Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Afk broodbakmachine

dag allemaal
ik heb bij de kringloop een afk broodbakmachine gekocht, maar zonder gebruiksaanleiding. Op internet gevonden dus niets aan de hand. Alleen een vraag: ik wou vanochtend witbrood bakken en koos voor programma een. Vervolgens ging de machine aftellen maar er gebeurde niets. Ik gebruik eigenlijk altijd programma 3 (volkoren) waarbij de machine gelijk gaat kneden. Nu gebeurde er dus niets, wat me een beetje onzeker maakte, Uiteindelijk heb ik programma 3 gekozen, maar is het normaal bij programma een (witbrood) dat de broodbakmachine niet gelijk begint met kneden?
Alvast bedankt
Sini

Hortensia

Hortensia

05-03-2016 om 13:55

klinkt apart

Volgens mij moet hij meteen gaan draaien, tenzij je hem op de timer hebt gezet. Hoe dat moet, verschilt per apparaat. Die AFK's worden al jaren verkocht, heb er zelf 2 versleten

Heb je ergens een typenummer of zo? Bijna alle handleidingen staan tegenwoordig online.

Vogel

Vogel

05-03-2016 om 14:43

Voorverwarmen?

Ik had een programma op mijn broodbakmachine waarbij hij eerst de ingrediënten verwarmde alvorens te starten met kneden.

mijk

mijk

05-03-2016 om 14:46

mijne begint ook met voorverwarmen!

Dus niet raar...

Hortensia

Hortensia

05-03-2016 om 15:20

Voorverwarmen?

Ik wist niet dat dat kon! Die van mij is ook alweer een dagje ouder, dus vergeet mijn antwoord maar, want achterhaald

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2016 om 15:32

dat voorverwarmen

Dat voorverwarmen doet die van mij ook. Maar... volgens mij is het niet echt voorverwarmen, maar 'rusten', en zorgen dat alle ingrediënten op kamertemperatuur komen. Pas na een uur begint het apparaat te kneden.
Sini, ik begrijp alleen jouw vraag niet helemaal goed. Is het de eerste keer dat je het apparaat überhaupt gebruikt? of de eerste keer dat je dit programma gebruikt? Dus óf het apparaat werkt niet, óf het witbrood-programma werkt niet óf er is niets aan de hand en het programma staat gewoon wat later. Het klinkt voor mij overigens niet logisch dat een apparaat bij het witbrood-programma niet direct start en bij het volkoren-programma wel.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-03-2016 om 15:34

sommige

bbm doen wel aan voorverwarmen, andere niet. Kijk dus even naar het typenummer om te zien of die van jou het wel heeft. Mijn AFK's hadden dat niet, mijn huidige Panasonic heeft het wel.

Sinilind

Sinilind

05-03-2016 om 18:53 Topicstarter

Niet eerste keer

Ik heb de BBM al enkele weken, maar tot nu toe alleen programma 3 gebruikt (volkoren). Nu had ik witte broodmeel uit Frankrijk over, dus dacht dat ik beter programma 1 (witbrood) kon gebruiken. Maar bij het kiezen van programma 1 ging de BBM niet kneden, dus... Of het ging voorverwarmen weet ik niet, na 10 mn vond ik het niet veel warmer worden.

Ruststand + tips

De ruststand verwarmt niet voor, maar zorgt ervoor dat alle ingredienten op gelijke (kamer)temperatuur komen; het water of de melk lauw, de boter zacht etc. Ik gebruik echter regelmatig de snelstand,waarbij mijn machine deze fase overslaat, en merk geen verschil in het eindresultaat.

Ik doe altijd eerst een scheut olie in de vorm, dan het zout, dan de vloeistof, dan het meel en dan pas het gist. Op deze manier voorkom je dat de gist in aanraking komt met het zout, en door het vet rond de kneedhaak blijft die niet in het brood steken.

Ik gebruik meestal 400 gram meel op 270 ml water voor een volkorenbrood, en 240 m l water voor een witbrood.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.