Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alcohol op feestje


Alcohol

Ik heb ook helemaal niets met alcohol maar wel tegen gedoe wat een gezellig samenzijn zou moeten zijn.

Jesse_1

Jesse_1

14-10-2014 om 01:24

Betuttelen?

Het gaat er niet om dat hij andere mensen verbiedt om alcohol te nuttigen, het gaat er om dat hij niet wil dat er in zijn huis alcohol wordt geschonken en dat dien je dan te respecteren, mede omdat hij dat van tevoren (blijkens openingsposting) al duidelijk aangegeven.

'Religieus ding' was een voorbeeld. Misschien is zijn moeder alcoholiste (geweest) of heeft hij andere nare ervaringen, is zelf alcoholist geweest. Dat weten we toch niet? Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat hij een bepaalde overtuiging heeft, die duidelijk heeft gemaakt en dat het bijzonder onbeleefd is om daar tegenin te gaan.
Wat kunnen mensen alcohol belangrijk maken; alsof een etentje zonder alcohol minder goed is.

Jaina

Jaina

14-10-2014 om 01:31

Gedoe

Wat maken mensen er een enorm gedoe van als iemand liever niet heeft dat er gedronken wordt. Die man doet het misschien niet uit religieuze overtuigingen maar heeft om wat voor reden dan er blijkbaar een hekel aan als er in zijn nabije omgeving wordt gedronken. Dat kan toch? Dan pas je gewoon je een avond aan. Wat maakt dat nu uit.
Als jullie bij een strenge moslim gaan eten die niet drinkt vind je het dan ook vervelend dat er geen alcohol daar in huis is die avond? Of is dat anders omdat het uit een religieuze overtuiging voorkomt?

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2014 om 07:34

Maar...

Vervang het woord alcohol nu eens door het woord vlees? Zouden de collegas dat ook belachelijk hebben gevonden? Komen ze dan alsnog binnen met hun eigen lamskoteletje? Is hst niet heel erg kinderachtig om de gastvrijheid van een collega af te slaan omdat je een keer niet kunt drinken?

Hanne.

Hanne.

14-10-2014 om 08:56

wil

Ja iemand kan je verbieden bij hem in huis te roken of alcohol te drinken maar kan je niet verbieden om tijdens het etentje naar buiten te stappen om op de stoep een sigaret op te steken of een biertje te drinken.

Of het een oeuk gebaar is is een ander verhaal.

Caesar

Caesar

14-10-2014 om 09:43

Beleefd

Ik vind de gastheer uit de OP zeer beleefd. Zelf zou ik minder aardig zijn geweest. Als gasten zich, in mijn huis, niet aan mijn regels wensen te houden, mogen ze direct vertrekken. Ga ik niet eens over in discussie. Zelfs niet als ik het van te voren niet goed had gecommuniceerd. Verhaal over de gastheer uit de OP had dat wel glashelder van te voren verteld. Ik snap niet dat anderen daar nog iets anders van weten te maken. (Oja en ik drink zelf wel graag een glaasje wijn, mijn regel zou dat dus niet zijn).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2014 om 14:15

Gastheer

Zoals ik de openingspost lees, was direct duidelijk dat de gastheer geen alcohol zou schenken en ook niet wilde dat het gedronken zou worden onder zijn dak. Punt. Dan doe je dat als visite. Of niet... dan blijf je maar weg. Je neemt het zéker niet mee en je gaat er zéker niet mee buiten staan, zodat je kan zeggen dat je het tenminste niet onder zijn dak hebt gedronken. De gastheer heeft álle recht om zo'n regel te stellen. Het is zíjn huis.

Wat ik daar persoonlijk van vind is een ander verhaal. Ik drink bij een etentje die wat meer is dan de gewone dagelijkse warme maaltijd graag een wijntje. Dat vind ik leuk en lekker. Ook als ik een avondje uit ga vind ik een of meer glazen wijn bijdragen aan het plezier wat ik die avond heb. Maar het is natuurlijk belachelijk om er een drama van te maken als je een keer géén alcohol kan drinken tijdens zo'n gelegenheid. Dat zegt dan meer over de gast dan over de gastheer. Dan kan de gastheer daar alleen maar de bevestiging in zien dat alcohol geen positieve meerwaarde heeft.

Prokje

Prokje

14-10-2014 om 15:42

Zelfde gehad met roken

Maar dan 20 jaar geleden.
Ik vind roken ontzettend goor en was het zat om in de rook te leven omdat mijn ouders en zus allemaal rookten. Dus ik zat mijn hele jeugd in de rook.
Dus toen ik op mezelf woonde wilde ik niet dat er in mijn huis werd gerookt.
Nou je had de mensen moeten horen destijds! Ik was fanatiek en te betuttelend. Mijn ouders (kettingrokers) wilden dus niet bij me op bezoek. Dus heb ik me maar laten ompraten.
Ook kon ik geen rookvrij feest geven; dan zou er niemand komen.
Dus heb ik het voor heel af en toe maar toegestaan.
Maar daar heb ik eigenlijk nog spijt van want nu heb ik behoorlijke longproblemen. Is natuurlijk niet bewezen dat het van meeroken komt.

En wat drinken betreft; ik heb ooit met een bedrijfsetentje meegemaakt dat iedereen flink teut was, maar er moest nog wel gereden worden (leuke afgelegen restaurantje).
En mijn carpool collega was dus te dronken om te rijden; ik had zelf gezien dat hij zeker 5 wijntjes ophad. Ik heb een taxi gebeld, want ik had zelf ook gedronken.
Nou dat werd me niet in dank afgenomen zeg; was ik weer de zeurtrut.

Drank is ook erg sociaal geaccepteerd; sterker nog ik ervaar soms druk om te drinken. Zo krijg ik op festivals (ga ik graag heen) vaak te horen dat ik sinas of cola neem. Dat vinden ze dan braaf. Terwijl ik als ik een heel festival (vaak meerdaags) wil genieten ik me gewoon niet moet laten vollopen met drank. Ik ben dan snel teut en daarna brak. Ik heb dan geen drank nodig om te genieten; en dat snappen ze niet.

Evanlyn

Evanlyn

14-10-2014 om 17:21

dronken?

Ik drink ook niet. Maar op een feestje had ik een keer enorm de slappe lach. Nou dat heb ik nog lang moeten horen: haha, dus je had toch gedronken?

Dat je gewoon lol kan hebben zonder alcohol te drinken, geloofde niemand. Vind ik toch wat zorgwekkend. Het zegt veel over de capaciteit van diegene om gewoon spontaan lol te hebben, zonder alcohol.

Overigens mag in mijn huis iedereen drinken wat hij wil, ze doen maar. Zolang ik het maar niet hoef. En dan word je inderdaad braaf gevonden.

Vind het wel een fraai verhaal

Groot gelijk van de gastheer. Hij heeft ( om welke reden dan ook - ben ik nu trouwens best benieuwd naar) geen zin in alcohol in huis en hij blijft bij zijn duidelijk gecommuniceerde standpunt. Flauw en onvolwassen van de gasten om hier nadrukkelijk tegenin te gaan. Lijkt wel op pubers die drank binnensmokkelen voor fr jarige terwijl de ouders van het feestvarken nadrukkelijk schaars zijn geweest met de alcoholische inkopen ( in de tijd dat alcohol nog de 16-jaargrens hanteerde).

Als iemand niet wil dat er vlees geheten wordt, dan ga je dat toch ook niet meenemen?
Waarom kan het niet gezellig zijn zonder alcohol en is alcohol kennelijk sociaal verplicht? Bijzonder.

Grappig dat het zoveel gespreksstof oplevert en dat het de gastheer niks uitmaakt. Sterke persoonlijkheid!

Weinig drinken

Ik geef de gastheer helemaal gelijk. Ook al drink ik zelf wel eens, als ik een frisfeest wil houden, wordt het een frisfeest!

Over het algemeen drink ik weinig. Meestal zeg ik dat ik niet goed tegen alcohol kan, dan wordt het meestal wel geaccepteerd dat ik fris neem. Maar goed, ik denk dat de mensen me dan al zat zijn, omdat ik al helemaal uit het moeten leggen dat ik vegetarier ben.

Ik zou overigens ook raar opkijken als ik een "breng zelf mee-diner" zou geven en op de uitnodiging zou zetten: "Breng wat lekker vegetarisch mee", er iemand zou komen met een stel drumsticks o.i.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.