Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tandem

Tandem

05-10-2014 om 03:29

Zoon (10j), 1 permanente snijtand, andere 3 nog niet door

Mijn zoon, van binnenkort 10 jaar, is in mei z'n tweede grote snijtand (boven) verloren. De eerste was hij vorig jaar al kwijt geraakt en daarvoor is de permanente tand inmiddels in de plaats gekomen. Tussen die melk en grote tand zat weinig tijd: een week of 4. Echter, die tweede snijtand zien we zitten, maar ze komt maar niet door. Dit weekend zijn ook de 2 kleine snijtanden eruit gegaan en dus heeft hij alleen die ene grote tand nog. Hij vindt het best vervelend.

Hij is duidelijk laat met wisselen. Mijn vragen:
1. Heeft iemand dit ook mee gemaakt?
2. Hoe lang kan zo'n doorbraak nog op zich laten wachten?
3. Kan hij hier zelf invloed op uitoefenen?
4. Zegt laat wisselen iets over zijn algehele ontwikkeling? (Meen van niet, maar wellicht weten jullie meer...)

Alvast dank voor jullie tijd,
Tandem

alles kan

Onze oudste heeft zeker anderhalf jaar met een deels lege mond rondgelopen. Zijn melkvoortanden waren eruit, maar de nieuwe lieten maar op zich wachten.
Ook verder is hij enorm laat met wisselen. Hij is nu 13 en een half en nog steeds bezig met kiezen wisselen. Een deel is er zelfs door de tandarts uitgehaald. Elk jaar gaan we langs bij de orthodontist en die stelt dan vast: nee, er gebeurt nog steeds weinig, een beugel heeft pas zin als de boel echt aan het groeien is, dus kom over een jaar maar weer terug.
Ooit zal het vast wel goed komen....
Ook de rest groeit niet hard bij heem, zijn groeispurt moet bijvoorbeeld nog beginnen. En hij vertoont ook nog niet echt pubertijdskenmerken (behalve dan die in gedrag).
Bij onze 3e zoon kwamen de vaste voortanden al binnen een week na het verliezen van de melktanden door. Die is nu 7 en heeft mooie grote tanden. Voor de rest groeit hij voor geen meter (bungelt qua lengte ergens onder aan de curve) dus dat verband is er dan weer niet.

Volgens mij is er zo'n enorme variatie mogelijk bij het wisselen. Het is niet snel zorgelijk, zeg maar. En je kunt er verder weinig aan doen: het gaat zoals het gaat.

evenzo

evenzo

05-10-2014 om 11:39

tandarts?

Wat zegt de tandarts ervan. Onze zoon is 11 en kreeg zijn eerste tand toen hij al 1 was. Laat wisselen hadden wij daarom op de een of andere manier wel verwacht. Echter de tandarts vond het wel heel laat. Wat bleek? hij mist een aantal blijvende kiezen , de melkkiezen worden er dus ook niet uitgeduwd omdat er niks onder zit....De tandarts heeft fotos gemaakt waarrop dit te zien was. Het laat doorkomen nadat er al iets uit is gegaan is hier ook bekend. Loopt al maaaaaanden met een klein wit puntje. Verder gebeurt er niks. Qua puberteit ed gebeurt er wel al vanalles dus dat heeft er niks mee te maken hier.

Tango

Tango

05-10-2014 om 12:05

Hier ook laat

Zoon hier is ook vrij laat volgens mij. Is inmiddels 10 en heeft boven en onder 4 snijtanden gewisseld. Gelukkig nog niet meer want alles wat nu gewisseld is komt al schots en scheef door omdat er geen ruimte is. Onlangs een keer bij de orthodontist geweest maar die doet ook bij hem nog niets. Zal in de toekomst wel wat getrokken gaan worden.
Dochter was wat vlotter met wisselen, met 6 jaar 4 snijtanden tegelijk eruit etc. Heeft een jaar zonder middelste boventanden gelopen. Is allemaal goed gekomen. Inmiddels is ze 13 en heeft een beugel.
Beide kinderen kregen overigens laat tanden, rond 1 jaar.

antwoorden

1. Heeft iemand dit ook mee gemaakt?
Ja, bij drie van mijn kinderen
2. Hoe lang kan zo'n doorbraak nog op zich laten wachten?
Jaren. Kwam hier vanzelf goed.
3. Kan hij hier zelf invloed op uitoefenen?
Nee.
4. Zegt laat wisselen iets over zijn algehele ontwikkeling? (Meen van niet).
Nee.

skik

Barvaux

Barvaux

05-10-2014 om 13:47

hier

Ik weet niet precies hoe het met de snijtanden ging maar mijn kinderen waren ook erg laat, de tandarts heeft bij beide zonen in totaal iets van 8 tanden/kiezen getrokken. Ik zou daar op tijd bij zijn en laten trekken, dan hebben de nieuwe kiezen de ruimte. Bij mijn jongste kwam een kies helemaal op zijn zijkant door, het kauwvlak was dus 90 graden gedraaid en ging richting zijn tong. Alles is door het trekken goed gekomen en op dit moment hoeven mijn beide zonen niet eens een beugel.

Over wisselen en intelligentie zeg ik niets, vreemd idee dat daar een relatie zou zitten.

barvaux

Ik denk niet dat Tandem doelt op een verband tussen wisselen en intelligentie...
Voor de grap zeggen wij over onze kinderen wel dat er sprake is van een dentale-performale kloof

Tandem

Tandem

05-10-2014 om 14:14

Merci

Dank voor jullie reacties zover. Ik kon er weinig over vinden en post niet vaak hier. Lees wel iedere dag, dus vond dit wel een goed moment.

Zoon groeit prima (1.45m nu), bedoelde idd niets in relatie tot intelligentie maar heeft toevallig een erg grote PV kloof... En nu dus ook een PD-kloof erbij .

Er post wel eens een andere Tandem hier... dat ben ik dus niet.

Barvaux

Barvaux

05-10-2014 om 18:47

ahaaa

Ik las algehele ontwikkeling als algeMene ontwikkeling

Hanne.

Hanne.

06-10-2014 om 13:29

hier ook

Hier ook kinderen die laat beginnen met wisselen (7 jaar) en waar het lang duurt voordat de volwassen tanden door komen.

Hier wordt rond het 8e jaar een overzichtsfoto gemaakt om te kijken of de tanden wel aanwezig zijn. En er bleken altijd complete sets tanden in de kaak te zitten.

Meestal kwam na 1-1,5 jaar de definitieve tand uiteindelijk wel door.

mama2

mama2

07-10-2014 om 09:55

geen zorgen

Met 10 jaar, zeker jongens hoef je je nog geen zorgen te maken hoor. Ook vroegtijdig extraheren heeft geen enkele invloed op de doorbraak van het volwassen gebit. Het groeit zoals het groeit namelijk.

Het kan wel zo zijn dat er geen verdere doorbraak komt, ondanks dat je ze wel al kan zien. In dat geval zal de orthodontist d.m.v. kleine kettingen aan een slotje druk uit oefenen om deze in de juiste positie te krijgen.

Misschien heeft je tandarts al eens gesproken over de orthodontist, of hij nu kan zien of dit nodig zal zijn. Je kan dan wel alvast een 1e consult aanvragen zodat ze alles in kaart kunnen brengen en mocht hij in een groeispurt komen (de ideale tijd voor een beugel) direct actie ondernemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.