Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

af en toe een kookwas, niet met een lege machine

Zoals ik al in een ander draadje schreef had ik een monteur over de vloer voor de oven. We raakten ook in gesprek over wasmachines. Ik meldde dat ik het probleem van wasmiddelenresten nooit helemaal opgelost kreeg, hoewel ik geen vloeibaar wasmiddel gebruik en af en toe een kookwas draai met een lege machine. De man vertelde me dat je dat bij een moderne machine niet moet doen: die kookwas moet gedraaid worden met was erin. De nieuwere wasmachines passen de hoeveelheid ingenomen water namelijk aan aan de hoeveelheid was. Als er geen was in zit, neemt het apparaat te weinig water in om zo goed te klotsen dat alle restjes worden opgeruimd.

Dat klonk wel heel logisch. Dit weekend dus maar eens een kookwasje met witte handdoeken en washandjes.

Ik dacht: ik meld het even op dit forum, er zijn vast meer mensen die denken dat zo'n was juist met een lege machine moet.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

05-08-2016 om 14:23

eigenlijk altijd met was er in

Een hele enkele keer draait mijn wasmachine op 95 graden met paar flinke scheppen soda erin.

Verder zo nu en dan met was er in. Handdoeken, theedoeken, washandjes, e.d. Vind het anders zo zonde van het water en de stroom om de machine leeg te laten draaien.

Half a twin

Half a twin

05-08-2016 om 14:25

Volgens mijn vetkoper met lege trommel

10 jaar geleden een Miele gekocht. Verkoper zei met lege trommel iedere maand een 95 graden was. Wa
ater inname is ook afgestemd op de aanwezige was.
Heb het dus altijd met een volle trommel gedaan. Leeg vond ik zonde van water en elektra. Heel vaag had ik ook dat idee, een lege trommel neemt minder water en wordt dan dus niet ontdaan van zeepresten.
Heb ik het onbewust dus goed gedaan. Joepie!

Temet

Temet

05-08-2016 om 14:29 Topicstarter

half a twin

Niks onbewust, gewoon goed geredeneerd. Ik had het zelf ook kunnen bedenken. Maar dat had ik dus niet gedaan

Groeten,

Temet

Triva

Triva

05-08-2016 om 16:45

Miele

Ik heb nooit gezien dat Miele zelf dit aanraadt, dit in tegenstelling tot andere merken maar misschien heb ik wat gemist. Ik vind elke maand ook wel overdreven veel overigens. Mijn man doet het wel eens met onze Miele maar zeker niet zo vaak.

Half a twin

Half a twin

05-08-2016 om 16:52

Verkoper raadde het aan

De verkoper met (zoals altijd) gladde praatjes raadde dit aan. Voor alle wasmachines. 1 keer per maand. Meestal komik uit op een keer of 9 a tien per jaar. De eerste handoeken was van de maand gaat op 95. Nu net na mijn vakantie niet , want ik wilde even opschieten. Vaak begin januari ook niet, alle kerstzooi opruimen en dan geen zin om die machine zo lang te laten draaien. En zo is er nog wel eens een maand dat het niet lukt.

Taruh

Taruh

05-08-2016 om 18:10

Nooit

Ik heb nog nooit een 90 graden was gedraaid en ook nog nooit vetluis of ander gedoe gehad.
Wel gebruik ik maximaal de halve dosering poeder en altijd azijn als wasverzachter.

Tank

Tank

05-08-2016 om 19:37

maar

die machine van 10 jaar oud is natuurlijk wel anders afgesteld dan de huidige machine. Ook bij mijn machine van 9 jaar oud het advies met lege trommel te draaien. Ik vind dat niet zonde van de stroom en electriciteit. Kost vast meer (en afval) om sneller een nieuwe te moeten kopen.

Suze

Suze

05-08-2016 om 19:40

Taruh / OT

"en altijd azijn als wasverzachter."

Hoeveel azijn (huishoud/schoonmaakazijn, neem ik aan?) gebruik je?

En in het bakje voor de wasverzachter? (is bij mij het kleine bakje volgens mij)

Triva

Triva

05-08-2016 om 19:48

Tank

Dat hoeft dus niet met een lege machine.

Tank

Tank

05-08-2016 om 20:22

Triva

dat las ik, er stond dat het niet hoefde bij de moderne/nieuwe machine. Ik heb er eentje van 10 jaar oud inmiddels. Daar is niets moderns meer aan

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-08-2016 om 20:35

Suze

Een scheut azijn gebruiken wij ook in het wasverzachterbakje. Gewoon van die azijn, waar je ook dressings ed. mee kunt maken. Wij zijn dat ooit gaan doen i.v.m. een kind met veel eczeem.

Azijn schijnt de laatste restanten zeeppoeder goed af te breken was toendertijd geloof ik de uitleg bij dat advies. Kind kreeg echt minder jeuk.

We zijn het altijd blijven doen, ook nadat we op parfumvrij waspoeder zijn overgestapt. Is een goede ontkalker voor de machine en de was wordt er echt wel lekker zacht van.

Taruh

Taruh

05-08-2016 om 21:14

Net als wilgenroosje

Gewoon wasverzachterbakje vol met gewone azijn of als die op is misschien schoonmaakazijn.

Idd om zeepresten te verwijderen, nu geen jeuk meer bij wat strakkere kleding en broeken.

Magalí

Magalí

05-08-2016 om 21:46

Azijn

Hebben jullie dan niet dat je was vaag naar azijn ruikt? Dat had ik namelijk wel. Verder werd mijn was niet zacht en kreeg ik er juist jeuk van. Of zijn mijn was en ik een paar gevalletjes apart?

Taruh

Taruh

05-08-2016 om 23:31

Nee

Geen azijn zweem. Maar die vind ik nog beter dan de walm die andere wasverzachter verspreidt.
Als ik meer dan de halve dosering zeep gebruik of een ander meer geparfumeerd merk dan is de jeuk zo weer terug.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

06-08-2016 om 08:29

Magalí

Hier ook geen azijnlucht aan het wasgoed, wel minder jeuk bij kind met eczeem en wel gewoon een zachte was. Misschien dat het met wasverzachter nog veel zachter wordt hoor, maar dat heb ik al zo lang niet gebruikt.

Magalí

Magalí

06-08-2016 om 17:42

Wasverzachter

Wasverzachter gebruik ik nooit, omdat ik daar niet tegen kan. Ben dus geen zachte was gewend, maar heb door tips hier wel azijn gebruikt. Maar mijn 'harde' was werd echt niks zachter.

AndereMoeder

AndereMoeder

10-08-2016 om 19:43

Veel minder azijn

Ik gebruik ook (de allergoedkoopste) azijn, maar zeker niet het hele wasverzachterbankje vol. Een scheutje maar.

V@@s

V@@s

10-08-2016 om 21:03

trommelreiniging

Hier een speciaal programma voor de trommelreiniging. Advies is volgens mij dat 1 keer per jaar te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.