Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Belle Époque

Belle Époque

16-08-2011 om 12:43

Airco in de auto, hoe en wat?

Ik heb vorige maand een tweedehands auto gekocht en daar zit een airco in. Maar ik weet niet goed hoe je die moet gebruiken (pardon my ignorance).
Ik wil hem niet continu gebruiken omdat dat extra benzine nodig heeft, en een open raampje ook best lekker is op zijn tijd, maar volgens een bekende van me moet hij continu aan.
Verder lijkt een airco me iets om koele lucht te krijgen, maar ik merk dat het ook een uitstekende manier is om beslagen ramen in een oogwenk mee schoon te krijgen. Maar ik krijg het zo koud, als het net zulk baggerweer is als de afgelopen weken! Kan je een airco, als je 'm daarvoor nodig hebt, met de verwarming combineren?

Eigenlijk heb ik gewoon een "auto-airco voor dummies" nodig. Wie begint?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

16-08-2011 om 12:48

Ja hoor

dat doe ik ook...airco blaast inderdaad droge lucht, maar niet per se koude lucht. En je hoeft hem echt niet de hele tijd aan te doen...Vooral in de winter is airco zo heerlijk! Auto heeeeeeeel snel ontdooit!

Belle Époque

Belle Époque

16-08-2011 om 15:01

Mooi!

Dan zullen airco en ik wel dikke vriendjes worden!

Kan niet meer zonder

Sinds wij een auto met airco hebben, vraag ik mij ernstig af hoe ik het ooit zonder heb gesteld. Als de zon schijnt is het in de auto al snel warmer dan ik prettig vind.

Hij gaat hier dus aan zodra ik de warmte hinderlijk vind, en dat hoeft dus echt niet altijd alleen in de zomer te zijn. Zeker op lange ritten blijf je met airco zoveel frisser en alerter. En inderdaad, voor ontwasemen is hij ideaal.

Hier hebben we twee standen, 1 automatisch en 1 handmatig. We gebruiken meestal de automatische stand. Je stelt afhankelijk van de buitentemperatuur de temperatuur in de je wilt en dan wordt er koude lucht ingeblazen tot die temperatuur bereikt is. Ik stel hem meestal een paar graden lager in dan de buitentemperatuur anders blaast -ie te hard. Nadeel vind ik altijd dat die filters zo snel muf worden, bij vochtig weer ruik je het filter goed. Maar ik vind de voordelen hier duidelijk tegen op wegen.

Veel plezier ermee!

Chris

judiths mama

judiths mama

16-08-2011 om 20:08

Onze ervaring

Is grotendeels wat al eerder genoemd is. Wat wij ons wel hebben aangeleerd is om de airco uit te zetten als je in de buurt van je bestemming bent. Onze airco kan 'aan' of 'uit' en als het buiten heel warm is, wordt het temperatuursverschil wel heel groot. Uit een koude auto in de warmte stappen zorgde bij ons ervoor dat we allemaal verkouden werden!

lennest

lennest

16-08-2011 om 21:39

Eerder uitzetten

Klopt, maar onze dealer zei dat het ook beter voor de airco is om die eerder uit te zetten en ook het hele jaar te gebruiken, zonering en winter dus.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Toevallig net gelezen

Toevallig net gelezen (in de autorubriek van het Parool, meen ik): je moet iedere week de airco een keer aanzetten, dat is beter voor het systeem (blijft het beter schoon ofzo, de reden ben ik vergeten).

En het is geloof ik beter als je m uitzet kort voordat je de bestemming bereikt hebt want dan kan het laatste beetje vocht uit het systeem. Of zoiets. Jullie zien het al, klok en klepel.

De bewuste krant ligt al in de papierbak, dus ik kan het niet even nakijken.

Overigens: een airco kost extra benzine, maar een open raam ook. Op de snelweg is het extra verbruik geloof ik ongeveer gelijk (maar ook dat weet ik niet zeker)

Maar zeker in de zomer is een airco in de auto een zegen, moet ik zeggen.

Groeten,

Temet

Belle Époque

Belle Époque

16-08-2011 om 22:51

Ben er ook superblij mee!

Ik heb geen eisen als ik een auto koop (ja, hij moet het gewoon doen ), dus alle extraatjes zijn leuk meegenomen.

Ik ben alweer een stuk wijzer, bedankt! Tot nu toe zette ik 'm vaak na een stukje weer uit, omdat het anders echt te fris wordt en ik daar last van krijg. Ik wist inderdaad ook dat de overgang van koud naar warm goed is voor een goeie verkoudheid, maar tot nu toe heb ik dat in deze zomer nog niet echt bij de hand gehad en ook nog niet over nagedacht (ben wel snipverkouden momenteel, maar volgens mij zijn meer mensen dat na deze rare zomer). Wel heb ik meegemaakt dat de auto erg warm is als die in de zon staat, maar het is een donkere kleur, dan heb je dat sneller volgens mij. Even de airco erover is dan wel lekker! Maar na een tijdje vind ik het al gauw genoeg.
Als ik de auto start springt de airco meteen aan. Het is geen regelbare.
En dat je 'm in combinatie met de kachel kan gebruiken is inderdaad wel prettig, want dat ding is best fris!
Héérlijk, die luxe!

En hoe zit dat met onderhoud? Moet je 'm na zoveel maanden laten nakijken? Of na zoveel kilometer? Want ik hoorde ook dat dat moet wegens schimmel...? En wat kost me dat...?

Bijvullen

In elk geval elke 8 jaar ofzo moet je een airco bijvullen. Net laten doen en was 150 euro.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tink

Tink

18-08-2011 om 14:14

Grrr, airco

Die in onze (2ehands) auto heeft het eigenlijk nog nooit goed gedaan. Dat is in de zomer balen, maar als ik 'm wil gebruiken om mijn ruit snel te ontwasemen baal ik nog veel harder.
Er is een keer naar gekeken, toen bleek er idd een en ander verstopt te zitten geloof ik. Hij liep toen ook over, om de haverklap was de auto van binnen nat aan de passagierskant. Had met de overloopbak (of zoiets) van de airco te maken. Was inderdaad een duur klusje...
Het is geen instelbare airco trouwens, gewoon knoppie aan of uit.
Nu is ook nog het draaiknopje waarmee je de soort ventilatie/verwarming instelt, dolgedraaid. Dus het is elke keer gokken: als ik 'm op voorruit verwarmen instel heb je goed kans dat ik het bij mijn voeten voel . Gedoe. Anyway, de airco werkt alleen bij bepaalde standen van die knop. Dus tja, dat is nu een soort puzzel waar ik dus niet uitkom
APK duurt nog 10 maanden, zucht. En de garage zit tegenwoordig dusdanig ver weg dat ik daar ook niet ff tussendoor binnen stap.
Naja, aan mij heb je dus niet veel Belle . Ohja ten overvloede waarschijnlijk: nooit airco aan én raampjes open . Maar dat wist je vast al.

Vic

Vic

18-08-2011 om 14:25

Als hij stuk is

Ik heb nu helaas geen airco in mijn auto want ik vond dat toch altijd wel prettig in de zomer (gelukkig hebben we nu geen zomer). Een nadeel vind ik de kosten die het met zich meebrengt als hij stuk is. In mijn vorige auto ging er net iets stuk wat je niet ongerepareerd kon laten. Dat grapje kostte me 1750 euro, belachelijk veel dus.

Primavera

Primavera

19-08-2011 om 00:11

Eenvoudige airco

Waarschijnlijk heb je een eenvoudige airco in de auto zitten die je met een knopje aan en uit zet.
De sterkte regel je met de ventilator en als je direkte lucht te koud vindt dan kun je hem ook op de voorruit ztten of half- half. De warmte van de lucht regel je met de verwarming.
Als het erg warm is loont het de moeite om dezelfde lucht in de auto te laten circuleren ipv verse warme lucht van buiten aan te laten voeren.

Ik weet niks van de airco altijd of om de zoveel tijd aan te moeten zetten. Wij gebruiken hem alleen als het nodig is en dat is 's winters zelden en 's zomers eigenlijk altijd.
Met de italiaanse zomers is een airco eigenlijk onmisbaar. Vandaag was het 36°C, de auto was niet koud te krijgen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.