Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

koentje

koentje

11-10-2012 om 10:22

Afdeling opleuken

Op de afdeling waar mijn schoonmoeder is opgenomen wegens dementie is binnenkort wat extra geld beschikbaar om de afdeling mooier te maken. Nu is dat best nodig ook want het is een beetje samengeraapt zooitje kwa kleuren bijv. en het is niet erg levendig. Ik heb al wel wat ideeen, maar heeft iemand misschien nog een leuk idee wat leuk is voor dementerenden? Er zijn ook mensen op de afdeling die losse voorwerpen steeds meenemen, dus dat is niet handig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zintuigen prikkelen

en of dat nu meteen een kakafonie van kleur moet worden weet ik niet. Maar fluwelen kussens, lekker zacht? Oude foto's van bv handwerkspullen, oude apparaten, oude plekken in de stad aan de muur?
Er is vast iemand met meer ideeën.

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2012 om 11:33

En...

Kamerplanten, er is op de afdeling vast wel een bewoner die er graag voor zorgt.

mama 5

mama 5

11-10-2012 om 11:43

Takken

Ik vind het altijd leuk staan, als er (kale, knoestige) takken in de lucht hangen. Daar kan dan van alles in gehangen worden, afhankelijk van het seizoen. Met herfst paddenstoelen, in de zomer papieren parasolletjes, met kerst mooie glazen kerststerren. Je kunt er alle kanten mee op.
Ook raamdecoraties kunnen heel leuk zijn. Een kaarteninsteekgeval is leuk. Hebben ze al een goed gevulde manicuredoos? En een haarkrulset? Vinden stagiaires vaak leuk om te doen, een manicure is een mooie manier om contact te maken met bewoners.
Verder kan het ook leuk zijn om mooie kunstbloemen neer te zetten/hangen. Desnoods op een hoog plankje.
En het werkt erg goed, als je alles wat gekocht wordt, in het zelfde kleurenschema doet. Dus ook de kopjes, place mats en zo. Dan krijg je snel meer eenheid. Het kan trouwens ook heel leuk staan om juist allemaal verschillende bloemenkopjes en schotels te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 12:50

Voelen

Je geeft aan dat het geen losse spullen mogen zijn, maar waarom niet eigenlijk? Ik snap dat het meer werk voor het personeel is om losse dingen weer terug te halen, maar het gaat toch ook om het geluksgevoel van je schoonmoeder en haar medebewoners en als dat met losse spullen lukt, zou ik het wel doen. Knuffels bijvoorbeeld, of zoals Silone al zei lekker zachte kussens. Of een donatie aan een plaatselijk asiel met als tegenprestatie bezoek van honden die aaibaar zijn. Ik noem maar wat.
Het idee om dingen van vroeger in beeld te brengen lijkt me ook wel leuk. Mijn man zou het, eenmaal dement, waarschijnlijk heel leuk vinden om naar oude schoolplaten te kijken. (Hopelijk kom ik daar nooit achter!) Schoolplaten als kunst ophangen dus.

Even vragen?

Heb je al overleg gehad met het personeel over wat wel en niet aanslaat bij de doelgroep? En over wat er verder aan eisen zijn? Ik kan mij bijvoorbeeld een aantal redenen voorstellen waarom kamerplanten misschien niet kunnen, maar ik heb er geen verstand van.

Overigens: als je iets zachts en 'voelbaars' wilt brengen voor de sfeer zou een wandkleed misschien ook een idee zijn, en dan eentje die goed aan de muur bevestigd is.

Groeten,

Temet

Leuk

dat is nou een mooi project voor mijn studenten interieurontwerp, die zijn net bezig met een nieuw woon concept voor senioren.

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2012 om 15:30

Meenemen (licht ot)

Oooooooo Kaaskopje, nou moet ik toch wel even lachen. Bij mijn schoonmoeder in 'het huis' staat een leestafel, daar leggen goedbedoelende kinderen tijdschriften neer, van Margriet tot aan Automagazine. Mijn schoonmoeder komt hier elke dag de krant brengen en klauwt dus hele stapels van die tijdschriften mee. Libelles voor mij, Automagazines voor Tirzaman. Die proberen wij dan weer met zachte dwang terug te krijgen.
Op vrijdag wordt er altijd zo'n krantendinges gevuld met het plaatselijke gratis sufferdje, dat verschijnt eens per week. Daar neemt ze er dan meteen zes van mee, want jaaaaaaa al die mensen staan maar in die bak te graaien en voor je het weet zijn ze op.........Dus wij krijgen er op vrijdag 6 en op zaterdag weer ofzo. JA. Zo gaat het wel hard ja )))
Ach ja, ik hou het maar op onschuldig en 'te verwachten', maar ze doet het dus ook als ze ergens naar toe gaan met begeleiding. Komt ze met allerlei boeken terug; je moet haar dus niet zonder toezicht door een museumwinkel sturen, ze snapt het concept niet. Een winkel is een winkel, een museum is een museum en daar liggen die dingen gewoon, kun je zó meenemen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 17:16

Ach ja

Laat ik het maar op enthousiaste onwetendheid gooien. Het lijkt me zo fijn voor die mensen als niet alles vast zit maar dat ze er ook mee op schoot kunnen zitten

judiths mama

judiths mama

11-10-2012 om 22:53

Spullen van vroeger

Zou het niet leuk zijn om spullen van vroeger neer te zetten? Bijvoorbeeld een telefoon met draaischijf, typmachine, singer naaimachine (zonder naald uiteraard), mangel... Desnoods vastgeschroefd ofzo. Ik zag inderdaad ook die aap-noot-mies platen voor me.

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2012 om 22:57

O kaaskopje

Dan weet ik het eigenlijk gewoon goed gemaakt. We kopen gewoon 30 windlichten bij de Action, kunnen ze er allemaal gezellig mee op schoot zitten

Tirza

Margriet*

Margriet*

12-10-2012 om 11:34

Foto levensgroot aan de wand

Wat ik wel eerder heb gezien en wat heel mooi is, is een grote fotowand, soort van behang. Je zou dan een mooi ouderwetse afbeelding kunnen kiezen. Bijv. een pakkend dorpsgezicht of iets van 'vroeger'. Leukt de boel enorm op en is bovendien leuk om te kijken en over te praten met dementerende oudjes.
Volgens mij valt de prijs enorm mee.

Heel veel mág al niet

Heel veel dat genoemd wordt hierboven mág i.v.m. de brandveiligheid en de veilgheid/hygiëne al helemaal niet. Losse droge takken aan het plafond b.v. is echt enorm verboden, zelfs als ze geimpregneerd zijn (denk aan volendam). Zachte kussentjes alleen als ze van speciale stof zijn, die lang zo zacht en knuffelbaar niet zijn als wat wij meenemen bij de xenos ofzo. Idem met wandkleden aan de muur. dingen die kapot kunnen en dan in scherven ook verboden. Ja het mag weer wél als het in een speciale snoezelkamer is waar ze alleen onder begeleiding zijn. Losse matrialen die in neuzen, of monden kunnen verdwijnen ook weer niet...(over de andere mogelijke openingen in ons menselijk lichaam moeten we maar helemaal niet praten...dat wil je niet meemaken). Het ligt er ook wel aan hoe streng de brandweer de plaatselijke en landelijke verordering controleert...Ik ben wel eens in verpleeg/verzorgingshuizen geweest waar ze het met de regelgeving niet zo nauw namen. Maar hier ter plaatse en binnen onze 'stichting' is de controle behoorlijk 'streng'. En wordt de regelgeving met grote regelmaat gecontroleerd. En persoonlijk ben ik ook geen fan van de regelgeving overtreden. Je moet er toch niet aan denken dat er iets gebeurd wat compleet uit de hand loopt doordat jij het 'gezellig' wilde maken.....toch?
Ik ben verantwoordelijk voor de 'inrichting' waartoe verpleeghuisafdelingen ook horen. Wij 'versieren' meestal met schilderijen (b.v. van elk seizoen 1 die we om de 3 maand wisselen)die gewoon op doek zijn en daarbij b.v. losse krukjes/sidetabels en daarop een dienblad met iets wat niet kapot kan (plastic) of een paar kort geknipte kunstbloemen of mooie ledkaarsen die stevig en zwaar zijn en geen kleine knopjes hebben of zoiets.
Ja dan steekt er wel eens iemand zo'n bloem in z'n haar....oke. Maar dat is op zich niet zo'n groot probleem. Als ze naar bed gaan neemt de verzorging ze weer mee en legt ze terug. Als iemand echt altijd met zo'n bloem wil lopen leggen we er gewoon wat extra neer. Voor gangen die 'kaal' zijn, kan fotobehang (natuur!) met ervoor een houten bankje waar je op kan zitten met b.v. kussens erin die je normaal op tuinstoelen doet en afwasbaar zijn (van die draadjes die je vast kan strikken of knopen, desnoods naai je er nog steviger draadjes aan, schoenveters zijn onverwoestbaar). Het moet niet te 'bont' zijn want daar worden mensen weer onrustig van. En helemaal in een huiskamersetting moet het rustig zijn qua prikkels. Laatst hebben we plastic vissekommen gekocht met nepvissen die de hele tijd rondjes zwemmen en op de bodem vastgezet groen spul. Dat was even leuk...maar binnen een week dronken er verschillende mensen uit de vissekommen. Dat was dus helaas voor de vissekommen.
Onze laatste aankoop is voor elke huiskamer en zaal een grote mooie klok met de tijd zowel een wijzer alsook een digitale aanduiding. Overal een andere die wel past qua kleur en inrichting.
Ik zou zeggen, eérst je verdiepen in de regelgeving en dan pas wat kopen.
Ik heb een 'team' van vrijwilligers die er speciaal op uit gaan om zo nu en dan de inrichting een beetje up te daten. Is ook gewoon nodig, want op zulke afdelingen is de inrichting nogal 'slijtgevoelig' omdat mensen er constant aan zitten of erop kauwen, het meenemen enz. Aankopen gaan altijd in overleg.
groeten albana

Dressoir

Ooit verzorgde ik in een instelling een stervende man die in de nacht een opleving had en met infuus en al naar de woonkamer ging van de afdeling met mijn hulp. Daar hield hij zich op met het dressoir. Het was de juiste hoogte om zich even vast te houden en ofschoon de foto's niet van hemzelf waren nam hij ze peinzend door zijn handen. Het was een man met mogelijke dementie en wat er in hem omging was alleen maar raden, maar na dit uitje naar het dressoir ging hij rustig weer naar bed waar hij 's morgens overleden bleek.

koentje

koentje

13-10-2012 om 15:53

Iedereen bedankt en nieuwe vraag en hee, albana

ik dacht al, waar blijf je toch, maar daar ben je dan!
Goeie input, jongens daar heb ik wat aan. Albana een goed aandachtspunt ook om goed na te gaan wat mag of niet mag. Wat gevaarlijk kan zijn.
Er staan werkelijk veel echt leuke ideeen bij. Ook grote platen van een ouderwets dorpsaangezicht o.i.d. lijkt me erg leuk. Anderzijds wat Albanaaangeeft, het moet ook niet te overprikkelend worden in de huiskamer.
Er zijn trouwens meerdere damens bij mijn schoonmoeder die regelmatig met een knuffel of pop rondlopen. Mijn niet altijd even lieve schoonmoeder kan daar heel lelijk over doen. Maar ik vind het eigenlijk een heel lief gezicht en het belangrijkste is dat die mensen daar iets positiefs aan beleven.

Even een andere , ethische kwestie. Mijn schoonmoeder heeft best veel geld en kan alles krijgen wat zij hebben wil en nodig heeft. Er blijft voldoende over om een extra bijdrage te geven om iets moois, iets extra's te geven voor de afdeling waar zij woont. Waar zij dan natuurlijk zelf ook plezier van heeft. Mijn schoonmoeder heeft al lang geleden aan mijn man haar financieen overgedragen en daarmee haar vertrouwen gegeven. Bij allerlei voorstellen die wij doen om dingen voor haar te kopen, zegt ze dat wij moeten doen wat ons goeddunkt. Zij heeft altijd al een hekel gehad aan het nemen van beslissingen en lijkt opgelucht dat ze dat niet hoeft. Zullen we dat aanbieden aan het tehuis waar zij woont?

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2012 om 17:30

Natuurlijk

O, dat zou ik gerust doen. Weet je, dit soort dingen zijn vaak sluitposten op een begroting. Als schoonmama niet wakker ligt van 500 of 1000 euro, nou, wat let je.

Tirza

Wat ook leuk is

Wij hebben een nep vissenkom staan met bewegende vissen die zogenaamd zwemmen als het apparaat aan staat, geeft ik licht. Is heel rustgevend om naar te kijken. (blokker 10 euro ) Kussens moeten afwasbaar zijn, in ieder geval de hoes.
En let inderdaad op de voorschriften, ik zou het met het hoofd zorg overleggen, niet zomaar aanschaffen, daar is niemand mee gebaat, en zonde van het geld.
En bij ons staan in de rustkamer een aantal stoelen die je kunt kantelen, een soort sta op stoelen, met elekrtische bediening. Daar rusten de ouderen tussen de middag. Allemaal in een soort bedje. Ook heel dure aanschaf geweest, maar zeer nuttig.

Misschien heb je hier wat aan?

Ik heb wel een paar sites waar je misschien wat aan hebt:
Hier komen ze:
http://www.geheugenwinkeltilburg.nl/index.php?category0=geheugenwinkel&category1=assortiment&category2=spellen
en deze:
http://www.barryemons.nl/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=102&category_id=393&page=shop.browse&limit=30&limitstart=30
Waar wij ook vaak wat kopen is bij decoratiegroothandels. Die b.v. ook leveren aan horeca en winkels.
De clou is dat je 'brandvertragend' matriaal moet hebben voor decoratie. Brandwerend (zoals je thuis meestal hebt) is dus niet genoeg volgens de wettelijke normen. Let daar op als je decoratiespul shopt.
Ik denk dat het voor jullie zelf leuker is als je gewoon zelf kan uitzoeken. Dus zoek een groothandel in de omgeving die levert aan de winkels in de plaats waar je woont en ga er gewoon heen. Wat in winkeletaleges en bij horeca staat/hangt etc. moet ook aan de wettelijke normen van de brandweer voldoen. En daar zit vaak best leuk decoratiespul bij wat ook voor ouderen geschikt is.
Daar hebben ze ook b.v. vaasjes die geschikt zijn (onbreekbaar dus).
Als je nog meer keuze moet hebben hoor ik het wel.
De meeste internetlinken weet ik zo uit mijn hoofd niet. Die heb ik op het werk. En daar ben ik nu niet
Wat ook nog kan, maar is misschien minder leuk. Er is vaak wel een stichting die geld inzamelt voor de huizen. Een 'vrienden van...' stichting. Daar krijgen wij het geld voor de decoratie van. Wij krijgen gewoon standaard elke 3 maanden een vast bedrag voor inrichting en decoratie. Van de vrienden dus. Bij grote aankopen (b.v. allemaal nieuwe kerstbomen omdat de normen weer eens aangescherpt zijn) kunnen we een aanvraag indienen. Of als we iets bijzonders/duurs willen (een duofiets b.v. googel maar even...)ter vermaak en ontspanning.
groeten en succes
albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.