Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zoon van 13 jaar met hoofdpijn

Na de kerstvakantie klaagt mijn zoon van net 13 jaar weleens over hoofdpijn.
Voorheen klaagde die nooit over hoofdpijn .
Hij zit in de brugklas en heeft net een proefwerkweek achter de rug dus kan best daarmee samenhangen.
Vandaag is die ziek uit school gekomen met flinke hoofdpijn.
Hij heeft geen koorts.
Is minimaal verkouden en klaagde gisteren over keelpijn dus kan ook een virusje zijn.
Nu ben ik niet direct bang voor enge dingen want hij is verder errug energiek.
Zijn ogen zijn afgelopen mei 2016 nagekeken ivm iets anders en dat was allemaal in orde.
Nu kan ik me herinneren dat ik zelf ook vaak hoofdpijn had als puber.
Kan dit samenhangen met de puberteit?
Soms heb ik weleens het idee dat hem iets dwars zit maar als ik het vraag is dat natuurlijk niet waar.
Hij is verder populair en ligt goed in de groep maar zit wel eindeloos op zijn telefoon in allerlei groeps apps etc.
Herkent iemand het verschijnsel van hoofdpijn in de puberteit?
Kan ik het aankijken of toch naar de huisarts?

Alvast bedankt!

Mijntje

Mijntje

27-01-2017 om 17:50

energiek?

Errug energiek? Gewoon maar op tijd naar bed, zonder beeldscherm. En even aanzien.

Hormonaal

Het kan gewoon hormonaal zijn. Ook jongens maken een verandering door. Verder kun je hem adviseren om meer te drinken, dat vergeten ze weleens. Zorg voor goede bekers of flesjes voor onderweg op school.
En wat die beeldschermen er mee te maken hebben? Die zou ik er buiten laten.

Herkenning

Mijn zoon (ook 13) heeft er ook veel last van. Vooral van de zomer klaagde hij er veel over. Ik denk dat hij ook last had van het licht (roodharige). Inderdaad... wat AnneJ al zei: drinken is een goeie om in de gaten te houden, want daar gunnen ze zich de tijd vaak niet voor.

Ik kreeg ook de tip van iemand om langs een opticien te gaan. Slechte ogen en veel moeten inspannen zouden ook een oorzaak kunnen zijn. Toch in combinatie met die beeldschermen...

Mussie

Mussie

27-01-2017 om 19:26

Ken het

Ik ken het van mijn broer en van mijn beide zoons op die leeftijd. En de tips zijn al gegeven. Ze moesten van mij een glas water bij het eten drinken en een glas water ergens nog in de avond. Deden ze niet uit zichzelf. Volgens mij is water drinken echt een kwestie van gewenning. En ik ben niet een pleitbezorger van altijd met een flesje rondsjouwen hoor! Maar mijn zoons dronken echt bijna niks uit zichzelf.
En verder op tijd naar bed. Dat is echt belangrijk want zelf geven ze het niet goed aan op die leeftijd. Ze zijn niet moe 's avonds maar ze moeten wel slapen. Desnoods in bed liggen met een boek, je kunt ze natuurlijk niet dwingen om in slaap te vallen.
Verder zou ik hem eens mee naar buiten nemen. Een flinke boswandeling in de winterzon. En als dat niet helpt natuurlijk naar de huisarts. Sterkte!

Nek?

Je kunt ook erg veel last van hoofdpijn hebben als je in een verkeerde houding achter het beeldscherm zit. Met je hoofd voorover op je telefoon bv. Of gamen. Of leren in een verkeerde houding. Ook van buikspieroefeningen of andere zware fysieke oefeningen kun je hoofdpijn krijgen. Dan heb je vaak ook een stijven rug of nek.

Niki73

Niki73

02-02-2017 om 09:36

Eens met Anne

Eerst maar eens nagaan of hij voldoende drinkt. Leer hem naar zijn urine te kijken: lichtgeel is goed, felgeel of zelfs oker of bruinig is niet goed, dan moet hij (veel) meer drinken. Gewoon een paar keer per dag tussendoor een flink glas water achteroverslaan, het is niet moeilijk.

Pirata

Pirata

02-02-2017 om 10:30

nek ja

Ik zou hem eens een goede nek- en schoudermassage geven. Veel van die kinderen zitten de hele dag in een verkeerde houding...

Ad Hombre

Ad Hombre

02-02-2017 om 11:27

Zomaar

Hormonaal? Voor een jongen? Doe effe normaal!

Je kunt ook gewoon 'zomaar' hoofdpijn hebben. Geen oorzaak te vinden, weinig aan te doen behalve een paracetamolletje. Kun je de rest van je leven nog veel lol van hebben (NOT!).

Milcham

Milcham

02-02-2017 om 14:04

Mensendieck

Hup naar de Mensendieck! Grote kans dat hij verkeerd zit. Mijn zoon is op die leeftijd na fikse hoofdpijnklachten daar terecht gekomen en hij kreeg zeer haalbare oefeningen mee. Zaken als: ga één keer in het uur goed op je stoel zitten, maw bij elke leswisseling. Wat zaken uitgelegd gekregen over ruggenwervels en zo en nu alleen nog 'gewone' hoofdpijn.

Ingrid12

Ingrid12

11-02-2017 om 19:24 Topicstarter

Gaat veel beter

Hoi.
Met mijn zoon zijn hoofdpijn gaat het veel beter.
Heb hem ook niet meer gehoord.
De dag nadat hij ziek thuis was gekomen werd die snotverkouden dus mogelijk ook een oorzaak geweest.
Ook is de spanning van de proefwerkweek weggevallen.
Hij ziet niet meer zo akelig bleek en ik ventileer zijn kamer beter en bij voorkeur zijn raam snachts op een kiertje.
Deze trok die nogal eens dicht incl het ventilatie rooster.
Bedankt voor alle tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.