Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tine Winkel

Tine Winkel

21-08-2015 om 14:22

afwerking parketvloer

In ons nieuwe huis zit een parketvloer die geschuurd en afgewerkt moet worden. Verschillen tussen lak en olie zijn me wel duidelijk (vooral v.w.b. kras- en vochtbestendigheid), maar er is ook osmo hardwasolie. Heeft een van jullie hier ervaring mee en hoe zijn die ervaringen dan? Vooral ook in vergelijking met de 2 andere afwerkingen.

Birgit

Birgit

23-08-2015 om 08:19

Tweedehandsinfo

Hier zelf geen osmo maar heb wel van verschillende gehoord dat het goed bevalt. Volgens mij is olie makkelijk te onderhouden en lbij te werken maar moet je wel heel regelmatig doen, lak hoef je weinig aan te onderhouden maar als het dan ook moet ben je even bezig ( schuren en lakken, en accepteren dat het in de tussentijd steeds meer achteruit gaat qua zicht) en osmo zit daartussen.
Het ligt eraan wat je wilt en hoe je leeft. Zelf hebben we mooie matte lak maar al ge-impregneerd in het hout in de fabriek. Wij lopen thuis zelden op schoenen, hebben geen jonge kinderen meer, zijn geen knoeiers en ik vind het niet erg als er een krasje op komt want daarvoor is het hout, en ik heb een bloedhekel aan gepoets. Die krassen vallen nog erg mee trouwens, het kan best wat hebben.
Maar in een druk gezin zou ik voor de osmo gaan denk ik. 1-2 x per jaar een paar uur stevig werken en dan hou je hem bij.

Birgit

Birgit

23-08-2015 om 08:25

Oja

Ik weet het weer, een vriendin van mij had ooit een geoliede vloer en ze werd er gek van. Kwam er weer een van de jongens met regenlaarzen een stap in huis en ze moest er weer achteraan met een doekje met olie. Dat heb je met osmo niet zo erg dacht ik.

Krullevaar

Krullevaar

23-08-2015 om 14:00

wij hebben dat

Wij hebben een houten vloer die onbehandeld werd gelegd en daarna is behandeld met Osmo hardwaxolie. Ligt er nu 5 jaar en we hebben er nooit wat aan gedaan.

Wat ik ervan vind? De vloer is veel kras- en slijtgevoeliger dat onze oude vloer en die zat alleen in de olie. Daar had je wel meer kans op vlekken door water, maar die was wel weer krasvaster. Als ik weer zou moeten kiezen zou ik toch voor de 1e vloer gaan. Die lag er 8 jaar en daar hebben wij verder ook nooit wat aan gedaan. Je ziet: wij zijn niet van die mensen die de vloer bijwerken, maar houden wel van een matte finish (dus geen lak).

Tine Winkel

Tine Winkel

23-08-2015 om 18:17

dank voor jullie reacties

lastig, die afweging tussen krasvast en vocht. De vloer ligt nl. in de gang, keuken en woonkamer. In de keuken verwacht ik druppen (dus dan blijkbaar liever osmo), maar in gang en woonkamer wil ik geen krassen zien (en dat neigt naar olie).

Birgit

Birgit

23-08-2015 om 20:06

Oeh krullevaar

Wel een matte finish, DUS geen lak, dat klopt echt niet meer hoor. Wij hebben een met lak geimpregneerde vloer met een mooie matte uitstraling, absoluut geen glim!
Een geoliede vloer 8 jaar niets aan doen, dat vind ik wel knap. Wat ik heb begrepen moet je toch wel regelmatig een lap olie eroverheen halen anders wordt het kaal en/of vlekkerig. Was dat bij jullie niet?

Krullevaar

Krullevaar

23-08-2015 om 21:40

Birgit

In de tijd dat wij moesten kiezen (5-6 jr geleden) was dat idd ook wel mogelijk maar dan krijg je toch ook de nadelen van lak erbij. Dus nog kras- en slijtgevoeliger Maar je hebt gelijk, voor mensen zoals wij (die dus toch niet tussendoor bijwerken) zou dat ook prima moeten zijn.

Onze oude vloer was van Bruynzeel en blijkbaar toch erg goede kwaliteit. De nieuwe vloer is van een kleiner houtenvloerenbedrijf en ik vind de afwerking uiteindelijk iets minder goed uitpakken. Alleen onder de eettafel zie je slijtplekken, voor de rest valt het wel mee alleen als bewoner van het huis ben je natuurlijk extra kritisch.

Overigens, de osmo vloer kan je wel gewoon dweilen en dat kon je met onze oude vloer weer niet. Toch wel een voordeel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.