Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Envimew

Envimew

16-01-2019 om 21:53

zorgen om zoon van 9

Even bedenken hoe ik het verhaal begin. Mijn zoon is snel duizelig en misselijk. Na flink stoten van zijn voet tijdens een salto maken, na 3 jaar geleden een (per ongeluk) trap in zijn zij maar ook bij het zien van bloed bij zichzelf of van schrik. Daarnaast een keer flauwgevallen in de achtbaan. ( heeft dit met elkaar te maken?)
Nu heeft hij ook moeite met weer naar school gaan na de vakantie en met logeren. Op een slaapfeestje onlangs met verhoging/duizeligheid/misselijkheid opgehaald en thuis was het over. ' s Ochtends voor school dezelfde duizeligheid en tweemaal bijna flauwgevallen door de spanning.
Is er een verband tussen het een en het ander? Of is het toeval? We maken ons zorgen maar weten niet goed waar de oorzaak precies ligt.

Yanea

Yanea

17-01-2019 om 06:56

Hyperventilatie?

Kan het zijn dat hij hyperventileert van de spanning? Dat zou veel klachten verklaren.

@Emma

@Emma

17-01-2019 om 08:19

Combinatie

Bij mijn dochter was het een combinatie van hyperventilatie en lage bloeddruk. Dat laatste komt minder vaak voor bij jongens en er is weinig aan te doen. Hyperventilatie wel. De huusarts kan je het best adviseren over beide.

Paperclip

Paperclip

17-01-2019 om 09:38

Het makkelijk flauwvallen herken ik wel

Bij mij was dat door de combinatie van lage bloeddruk (erfelijk) en laag ijzergehalte (ook erfelijk). Ik kon bijvoorbeeld vroeger in de kerk niet (lang) op mijn knieën zitten, dan viel ik na verloop van tijd flauw. Dus dat zou je eens kunnen laten controleren.
En van broer herken ik het 'flauw' worden bij het voelen van heftige pijn en/of het zien van bloed. Die heeft nog steeds last van een nare kriebel in zijn knieholten en een wee gevoel in zijn maag bij dat soort dingen. En is verder toch een heel normale kerel .

Ik dacht ook aan mogelijk hyperventileren, en als je dan ook nog een van de bovenstaande 'handicaps' hebt dan verklaart dat een hoop denk ik. En dat soort dingen heeft de neiging zichzelf te versterken. Als je al een keer bent flauwgevallen bij een gelegenheid, dan maak je je daar de volgende keer al druk om, met een grotere kans dat het weer gebeurt. Je zou ook met hem kunnen kijken naar ontspanningsoefeningen en/of ademhalingsoefeningen. Dat is zeker aan te raden als het om hyperventilatie gaat, maar ook bij gewone spanning en misselijkheid en pijn helpt diepe ademhaling om te ontspannen en de pijn te verminderen. Via de huisarts kom je aan adressen van ademhalingstherapeuten, maar ook logopedisten en yogadocenten kunnen dat soort cursussen geven.

Yanea

Yanea

17-01-2019 om 16:39

Chronische hyperventilatie

Er is ook zoiets als chronische hyperventilatie. Dan heb je niet zo'n aanval waarbij je in een zakje moet ademen, maar adem je de hele tijd te oppervlakkig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.