Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Toos Toverdoos

Toos Toverdoos

06-10-2013 om 21:24

Alle luizen verzamelen!!!!!

En ja hoor, nadat ik dochterlief vanmiddag intenstief op haar hoofd zag raggen en de luizenkam er bij had gepakt is het weer zover. Luis.

Een week of 5 geleden waren we ook al de pineut, de eerste keer in haar leven. Nadat we ruim 3 weken 'schoon' waren (zowel volgens de luizenmoeders op school, als volgens mijn eigen inspectie) kwamen we vandaag alleen al met kammen op een score van 29 (volwassenen en jonkies).

Nu heb ik persoonlijk mijn twijfels of ze afgelopen dinsdag (luizencontrole op school) wel vrij was, want veel meer achter de oren en in de nek kijken doen ze daar niet. En ik zag ze met het blote oog vandaag ook niet. Pas bij het kammen werden ze 'zichtbaar'. Bijna doorschijnend zijn ze. Een paar grote, meeste miniscuul klein. Niet veel meer dan een speldeprikje groot.

Dus we zijn weer aan het kammen geslagen. Zowiezo (het hele gezin, incl. ondergetekende) haren gewassen met anti-luizenshampoo, anti-luizencremespoeling er achter aan en morgen strak in een vlecht en plastificeren met haarlak. Bed verschoont, jas in de was.

Maar verder? Ja kammen. We kammen ons een tennisarm. Maar zijn er hier nog huis, tuin en keukentips? Hoe komen we er het snelst vanaf? Hoe voorkomen we dat ze ze weer krijgt? Wat is nu het béste middel om te gebruiken? Hoe vaak moet je wat en wanneer gebruiken?

Kortom, maak me expert. Soort van luizenfluisteraar. Maar dan met de boodschap "Rot Op!"

Groetjes, Toos, die terwijl ze dit typ weer zit te krabben van pure ellende.

nathalie

nathalie

06-10-2013 om 21:42

Aanrader

Wat een ellende, ik krijg hier plaatsvervangende jeuk!
Een echte aanrader vind ik dit boekje over luizen heb het pas zelf uit de bieb gehad.
http://www.bol.com/nl/p/hoofdluis-en-andere-stekers-bijters-en-zuigers/9200000010685486/
Leest heel makkelijk en vlot, is up to date en laat je zien wat wel en wat niet belangrijk is en waarom je je b.v. niet een slag in de rondte hoeft te wassen.
Veel succes!

Rafelkap

Rafelkap

07-10-2013 om 06:56

Luizenmoeders speuren vooral naar neetjes. Als er neten zijn gevonden in de klas is het handig als iedereen zelf z'n kind controleert, want waar neten zijn, zijn luizen.
Wij zweren bij xt-luis, daar zit een verstikkend goedje in, mijn ega (van huis uit scheikundige)vond het goed spul. 's Avonds in je haren, 's ochtend eruit wassen. En verder heel veel kammen. Na een week behandeling herhalen (zie gebruiksaanwijzing, kan ook 2 weken zijn)
Sommige mensen zweren bij een homeopatisch goedje achter de oren, dat erg stinkt. Ik kan even niet op de naam komen

69er

69er

07-10-2013 om 09:19

tee tree oil

Rafelkap, ik denk dat je tea tree oil bedoeld. Dit wordt afgeraden, omdat werkzaamheid niet aangetoont is en kans geeft op allergische reacties.
Toos, luizenouders zijn er ter ondersteuning van ouders die luis niet herkennen, voorlichting te geven en zeker niet om de controlerende en behandelende taak van ouders over te nemen. Als je terug rekent....afhankelijk van omstandigheden ( temperatuur ed.) komt een neet uit na 7-10 dagen, is zelf weer geslachtsrijp in dezelfde periode. Dan is het vinden van enkele grote en veel kleintjes te verklaren, alles was nog niet weg. Er zijn waarschijnlijk dan nog enkele nymphen ( speldeknopjes) achtergebleven. Je kan toch niet van luizenouders verwachten dat ze gaan controleren of de ouder de allerlaatste ook wel weggekamd heeft?, want zoals rafelkap schreef, wordt er vooral gekeken naar neten. Een efficienterer methode ( natkam) is op school niet mogelijk,dus een taak van de ouders.
Xt luis of een ander merk dat de stof dimeticon bevat is prima. Doe jezelf een plezier door het rond te bazuinen in de omgeving van je kind.
In de richtlijnen van het RIVM is gelukkig veel gestreept, maar ik zou toch wat kritisch kijken naar het gebruik van luizencapes. Het RIVM schrijft dat de preventieve werking hiervan niet bewezen is, maar dus ook niet dat het misschien wel er aan bij draagt !
Op de school waar ik controleer zijn ze dus niet de deur uit gegaan.

Charis

Charis

07-10-2013 om 11:03

Dimeticon

Hier recent ook luizen bij zoon. Het beste kun je inderdaad een lotion of shampoo op basis van dimeticon gebruiken. Deze stof verstikt de ademhalingsorganen van de luizen en neten zodat ze doodgaan. Je brengt het aan (het stinkt niet), laat het 15 minuten inwerken en wast het er weer uit. Je moet wel een paar keer wassen want het is erg vet. Daarna alle dode luizen en neten eruit kammen. Na 9 dagen opnieuw behandelen met het spul zodat je de cyclus doorbreekt. Je hebt dit van Prioderm en XT Luis geloof ik. Echter, geen enkel goedje is voor de volle 100% in staat alle neten te doden. Als er maar 1 levende neet achterblijft begint het hele circus opnieuw.

Daarom is het essentieel dat je elke dag gedurende minimaal twee weken blijft kammen in nat haar. Beddengoed wassen, knuffels in de vriezer etc, hoeft allemaal niet meer. Sinds maart 2011 is er een nieuwe richtlijn van het rivm:

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel
/Nieuwsberichten/2011/Voortaan_alleen_nog_maar_kammen_bij_hoofdluis

Succes!

Yura

Yura

07-10-2013 om 11:22

Kammen

Sinds dit weekend zijn we erachter dat we weer de klos zijn. Maar luizen vind ik eigenlijk nooit. Bij mezelf 1 levende luis gevonden in mijn haarborstel en dat bracht het balletje aan het rollen. Dochter gecontroleerd en ja hoor vol met neten, geen luis gevonden verder. Dochter heeft mij gecontroleerd en ja ik zat ook vol met neten. Zoon gecontroleerd en ook wat neten. Zoon en dochter behandeld met prioderm en tijdens het inwrijven bij zoon vond ik 3 dode luizen. Mezelf behandeld met dimeticon en man ook. Bij man niks gevonden, maar maar het zekere voor het onzekere genomen. De kinderen heb ik behandeld met prioderm ipv dimeticon omdat dat ook nog een nawerking heeft en er op school niks aan luizen wordt gedaan. Inmiddels is dit de 3e keer dit jaar (februari, mei en oktober), misschien is er de laatste keer eentje blijven zitten, maar daarvoor zijn de periodes ertussen misschien net te lang?
De kinderen zitten dus op de middelbare school en daar wordt er niks aan gedaan. Na mijn klacht de vorige keer bij de ouderraad wordt er nu een korte melding geplaatst op de homepage, maar ja als er nieuwe berichten zijn zakt die gelijk ook weer naar onderen. Maar ze dragen natuurlijk gewoon elkaars labjassen en de eerste 3 weken had dochter nog geen kluisje, dus hebben de jassen ook gewoon lekker naast elkaar gehangen.
Maar goed dat kammen dus, de titel moet wel bij het verhaal passen. Ik kan daar dus eigenlijk niks mee, maar dat wordt zo gepromoot. Moet dat kammen nou de luizen of de neten eruit halen? Luizen vinden wij dus eigenlijk nooit en de neten krijg ik niet te pakken met zo'n kam en ik heb ongeveer alle types die op de markt zijn in huis. Ik krijg ze alleen weg als ik ze tussen de nagels naar beneden trek, dat is leuk als het een paar neetjes zijn, maar niet als je hele haar vol zit zoals bij ons. Of is het zo dat je elke dag moet kammen omdat je dan de pas weer uit gekomen luizen verwijdert en dus de neten laat zitten tot ze uitkomen? Bij zoon zal ik deze week de tondeuze-methode hanteren, toch veruit de effectiefste is mijn ervaring. Maar bij dochter en mij gaat dat wat ver, hoewel ik er serieus over denk bij mezelf. Verder is het me niet duidelijk of dat dimeticon nou ook de neten doodt, of alleen de luizen.
En nog een vraag, kun je naar de kapper als je luizen/neten hebt? Ik ben dus al vanaf februari niet meer geweest, bang dat ze nog ergens een neet zien, maar intussen hangt het bijna op mijn billen. Is ook nogal een gedoe als je tussen je nagels een neet naar het einde van de haar probeert te schuiven.

Lucerna

Lucerna

07-10-2013 om 11:33

yura

Om met je vraag te beginnen: veel kappers zullen je niet willen knippen zolang je luizen hebt.
Je andere vraag, of iets ook neten doodt: NIETS doodt de neten 100%. Onder kammen kom je niet uit, tot twee weken na het vinden van de laatste luis.

En wat de controle op school betreft: zie het als een service. Luizenteams kunnen nooit zo grondig een school controleren als je als ouder doet, want je kunt moeilijk een hele school nakammen. Dus vanzelfsprekend doe je als luizenteam een "snelle scan", waarbij je dan wel de ervaring hebt waar je naar moet kijken. In die zin is een luizenouder in het voordeel (tenzij het op school zo is georganiseerd dat elke ouder een paar keer per jaar moet opdraven). Maar een school is dus niet -en wordt ook nooit!- verantwoordelijk voor het signaleren en behandelen van hoofdluis. Dat blijven de ouders zelf.

Bij mijn beste weten zijn er maar heel weinig middelbare scholen waar ze nog klassikaal controleren op luis. Op die leeftijd willen ze het meestal ook niet meer, maar kunnen ze ook zelf beter aangeven dat er wat is. Hoe dan ook, zelf blijven controleren dus.

Charis

Charis

07-10-2013 om 11:33

Yura

Dimeticon is een handig hulpmiddel, maar alleen met elke dag kammen gedurende minimaal twee weken krijg je het weg. Wat je zegt, door elke dag te kammen, doorbreek je de cyclus van eitjes/neten/luizen/nieuwe eitjes.

Het haar natmaken, cremespoeling erin en kammen maar met een metalen netenkam.

Lucerna

Lucerna

07-10-2013 om 11:40

en aanvulling over kammen

Yura: "Moet dat kammen nou de luizen of de neten eruit halen?"
De luizen. Het principe is, dat luizen neten leggen. Die komen na ongeveer 10 dagen uit. Dat is de reden dat je dagelijks moet blijven kammen tot twee weken na het vinden van de laatste levende luis. Als de luis, die je er nu uitkamt, nog kans heeft gezien vlak daarvoor neten te produceren, komen die over ongeveer tien dagen uit. Die hele kleine babyluisjes mis je nog wel eens met een netenkam, maar zodra ze groter worden, heb je ze wel. Je moet ze dus uitkammen vóórdat ze zelf geslachtsrijp zijn en neten gaan leggen. Daarmee doorbreek je de cyclus. De neten die er dan nog zijn, zijn al uitgekomen of komen niet meer uit (als ze meer dan een centimeter van de hoofdhuid af zitten). De besmetting via labjassen enzo valt overigens erg mee. Luizen blijven dicht bij het hoofd, waar de warmte is. Ze gaan echt niet spontaan in zo'n kouwe kraag zitten.

Druif

Druif

07-10-2013 om 11:45

dat kammen

Je moet er ook de slag een beetje voor te pakken krijgen.
Na zes weken luizen, vorig jaar, bij drie huisgenoten, heb ik die slag wel inmiddels.

Maar goed, ieder haar is dus weer anders en voor ieder haar moet je op een andere manier kammen. Bij mijn dochter met heel dun, krullend haar, werkte het alleen maar als ik de kam (zo eentje met een dubbele rij metalen tanden, die anderen zijn helemaal waardeloos, bij dun haar) een beetje schuin door het haar haalde. Zodat het haar een optimaal contact maakte met de kam.
En dan goed uitkloppen/uitspoelen, na elke kambeweging, in een witte bak met water. Tjonge jonge. De eerste keer kammen vond ik niets bij haar. De tweede keer (zelfde dag) vond ik op het laatste 1 luis. En toen ging ik haar nog een keer intensief kammen en haalde ik echt tientallen nymphen en neten eruit. De bak zag zwart van de kleine spikkeltjes. Ongelooflijk dat ik die de eerste keer gemist had.

Als het haar dikker is, en gladder, dan is het juist zaak om heel goed bij de hoofdhuid te kammen. Want dan zitten de luizen daar. Dat was bij dochter twee het geval. Een heel andere kam beweging had ik daar. Gewoon recht houden die kam, en ook na elke kambeweging de kam uitkloppen/uitspoelen. Bij haar was het veel makkelijker. Zij was ook zo van de luizen af. Bij de eerste dochter en mij, duurde het veel langer. Als het haar dikker en glad is, dan komen de neten eerder met de luizenkam mee. Dat is natuurlijk ook wel logisch.

En ik heb echt weken lang, twee keer per dag gekamd. Dat was echt nodig. Het ging het beste als het haar net gewassen was, maar ik deed het 's morgens in ongewassen haar, dat ik dan natmaakte met zo'n laat-in-je-haar haarverzachter.

Toos Toverdoos

Toos Toverdoos

07-10-2013 om 11:49

Hoho!

Ik zeg nergens iets over de verantwoordelijkheid van school, echter heb ik alleen mijn twijfels over dat ze toen nog luisvrij was. Ik kon nu namelijk ook geen neten of luizen met het blote oog zien, pas toen ik ging kammen. Ik heb dus het idee dat ze gewoon niet 'vrij' was, maar dat het tijdens de controle op school niet is opgemerkt.

Natuurlijk ligt er geen verantwoording op school daarvoor en natuurlijk heb ik me de afgelopen weken een RSI gekamt, maar toch heeft ze ze nog. Vanmorgen voor ze naar school ging weer gekamt, niets gezien. Haren strak geplastificeerd met lak in een vlecht gedraaid. Morgen wordt er op school ook weer gecontroleerd hoorde ik daarstraks.

En nu ga ik naar de apotheek en nieuw spul halen

Thanks, Toos

Yura

Yura

07-10-2013 om 11:53

Bedankt

Dat met die cremespoeling en die netenkam doen we ook. De naam suggereert dat die dan de neten eruit haalt, maar daar krijg ik geen beweging in ook niet met azijn etc. Oh dat kammen zou toch zo'n stuk makkelijker zijn als dochter en ik er beide 10 cm af zouden kunnen knippen. Ze heeft ook nog eens een enorme dikke bos, geen doorkomen aan. Heb even dat filmpje op de site van rivm bekeken, dat ziet er zo makkelijk, vrolijk en gezellig uit, maar zo makkelijk gaat het helemaal niet.
Wat een bijkomend probleem is bij pubers controleren is dat je zelf in de leesbrillenleeftijd komt hahaha. Ben jarenlang luizenmoeder geweest op de basisschool, maar nu zie ik het bijna niet meer. Hup leesbril erbij, maar dat is ook net weer niet scherp dan. Ik roep nu de kinderen erbij om te helpen hun broer/zus te controleren.

Yura

Yura

07-10-2013 om 12:04

Druif en Toos

Druif, kan ik je inhuren?
Toos, ik ben zelf ook luizenmoeder geweest op de basisschool en het is echt heel moeilijk te zien, dus als je luisvrij wordt verklaard geeft dat geen zekerheid. Sommige kinderen, vooral in de hogere groepen< hebben ook veel huidschilfers. Je moet ook best goed licht hebben en zoals ik hierboven al zei, zo rond de 40 kom je aan een leesbrilletje toe en dat heb je nog niet altijd meteen in de gaten, dus dat zal voor sommige luizenmoeders ook wel gelden. Wij zochten eigenlijk ook altijd naar neten, heb in al die jaren nooit een luis gezien, die gaan er toch vandoor zodra je aan dat haar beweegt, en inderdaad als er neten zijn moeten er luizen zijn.
Ik geloof zelf wel in luizencapes en overdragen via labjassen, stoelleuningen (durf opeens niet meer naar de bios) etc. Vorige ronde dat we erachter kwamen was omdat zoon er nadat hij bij de kapper was geweest (sorry kapper wist het niet) hij 's ochtends een paar op zijn laken had liggen, nou ze leefden gewoon lustig door hoor. Dus als daar iemand anders op was gaan liggen, was die ook de pineut geweest.

Puck

Puck

07-10-2013 om 12:07

Vorig jaar gehad

Toos, ook ik heb de twijfels over de luizencontrole op onze school. Vorig jaar was kind ook luisvrij en kregen we wel een brief mee dat er luis in de klas was geconstateerd. Dus ik 's avonds kammen en toen vond ik een heel regiment.
Hoewel alleen kammen tegenwoordig het devies is kreeg ik het niet voor elkaar om het daarmee goed uit te roeien. Op een gegeven moment heb ik haar hoofd in een overdosis Dimeticon gezet en toen was dat in combinatie met nog een aantal weken 2x daags kammen voldoende om er vanaf te komen.
Overigens heb ik nu wel de ervaring dat niet alle producten met dimeticon fijn werken. Prioderm werkte prima, maar de goedkopere eigen merk van de Kruidvat was na het intrekken één plakkerige bende waar niet meer door heen te kammen was. Xt heb ik laten liggen in de winkel omdat dat veel langer in moest werken dan de Prioderm.
Dochter had overigens toen heel lang haar en wilde het binnenkort af laten knippen voor haarwensen. De luizeninvasie heeft dat versnelt, dezelfde middag heeft een bevriende kapster (bij een kapsalon willen ze je dan niet helpen) er een pittig kort kopje van gemaakt. De vlecht hebben we een maandje laten liggen en toen opgestuurd.

69er

69er

07-10-2013 om 13:08

rivm

Een luis kan tot zo'n 3 dagen buiten het lichaam overleven ( wordt dan wel minder aktief) en ik zie overdracht via kleding ed. inderdaad als een mogelijkheid. ( ik heb luis zien lopen op de rug van een kind). Ik adviseer ouders, tegen de regels van het RIVM, om dus wel een luizencape te gebruiken en geen kleding, borstels ed. te delen. Niet panisch iedere dag al het beddegoed en kleding te wassen, valt er al`één uit, dan komt 'ie op hetzelfde hoofd weer terecht en verdwijnt met de volgende kamronde. Je richten op het luisvrij maken van het hoofd en voorkomen dat het verspreidt naar anderen ( en weer opnieuw moeten beginnen).
Heel erg OT, Ik heb kinderen met luis op de stoel gehad die fris van de kapper kwamen, waarbij het niet ontdekt is. Geeft wel aan welk "uitzonderlijk" talent luizenouders hebben t.o.v. mensen die beroepsmatig in andermans haar zitten.

Inanna

Inanna

07-10-2013 om 15:03

kam met lange tanden

De laatste keer dat we hier luizen hadden heb ik de proef op de som genomen. Eerst heel grondig gekamd met een netenkam met een dubbele rij korte tanden, tot er echt niks meer uit het haar kwam, en daarna met een kam met lange tanden en er kwam nog heel veel uit bij de tweede ronde. Ik heb zelf de Assy kam, een vriendin heeft een Nisska, die lijken beide even goed. Mijn kinderen hebben geen krullend haar en het is ook niet bijzonder dik, maar zelf bij hen werkte de gewone netenkam dus niet afdoende.
Ik deed 1 keer per dag een zwik crèmespoeling in het haar van het kind in kwestie en ging dan kammen en verder kamde ik nog minimaal 1 keer per dag droog. Daarmee heb ik het bij beide kinderen onder controle gekregen.
Ik heb een paar jaar luizencontrole gedaan op school en het aantal kinderen met luizen nam enorm af na de invoering van luizencapes.

Rafelkap

Rafelkap

07-10-2013 om 19:11

alcohol

Een vriendin van me zweert bij alcohol, zo schijnen ze het in Spanje te doen, alleen met alcohol. Mij lijkt dat niet zo fijn voor de hoofdhuid, hoewel er in elk vies luizengoedje wel alcohol zit. Met mijn gevoelige huid kon ik prima tegen xt-luis. Het voordeel is dat dan alle luizen gedood worden, wel een geruststellende gedachte

Succes Toos! (Toch niet: Toosje?)

Yura

Yura

07-10-2013 om 19:51

Cremespoeling

Inanna, deed je die cremespoeling dan gewoon in droog haar en na het kammen uitspoelen? Dat scheelt al heel veel werk. Nu gaan wij eerst haar wassen (onder de douche), cremespoeling erin, kammen en weer uitspoelen.

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2013 om 21:53

Nog een tip....

Probeer erachter te komen of deluizenmoeders op school tussendoor de kam goed schoonmaken....ooit meegemaakt dat een nieuwe luizenmoeder dat niet deed...luizenloze kinderen kwamen alsnog met luis thuis.

Tango

Tango

07-10-2013 om 22:24

Hier ook luizen

Sinds de zomervakantie hebben we er hier bij vlagen last van. Eerst dochter die dus nog net voor de vakantie op school besmet was. Daarna deed zoon ook mee en ikzelf ook. Ook maar eens Prioderm met demeticon geprobeerd. Werkte goed vond ik. Na de nabehandeling na 9 dagen waren we weer luisvrij. Maar zodra de school weer begon had zoon ze weer. Ik kam hem nu steeds weer maar iedere keer komen ze terug w.s. omdat het jongetje dat op school naast hem zit ze heeft en niet behandeld wordt. Tja, wat doe je daar nu aan?
De luizencontrole is overigens de laatste tijd hier op school niet echt geweldig. Luizenmoeders die in de klas vertellen dat een kind luis heeft vind ik niet kunnen. Dat kan toch via de mail? Maar goed, ik klaag maar niet teveel want zelf wil ik dus echt geen luizenmoeder worden. Niet omdat ik het vies vind of zo. Maar ik zie die luizen dus echt niet en neten al helemaal niet. Alleen als ik ga kammen kom ik ze tegen.
Luizencapes hebben ze hier op school afgeschaft om vervolgens zakken aan te schaffen. Vond ik niet echt een logische actie en zoon vindt die zak nog onhandig ook.

Inanna

Inanna

07-10-2013 om 23:30

Yura

Ik deed de cremespoeling op droog haar inderdaad. Kind stond in het bad, ik stond er naast, kraan aan om gevangen luizen meteen weg te spoelen en naderhand kon kind lekker douchen en zo de cremespoeling uitspoelen.

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2013 om 06:25

Fio: luizenmoeder zonder kam

Ik ben een luizenmoeder zonder kam. Dat vond ik wel heel raar, maar wij gaan echt vnl. op netenjacht, het is natuurlijk geen doen om een hele klas te gaan kammen. Als iemand neten heeft wordt het advies aan de hele klas gegeven het goed in de gaten te houden.

Ik ken ook een luizenmoeder die het met een sateprikker moet doen.

Lucerna

Lucerna

08-10-2013 om 07:24

Hier ook geen kam op school

Natuurlijk moet je wel tussendoor handen wassen als je luizen en/of neten vindt, maar ik was tussendoor mijn handen ook wel als je net een koppie vol gel of lak hebt nagekeken.

En overigens hebben wij niet elke ochtend het haar gewassen toen het bingo was bij dochter en mij. We hebben allebei lang haar (tot de billen). Half uur eerder opstaan, goed borstelen, goed doorkammen met een gewone (houten) kam en daarna met de netenkam. Het is en blijft een tijdrovend rotklusje, maar het gaat wel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-10-2013 om 08:51

Ook geen kam

Ook hier wordt op school niet gecontroleerd met een kam. Niet te doen en idd, in principe kijken wij naar neten. En daar kan je niet omheen, die zie je wel hoor.
Bij ons op school is het luizenprobleem al jaren goed onder controle. Wij controleren regelmatig en komen ook tussendoor bij meldingen van luis. Wij gaan trouwens ook ieder jaar op herhalingscursus bij de GGD
In de klas wordt het niet hardop gezegt als een kind luis heeft, maar wij hebben het taboe al dusdanig doorbroken dat kinderen het zelf melden aan vriendjes bij speelafspraken ("kan niet, ik heb beestjes").

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-10-2013 om 08:55

Tango

"Ik kam hem nu steeds weer maar iedere keer komen ze terug w.s. omdat het jongetje dat op school naast hem zit ze heeft en niet behandeld wordt. Tja, wat doe je daar nu aan?"

Bij ons op school wordt bij hardnekkige luis die niet wordt behandelt de schooldirecteur ingezet. Die gaat met de ouders in gesprek. We hebben ook wel eens een gezin gehad die altijd luis hadden en ook echte nare plekken op het hoofd van het krabben, daar is uiteindelijk de GGD zich mee gaan bemoeien. Wij hebben trouwens als luizenmoeder bij toebeurt iedere ochtend een meisje gekamt. Maar dat was echt een zielig geval.
Als je werkelijk het idee hebt dat dat jongetje niet wordt behandelt (het kan nl, ook zijn dat ze gewoon moeite hebben ervan af te komen), dan kan je daar best over in gesprek met school.

GS

GS

08-10-2013 om 12:18

niet alleen haren wassen

Kijk ook verder rond in je huis waar luizen kunnen zitten: bankstel, (eetkamer, bureau)stoelen, tapijt, kleden, kleren (niet alleen jas!), knuffels, bekleding in je auto, ga zo maar door.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-10-2013 om 14:01

Tegenwoordig is het advies kammen en je verder niet te druk maken. Maar als hier luis opduikt (nog nooit gehad) dan ga ik zeker met de stofzuiger erdoor.

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2013 om 16:29

vlo

Een luis is geen vlo en zonder mens kan hij/zij niet overleven, dus geen paniek. Ik zou zeker niet geen grote schoonmaak houden omdat dit onnodig is, maar wel de autozitjes/hoofdzitting zuigen en kussens wassen(en mutsen/das), voor je weet maar nooit.

Charis

Charis

09-10-2013 om 13:45

"Voor je weet maar nooit"

Ik snap dat je voor het gevoel graag even de autozitjes/kussens/beddengoed etc wilt wassen en alles met de stofzuiger bij langs wil (ik heb ook als eerste de lakens in de wasmachine gestopt .

Maar het heeft voor de bestrijding van luis dus weinig zin. Je kunt die energie eigenlijk beter in het kammen steken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.