Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marga

Marga

11-05-2011 om 10:25

Alles gaat kapot in huis, en geen geld pfttt!

Ik zie het even somber in vandaag dus lucht hier even mijn hart!
We hebben sinds 2 jaar een laag inkomen,terwijl we hard werken, maar het gaat allemaal nét aan. Omdat manlief maanden als zelfstandige zonder werk zat is de spaarpot nu ook leeg. Maar nu gaat er de laatste maanden wel elke week iets kapot! Eerst de caravan, total los na vervoer uit winterstalling, daarna de wasdroger, toen de hifiset, en de dvd speler met harddisc( duur!),de banden van alle de fietsen en scooter lek in 1 week, echt waar!.
En vandaag begaf de vaatwasser het, helemaal vol en ook vol vuil water, maar doet niets meer.. Help!
En we staan voor een verhuizing aankomende zomer dus er kan geen cent meer af.. Hoe verzand ik niet in een dip? En hoe ga ik dit nu aanpakken? Pfttt....

Marga

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Relatief...

Ja balen... dat soort dingen komen op het verkeerde moment. Ach, in goede tijden kan het ook gebeuren, maar dan los je het op zonder dat je er erg in hebt. Toch lees ik geen onoverkomelijke dingen... Ok, die banden moeten worden geplakt (zou ik ook niet zelf kunnen hoor... , maar je kunt best even zonder droger (vooral nu! of vaatwasser. Zou sowieso wachten als je komende zomer die apparaten anders weer moet verslepen.

Relativeren dus... en genieten van 't mooie weer!

mopperkont

mopperkont

11-05-2011 om 10:54

Balen hoor!

Maar geen echte erge dingen. Alleen maar baal-dingen. Met wat humor, je vrienden en een kopje koffie in de zon komt het allemaal wel goed. De tijd vliegt, voor je het weet gaat het weer beter!

Bennikki

Bennikki

11-05-2011 om 10:59

Hier ook

Wij gaan ook deze zomer verhuizen en álles gaat momenteel stuk! Ik denk dat het huis aanvoelt dat we weggaan en op deze manier wraak neemt
Het klapstuk was vorige week een kapotte cv-ketel (1600 euro) maar de auto maakt nu ook rare geluiden.. En ik heb al 6 maanden geen loon gekregen wegens administratieve contractellende. Dus ook hier komt het allemaal verschrikkelijk slecht uit.
Ter steun ende bemoediging nog een lijst van dingen die de afgelopen 3 maanden kapot gingen:
-stofzuiger
-2 fietsen
-alle lampen die ik aanzet
-wasmachine (ok, was eind vorig jaar)
-laptop
-printer
-thermostaatkraan
Relativeren helpt bij mij helemaal niet trouwens.
Dus sorry nu geen tips maar wel sterkte, ik leef met je mee!
Bennikki

Risama

Risama

11-05-2011 om 11:01

Wonderlijk toch

Mij is ook wel eens opgevallen dat apparaten bij voorkeur allemaal tegelijk stuk gaan en bij voorkeur op een moment dat je het echt niet hebben kan. Betekent wel dat je er waarschijnlijk de komende tijd vanaf bent, het is nu namelijk allemaal al stuk gegaan

Maar je kunt idd best even zonder dvd met harddisk en mijn droger staat al maanden niks te doen, de was droogt heerlijk buiten.
Misschien doet de vaatwasser het weer als je even wacht en hem eerst alleen laat spoelen zodat hij ieder geval leegraakt, even wat filters schoonmaken wil ook nog wel eens helpen. En anders zou ik ook tot aan de verhuizing met de hand gaan afwassen, doen we in vakanties ook altijd en kan reuze gezellig zijn! Die banden wel snel (laten) plakken, anders moet je alles met de auto doen en dat is weer veel duurder.

Klagen mag wel even hoor, het is ook gewoon balen. Even lekker schreeuwen helpt soms ook!

Risama

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Oh ja

ook wel eens zo'n periode gehad, dat waren dingen die ik niet kon missen (pc, wasmachine, fiets gejat) en toen kwamen er nog andere kosten bij (advocaat nodig gehad, tjakka dikke rekening).

Fietsbanden kan je best zelf plakken, vaatwasser kan je ook missen, dvd speler ook wel.

Veel dingen kan je trouwens super goedkoop op marktplaats kopen, ik heb een 2e hands vaatwasser (Miele) gekocht en nadat de nieuwe keuken af was weer door verkocht, idem de oven en koelkast etc.

En je kan - als je al ging- dit jaar thuis blijven ipv op vakantie gaan, dat scheelt hier een dikke 2000 euro voor 2 weken all in (benzine, campings, uit eten, uitjes, overnachtingen onderweg).

Bennikki

Bennikki

11-05-2011 om 11:43

Zzp-er (ot)

"Rijdt er iemand een deuk in de auto zonder iets achter te laten (bijna 500 euro!)"

Ken je het stichting Waarborgfonds Motorverkeer? (www.wbf.nl) Daar kun je in dit soort situaties een claim leggen. Ik heb het een keer moeten doen met goed gevolg. Wel 150 euro eigen risico.

(ot)Goh, dat zelfs het riool kapot kan gaan, ik had geen idee..

Marga

Marga

11-05-2011 om 11:44

En ook nog

de printer en de pc ook defect. En niet te vergeten een maand terug door het bed gezakt, dure lattenbodem doorgebroken ( helaas niet door een wilde nacht.. Manlief ligt dus s´nachts scheef. Zit ook nu op een geleend laptopje te werken. Tja, er zijn zeker ergere dingen, helemaaaal mee eens! Er schieten me vast nog meer dingen te binnen, maar voor mijn gevoel een eindeloze lijst.. Gelukkig is het mooi weer dus die droger kan wachten. Maar het voelt niet lekker, allerlei kosten en geen buffer. Die verhuizing moet ook op een koopje dus. We hebben geen hypotheek maar een ander huurhuis gevonden. Wel weer een fikse huursverhoging, vanwege de nieuwe huurwet mogen we geen sociale huurwoningen meer dus verplicht vrije sector. Dus van 600 naar 800,00 huur.
Hoe ga je trouwens verhuizen op een koopje? Kan dat uberhaubt wel? Dat is weer iets voor een nieuw draadje denk ik..
Maar leuk dat jullie reageren, gedeelde smart is halve smart toch?
groet,

Marga

Hmm

als je niet kan sparen hoe ga je dan die huurverhoging structureel betalen ? Die dure lattenbodem kan je misschien vervangen door een goedkope van ikea of leenbakker oid.

Goedkoop verhuizen

eh tja, alles wat je niet meer nodig hebt zou ik proberen te verkopen op marktplaats, niets dus mee nemen wat direct op de zolder verdwijnt en niet meer gebruikt gaat worden. Dan kan je daar meteen je verhuizing van betalen. Wij zijn relatief goedkoop verhuisd, bedrag weet ik niet meer, euro of 600 denk ik, kan ook iets meer geweest zijn (kan er naast zitten, was geen typisch verhuisbedrijf, 2 mannen met een grote bus/wagen), verhuisdozen gekregen bij allerlei familie en zelf wat bij de gamma gekocht. Ik heb trouwens nog verhuisdozen verkocht op marktplaats achteraf. En veel zelf doen, wij hadden 2 maanden tijd aangezien er flink verbouwd werd, dus veel wat in onze eigen auto pasttte hebben we zelf verhuisd.

Marga

Marga

11-05-2011 om 12:13

Vaste lasten

Hoi Manda,

Ja, het is een fikse huurverhoging maar we kunnen niet anders. Wonen en werken nu tever uit elkaar.
Maar we zijn al flink aan het bezuinigen op de vaste lasten, dat wel. Dingen als de glazenwasser,containerreiniger( die vieze groene!) zijn geschrapt. En op boodschappen en op kleding wordt gekort, veel aanbiedingen en soms 2de hands dingen.
Helaas veel minder biologische producten, dat is wel erg jammer.
Maar goed, moeten zien of we veel aan het nieuwe huis moeten doen, zoals alles verven, en hoe de vloeren zijn, want dat laatste is vaak een grote kostenpost.
Ook de kinderen kosten natuurlijk geld, werkweken op school, clubjes, schoolkosten etc. Maar moeten echt bezuinigen. Hopenlijk blijft het allemaal nog leefbaar na de verhuizing!

Vic

Vic

11-05-2011 om 13:32

Is hier altijd in april/mei

Bij mij gaat altijd iets stuk als ik bijna mijn vakantiegeld krijg. A.s. vrijdag moet de auto naar de APK dus ik zie het al met angst en beven tegemoet. Vziw is er niets mis mee, maar je weet maar nooit.

Wat ik niet begrijp

heel vervelend dat alles nu stuk gaat,daar zou ik ook enorm van balen.
maar wat ik dus niet begrijp: je gaat binnenkort naar een duurdere woning verhuizen,en je hebt totaal geen buffer?
verhuizen kost altijd geld!
zelfs voor een paar potten verf en wat vinyl op de vloeren ben je zo een paar honderd euro kwijt.
Is het een gedwongen verhuizing?of komt het onverwacht?

Marga

Marga

11-05-2011 om 14:15

Verhuizen

Ja,we konden dit niet weigeren.Een buitenkans zeg maar. We stonden nl. al jaren op de wachtlijst en nu is er iets vrij gekomen ,wat zelden gebeurd. Neem ik het niet aan dan kan het nog wel weer een jaar of wat duren voor we aan de beurt zijn. En wonen we dicht bij ons werk. Nu is dat te lang reizen en dat kost ook geld en tijd. Vanaf volgend jaar werk ik weer meer en dan komt er ook meer geld binnen, gelukkig!
Dus onverwachts wat betreft verhuizen, ja. We redden het wel maar nu met al die defecte apparaten is het keuzes maken.
Wat betreft die banden van de fietsen, ik plak ze zelf hoor. Gewoon pech dat we allemaal in één week thuiskwamen met een platte band.
Tis gewoon erg balen dat je nu even moet schipperen, en alles op je dak komt!

Chippie

Chippie

11-05-2011 om 16:47

Tja

Ik ga geen bufferdraadje openen, daarvoor hebben we een archief.

Maar ik vraag me af of het nu zo´n ramp is wat er is gebeurd. Alles gaat kapot, en als nu alles tegelijk kapot gaat heb je pech. Maar als je het niet ruim hebt is een sleurhut een dure kostganger (bovendien denk ik dat het niet handig is om dit jaar op vakantie te gaan maar je vakantiegeld voor de verhuizing te gebruiken), verbruikt een wasdroger teveel energie en heb je geen dure hifi en DVD recorder nodig. En afwassen kan ook op de hand (je kunt hier ook even vragen of iemand enig idee heeft wat er aan de hand is. Ik heb al eens dure voorrijkosten bespaard omdat iemand zei dat er mogelijk een afvoergaatje verstopt zat).

Verhuizen heeft bij ons niet al te veel gekocht. We konden een mini/vrachtwagentje lenen, drie vrienden opgetrommeld en zijn in een halve dag verhuisd. was wel dichtbij, dus een paar keer op en neer rijden was geen probleem. Wat scheelde was dat we van te voren goed de boel hadden opgeruimd. In oude en nieuwe huis hadden we vaste kasten. Kleding op hangers ging zo over de autostoel en in de kast in nieuwe huis. Verhuisdozen kun je tweede hands kopen. En als je in gedeeltes verhuisd heb je er geen 100 nodig. Schilderen zou ik zelf doen. Ik zou niet al te veel besparen op verf. Van goede verf gebruik je minder dan van goedkope verf. Tweedehands is er genoeg te koop. Kringloop, Marktplaats, gratisoptehalen. Maar roep ook eens rond dat je bepaalde dingen kunt gebruiken, vaak heeft iemand die je kent wel iets in de weg staan.

Balen zeg

Vorig jaar stonden wij er ook zo voor. Ging er ook van alles tegelijk mis. Eng gewoon. Voordeel is dat we nu meer 'op scherp' staan. Ik ben druk bezig een buffer te sparen, want zo'n situatie als vorig jaar hoop ik nooit meer mee te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2011 om 21:24

Vroeg ik me ook af

Die vaatwasser... hoe heb je hem leeg gekregen, of staat hij er nog vol en wel? Als hij nog vol is, kun je hem dan op de een of andere manier buiten krijgen zodat je daar de klep open kunt zetten?
Ik leef met je mee hoor, wat een ellende tegelijkertijd. Dan kun je nog zo denken dat de spullen best gemist kunnen worden, maar ze hebben bij elkaar een hoop geld gekost en dan is het gewoon vervelend als het stuk gaat.
Als je bepaalde spullen graag weer terug wilt, kun kijken bij tweedehandswinkels.

Afschrijving

Daar gaan we weer... bufferitis.
Is het altijd dezelfde tijd van het jaar hier? Laat Pelle dat maar uitzoeken, die was laatst al een aardige opsomming begonnen van seizoensverschijnselen.

Het volgende is het geval. Als je iets koopt moet je het onderhouden/verzekeren/repareren/vervangen. Al die dingen kosten geld. Als ik geen geld heb voor onderhouden/verzekeren/repareren/vervangen dan komt het er hier niet in. Want dan kan ik het me niet veroorloven.

Hoe gaat dat onderhouden/verzekeren/repareren/vervangen: je deelt de aankoopprijs door de levensduur. TV van 400 euro gaat acht jaar mee: dat is dan 50 euro per jaar die je opzij moet zetten.

Zo doe ik het met alle duurzame consumptiegoederen. Zoals jullie al geraden zullen hebben heb ik natuurlijk een hekel gekregen aan duurzame consumptiegoederen. Die koop ik alleen maar als ik het heel zeker, zeker weet. En anders niet. Want ik moet ze altijd onderhouden enz.

Het zijn simpele uitgangspunten, en ze voorkomen een hoop pech.

Let wel, ik vel apsoluut geen oordeel over mensen die ervoor kiezen om niet te reserveren, of die een plotselinge inkomensterugval hebben. Of wat dan ook. Ik denk alleen soms wel dat het zinnig zou zijn als het fenomeen afschrijven/reserveren weer eens wat in de aandacht gerukt zou worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2011 om 01:18

Gale

Ik probeer mee te denken. Een volle vaatwasser verslepen lijkt me geen pretje, maar als de klep open moet terwijl er nog water in zit lijkt me redelijk rampzalig. Een zware vaatwasser kun je voorzichtig op een stevig kleed zetten en met kleed en al verschuiven. Het is een gedoe, en ik weet ook niet of het haalbaar is voor Marga.

Nee niet nodig verplaatsen

Nee je hoeft een vaatwasser die stuk gaat niet te verplaatsen om 'm leeg te laten lopen. Zoek de technische tekening op,op internet of een vergelijkbaar model (zelfde merk, inbouw of niet, ong. zelfde jaar).
Als het inbouw is kun je 'm een stukje naar voren trekken zo dat je er net achter kan en érgens moet een slangetje zitten waar je het water door in een emmer kan laten lopen. Soms aan de achterkant en ook heel vaak aan de onderkant/voorkant. Dat slangetje is zo smal dat je 'm kan afsluiten met je vinger dus je kan vrijwel zonder knoeien de boel leeg laten lopen.
Wij hebben buffer genoeg, maar hebben dat 'vast'staan, elk jaar in januari kunnen we eraf halen wat we nodig hebben (of we moeten het jaar openbreken wat ons behoorlijk scheelt in rente). Dat is een bewuste keuze....nu kunnen we onze buffer niet aanspreken voor relatief 'kleinigheden' een vaatwasser of kapotte harddiskrecorder vallen daar zeker onder (kleinigheid dus) een wasmachine vind ik al wat meer onoverkomelijk, maar wij kunnen best een maandje of wat even wat zuiniger aan doen en dan een vaatwasser aanschaffen of we schrapen wat reserves bij elkaar (over van maanden ervoor b.v.) en kopen 'm dan toch. Vorig jaar was onze vaatwasser kapot en hebben we de kinderen 3 maand laten afwassen. Niet eens omdat we het geld niet hadden, maar gewoon.......niet alles hoeft toch á la minuut vervangen te worden? Ook als een soort leerproces dat niet alles 'zomaar' er is. Ondertussen hebben we geprobeerd de vaatwasser te repareren (zelf, bleek onmogelijk, electonica was kapot, aangetast door water omdat rubberen strip lekte) dat kostte al een maandje en toen we het écht hadden opgegeven hebben we uitvoerig gezocht naar een vervanger. Die we vonden na een maandje of 2, precies het model en merk dat ik wilde én in de 'deukjeshal' van een keukenleverancier. Voor de helft van het geld, het deukje zit gewoon onder het keukenkastdeurtje dus daar zie je niks van.Zelf ingebouwd. Kinderen blij en wij ook.
Wij zijn ook gewoon geen mensen die halsoverkop alles wat kapot gaat vervangen, wij zijn meer 'bezinners' en willen eerst nadenken hoe en wat we doen. Die kapotte vaatwasser had b.v. ook kunnen leiden tot een nieuwe keuken omdat deze aan het eind van z'n latijn is ofzo (is niet zo hoor). 2 Weken terug begaf de wasmachine het...pomp werkte niet meer. Daar heb ik een zwart 50 cent stuk uit gepeuterd en een grote knoop en voilla hij doet het weer. De droger zou ik me ook niet meteen druk om maken. Zolang er alternatieven zijn (was kan ook drogen buiten of in de hal op een rekje) bedenken wij rustig wát we willen en moet het per sé een dure aanschaf worden dan wachten we nog tot het januari is en we makkelijker geld uit onze buffer kunnen halen.
groeten albana

Merel

Merel

12-05-2011 om 09:03

Balen en mopperen

Je mag best balen en mopperen hoor, ga je gang.
Ik heb hier al wel wat goede tips voorbij zien komen, ik zou kijken wat je nog kunt verkopen op marktplaats en wat je eventueel kunt kopen (misschien staat er een lattenbodem op marktplaats?) of iemand heeft er eentje over? Gooi het eens op bij je vrienden (facebook en hyves of e-mail werkt daarbij als een tierelier). Bij ons deed de volle vaatwasser het onlangs ook niet meer, maar na een dag wachten ineens weer wel, geen idee wat het was. Toen hij klaar was met dat rondje heb ik hem uitgeruimd en voor de zekerheid alle filters weer eens gereinigd, tot nu toe geen problemen meer.
Je kunt veel dingen zelf, misschien zijn de dingen die kapot zijn te repareren? (bij de lattenbodem bijv?)

Succes!

Marga

Marga

12-05-2011 om 09:51

Repareren en ook even balen!

Natuurlijk hoeven we niet alles direkt te vervangen, ik hoop¨dat er dingen gerepareerd kunnen worden. De vaatwasser leeg geschept, en nagekeken, maar er zit wrsch iets in de pomp.Stukje glas kwam er al uit maar verder konden we er niet bij. En pompt nog steeds niet.
Dus vanavond met man weer kijken en loshalen. Fingers crossed..
Harddisc gebruik ik heel veel omdat ik graag speciale programmas kijk en weinig tijd heb dus dingen opneem, dat is voor mij wel belangrijk. Maar volgens mijn zijn die dingen te ingewikkeld om te laten repareren? Ik zou niet weten waar, heb al wat gegoogled. En nogal prijzig om nieuw aan te schaffen, zo rond de 300,00.
Het is ook dat we al zo veel aan ons hoofd hebben, druk met alles plannen en alle veranderingen voor de verhuizing, scholen uitzoeken voor de kids, middelbaar en een basisschool, terwijl de meeste-beste scholen geen plek meer hebben na navraag. en de eindjes nu even aan elkaar knopen, en we gewoon moe zijn. Dus het komt even allemaal niet goed uit maar ja, het zij zo.. Gewoon ergens beginnen maar. En creatief oplossingen blijven bedenken.
Maar wat ben ik het zat zeg. Ik heb zoveel aan mijn hoofd nu, en dat wordt me soms teveel..
Maar vooruit met de geit toch?

groeten,

Marga

Vera*

Vera*

12-05-2011 om 11:59

Harddisk recorder

Als je een nieuwere (desktop?) pc hebt met mediacenter kun je ook een cai kabel in de pc stoppen en heb je tv op de pc. Je kunt dan ook opnemen (pc moet wel aan staan) en afspelen.
Ooit met xp moest je het mediacenter nog los erbij kopen, mijn pc met vista had het al.

Vera

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2011 om 00:22

Pelle

Bij jouw provider worden ze niet meer weggegeven, dus verkopen levert alleen maar verlies op. Bij anderen krijg je ze vaak in bruikleen en dan kun je ze ook moeilijk via mp verkopen
Voor Marga: ik zou de zomer even afwachten, tot de herfst zeg maar. Ik ben zelf nogal verknocht aan ons digitale kastje, maar zolang je tv kan kijken overleef je het wel tot na de verhuizing. Wie weet heeft je radio/tv leverancier dan wel een leuk aanbod.

Fiorucci

Fiorucci

13-05-2011 om 07:10

Marga

Op zulke momenten hebben wij ook weleens een marktplaats aanschaf gedaan. Ik heb ooit toch nog drie jaar gedaan met een tweedehands wasmachine bijvoorbeeld.

pien

pien

13-05-2011 om 17:40

Vaatwasser tip voor iedereen

Mocht dit het probleem zijn geweest is het nu te laat maar toch wil ik je de tip van onze monteur niet onthouden:

Bij die tabletten in een plastikje: Dit plastikje er TOCH afhalen, want dat verstopt dus ook de filters, schijnt toch niet helemaal goed op te lossen.

Pien

Valkyre

Valkyre

18-05-2011 om 00:13

Goh rodebeuk (ot)

Dat van die afschrijvingen, dat heb ik dus echt niet van huis uit meegekregen he. Ik moest maar 'ns gaan zoeken in het archief (kan dat ook op de iPhone App, vraag ik mij af?) Ooit als student heb ik de deurwaarder op de stoep gehad, daar heb ik wel veel van geleerd - maar niet waaruit een buffer opgebouwd moet zijn dus. Goh, wat is dit toch een leerzaam forum!

Overigens hebben wij wel een flinke buffer, maar die zetten we vooral in in geval van belastingtegenvallers (man en ik zijn beide ZZP-er). Tv's ed kopen we er niet van, dat gaat van de gewone betaalrekening (of gewoon niet).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Ja, het is best wel handig eigenlijk.
De deurwaarder in je studententijd is natuurlijk niet leuk, maar misschien wel een goed moment? Gisteren een huilende collega bij wie loonbeslag dreigde te worden gelegd. Dan ben je ook wel ff aan de beurt zeg, ook nog voor het oog van je collega's.

Overigens is de reden dat ik het geleerd heb niet echt aan te raden. Mijn familie van moederskant was na de oorlog alles kwijt. Maar dan ook echt alles, alles alles. Om er weer bovenop te komen moest ieder dubbeltje omgedraaid worden en over iedere investering moest worden nagedacht. Er werd een eigen zaak opgericht zonder dat je makkelijk geld daarvoor kon lenen. De kinderen hebben toen een paar jaar zakgeld op krediet gekregen. Hun vader vond wel dat ze het verdiend hadden maar kon het niet missen. Vakantie was met de tram naar de eindhalte en dan teruglopen. (ook een leuke suggestie om een keer hier in het vakantiedraadje te doen hihi).

Uiteindelijk had ik dus een heel zuinige maar wel bewust uitgevende moeder en een financieel onverstandige vader. Ik denk dat die confrontatie ook heel leerzaam was.

Wat ik er vooral van geleerd heb is prioriteiten; hier heel zuinig, daar heel gul. Opleidingen en vakanties werden door mijn moeder zeer ruimhartig ondersteund. Nu ik erover nadenk: dat zijn ervaringen die je nooit kan kwijtraken, ook niet als je totaal berooid raakt.

Dus ja, ik kan het aanraden om je afschrijvingen een beetje in de gaten te houden.

Het bufferdraadje zou je nog wel moeten kunnen terugvinden. Da's onderhand een klassieker. En dan wel de originele bufferdraad, niet de nihilistisch-spirituele follow-up.

Valkyre

Valkyre

19-05-2011 om 01:07

Dank, rodebeuk

Ik ga 'm opzoeken (als ik weer eens achter m'n computer zit.... Op de iPhone geen archief..).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.