Grootouders
AnnaZuilen
28-01-2025 om 16:27
Word mijn vader dement?
Mijn vader past nog veel op de kinderen, maar ik maak me daar af en toe zorgen over, met name omdat hij steeds vergeetachtiger wordt. Dat zit met name in het niet kunnen vinden van de juiste woorden. Als ik op internet zoek kom ik hierop en vraag me weleens af of het nog veilig is dat mijn vader oppast?
Wat is Afasie? | 24 uurszorg | Particuliere thuiszorg
Laatst bestelde bij een koffie Gorgonzola in een restaurant...
Temet
28-01-2025 om 16:30
Je hebt het alleen over je vader. Is hij alleenstaand? En verder: hoe oud zijn jouw kinderen, en heb jij nog broers en zussen die contact met je vader hebben?
Woordvindingsproblemen kunnen met dementie te maken hebben, maar dat hoeft helemaal niet.
IMI-x2
28-01-2025 om 16:45
Ik heb ook woordvindproblemen, bij mij is het de overgang. 😉 Maar mijn vriend heeft het ook, het is ook de leeftijd.
Heeft je vader verder ook problemen? Heeft hij moeite zich te oriënteren, verdwaalt hij? Weet hij niet meer welke datum of dag van de week het is. Weet hij dat belangrijke nieuws wat je hem vorige week verteld hebt niet meer? Dan kun je eens met de huisarts gaan praten. Er zijn simpele en uitgebreide testen. De simpele kan de huisarts doen. En hij kan je vader doorverwijzen voor uitgebreide testen, als dat nodig is.
S.ndra
29-01-2025 om 05:09
Ik denk eigenlijk dat het niet zo relevant is wat hij precies heeft. Dat kunnen we hier niet weten. Het kan best een tijd duren voor duidelijk wordt wat het precies is. En soms kom je er niet achter. Het kan dementie zijn, maar dan heeft iemand vaak ook wel andere klachten dan alleen woordvindingsproblemen. Zulke dingen kunnen ook ontstaan als iemand bijv een kleine beroerte heeft gehad of door ouderdom of stress.
Als je het gevoel hebt dat hij misschien minder op de kinderen zou moeten passen, dan zou ik uit gaan kijken naar andere oplossingen zodat de druk minder op je vader komt te liggen. Mocht het dan nodig zijn omdat het slechter met hem gaat, kun je de andere oppas/kdv/bso opschalen. Misschien is het ook wel veel voor hem. Praat je er wel eens met hem over? Wat vindt hij er zelf van?
Pippeltje
29-01-2025 om 09:38
Nee, hoor dit is echt nog geen aanwijzing voor beginnende dementie. Iedereen wordt vergeetachtiger, dat is niet hetzelfde. Ook woordvindingsstoornis kan voorkomen.
Of hij nog verantwoord op kan passen is afhankelijk van van alles. Maar als hij dat eerst was dan kan hij dat nu nog steeds gewoon al wordt hij ouder.
rutiel
29-01-2025 om 13:13
Het maakt denk ik niet zoveel uit welk etiketje je erop plakt. Het gaat erom of je veilig je kinderen bij je vader achter kan laten. Ik lees dat je het idee hebt dat de vergeetachtigheid steeds erger wordt. Dus naar jouw idee is het een proces van achteruitgang en niet iets dat plotseling ontstaan is (en dus ook weer kan verdwijnen). In dat geval zou ik maatregelen nemen en alvast op zoek gaan naar een andere oplossing. Dan hoeft het niet van vandaag op morgen afgelopen te zijn, maar kan je vader (en jouw kinderen) eraan wennen dat hij steeds minder oppast.
tsjor
31-01-2025 om 09:11
Vraag eens aan je vader of hij eerlijk wil zeggen of hij het nog wel leuk vindt, of hij het moeilijker vindt worden, of hij bang is dat zijn dagen anders leeg zijn en het contact met jullie minder wordt. Bespreek eerlijk of hij het vooral doet om jullie financieel tegemoet te komen en bespreek dan ook eerlijk of je dat een goed motief vindt of dat je het op een andere manier ook even zo goed kunt oplossen. Praat met hem, niet over hem, dat wil ik vooral zeggen.
Tsjor