Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Loes

Loes

25-06-2016 om 11:24

Afscheiding tuin met buren.

We zijn net verhuist.De buren hebben een strakke tuin,alleen een gazon en verder niets.Tussen de tuin van hun en ons staan paaltjes met draad en in onze tuin staat als afscheiding grote oude lelijke coniferen.Veelate hoog ,van onder kaal. Bij onze eerste kennismaking gaf de buurman al aan dat hij met de vorige eigenaars afgesproken had dat die coniferen wegmoesten.Dat was ook onze gedachte..maar nu eist de buurman dat we weer groene struiken neerzetten. Dat willen we niet.Wij willen een onderhoudsvrije tuin en liever een schutting.Maar dat vind de buurman lelijk....Hij vind ook dat wij voor de afscheiding moeten zorgen...hijnhet schijnbaar de paaltjes en draad geplaatst,dus moeten wij zorgen dat er een nieuwe afscheiding komt.
Nu loopt hey al hoog op tussen mijn man en de buurman dat mijn man de conniferen weg wil halen en dan niets meer wil plaatsen.
We hebben een grote tuin ,het gaat over een stuk achter de garage ,wij kijken er niet op en komen er verder ook niet veel.
Weet iemand hoe dit zit. Mogen wij gewoon een schutting plaatsen of zijn we vlocht aan de eisen van de buurman te voldoen omdat we een groene strook weghalen?

V@@s

V@@s

25-06-2016 om 11:28

in je eigen tuin

Mag je doen wat je wilt. Alleen voor een afscheiding op de erfgrens is toestemming van de buren nodig.

Fransien

Fransien

25-06-2016 om 11:32

Afspraken met de vorige eigenaars

Zijn die afspraken met de vorige eigenaars vastgelegd? Zo niet hebben jullie er niets mee te maken. Dat kunnen jullie de buurman gewoon meedelen.
Er zijn wettelijke en gemeente-regels over hoe hoog een afscheiding mag zijn en hoe ver van de erfgrens die moet staan. Volgens mij moet een schutting op eigen grond staan, maar als je zo'n geimpregneerd onderhoudsvrij ding neemt kan die direct naast de paaltjes van de buurman staan.
Vraag anders eens aan de andere buren van deze buurman? Goede kans dat zij ook al eerder discussies met hem gehad hebben. En je kunt aan de oude bewoners vragen of zij ook zoveel gedoe met hem hebben gehad, en of zij aan de afscheiding met paaltjes en draad hebben meebetaald (zou me ook niet verbazen).

Bah, wat een gedoe. Gelukkig hebben we nooit met dat soort dingen te maken gehad maar het is het standaard recept voor een rijdende rechter burenruzie.

Rijdende rechter

Bij de rijdende rechter zijn regelmatig uitzendingen die juist over dit soort dingen gaan, wie gaat er over de erfgrens en hoe zit het met de afscheiding, misschien is dat wel iets?
Mr Frank Visser bij de commercielen en mr. John Reed bij de NPO.

Triva

Triva

25-06-2016 om 12:41

Inderdaad

zoals hierboven al werd gezegd; jij mag doen in jouw tuin wat jij wil dus als je die schutting NAAST de erfgrens zet, dus OP je eigen grond heeft de buurman daar niets mee te maken. Jullie moeten alleen overeenkomen wat er gebeurt OP de erfgrens en daar moet hij dan ook aan mee betalen (tot op zekere hoogte, hij hoeft niet mee te betalen aan een gouden schutting).

Dus: rustig blijven, hem wijzen op de wet (ik heb nu geen tijd om die op te zoeken) en zeggen dat hij kan kiezen tussen een schutting op jullie grond zodat zijn paaltjes blijven staan of een schutting op de erfgrens en dat hij moet meebetalen. Ik denk dat hij dan heel snel kiest voor eieren voor zijn geld

tante Sidonia

tante Sidonia

25-06-2016 om 12:57

vertel hem

netjes dat jullie een schutting neer gaan zetten en dat hij struikjes naar eigen keus op zijn eigen grond ernaast mag zetten. Verder vooral niet te veel woorden aan vuil maken. Hij denkt waarschijnlijk dat jullie gemakkelijk te intimideren zijn omdat je er nog maar net woont, of probeert het gewoon.

Overigens is het niet helemaal waar dat je op je eigen grond mag doen wat je wil. Er zijn bijv. regels als je een boom wilt planten dat ie; ik geloof meer dat 50 cm. van de erfgrens af moet staan.

Marie

Marie

25-06-2016 om 13:00

Juridisch loket

Dit vond ik via Google

https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/erfafscheiding

En de hoogte

Ik zou ook op schrift willen zien van de gemeente en de welstandscommissie wat daar voor regelgeving over is om te trachten te voorkomen dat je buurman kan lopen zieken met de regels in de hand.
Er zijn vaak ook regels over de hoogte van de schutting, maar ook over het soort schutting. Per gemeente.
En die verandert ook wel eens, dus daar moet je dan ook naar vragen of er een wijzigingsvoorstel ligt.

https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/erfafscheiding

"Staat de erfafscheiding helemaal aan één kant van de grens? Dan is de eigenaar van de grond waar de erfafscheiding op staat daar volledig verantwoordelijk voor."

"Een schutting, muur of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn tenzij er andere regels zijn volgens de gemeentelijke verordening of plaatselijke gewoonte. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter. Wilt u een schutting van meer dan 2 meter hoog, informeer dan eerst bij de gemeente of u een omgevingsvergunning nodig heeft.
U mag geen opening of raam maken in de muur of schutting. Volgens de wet mogen er geen ramen, balkons of muuropeningen binnen 2 meter van de erfgrens zijn die uitkijken op de grond van uw buren.
Zonder toestemming van uw buren mag u met uw kant van de gemeenschappelijke erfafscheiding doen wat u wil. U mag er tegen aanbouwen en daarin, tot op de helft van de dikte van de erfafscheiding, balken, bouten enz. aanbrengen, zolang u maar geen beschadigingen aanricht. U mag aan uw kant van een muur of schutting bijvoorbeeld schilderen en/of beugels voor plantenbakken bevestigen. Heggen mag u aan uw kant snoeien."

Marie

Marie

25-06-2016 om 13:06

Compromis?

Denk je dat de buurman ook niet wil meewerken aan een schutting die onder dicht is en van boven uit gaas bestaat met klimop ofzo?
Of om-en-om een dicht schuttingdeel en "open" (gaas) met klimop?

Dan hebben jullie beiden wat. Jullie de schutting en hij zijn groen.

Tegenwoordig is er van alles mogelijk wat dat betreft.

Zelf

De buurman kan langs de nieuwe schutting zelf struiken zetten op zijn eigen erf.

Gezamenlijk

"Tussen de tuin van hun en ons staan paaltjes met draad"
Dit lijkt me nog wel even een complicatie. Er is dus een gezamenlijke voorziening die je niet zonder toestemming zomaar kunt wijzigen.
De vraag is of je dan daarnaast je eigen schutting mag maken.

GS

GS

25-06-2016 om 17:19

ja hoor

dat mag. Je hebt het recht je erf af te scheiden op de wijze die jij je wenst, mits binnen de grenzen gesteld in wet en plaatselijke verordeningen.

Christel

Christel

25-06-2016 om 21:01

Maar

wat de buurman afspreekt met jullie voorgangers daar heb jij toch niks mee te maken? Tenzij het in het koopcontract staat.

Tonny

Tonny

25-06-2016 om 21:57

Streven naar een goede verstandhouding

Je woont er net, je wilt hier vast een hele tijd met plezier wonen en een vervelend contact met je naaste buren helpt daar niet bij.
Ga er eens rustig voor zitten. Er bestaan best groene erfafscheidingen die onderhoudsvriendelijk zijn. Je hebt zelf geen zicht op de schutting die jullie wikken, hij misschien wel? Aks je twee soorten erfafscheiding naast elkaar mket gaan zetten, kost dat onnodig veel ruimte. Bij een ruime tuin misschien niet zon punt, maar als de tuinen niet zo royaal zijn, is het voor de buurman een achteruitgang ( zelf struiken/heg plaatsen tegen jullie schutting) die hem ongewild overkomt. Zoiets zou je zelf ook niet plezierig vinden.
Wie weet wil hij jullie aanplant wel snoeien? Is electrisch zo gebeurd hoor ( mijn buurman deed het vroeger met plezier)

Lente

Lente

25-06-2016 om 22:05

Overleg met de buurman

Jullie willen een afscheiding die weinig werkt geeft.
Hoe die eruit zit maakt jullie niet zoveel uit.
De buurman wil een groene afscheiding. Misschien wil hij de afscheiding wel kiezen, meebetalen en daarna zelf onderhouden. Dan heb je een win-win-situatie.

Fransien

Fransien

25-06-2016 om 22:19

er is al ruzie

Loes beschrijft al dat het tussen haar man en de buurman hoog oploopt, de buurman wil dat haar man de coniferen weghaalt en daar struiken voor terugplaatst, groenblijvend, en wel precies op die plek, en wel hoe de buurman het wil.
Het is de tuin van Loes en haar man, niet die van de buurman.
Dat de buurman wensen heeft kan, daar kunnen ze tot op zekere hoogte in meegaan (coniferen weghalen was geen punt), maar de beslissing ligt (binnen de wettelijke grenzen) bij Loes en haar man en niet bij de buurman.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.