Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zoutje

zoutje

19-04-2015 om 14:13

zoutarm brood eten op vakantie

Helaas ben ik kortgeleden wegens gezondheidsredenen op een zoutbeperkt dieet gezet.
Hier in Nederland kost het me niet veel moeite me er aan te houden. Maar wat nu deze zomer in de vakantie? Hier thuis bak ik meestal mijn eigen brood, dat zie ik me op een camping niet doen en voor 3 weken meenemen is geen optie. 3 weken zoutloze matzes of alleen yoghurt met muesli eten lijkt me ook niet fijn. Kan ik brood bakken in een pan? Kan ik zoutarm brood kopen in Slovenië/Italië?
Kaas kan ik wel zoutloos meenemen, dat houd ik wel een paar weken goed. Dat brood, daar zit ik tegenaan te hikken. Daar zit hier in Nederland zoveel zout in, dat het voor mij echt heel lonend is om zoutarm/loos brood te eten. Heeft iemand hier ervaring?

Moni

Moni

19-04-2015 om 14:27

Ja, brood kan in een pan

Maar dan zou ik een soort tortilla bakken. Doen wij hier thuis ook voor bij het eten. Google maar eens op zelf tortilla maken.
Je maakt dan het deeg zoals je thuis ook doet. Uitrollen in kleine pannekoekvorm. Bakken in hete pan, binnen enkele tellen moeten er een soort blazen in het deeg komen. Als de onderkant bruin is, kun je het omdraaien.

Gewoner brood kan ook. Google eens op de wonderpan.

bertje1

bertje1

19-04-2015 om 14:44

brood meenemen?

Je zou een paar halfjes becel brood mee kunnen nemen (nog minder zout dan normaal nederlands brood). Die kun je misschien daar direct in de diepvries gooien? Vaak is er wel een diepvries aanwezig. Dit scheelt al veel zout. Andere dingen zijn natuurlijk ook zout, als je uit eten gaat of zo. Kijk op de verpakking (weet je het woord zout of natrium in die taal?).
Verder veel drinken en ook even genieten; na de vakantie kun je wel weer goed er op letten.

Tine

Tine

19-04-2015 om 16:17

Machinaal

Als je kampeert met stroom dan loont het om een broodbakmachine mee te nemen. Zie je steeds vaker, waarom zie je je dat op een camping niet doen?

Tine Winkel

Tine Winkel

19-04-2015 om 20:28

zoutarm brood in Italie

Volgens mij is in een groot deel van italie het brood vrijwel zonder zout bereid. Ik weet even niet meer hoe dat brood heet, maar het was daar zeer gangbaar.

zoutje

zoutje

19-04-2015 om 22:29

reactie

Ja, ik heb gedacht aan meenemen, maar we verkassen tussentijds ook meermaals van de ene naar de andere plek en dan gaat het in elk geval ontdooien. Becelbrood heb ik gekocht maar het is me nog steeds te zout en niet heel lekker. Liefst zoutloos, dan houd ik wat ruimte over voor buiten de deur eten. Of lekkere plaatselijke worst en een stukje kaas.
Italiaans brood vaak vrijwel zonder zout, dat is mooi! Zouden ze in Slovenië dezelfde soorten brood hebben?
Een BBM vind ik wel erg groot om mee te nemen (ik heb er ook geen) en ik denk dat de stoppen op de camping ervan doorslaan? Er is vaak een beperkt aantal ampères toch?
Brood in een pan: dat ga ik in elk geval thuis uitproberen, dan ben ik ervaren tegen de tijd dat ik elders ben.
Het is zoiets basaals, brood eten en lekkere verse broodjes laten bezorgen bij je vakantieadres, maar helaas... Flink wennen aan de hele dag zout "tellen". Geen idee wat zout in het Sloveens is (ff googlen idd), en of ze daar ook verplicht de voedingswaarden van producten op de verpakkingen moeten zetten?

Tijgeroog

Tijgeroog

19-04-2015 om 22:52

Alternatief voor brood

Ik zou het denk ik toch bij een alternatief voor brood zoeken. Een vriendin van ons mag geen tarwe, die bakt, zeker in de vakantie, heel vaak een pannenkoek voor het ontbijt, daar doet ze dan fruit op. Meestal met water, in plaats van melk. En zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Dan hoef je niet de hele vakantie alleen maar yoghurt met muesli te eten, maar wissel je het wat af.

Marie

Marie

19-04-2015 om 23:34

wonderpan

Toen ik jong was en we geen oven hadden thuis, bakte mijn moeder wel cake in een "wonderpan".

http://www.dewonderpan.nl

Misschien kun je die ook bij de Kringloop of Marktplaats op de kop tikken?

http://www.marktplaats.nl/z/huis-en-inrichting/keuken-potten-en-pannen/wonderpan.html?query=wonderpan&categoryId=1511

En wellichf kun je via de NVN https://www.nvn.nl ook aan tips komen?

Italië

Als er niks is veranderd sinds ik daar een jaartje woonde is het brood in Florence zoutloos. Wie daar brood met zout wil moet er speciaal om vragen. Hoe het in de rest van Italië zit weet ik niet helemaal zeker maar ik denk toch echt dat daar brood met zout wordt gebakken, want ik kan me niet herinneren dat ik het ergens anders zo vies vond als in Florence. Voor wie brood met zout gewend is, is zoutloos een klap in het gezicht. En die klap kan ik me alleen van Florence herinneren

Yoghurt met muesli eten is in Italie trouwens een tamelijk dure hobby, vziw.

Het Italiaanse ontbijt bestaat uit een cappucino en een paar koekjes. Misschien kan dat? Hoewel in die koekjes natuurlijk ook weer zout zit.

Groeten,

Temet

guera

guera

20-04-2015 om 16:08

in italie redelijk zoutloos ja

Italiaans brood vonden wij echt niet lekker. Nu snap ik gelijk waarom

http://www.desmaakvanitalie.nl/post-italie/columns-over-italie/zoutloos-verhaal/

het zoutloze brood in midden-Italië kent niet alleen over een rijke geschiedenis, maar heeft ook een positief effect op de gezondheid van haar inwoners. Het is namelijk bewezen dat in Umbrië en Toscane de sterfte door hart-en vaatziekten zes procent lager ligt dan het nationaal gemiddelde! Van Italië dan hè… Deze ontdekking heeft tot gevolg gehad dat het Ministerie voor Gezondheidszorg besloten heeft het zoutgehalte in het brood van de rest van Italië met zo’n vijftien procent te verlagen (!). Al met al kun je dus rustig stellen dat er in het Umbrische/Toscaanse brood geen zout zit, maar wel veel geschiedenis en ook een stukje gezondheid. Een wetenschap die je pane eigenlijk nog veel smaakvoller maakt.

zoutje

zoutje

20-04-2015 om 19:56

wonderpan

Wauw, die wonderpan, dat lijkt me echt te gek. Die wil ik gaan uitproberen!
Zou het type nog iets uitmaken, ik zie bv. deze op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/m915680561
Die is nieuw en compleet, wat ik op marktplaats verder zie is vaak duurder (waarschijnlijke de originele, nieuwe wonderpan) of er ontbreekt een onderdeel.
Heel toevallig iemand ervaring met zo'n pan?
En die Italianen zijn goed bezig met hun brood zo te lezen.
Maar geen garantie dus dat het Toscaanse brood overal verkrijgbaar is denk ik.

zoutje

zoutje

20-04-2015 om 19:57

overigens

Ik zie bij de wonderpanrecensies dat veel mensen met een dieet naar de wonderpan grijpen op vakantie!

Thursday Next

Thursday Next

20-04-2015 om 22:00

wonderpan

Wij hadden vroeger een wonderpan en pakten daar vaak cake in.
De pan moest op het gas op een heel laag pitje, en dan een half uur, drie kwartier staan. Kijk even of je campinggas dit aan kan.
Het mislukte overigens zelden.

Moni

Moni

21-04-2015 om 00:41

Nu weet ik het weer

Wij bakten ook cake thuis in zo'n ding. Helemaal vergeten.
Cake moet langer bakken dan brood (in een oven). Als brood bakken even lang duurt als in de oven, ben je in 20 minuten klaar. Wel altijd een reserve vulling hebben voor het gas
Ik zou het erop wagen. Al werkt het niet op de camping, dan kan het nog voor andere dingen handig zijn. Bijvoorbeeld als extra 'oven' thuis.

Wikka

Wikka

21-04-2015 om 01:11

weinig brood eten

In de meeste landen eten ze niet zoveel brood, want twee maal per dag "warm" eten en 's ochtends een klein ontbijt. Neem dit voedingpatroon over. Eet een licht ontbijt met fruit, yoghurt, koffie, en eventueel iets zoutloos brood-achtigs. Of maak pannekoeken, dan kan het toch een uitgebreid ontbijt worden... (neem geen pannenkoekenmeel, daar zit vaak wel zout in) En verder twee maal daags warm eten, maaltijdsalades, pannekoeken, omelet met aardappel en groente er in (tortilla), etc, en vis of vlees zelf bakken. 's Middags warm eten hoeft niet veel gedoe te zijn als je wat kliekjes van de vorige dag kunt gebruiken en makkelijke dingen maakt, al doende wordt je steeds handiger. Pannekoeken, tortilla, maaltijdsalade (met zoutloos gekookte rijst, pasta, linzen e.d.), koude soep, etc. kun je ook meenemen voor een picknick, als je de hele dag op stap wil gaan. Jammer is dat zoutloos uit eten gaan waarschijnlijk moeilijk is, dus dat wordt veel zelf koken.

Overigens zijn er in ieder land mensen die zoutloos moeten eten, bedenk eens wat die zouden eten. Zoutloze voedingsmiddelen zullen vast in iedere grote supermarkt wel verkocht worden. Denk aan crackers en zo.

Je zou ook een wafelijzer mee kunnen nemen, elektrisch of voor op het vuur.

zoutje

zoutje

21-04-2015 om 21:37

wikka

Meestal pas ik me redelijk aan aan de plaatselijke voedingsgewoontes. Dat betekent voor mij 's morgens een stuk brood al dan niet met een croissantje (zijn nu te zout). En dan in de middag ergens op een terras of restaurant eten. 's Avonds hebben we dan meestal genoeg aan de rest van het brood van die morgen. Met een lokaal kaasje. Maar ja, die kaas wordt nu jam en dat brood eigen gebakken brood, hoop ik. 2 Keer per dag eten koken zie ik me niet doen op vakantie. Dat brood kan ik voor 2 of 3 dagen in een keer maken. En bij de restaurants de minst voorbewerkte gerechten vragen, zonder extra toegevoegd zout en de sauzen apart. Als ik nu buiten de deur eet plan ik dat vooraf en eet de rest van de dag zo goed als zoutloos (en eiwitarm, dat is ook beperkt :-p). Op deze wijze houd ik het redelijk binnen de perken.
Ik zit nog te dubben welke wonderpan, misschien toch maar die duurdere met een glazen deksel. De lucht lijkt bij die pan beter langs alle zijkanten te circuleren.
Je kunt er ook andere ovengerechten in maken zie ik. Kan ik mijn geliefde aardappelgratins ook op de camping voorschotelen. En elke dag een cake
Extra gas gaat wel lukken, ik ben toch altijd benauwd dat ik tijdens het koken zonder gas kom te zitten dus heb altijd een extra gasje mee. Nog nooit nodig gehad natuurlijk.
Erg bedankt voor het meedenken! Als ik de pan heb kan ik wel een "Wonderpan"draadje openen in Huis, Tuin en Keuken.

bieb63

bieb63

22-04-2015 om 21:44

zout in brood

is typisch Nederlands volgens mij (en misschien de ons omringende landen). Maar ik weet dat ik het brood in o.a. Italië, Griekenland en Amerika niet te vreten vond (inderdaad klap in je gezicht).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.