Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Shantie

Shantie

01-06-2017 om 19:45

Zonnebrand factor 50+

Word je wel bruin met een factor 50+?

Ik heb last van zonneallergie en en zag de factor 50 staan maar wil natuurlijk ook wel een kleurtje in de vakantie......


Pirata

Pirata

01-06-2017 om 19:50

echt wel

Ik gebruik alleen factor 50, zit vaak in de schaduw en word echt wel getint. Los van het feit dat we de tijd van de wedstrijdjes-wie-is het-bruinst hopelijk wel gehad hebben.

Pirata

Pirata

01-06-2017 om 19:51

sterker nog

Sterker nog, ik ga geen factor 30 kopen als ik 50 kan krijgen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-06-2017 om 20:00

Vraag: word je wel bruin met een factor 50+?

Antwoord: ik wel. Niet Zuid Europa bruin, het valt altijd mee bij mij. Of tegen, het is maar hoe je het bekijkt. Maar ik kleur wel, en heb minder kans op verbranden.

NB: dit jaar heb ik de goedkope spray van de Action.

Histamine beperken

http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet.html

Je kunt door royaal water te drinken en je histamineinname te beperken je reacties op de zon laten verminderen.

Verder denk ik dat het niet handig is om iets te willen dat je problemen oplevert. Ik zou het Victoriaanse wit blijven, met zonnehoed, en andere uitstapjes dan naar het strand gaan cultiveren.

Vogel

Vogel

01-06-2017 om 20:57

Minder

Tenminste, dat gevoel heb ik wel na een compleet Hemelvaartsweekend buiten en in de factor 50. Maar 'lekker bruin' moeten we misschien maar niet meer associëren met gezond.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-06-2017 om 22:12

Nooit

Factor 50 vind ik een beetje overbodig voor volwassenen. Ik smeer factor 30 op het strand, en op dagen dat ik hooguit een uurtje buiten ben heb ik alleen dagcreme met SPF 15. Mijn oudste heeft wel factor 50 en die wordt op zijn 'best' gebroken wit, zelfs tijdens zonvakanties. Maar met lagere bescherming rood, dus die heeft het gewoon niet in zich.

Ja hoor!

Ik ben erg wit van mezelf en gebruik al jaren factor 50. En wordt wel bruin, maar dat zie je pas echt goed als ik mijn bikini uit heb. Het is n fabeltje dat je dan niet bruin zou worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-06-2017 om 07:45

Nou

Ik word best wel bruin, maar niet met factorr 50. Die gebruik ik dus niet.
Hoger dan 30 gebruik ik voor mezelf echt niet, en ook maar alleen als ik langer buiten ben.

Voor mijn kinderen gebruik ik wel factor 50 maar die kennen alleen de variatie wit-rood-wit. Ik verbrand eigenlijk echt zelden. Hooguit dat het een keertje in het voorjaar een tikje rood-bruin wordt en daarna bruin wegtrekt. Maar pijn, en vervellen en zo nooit.

Je hebt ook zonnestralen nodig, en continu met factor 50 op rondlopen is daarom niet goed omdat je dan het risico loopt te weinig vitamine D op te doen. Ik doe daarom wat hier geadviseerd wordt:
https://www.furrow.nl/producten/zonnebrandcreme/de-nadelen-van-een-zonnebrandcreme-met-hoge-factor/

Regelmatig smeren en met beleid in de zon.

Beatrice

Beatrice

02-06-2017 om 08:01

factor 50

Ik gebruik vision zonnebrand. Ik verbrand erg snel en smeer zeker als ik voor het eerst de zon in ga of als ik een hele dag in de zon ben factor 50. Dat is echt nodig want ik heb vroeger wel eens de blaren op mijn lijf gehad. Ik word als ik 50 gebruik niet bruin. Maar dat is ook de bedoeling. Mijn huid wennen aan de zon. Later in het seizoen of als ik niet de hele dag in de zon ben, stap ik over op over op 30 of 20. Ik mijd de felle zon en ik hoef niet (meer) per se heel bruin te zijn. Ik heb veel ellende gehad met verbrande huid en zo goed is dat niet.

Teuntje

Teuntje

02-06-2017 om 08:36

Hoezo overbodig voor volwassenen?

Dat geldt vast wel voor jou Phryne maar niet in het algemeen. En het zou best kunnen dat jouw kind die factor 50 als volwassene ook nog nodig heeft.
Ik smeer altijd 50 en daarmee voorkom ik veel pijn en ongemak. 30 kan ook wel, maar dan moet ik echt maar kort in de zon zijn (even boodschappen doen op de fiets), ben ik langer buiten dan is dat echt te weinig en ben ik 's avonds goed verbrand. Je zult mij ook nooit 'lekker in de zon' zien zitten, ik zoek wel een plekje in de schaduw. Leve factor 50 voor mij!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-06-2017 om 09:16

Teuntje

Je hebt gelijk, sommige mensen kunnen het best levenslang met zo hoog mogelijke factor smeren. Ik heb ooit wel gehoord dat 50 of 30 niet zoveel uitmaakt. Je moet sowieso geen uren in de zon blijven.
Ik smeer dus maar matig, als in: niet zo hoge factor, maar blijf in de schaduw als dat kan. Zou ik met een hogere factor smeren en onder die parasol blijven, dan ben ik altijd bleek. En dat vind ik dus niet zo leuk.

Pirata

Pirata

02-06-2017 om 09:19

vit D

Vitamine D kun je gemakkelijk slikken. Huidkanker is een stuk lastiger....

Niki73

Niki73

02-06-2017 om 11:00

Inderdaad Pirata

Hier ook altijd factor 50 en ik verkleur desondanks wel wat.
Vitamine D neem ik als supplement. 1 ampul per maand, easy.

Rood haar

Misschien was t handig om erbij te vermelden dat ik rood haar heb en dus erg snel verbrand. Ben je donkerder dan is t een ander verhaal. Ik voorkom n hoop ellende. Smeer mn hele gezin ook altijd in. Met tegensputteren, en willen ze echt niet? Dan moeten ze daarna altijd op de blaren zitten. Ik ben nooit streng maar ben dus van de insmeerpolitie en achteraf begrijpen ze dat wel. Rood verbrand is heel pijnlijk. Waarom zou je dat willen?

Triva

Triva

02-06-2017 om 21:12

bruin

Beschermingsfactor

De beschermingsfactor van een zonnebrandmiddel wordt aangegeven met SPF (Sun Protection Factor). De SPF moet zorgvuldig worden gekozen en is afhankelijk van je huidtype.

Iemand met een bleke huid, blond haar en blauwe ogen zal sneller in de zon verbranden dan iemand met een getinte huid en bruine ogen. Per SPF kun je met een normale huid 20 minuten veilig zonnen. Een SPF 12 is dus goed voor twaalf keer 20 minuten zonnen.

Het is overigens een fabeltje dat een hogere factor het bruin worden vertraagt. Een crème met een hogere factor voorkomt roodheid en verbranding, maar gaat het bruin worden niet tegen.
Huidtypes en SPF

Huidtype I: zeer lichte huid. Mensen met dit huidtype worden maar weinig of helemaal niet bruin en verbranden zeer snel. Aanbevolen SPF 25-30.
Huidtype II: lichte huid. Iemand met dit huidtype zal snel verbranden en maar langzaam bruinen. Aanbevolen SPF 15-25.
Huidtype III: licht getinte huid. Deze mensen verbranden niet zo snel en worden gemakkelijk bruin. Aanbevolen SPF 10-15.
Huidtype IV: getinte huid. Iemand met dit huidtype bruint snel en verbrandt vrijwel nooit. Aanbevolen SPF 5-10.

https://www.gezondheidsnet.nl/zonnen/kies-de-juiste-zonbescherming

Hierboven wordt dan nog niet eens rekening gehouden met de kracht van de zon: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/zonkracht-waarom-je-nu-verbrandt-en-morgen-niet

Charis

Charis

06-06-2017 om 11:38

Smeren

Ik gebruik altijd factor 50 en word gewoon bruin. Je voorkomt ermee dat je eerst een paar dagen met een roodverbrande kop rondloopt en vervelt, voordat je huid bruin wordt.

Overigens zou ik alle vrouwen aanraden voor het gezicht en decolleté zonnebrand met een hoge factor te gebruiken om rimpels en pigmentvlekken op latere leeftijd te voorkomen (door schade en schande wijs geworden). Ik heb nu Eucerin factor 50 voor mijn gezicht. Dit smeert heel licht uit, is geurloos en laat géén witte waas achter.

Niki73

Niki73

07-06-2017 om 09:43

Veel keuze

Ik gebruik de melk van Avene, ook geurloos en niet wit of plakkerig. Er zijn tegenwoordig best veel prettige zonnebrandproducten met een hoge beschermingsfactor.

Tot

Tot

07-06-2017 om 12:09

nivea/test

Er is pas weer onderzoek gedaan, even geen tijd om het op te zoeken, maar kwam het tegen in een krant meen ik, dat een hoop zonnebrandmiddelen niet de factor hebben die op het potje staat.
Volgens mij kwam bv Clinique (vergeef me als het een ander was) er niet te best af. Nivea 50 hydraterend kwam als beste uit de bus.

Zon

Zon

07-06-2017 om 14:05

test

Uit die test kwam Clinique er idd slecht vanaf, maar was juist Ambre Solaire het beste en niet Nivea.

Ik kocht ook altijd factor 50 voor de kinderen en smeerde speciale kinderzonnebrand op ze. Blijkt overbodig en het verschil tussen 50 en 30 is minimaal. Voortaan dus Ambre Solaire factor 30 voor het hele gezin.

Verder is het van belang niet te oude zonnebrand te gebruiken want dan zouden de filters minder goed werken. Dus geen restant partijen bij dump zaken kopen. Maar wel raar waarom ze het product niet voorzien van een TGT datum.

Triva

Triva

07-06-2017 om 16:14

zon

Er is ook wel eens onderzoek gedaan naar hoelang dat spul meegaat en toen bleek dat de factor ook wel eens hoger uitviel. Ik geloof niet zo in een tht datum.

Zon

Zon

07-06-2017 om 21:44

opgezocht

Er zit geen THT op omdat het gaat om de datum na opening. Dus 2 jaar ongeopend in de kast is geen probleem, maar het spul verliest zijn waarde 12 maanden na opening. Ik maak restantjes thuis in NL op en koop nieuw spul voor op vakantie. Factor 30 is in NL ook niet perse nodig maar in zuidelijke landen wel.

Ali

Ali

07-06-2017 om 22:11

Factor 30

Zon, in Nederland is factor 30 ook nodig, hoor. Ligt aan de huid.
Brandweervrouw, voor al uw brand, ook zonnebrand.

rocky

rocky

08-06-2017 om 10:21

lippen

voor mijn huid gebruik ik altijd factor 30, maar voor mijn lippen heb ik echt een stick nodig met factor 50. Gebruik ik niets of een iets met een lagere factor, dan heb ik zeker koortsuitslag te pakken.

Vesta

Vesta

08-06-2017 om 13:39

THT staat er wel op

dat is dat geopende potje met een getal er in. Dat geeft het aantal maanden na opening dat het product zijn kwaliteit nog behoud.

Daarna zal het wel minder worden maar niet zoals de fabricant je het graag wil leveren.

Alle andere verpakkingen koel, droog en donker bewaren en je verlengd de houdbaarheid. Jammer genoeg weet je alleen niet of een verpakking al dan niet open is geweest op het moment dat je het koopt. Er zit bij de meesten van dit soort producten geen seal onder de dop. En even ruiken door dop open en even knijpen/pompen is al genoeg om verse zuurstof aan de verpakking toe te voegen waardoor de chemische reacties hun werk gaan doen. En dat gebeurt best vaak in de winkel al.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-06-2017 om 14:35

Onderzoek consumentenbond

Van een paar jaar terug toonde juist aan dat de SPF in het tweede jaar na opening alleen maar toenam.

Ook ik geloof dus niet zo in die THT datums. Neus en ogen gebruiken is veel belangrijker.

Moemie

Moemie

08-06-2017 om 20:38

Nivea

Nivea is het beste. Dat zei mijn arts en dan Ambre solaire. Ik had zelf Roc gekocht, best duur. Kleine tube factor 50 speciaal voor mijn gezicht. Ik heb echter "onrustige" cellen op mijn gezicht. Voor mij dus zo min mogelijk zon.....

Flow

Flow

12-06-2017 om 19:42

Waarom zijn zonnebrandcrèmes meestal niet zo veilig?

Er is veel onderzoek gedaan en het is zo dat sinds wij als mens zonnebrandcrème gebruiken, het aantal gevallen van huidkanker enorm is gestegen.

Hieronder een stuk wat grotendeels onderbouwd is door onderzoeken.
Wil je het helemaal lezen inclusief de commentaren, hierbij de link:
http://jessevandervelde.com/zonnebrandcreme-wat-ze-je-niet-vertellen/

Je kunt er van vinden wat je wilt, toch is het interessant om over na te denken.

In het algemeen wordt gedacht dat huidkanker kan worden voorkomen door zonnebrandcrème te gebruiken, maar aan de hand van talloze wetenschappelijke onderzoeken is vastgesteld dat dit niet altijd het geval is.

Zonnebrandcrèmes zorgen ervoor dat UV stralen je huid niet kunnen beschadigen waardoor het risico op de niet-kwaadaardige kankersoorten basaalcarcinoom en plaveiselcelcarcinoom sterk wordt verkleind.

Echter, als de UV-beschermende stoffen die in zonnebrandcrème zitten geabsorbeerd worden door de huid neemt het aantal vrije radicalen in het lichaam toe, en die vrije radicalen verhogen het risico op de meest kwaadaardige vorm van huidkanker: melanomen.
De kans dat je deze vorm van huidkanker krijgt is erg klein, maar dit type kanker is wel verantwoordelijk voor 75% van alle sterfgevallen gerelateerd aan huidkanker (o.a. Westerdahl et al., 2000; Garland et al., 1992; Doré et al., 1995; Weinstock et al., 1999, Vainio et al., 2000).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-06-2017 om 20:21

Maw framing

Hoezo wetenschappelijk onderbouwd?
En sinds wanneer is een plaveiselcelcarcinoom goedaardig?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-06-2017 om 20:34

Oh en

Voor iedereen die echt denkt dat een plaveiselcelcarcinoom geen kwaad kan, nodig ik uit om deze link even te open en ook vooral het plaatje niet over te slaan. Pretty harmless, NOT

http://plaveiselcelcarcinoom.huidkanker.nl

Flow

Flow

13-06-2017 om 13:48

Daarom de link

omdat in het stuk namelijk wat info anders wordt uitgelegd en er inderdaad een fout staat omtrent deze vorm en in de commentaren heel goed uiteengezet wordt en waarom er toch een verschil is.

Neemt evengoed niet weg dat er veel wetenschappelijk onderzoek naar zonnebrandcréme is gedaan in relatie tot kanker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.