Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bezorgde mama

bezorgde mama

19-10-2013 om 23:19

zoontje klaagt veel over pijn

hallo allemaal.....

mijn zoontje van 5jaar...
heeft de afgelopen tijd al 2 keer een bovensteluchtweginfectie gehad.met
verhoging wat kwam en en weer weg ging.....bij de kinderarts geweest....en ventolin gehad en neus-spray.
maar mijn grootste zorg is op dit moment dat hij al een paar maanden klaagt over buikpijn....hij is er niet ziek van en doet alles nog wel.
maar zeker een paar keer per dag heeft hij het over zijn buikpijn hij wijst ook steeds een ander plek aan op zijn buik....maar sinds een week of 2....zegt hij ook dat hij overal pijn heeft in zijn lichaam.....en ook dat hij overal jeuk heeft
afgelopen maandag ben ik weer bij de kinderarts geweest nu bij onze vaste arts......die zei dat ze uitgebreid onderzoek wil....
met bloed-onderzoek....schildklier-suiker-vitamine-d en ontlasting+urine worden nagekeken.....volgende week krijg ik de uitslag....
hij eet en drinkt goed en slaapt goed.......
ik hoop natuurlijk dat de uitslag goed is!......maar wil wel graag weten
waar deze klachten vandaan komen?....

zijn er hier ouders met kindjes met soort gelijke klachten?....
hoop van niet natuurlijk!.....
en wat hebben jullie toen gedaan?.....
eigelijk meeer om mee rekening te houden?!.....

mvg...
bezorgde mama.

Theepot

Theepot

19-10-2013 om 23:35

Informatie

Toen onze zoon chronische buikpijn had, vond ik de bovenste folder rechts, in deze link, heel verhelderend.

http://www.mlds.nl/gezonde-spijsvertering/spijsverteringswebsite-voor-kinderen/

-mijn dochter-

nu 22, klaagde op die leeftijd ook altijd over buikpijn en haar vermoeidheid was extreem, alle onderzoeken gehad in het ziekenhuis, en er kwam niets uit, vervolgens hebben we een bezoek aan een iroscopist/homeopaat gebracht, hij gaf haar twee flesjes, met druppeltjes, en dieetadvies: Geen gluten, geen melk, geen paprika en tomaat, en nooit van haar leven grapefruit geven.
Na een week was het een ander kind, moeheid en buikpijn waren verdwenen.
Helaas is deze iroscopist overleden, hij was al een jaar of 80 toen ik hem trof, en ik weet echt niet meer welke druppeltjes ze kreeg van hem. Eenmalig bezoek geweest, FL 50,- heeft het indertijd gekost.

bezorgde mama

bezorgde mama

20-10-2013 om 19:19

niemand meer???....

hallo allemaal

bedankt voor reacties!.

maar zijn er niet meer ouders die dit hebben gehad met hun kids?

mvg.

ik denk

Dat het niet zoveel zin heeft om te speculeren over mogelijke oorzaken, en dat je gewoon even de uitslagen van de onderzoeken af moet wachten. Buikpijn kan zoveel oorzaken hebben. En dan is de buik bij kinderen ook nog vaak een plek waar 'ongemak zich op concentreert'. D.w.z. dat er heel iets anders (lichamelijk of psychisch) aan de hand is maar dat een kind het ongemak dat het ervaart benoemt als buikpijn. Het kan heel lastig zijn om er dan achter te komen waar de schoen wringt.
Sterkte met wachten op de uitslag. Ik hoop voor jullie dat er iets uitkomt waar je wat mee kunt.

Angela67

Angela67

20-10-2013 om 20:16

lactose intolerant?

als je op eenvoudige wijze lactose-intolerantie wilt uitsluiten koop dan kleinste verpakking lactase-tabletjes en geef hem die als hij een melkprodukt gebruikt. Dus bekertje melk, dan tabletje. Melktoetje, dan tabletje. Bij mijn jongste was het zo simpel (alleen het duurde een half jaar voordat we erachterkwamen . . .) en nu doen we het zo dat hij in principe geen melk drinkt (behalve lactosevrije melk die we regelmatig kopen) en als er een twijfelgeval of iets heel lekkers is, dan neemt hij een tabletje en heeft geen buikpijn.
er zijn gevallen van veel ergere lactose-intolerantie, dat weet ik, maar met deze tabletjes kun je op eenvoudige wijze kijken of dit wat is. Het is dus koemelkeiwitallergie overigens.
groet en sterkte,
Angela

koemelkeiwitallergie

Hier bij zoon door koemelkeiwitallergie en bij dochter door angsten en stress.
Koemelkeiwitallergie kan ook problemen geven met de luchtwegen. Zoon had tot dat hij een dieet kreeg, pusoortjes.
Je kunt het proberen als het je lukt om je kind een week koemelkeiwitvrij te eten te geven, absoluut geen spoortje dus, en dan kijken of de klachten weg zijn.
Toen wij hier overgingen op een absoluut koemelkeiwitvrij dieet waren beide kinderen van hun klachten af na een paar dagen.

bezorgde mama

bezorgde mama

22-10-2013 om 22:13

uitslag...

hallo allemaal.

heb vandaag de kinderarts gesproken
zijn bloed is schoon
urine is schoon
ontlasting is schoon
schildklier is schoon
geen suiker
ijzer was mooie gehalte
allen een lage viatamine-D-
want ook kan verklaren waarom hij zo moe is
ik ga morgen meteen beginnen met viatamine-D
te geven...
en hoop zo dat zijn moeiheid verdwijnt?!!..
ben natuurlijk opgelucht dat er geen enge dingen zijn uitgekomen uit de onderzoeken!...
maar weet nog niet waar dan de buikpijn en de jeuk vandaan komt?..
daarom heb ik gevraagd voor een buik-echo-..
volgens de arts had het niet veel zin..
maar wil toch graag dat ze de binnenkant van zijn buik zien.
dan weet ik tenminste dat ik alles gedaan heb.
ze kon ook niet echt verklaren waar dan de klachten vandaan komen?.

dus morgen maar beginnen met vitamine-D
IK WEET NIET MEER WIE HET ZEI?...
maar het is geen aandacht vragen.
en ik weet ook dat vaak kinderen zeggen dat ze buikpijn hebben.
terwijl ze ergens anders pijn hebben
maar denk niet dat
dat het geval is bij mij zoontje?!..

alvast bedankt voor de reacties!.
mvg...

Bezorgde Mama

Heel erg fijn dat er uit de onderzoeken niets ernstigs is gekomen.
Het wordt ws nog wel even puzzelen en zoeken.
Er is niets minder dan een kind te hebben wat klaagt over pijn, en je weet niet waar je de oorzaak zoeken moet.

Ik zou toch ook, (maar dat is mijn mening en ervaring bij buikpijn) twee weken alle producten die lactose/melkeiwit bevatten eens even skippen.
En je zult versteld staan waar dat allemaal in zit als je eenmaal aan het etiketjes lezen gaat.

Rafelkap

Rafelkap

23-10-2013 om 07:25

aandacht

Even reageren op dat aandacht vragen: ik had vroeger ook vaak echt buikpijn, omdat ik niet naar school wilde en niet lekker in mijn vel zat. Echt fysiek. Dat kan dus best.
Ik wilde helemaal geen aandacht

Soms is het ook een kwestie van 'aanzien' bij een arts, je kan nu eenmaal geen scan opeisen. Je zal geduld moeten hebben, als er geen verbetering komt terug gaan.
Ik hoop dat je wat hebt aan de tips om ook eens naar de voeding te kijken, misschien heeft hij daar baat bij.

Knurf

Knurf

23-10-2013 om 07:49

hier ook een tijdje

bij mijn dochter is haar buik ook haar zwakke (stress)plek. Als ze te moe is, te veel moet doen, onder druk staat of gespannen is, krijgt ze buikpijn. Dat is geen aandacht vragen, dat is een handig signaaltje van je lichaam dat er iets aan de hand is!

je 'zwakke plek'

Iedereen heeft zo'n soort plek. De een krijgt hoofdpijn als hij veel stress heeft, een ander krijgt diarree. Sommige mensen hebben altijd pijn in hun rug als ze in een moeilijke periode zitten en weer andere krijgen buikpijn.
Het betekent niet dat je die pijn 'verzint', helemaal niet. Die pijn is echt. Maar de oorzaak hoeft niet perse lichamelijk te zijn.
Ik zou zeker het hier gegeven advies om de voeding tijdelijk aan te passen uitproberen. En verder open staan voor de mogelijkheid dat je kind om wat voor reden dan ook minder goed in zijn vel zit, en dat dat zich uit in het hebben van buikpijn.

Theepot

Theepot

23-10-2013 om 09:07

Yep

Mijn voorgangers zeggen het al. Onze zoon heeft toen meegedaan met een wetenschappelijk onderzoek naar chronische buikpijn.
Uit het onderzoek bleek dat het helpt om aandacht te geven aan de pijn. Ook al is er geen logische reden, ook al is het niet fysiek veroorzaakt, dan wil dat nog niet zeggen dat de pijn 'ingebeeld' of 'aanstellerij' is.
Wij hebben de zinloze zoektocht naar de oorzaak los gelaten, zijn gestopt met ons zorgen maken over een achterliggend gevaarlijk medisch probleem.
Ook hebben wij het los gelaten of de pijn nu echt was of niet. Zoon voelde het en daarom was het voor hem echt. De wetenschappelijke theorie is, dat er een soort van zelfversterkend proces ontstaat in de buik. Er is pijn (zoon had een tijdje obstipatie), hierdoor wordt er door het onderbewuste pijn verwacht. En hierdoor ervaart het kind pijn. Geen aanstellerij dus.

Wat hielp: Ontspannen. Helpende gedachten denken. Meditatie/mindfulness. De pijn accepteren.

Vanuit het onderzoek deed hij mee met 'buikpijn de baas'. Een kortdurende cursus. Onze zoon heeft de 'body scan' geleerd. Hij heeft geleerd om niet-helpende gedachten om te buigen in helpende gedachten. En hij heeft geleerd om zo veel mogelijk door te blijven gaan met wat hij anders ook doet. Of je nu op school zit met pijn, of thuis, dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Als je te veel van school thuis blijft, mis je de boot. Dus toch proberen om zoveel mogelijk naar school te gaan. We keken per dagdeel.

De pijn werd snel minder met deze therapie. En hij was er in een paar maanden helemaal van af. Niet bij iedere deelnemer aan het onderzoek waren de resultaten zo verschrikkelijk positief. Daarom blijf ik denken dat er en onbekende oorzaak was van de pijn. Maar daar zullen we nooit achter komen en het is ook helemaal niet meer relevant. Als het goed gaat, gaat het goed.

Het is echt een dwaalspoor om tot het naadje te gaan zoeken naar oorzaken. Als je heel veel onderzoeken bij iemand doet (die kerngezond is), zul je uiteindelijk afwijkende gegevens gaan vinden. En dan bestaat het gevaar dat je op die (kleine) afwijkingen, alles op gaat hangen wat er mis gaat met de persoon.

Er zijn dingen die ik wel zou onderzoeken, bijvoorbeeld lactose intolerantie, parasieten, gluten allergie. Maar dan houdt het wel een beetje op, volgens mij.

op school niet naar de wc?

Toen mijn zoon 5 was kreeg hij buikpijn en dronk minder, zat thuis lang op de wc zonder resultaat, dat wel. We konden maar niet uitvogelen wat er aan de hand was. Tot we er bij toeval achterkwamen dat hij liever niet naar de wc ging onder schooltijd omdat de wc's daar zo vies zijn. Dus hield hij het gedurende die tijd in en daar komt pijnlijke harde ontlasting van. Ondertussen was hij het zo gewend om het in te houden dat het automatisch ging. En ondertussen was dat een probleem dat niet met alleen roosvise laxo of wat meer drinken op te lossen was maar met een klysma om de paar dagen. En door merg en been gillen van de pijn.
Het is over gegaan (tussen de middag thuis eten en wat handigheidjes voor op school).

Vraag eens na of hij naar de wc gaat op school en of hij dan alleen plast of meer. En als hij zo min mogelijk probeert te gaan, wat hij dan doet om het in te houden.

bezorgde mama

bezorgde mama

03-11-2013 om 21:00

uitslag

hallo allemaal..

even een update.
mijn zoontje heeft begin deze week een
buik-echo gehad
en de uitslag is.
dat hij opgezwollen lymfeklieren heeft
in zijn buik.
want de buik klachten kan veroorzaken
het moet van zelf weer over gaan
maar volgens de arts kan dat geen kwaad.
en komt het waarschijnlijk door een virus
aangezien zijn anderen onderzoek ook goed was..
laat ik het hier bij
ben wel begonnen met vitamine D te geven
en hoop dat het snel gaat helpen?!

mvg.

Woon je in een gebied waar niet wordt ingeent?

Opgezette lymfeklieren doet mij direct aan de bof denken.

pfeiffer, bij uitstek een kindervirus.

Niki73

Niki73

12-11-2013 om 12:20

Vit D

Je mag de eerste periode heel hoge doses vitamine D geven om het tekort aan te vullen. De gewone dosis zal hem niet snel helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.