Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zooo ontzettend moe...

Hallo lieve lezers...
Hierbij een vraag om advies en misschien steun..
Ik ben al jaren op... heb al 2 x een burnout gehad en ben nu gewoon zo moe!
Ik heb 2 jongens, 1 van 6 en 1 van 2,5. Ze hebben allebei iets tegen slapen.. mijn oudste wil al vanaf dat hij 2 is niet naar bed, alles! Geprobeerd... ook deskundigen, spriritueel adviseurs enz... hij rekt bijna elke avond tijd en gaat uiteindelijk naar bed als wij onze stem verheffen en hij huilend gaat slapen... planbord, structuur ... alles doen we... heb gewoon de energie niet meer na al die jaren..
Daarbij komt ook nog eens dat mijn jongste al 2 jaar niet doorslaapt... 1/2 /3/4 x uit bed, of krijsen.. hij droomt. Wil drinken of heeft een natte luier..
Ik wordt van elke kik wakker.. oordoppen, slaapmedicijnen, beneden slapen.. t werkt niet want moet er toch uit, mijn man gaat er ook wel uit maar die moet IK dan eerst wakker maken. T is toch erg....
Ik heb erg veel last van mn gezondheid, vaak ziek zwak en misselijk.. nu blijkt ook dat ik een allergie heb wat inhoud dat ik nog meer moet poetsen waar ik geen tijd en zin in heb. Ik ben gewoon op!ik geniet van mn kinderen, doe veel met ze, en we hebben t leuk.... maar dat naar bed gaan en in bed blijven is zon groot ding... ik ben stuk! Ik kan nu ook niet vol werken, nu 50% maar heb t gevoel dat ik niet begrepen wordt.. er wordt toch gezegt dat ik mn prive op moet lossen... maar dat lukt niet! We hebben geen oppas om ze eens weg te brengen een nachtje..
Waar zou ik terecht kunnen voor hulp? Denk niet dat ik depressief ben.. maar ben gewoon moe! Ik zie t leven zitten, wil van alles doen maar ben te moe... en mn gezondheid wordt steeds slechter.. wat wil je ook als je al jaren maar misschien 20 nachten normaal slaapt per jaar en bijna geen avond rustig kan zitten omdat ze dan ook bezig zijn... tja...
Help....
Liefs een uitgeputte moeder...

Moeder

Moeder

09-08-2015 om 21:27

Huisarts

Meteen een afspraak maken morgenvroeg. Je huisarts is de aangewezen persoon om je op het goede spoor te zetten.

Tip

Ik ging om 20.00 uur met beide kinderen in mijn supersize bed liggen. Even voorlezen, nog een spelletje en dan viel de een na de ander wel in slaap. Dan sloop ik er nog weleens uit, maar soms bleef ik er ook gewoon bij en viel zelf in slaap.
Al van jongsafaan slaap ik moeilijk, maar niets hielp. Dus dan accepteer ik maar dat ik soms slaap en soms niet slaap. Dan ga ik maar luisterboeken doen of zet de radio even aan tot ik weer wegsukkel.
Op het moment krijg ik gelukkig een extra stoot vitaminen want vanwege mijn chronische conditie/ziekte ben ik ook chronisch moe. Maar je wordt nog moeier van al die projecten om je zelf en je kinderen in een oplossing te wringen.
Ik had gelukkig een werkster. Nu niet meer helaas.

lucy32

lucy32

09-08-2015 om 21:48 Topicstarter

Tja

Ik heb al een keer met een psycholoog gepraat maar die zei ons niet te kunnen helpen... ze zei je weet waardoor t komt, je kan t prima verwoorden maar kan je geen oplossingen bieden... ook de huisarts zei dat... ja je moet zorgen voor oppas dame! Nou ik heb hem nooit zien oppassen bij me hor
We hebben t samen slapen ook geprobeerd.. maar dan maakt de jongste er een feest van... de oudste reageert daar wel goed op..
Ik ga wel eens een rondje lopen, maar daar worden ze beide best hysterisch van..
Ga vanaf deze week op yoga.. wie weet dat dat wat helpt om de druk van de ketel te halen en ik btr kan ontspannen..
Maar functioneren zonder genoeg slaap dat vind ik moeilijk..

helga

helga

09-08-2015 om 21:58

maar als je

samen gaat slapen en gewoon mee gaat slapen? Gewoon heel saai (eerst even leuk natuurlijk) zo weinig mogelijk licht zo weinig mogelijk prikkels?
Slapen moet je prioriteit worden lijkt me, zonder slaap houd je dit niet vol.
En anders opsplitsen, eentje gaat samen met oudste naar bed, de ander gaat bij jongste slapen pas als hij slaapt. Matras ernaast oid zodat je gelijk kunt reageren in je slaap en niet echt wakker hoeft te worden.

lucy32

lucy32

09-08-2015 om 22:00 Topicstarter

Misschien wel een idee... ik ben bereid alles te proberen!

Moeder

Moeder

09-08-2015 om 22:02

Iets anders dan

Ik blijf erbij dat je naar de huisarts moet ermee en je dan niet moet laten afschepen met zo'n flut antwoord. En een betere hulpverlener zoeken want aan zo'n psycholoog heb je natuurlijk niets.
Maar als je al veel dingen geprobeerd hebt, niks werkt en je echt aan je eind bent moet je rigoureuze maatregelen nemen. Ga een paar dagen weg en slaap bij. Daarna zie je de dingen weer wat helderder en kun je er weer beter tegen.

Wordt beter

Bij mij werd het beter toen de jongste een jaar of vier was. Toen hielden de nachtelijke taferelen, oorpijn, drinken, plassen, verschonen, wel zo'n beetje op, uitzonderingen daargelaten. Nog even geduld dus.
Je doet er zoveel mogelijk aan en alle kleine beetjes helpen. Het is helemaal niet gek als je de kinderen verdeeld onder elkaar. Als het de spuigaten uitloopt zijn de ideaalplaatjes niet meer van toepassing.
Heb je al extra vitamines, omega3 en dergelijke?
Elke week even vis halen. Elke dag fruit en groente schillen?
Ik was de laatste tijd ook te moe om om mijn medicatie te denken. Maar nu geef ik mijzelf een boost, ik doe het weer, omdat de dokter voor 2 maanden van alles voorgeschreven heeft.

helga

helga

09-08-2015 om 22:43

maar moeder

Ze slaapt gewoon te weinig, dus dat moet gebeuren. Wat kan een huisarts of hulpverlener daarmee?

Moeder

Moeder

09-08-2015 om 22:54

Reden

Er is een reden waarom die kinderen slecht slapen. Dat kan iets lichamelijks of iets geestelijks zijn. Dat is iets waar een huisarts mee kan helpen uitzoeken. Stel dat het geestelijk blijkt te zijn dan kan ik me voorstellen dat een verwijzing naar een opvoedingsdeskundige een goed idee is. Als het lichamelijk is dan bijvoorbeeld naar http://www.kempenhaeghe.nl/Epilepsie/440/5/497/0/0/Slaapproblemen-kinderen/
Er is echt heel veel hulp en de huisarts kan je op het goede spoor zetten.

tonny

tonny

12-08-2015 om 15:00

de oorzaak van slecht slapen...

Tja Moeder, daar zeg je zowat.
Ooit, heel lang geleden, had ik ook zeer matig slapende kindertjes. Heb destijds zelfs een 'nachtboek' voor maandblad Kinderen wat de redactie vanwege de lezers keurig had ingekort.

Slecht slapen, dat sluipt erin, en op gegeven moment zit je in de situatie waarin je 'alles' probeert en juist al dat geprobeer maakt het steeds frustrerender en vermoeiender.

Niks ontmoedigender dan de beste stuurlui aan wal met kinderen die van zeven tot zeven geen kik geven.

Ik heb geen oplossing. Het is overleven.

Het kan helpen ze samen op een kamer te leggen, als ze 's nachts gezelschap missen. Onze kinderen vonden dat vaak fijn, al hadden ze eigen kamers. Het werd er niet onrustiger door, je brengt eerst de een naar bed, wat later de andere. Een zwager van me ging vervolgens op de overloop zitten lezen, zijn nabijheid gaf vertrouwen.
Je kunt een matrasje naast jullie bed leggen, zodat je de rustverstoorder 's nachts daar ruimte kunt bieden.

Hoe meer je je frustratie laat oplaaien, hoe moeilijker het wordt.

Sterkte!

tonny

tonny

12-08-2015 om 15:02

nog iets

Stuur je kinders nu en dan een nachtje uit logeren, bij grootouders, oom/tante, een goede vriendin en profiteer van de rust die je dan hebt. Om te ontdekken dat je middenin de nacht wakker wordt van - niks

Jessica O

Jessica O

12-08-2015 om 20:13

hier

De mijne heeft ook veel moeite gehad met slapen en ik heb toen hier de tip gekregen over een boekje over slapen, van Ruttien Schregardus, kinderen met slaapproblemen. Ik heb daar toen veel aan gehad. Misschien ook een tip voor jou?

Even voor nu, is er een vader die kan helpen? Zodat jij even bij kunt tanken? En die je daarna kan helpen om de avonden/nachten rustig te krijgen?
Anders proberen om ze 1 of 2 nachtjes uit logeren te krijgen.

sterkte in elk geval!

Agatha

Agatha

12-08-2015 om 22:13

Structureel

Uit logeren zie ik niet echt als een oplossing. Wel de tips van o.a. AnneJ (vooral het ideaalplaatje vergeten) en van Tonny. Kinderen samen op de kamer, matras naast je eigen bed, man bij het ene kind, jij bij het andere, dat soort oplossingen. Nachtrust is zo belangrijk, kan me zo voorstellen hoe jij je voelt. Hopelijk vinden jullie gauw iets dat werkt. Sterkte!

Opsplitsen

Kinderen op 1 kamer wilt vaak helpen. Maar denk ook aan opsplitsen van het bedritueel; moeder met oudste van 6 om 19:30 tanden poetsen en boek lezen zodat oudste met moeder wat quality-time hebben en hij met haar kan praten over de dingen van de dag( tot rust komen). Wie weet heeft hij behoefte aan een knuffelbeest in bed. Dan om 20:00 aangeven dat moeder ook gaat slapen omdat ze moe is, zo heeft moeder de gelegenheid om slaaptekort in te halen.
Vader geeft om 20:15 de jongste een half portie warme pap met een lepel, dus niet uit een fles wat weer de link legt met het zuigen uit een borst, en moeder. Een kind wilt soms beter slapen met gevulde buik. Jongste krijgt ook een goedabsorberende luier van een bekend merk zodat het de nacht goed doorkomt. ( ik gebruikte de goedkope voor overdag en de dure vor 's nachts).
Na dat ritueel kan jongste in bedje op de kamer met zijn reeds slapende broer, wiens ademhaling de jongste een veilig gevoel kan bezorgen.
Het is vervelend dat vader en moeder een periode de avonden niet samen kunnen doorbrengen, maar dat is een investering en tijdelijk.

En als vader moe is, kan de taak ook geruild worden; vader met oudste tanden poetsen en voorlezen en vroeg naar bed terwijl moeder de jongste pap voert. Het is vaak de behoefte van de kinderen om wat persoonlijke aandacht.

Het is belangrijk dat de kinderen weten dat jullie niet van het ritueel afwijken. Jullie hadden al een schema, wat werkte dan niet aan dat schema? Kwam het allemaal op jouw bord terwijl je geen energie had, geen energie om te luisteren/ praten met degene die naar bed moest gaan?
Wie, net als AnneJ, de kinderen bij haar in bed laat slapen, doet dat vaker wanneer ze er alleen voor staat. TS staat er niet alleen voor, zodoende kan ze de taak opsplitsen.

Oja, als de jongste 's nachts huilt, en je man gaat naar hem toe, wat doet hij dan om hem weer stil te krijgen? Soms kan je veel van de aanpak van je partner leren.

Alleen

Ook als je samen bent kun je oplossingen verzinnen en samen slapen met de kinderen. Bij ons was dat aanvankelijk ook met zijn vieren slapen en soms ging vader elders liggen omdat hij er niet goed tegen kon.
Ex was van zijn eigen ouders gewend dat ze een periode elk met een kind sliepen.
Je zoekt vooral je eigen oplossingen. Kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

lucy32

lucy32

15-08-2015 om 12:30 Topicstarter

Update

Hier even een update, helaas hebben we weinig terugval op ouders of schoonouders... dat is ook niet echt een oplossing..
We hebben 5 dgn terug samen om tafel gezeten om te kijken wie wat op welke manier doet,
1 hij krijgt een halve fles bij t naar bed gaan, niet meer.. een half flesje water in zn bed als wij naar bed gaan, zodat als hij dorst heeft niet mag roepen. Er hangen verduisterende gordijnen en verder slapen!
Dit de kleine uitgelegt, en zowaar slaapt meneer al 4 nachten van 7.00 tot 7.30, zonder huilen, schreeuwen, hij vraagt niet om drinken en doordat hij minder drinkt hoeft hij ook geen schone luier! We hopen echt echt echt dat dit de oplossing is geweest...

Thomas

Thomas

15-08-2015 om 23:29

Wat fijn voor je

Hopelijk blijft t zo en kun je de komende dagen slaap inhalen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.