Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zweetlucht en puberteit?

Hoort een echte zweetlucht in de oksels bij (het begin van) de pubertijd? Of kan dit ook een andere oorzaak hebben?
Ik vraag het i.v.m. met zoon van net 10 jaar, die achterblijft in de groei (hij is nu 1.30m) maar sinds een paar weken opeens een serieuze zweetlucht ontwikkelt. Het viel ons al een tijdje op dat ook zijn gedrag aan het veranderen is. We zeiden al voor de grap: 'gezellig hoor, nog zo'n puber in huis!" (hij heeft nog een broer van 13). Maar opeens bedacht ik dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat hij nu al in de pubertijd komt, want dan zal zijn eindlengte wel erg ver achterblijven bij de verwachting (op basis van onze lengtes zou hij 1.82m worden, op basis van zijn huidige curve is de voorzichtige verwachting rond de 1.70m).
Ik heb voor de zekerheid de kinderarts waar hij onder controle is voor zijn groei gebeld, maar die is volgende week pas weer te spreken.
Kan er ook een andere reden zijn dat een kind zo'n zweetlucht ontwikkeld? En als het toch het begin van de pubertijd is, wat dan? Ik heb begrepen dat de pubertijd dan geremd kan worden, heeft iemand daar ervaring mee?

Vera*

Vera*

04-06-2014 om 12:07

Jippox

Mijn dochter heeft puberteitsremmers gehad. Dat zijn zeer vervelende injecties (veel dikke en stroperige injectievloeistof) maar zorgen ervoor dat het puberteitshormonensysteem plat gelegd wordt. Bij mijn dochter was dat ook voor de groei, haar groeischijven waren al bijna dicht. Helaas moest ze er mee stoppen omdat ze de 2 cm groei na een jaar niet gehaald had.
De injecties moeten elke maximaal vier weken en werden gegeven in het ziekenhuis door verpleegkundigen die hierin geoefend waren.
Ik hoop voor je dat je snel antwoord krijgt van de kinderarts.

Egel

Egel

04-06-2014 om 13:17

Denk het wel

Volgens mij is die speciale, nieuwe zweetlucht meestal toch wel het eerste kenmerk van de prille start van de puberteit. Dat staat nergens officieel, maar die ervaring heb ik wel bij mijzelf, broers/zussen, en mijn kinderen waaronder ook een zoon van 10. Hij had verder nog geen kenmerken tot ik kort erna vijf schaamhaartjes zag en later ook 2x 3 okselhaartjes. Toch de (prille) start, dus.

Tango

Tango

04-06-2014 om 14:13

Kan ook al eerder

Volgens mij hoeft het niet direct het begin van de puberteit te zijn. Zoon hier is 9 maar had ook met 8 jaar al af en toe wat zweterige oksels. Lag ook wel aan welk shirt hij droeg. De synthetische voetbalshirtjes ruiken al gauw niet zo fris meer op die plek.
Zoon is nu 9 1/2 en laat af en toe wat dwarser gedrag zien maar is verder nog behoorlijk makkelijk in vergelijking met zijn echt puberende zus. Maar hij was altijd al makkelijker.
Ik weet niet of pubergedrag nou direct samen hangt met groei. Dat zullen meer de lichamelijke veranderingen zijn, zoals beharing, groei van bepaalde lichaamsdelen etc. Maar vragen aan de kinderarts kan nooit kwaad natuurlijk.
Overigens is zoon hier ook behoorlijk klein. Nu zo'n 1.27m en dus 9 1/2 jaar oud.

prepubermoeder

prepubermoeder

04-06-2014 om 16:06

nee

Hier al een flinke bos schaamhaar bij zoon van net 11. Die heeft ie echt al best lang. Geen enkele haar onder de oksel en geen enkele zweetlucht behalve dat ik al dik een jaar zijn haar vies vind en snel vet. Verder ook geen absurd grote voeten ineens. Dus alles kan maar hoeft nog niks met de groeispurt te maken te hebben.

Annet

Annet

04-06-2014 om 19:11

Hier met 9 begonnen met deo bij zoon

maar dit duurde telkens enkele weken en bleef daarna weer lange tijd weg.
Nu is hij 11. Het lijkt wel of het zweten/stinken minder is dan vorig jaar.
Zijn lengte is normaal, voeten zijn verder dan de rest......

prepubermoeder

prepubermoeder

04-06-2014 om 21:37

wassen

Als een zweetlucht komt en gaat zou het dan niet kunnen dat ie zich niet goed wast onder de oksels? ook al hebben ze dan nog niet zon echte zweetlucht daar krijg je toch onaangename geurtjes van lijkt me....?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.