur in de woonkamer van een andere kleur voorzien. En over een paar dagen ga ik een keukenmuurtje in een matte okergeel verven.
In de badkamer heb ik met badmat en handdoeken kleur gebracht.

Hier

Hier alles wit, maar dan wel een muur een kleur gegeven. Kijk eens bij colors of de past. Dat zijn mooie kleuren die niet snel vervelen in mijn ogen. Maar wellicht denk jij daar heel anders over.
Succes!!
En die witte vloer zou ik ook niet doen denk ik.... hout is zo mooi!

Hibiscus

Hibiscus

15-10-2012 om 11:11

Ook veel wit maar met kleur

alle muren hier zijn opnieuw geschilderd. In de woonkamer en de hal en gangen is alles wit ( die Ral9010 idd)
De vloeren zijn eiken visgraat. Staat ontzettend mooi samen. Witte vloeren zou ik nooit doen, dat wordt vreselijk snel vies.

Om sfeer te krijgen hebben we gekozen om in een aantal kamers wel kleur aan aan te brengen. De keuken is oker geel. Toen de kleur erop ging schrokken de schilders zich rot, iedereen vond het erg gewaagd en had zo zijn bedenkingen. Ook mijn man, Maar in combinatie met de geel/zwarte winckelmans tegels en de magnolia keukenkastjes ishet het pronkstuk van het huis geworden. Zelfs de schilders zijn helemaal om en zeggen dat wit veel te saai was geweest.

In de toiletten ook rustige kleuren gebruikt, alle slaapkamermuren van onze slaapkamer een soort taupe. We hebben wel alle muren gedaan, dat is veel rustiger dan maar 1 accentmuur.

Slaapkamer van de kinderen ook een kleurtje ( blauw en lichtgroen) en in de studeerkamer een muur behangen.

Alles wit word snel kil denk ik. Ik weet niet wat voor soort huis je hebt, of het al sfeer van zichzelf heeft? Ons huis is uit 1900 met alle glas in lood en de en suite er nog in, daarom kan beneden heel goed met alleen wit. De sfeer is er toch wel.
Maar de keuken is helemaal nieuw, en dat okergeel zorgt voor een prachtige warme sfeer.

Kijk eens voor inspiratie op de website van Farrow and Ball. Echt prachtig!

Tesah

Flippie

Flippie

15-10-2012 om 11:50

Knalwit door de zon

Let op de zon inval, eerst hadden wij ook alles wit, muren, kozijnen, deuren, alles) en vloer heel licht berkenlaminaat. Het leek net of het had gesneeuwd in huis, ik vond het wel mooi.
Als tenminste de zon niet scheen in de winter, die lage zon maakte alles overdreven felwit waar ik gewoon hoofdpijn van kreeg. Toen heb ik heel lichtgele doorzichtige gordijnen genaaid waar het zonlicht mee werd verzacht.
Nu hebben we de muur waar het meeste zonlicht opvalt, toch maar een kleurtje gegeven (lichte warme grijstint).

Merel

Merel

15-10-2012 om 13:39

Plaatjes

Hier wat plaatjes van een witte woonkamer. Er staan natuurlijk ook nog je gewone spullen in dus spierwit is het helemaal niet (alhoewel ze er eentje wel spierwit hebben gemaakt, ook alle spullen wit (ook de boeken) dat staat heel vreemd: http://pinterest.com/search/?q=white+room

Verder ligt het er inderdaad ook aan hoe de lichtval is. Een raam op het zuiden geeft een veel warmere sfeer dan een raam op het noorden.
Ik heb hier in huis na een paar jaar alle kleuren wel een keer op die ene muur gehad (die ene muur verf ik een keer in het jaar/2 jaar) houtwerk laat ik altijd wit.
De muur is al bruin geweest, lichtblauw, grijs, signaalrood (stond erg leuk) en zo heb je eigenlijk meteen een heel nieuw huis met een zo'n kleurtje (en zoveel werk is het ook niet)
Boven hebben de kinderkamers ook al alle kleuren van de regenboog gehad, maar we zitten nu weer even in alles wit (we waren de kleurtjes zat)

Mara

Mara

15-10-2012 om 14:04

Of..

Je kan kiezen voor 1 kleur wit in je huis waarmee je huis een eenheid wordt, samenhang krijgt. Dan zou ik kiezen voor een zachte kleur wit. Die kan warm zacht of fris zacht zijn. Daarnaast kan je in een aantal kamers twee muren, die aan elkaar grenzen, kiezen voor een warme kleur en een koele kleur die elkaar versterken. Of, wat ik zelf ook heel mooi subtiel vond bij een vriendin: allerlei kleuren wit, wel op elkaar afgestemd, in mat en glanzend. Dat was een leuk spel om te zien!

Vertigo

Vertigo

15-10-2012 om 15:52 Topicstarter

Reactie

Ha, lekker veel responsm fijn! Ik heb de tips genoteerd!

Off-white is hoe dan ook wel beter dan dat witwitwit inderdaad.Al die witte ruimtes op pinterest zijn idd wat veel van het goede. Maar - we hebben op zich best bonte meubels.

Wij hadden vroeger thuis een houten vloer - visgraat is niet in ons budget, ik vind dat nl wel heel mooi! - en toen ie weer eens aan een lakbeurt toe was, heeft mijn moeder dieprood gekozen. Dat was echt wel mooi en daar viel niet zoveel vuil van op. Bij wit natuurlijk wel.. maar ik zie dan ook wel de nodige beschadigingkjes erdoor schemeren, ik vind dat wel wat hebben.

Het idee om met [gebroken] wit te beginnen en dan later kleur toe te voegenm vind ik wel goed. Zo gaan we ook eerst met de meubels die we nu hebben en dan later misschien eens een mooi, passend meubel toevoegen.

Het is een appartement op de begane grond met niet bijzonder veel lichtinval [verwacht ik] dus een lichte basis is sowieso slim.

Dat okergeel spreekt me ook wel aan voor de keuken. Juist om wat sfeer toe te voegen.

Voor de kinderkamer ga ik nog wel lobbyen voor een kleurtje - die muren bij bed en bureautje worden toch groezlig en dat valt toch minder op als er een kleurtje op zit.

Bedankt voor het meedenken iig!

Hibiscus

Hibiscus

15-10-2012 om 16:13

Okergeel

http://www.farrow-ball.com/sudbury-yellow/colours//fcp-product/100051

Dit is onze kleur in de keuken. Je ziet op de site ook goed welke kleuren erbij passen. Wij hebben zwart (aanrechtblad en vierkantjes op de vloer) met licht geel ( de grotere achthoekige tegels op de vloer) en magnolia van de keukenkastjes.

De FB site is een hele goede om kleuren combinaties bij elkaar te zoeken. De verf ( en het behang! mooi! ) is vrij prijzig maar bij een Gamma meng je het ook zo zelf. De FB verf is wel heel erg mooi van kleur en kwaliteit moet ik zeggen.

Hibiscus

Vertigo

Vertigo

15-10-2012 om 16:24 Topicstarter

Hibiscus

http://eu.farrow-ball.com/babouche/colours//fcp-product/100223

ik dacht meer aan deze bji oker. Maar het is inderdaad mooi wat jullie hebben. en de keuken di eje beschrijft.. zwijmel.

voor ons wordt het een woningbouwkeukentje, ik wil wel kijken hoe ik dat evt kan opleuken - plakplastic, of kan daar best op geverfd worden? nog zo'n kwestie

Vertigo

Keukenkastjes met kunststof frontjes kunnen overgeschilderd worden als je ze eerst in de kunststofprimer zet. Hebben ze op mijn vorige werkplek ooit eens gedaan, en het resultaat was verrassend goed (dat was wel een keukentje zonder ramen, misschien dat het bij fel daglicht wat minder perfect was).

Groeten,

Temet

Haas

Haas

15-10-2012 om 17:51

Mijn geel tint

Mijn geel lijkt het meeste op deze:
http://eu.farrow-ball.com/print-room-yellow/colours//fcp-product/100069
en ik heb er een donkerblauw met RVS keuken bij.

Vertigo

Vertigo

16-10-2012 om 08:28 Topicstarter

Ook mooi haas

lijkt ook op die van Cabra of is dat nu net iets heel anders?

Leuk om er zo over na te denken. Beter dan bij vorige verhuizing; toen reed mijn man naar de praxis en liet wat leuke kleuren mengen; oranje, groen.. en nog wat leuke retro behangetjes. Ik viond het trouwens wel leuk gewordne maar hetw as een beetje lukraak: 'oh, daar nogee groen muurtjem daar een oranje..' - wel een heel leuk bont 70s huis, maar dat was ook ruim en dan kan het wel.
Nu zijn we ook oud en wijs en moet het Perfekt, haha.

maar een okervariant staat hoog op de lijst voor de keuken! Mooi oud houten tafeltje erbij..

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2012 om 09:55

Fan van wit

Ik ben een fan van witte muren; vloeren doe ik liever niet wit, wel licht hout. De kleur komt wel van je meubels, etc. Wit geeft een mooie neutrale basis.

Margriet*

Margriet*

16-10-2012 om 21:02

Ik vind witte muren

en een lichte eiken vloer het mooiste.
In ons vorige jaren dertig huis hadden we beige op de muren, maar met een spierwit plafond dat doorliep op de muren. In de gang hadden we blauwe (oud blauw) muren in combinatie met het spierwitte houtwerk van de deuren en het witte plafond (liep ook door op de muur) vond ik het een mooie combi. Dat huis lag oost-west.
Nu hebben we Noord Zuid (achter) en aan de voorkant is het wit bijna soms te wit. Achter waar de zon schijnt is veel warmer wit. We hebben overigens één lange muur oester (ik vind het na 8 jaar nog steeds mooi). Op de kinderkamers hebben we wat meer kleur.

Vertigo

Vertigo

18-10-2012 om 19:17 Topicstarter

Kleur bekennen

Wizzy en anderen,

ik houd dus ook van kleuren in huis. maar omdat we voorheen meer ruimte hadden, was het allemaal niet zo erg. nu gaan we vrij klein wonen [hoewel dat ook relatief is].

ik denk dat we maar braaf met off white beginnen en waar de eerste vieze muren verschijnen, kunnen we dan een mooie kleur toevoegen.
dat moet ik geowon doen als man niet thuis is, vaak vind hij mijn beslissingen achteraf heel goed, maar heeft hij er vooraf wat moeite mee

Snuggle's

Snuggle's

18-10-2012 om 20:25

Wit met kleur

Ik hou juist heel erg van kleur, heb bv een knalroze bank, knalgroene stoel, eigenlijk bijna al m'n spullen hebben kleur, villa kakelbont is er niks bij. Maar mijn muren zijn wit en ik heb een houten vloer. Juist omdat ik zo van kleur hou. Kleur en vooral patronen op de muur maken het té. Ik heb ook wel eens van dat geweldige retro behang gehad (dat jaren 70 huis klinkt geweldig!), maar daardoor wordt het allemaal veel te druk en rommelig. De witte basis muren maken het rustiger, en zorgen er ook nog voor dat mijn gekleurde spullen juist beter uitkomen.

Kortom, witte muren wil niet zeggen dat je geen kleur durft te bekennen.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2012 om 14:18

Wit...

Wit is niet lelijk en kil, als je het lef hebt te varieren met diverse tinten wit.Ik combineer het met tinten blauw en een lichte vloer, en er is niks kils aan. Overigens ben ik van mening dat de sfeer gemaakt wordt door de bewoners. En zo kan dus een wit huis heel gezellig zijn en een zgn. warm ingericht huis een rotsfeer hebben.

JansjeRommy

JansjeRommy

20-10-2012 om 11:15

Testen

Wit kan mooi zijn met kleurige meubels zoals in Ariadne at Home en zo. Roomwit vind ik persoonlijk mooier met ton sur ton tinten. Wij zijn begonnen in ons jaren dertig huis met alles roomwit, maar voor mij was het toch te saai. Ik heb toen foto's van de kamers gemaakt en via een verf website kon je die dan bewerken. Dan zag je het effect van bepaalde kleuren. Nu hebben we boven her en der gekleurde muren en ik vind dat veel mooier. Overigens hebben wij een houten vloer die ik persoonlijk wel geverfd zou willen zien , maar dat krijg ik er niet door hier. Jansjeman is een stuk behoudender als het om de inrichting gaat....van hem hadden die kleuren ook niet gehoeven, en als Jansje het alleen voor het zeggen had werd het een stuk bonter!!

Vertigo

Vertigo

21-10-2012 om 09:07 Topicstarter

Witte vierkantjes

Er bestaat een techniek waarbij je een groot aantal witte vierkantjes naast en tegen elkaar aan schildert in 1 kleur. Door die randjes krijg je dan een visueel effect enz. Bijna alsof je verschillende tinten hebt gebruikt.
Dat lijkt me heel mooi on te doen, dan blijf je naar zo'n muur kijken. Met verschillende tinten van een kleur nog mooier, maar dat ga ik dus niet (meteen) voor elkaar krijgen

Vertigo

Vertigo

21-10-2012 om 22:43 Topicstarter

Ral090

.. bij Praxis is nu die RAL090 verf in de aanbieding, van Histor, dus die zal het in eerste instantie maar worden! De portemonnee weegt natuurlijk ook mee

Als we gaan kleuren, kom ik hier wel weer... [nee ik ga niet verder rijmen hoor].

bedankt voor de tips!

vertigo

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

26-10-2012 om 05:42

Ik...

wij hebben ook een nieuw huis en dat is van onder naar boven in 1 kleur gesausd, (creme) alleen heb ik wel in bijna alle ruimtes 1 muur behangen, kost hooguit 2 rolletjes behang per ruimte, ik vind het dan ook geen probleem als de kinderen ieder jaar een ander behang zouden willen ( 1 rol) zo heb ik steeds een andere " look" . ik heb zelfs boven de aanrecht behangen om zo de keuken ieder jaar een nieuw uiterlijk te geven ( dat is ook wel nodig dan) maar ik hou dan ook erg van veranderen, dus voor mij; ideaal...

Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.