Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-04-2023 om 13:34
Ik ben een moeder van 2 puberzonen en mijn man is nu 6 jaar geleden invalide geworden. Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden en mijn vader is 83 en woont alleen. Ik heb 3 broers en zussen, alleen wonen die ver van onze vader. De zorg komt op mij neer, hij kan gelukkig veel zelf maar ik voel me verantwoordelijk. Ik ben dan ook 2-3 dagen in de week bij hem langs. Hiernaast heb ik thuis ook de nodige verantwoordelijkheden en kan niet zomaar weg. Ik werk al jaren niet meer en kreeg een vergoeding voor mijn hulp aan mn ouders, er is nl ook nog een familie bedrijf waar wat voor gedaan moet worden ( deels door mij). Tot nu toe vond ik het een goede deal, alleen nu word de situatie lastiger. Mijn vader doet vaak boos, zegt dat het geld & werk wat ik voor hem mag doen een gunst is. Mijn broers en zussen vinden t wat ik doe erg meevallen, anderen zouden het ook wel kunnen. Ben er erg verdrietig en boos over. Ik heb al gezegd dat t geld nu een voorschot op de erfenis is zodat t geen loon is. Maar t voelt erg scheef, ik wil graag blijven helpen, alleen als t wel gewaardeerd wordt. Wat is wijsheid, zo doorgaan of stoppen en een normale baan gaan zoeken en de zorg op een andere manier regelen?
02-04-2023 om 16:57
Het lastige is vooral, lijkt mij, dat je ook financiëel afhankelijk bent van de inkomsten uit het familiebedrijf en inkomsten uit de zorg voor je vader.
Loon ontvangen en mantelzorg lopen nu wat door elkaar. Het zien als een voorschot op de erfenis lijkt me onzin, overige familieleden doen niets. Tijd voor een open en eerlijk gesprek.