Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chrono

Chrono

08-12-2020 om 18:39

Zelf chronische aandoening tijdens Corona


Plantenspuit

Plantenspuit

09-12-2020 om 15:03

Ik hoop het

"Goeie kans dat ze dat nog bijstellen"

Ik hoop het zo voor onze ontzettend kwetsbare 20- jarige en voor haar puberbroers en zus die noodgedwongen afstand op onderwijs volgen.

Plantenspuit

Plantenspuit

09-12-2020 om 15:04

Afstand op onderwijs

Is natuurlijk onderwijs op afstand.

Piep

Piep

09-12-2020 om 15:32

Advies

Het advies van de gezondheidsraad over volgorde van vaccinatie is nogal gericht op beperken van de sterfte. Dan kom je logischerwijs uit bij de mensen in verpleeghuizen. Maar het beleid van het kabinet is gericht op verlichten van de druk op de ziekenhuizen. En bewoners van verpleeghuizen komen niet in de ziekenhuizen terecht.

Ik heb het idee dat niemand in het kabinet of de Tweede Kamer durft te zeggen dat dit de verkeerde volgorde is. Dat klinkt namelijk nogal onsympathiek. Volgens mij stuurde De Jonge er subtiel al op aan dat nu als eerste de zorgverleners aan de beurt zijn. Dat zet natuurlijk ook veel meer zoden aan de dijk. Maar daarvoor had hij wel het excuus nodig dat Pfizer zo onhandig verpakt is.

Nu zijn bewoners van verpleeghuizen verplaatst naar de tweede plaats. Zal me benieuwen of ze verder gaan zakken. Je kunt nl ook ervoor kiezen om hun mantelzorgers in te enten. Heeft ook veel meer effect. En je houdt meer vaccins over voor mensen die midden in het leven staan.

Ben benieuwd of de tweede kamer vandaag hierover durft te beginnen.

Piep

Piep

09-12-2020 om 15:34

Lobby

Ik denk dat kwetsbare jongere mensen een lobby moeten beginnen. Mail leden van de Tweede Kamer en zoek de media op. Anders word je vergeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-12-2020 om 18:08

Administratief

Het voordeel van de kwetsbaren/60+ groep is dat daar alles al voor klaarligt. Gewoon de bestanden en logistiek van de griepprik hergebruiken en je bent klaar.

Het is waarschijnlijk een flinke klus om alle jongere kwetsbaren te inventariseren en de criteria voor wel of niet kwetsbaar te definiëren. Daar is onze overheid niet zo goed in vrees ik.

Vzviw zijn er twee ge-debug-de trajecten:
- griepprik / huisartsen
- jongeren / ggd-sporthallen

Ook jongeren

Ook jongere kwetsbaren zitten in de oproep voor de griepprik. Ook dochter hier, vanwege haar allergie en asthma.

Alleen de huisgenoten, mantelzorgers of niet kwetsbaren om jongere kwetsbaren heen zou je met voorrang willen vaccineren.

Je kunt deze natuurlijk altijd opgeven bij de huisarts want vanwege de no-show blijven er mogelijk toch ook vaccins over en zeker degenen die je niet kunt bewaren zijn mogelijk bruikbaar voor deze groep.

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik zou het met de huisarts overleggen.

Piep

Piep

09-12-2020 om 19:45

Huisarts

De eerste vaccins gaan via de ggd (voor de zorgmedewerkers) en de verpleeghuizen. Daar kom je dus niet tussen. Bij de huisarts wel, maar de planning is nu om met de oudsten te beginnen.

Chrono: zoon ergens anders wonen?

Op mijn school zit een meisje thuis sinds maart omdat haar moeder ook onderliggende kwalen heeft. Het gaat niet goed met het meisje (qua schoolresultaten niet maar psychisch ook niet geweldig) en ik zou haar wensen dat ze elders kan wonen (bij familie) zodat ze die strenge regime niet hoeft mee te maken. Is het niet een optie voor je zoon? Want laten we eerlijk wezen, online onderwijs is maar een slappe aftreksel want wat het is, om maar te zwijgen van de emotionele schade.
Sini

Triv

Triv

09-12-2020 om 21:52

inderdaad piep

De kwetsbaren onder de 60 zitten ook gewoon in de griepprikgroep.

Overigens: waarom zet het meer zoden aan de dijk om de mantelzorgers van verpleeghuisbewoners te gaan inenten?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-12-2020 om 22:36

Griep

"De kwetsbaren onder de 60 zitten ook gewoon in de griepprikgroep."

Ik dacht al dat er jongeren in de rij stonden.

Misschien dat ze die voor COVID dan ook gelijk meenemen.

Piep

Piep

09-12-2020 om 23:31

Triv

Omdat mantelzorgers vaak in de leeftijdscategorie 50 en hoger vallen en daar het risico op ziekenhuisopnames toeneemt. Met vaccinatie van die groep neemt de druk dus af. Terwijl mensen in verpleeghuizen niet in de ziekenhuizen terecht komen. Bovendien zijn mantelzorgers mobieler en dragen zij dus meer bij aan de verspreiding. En ten derde heeft een gevaccineerde mantelzorger meestal nog een heelof half leven voor zich, itt bewoners van verpleeghuizen. Dat geldt allemaal ook voor professionele verzorgers. Bovendien creëer je ringbescherming, waardoor de kwetsbare bewoners automatisch ook beschermd zijn.

Chrono

Chrono

10-12-2020 om 08:29

Sini en Piep

Elders wonen is wel bij mij opgekomen. Ware het niet dat ik ten opzichte van sommige kwetsbaren een ruig leven heb geleid. Deze zomer naar een camping, uit eten geweest etc. Vrienden van de kinderen langsgeweest zolang het mooi weer was. Dit thuishouden is pas een week.
Cijfers zijn nog in orde.
Ik hoop dat dit maar tot kerst hoeft eigenlijk. Hij heeft ook heel veel sturing van ons (beiden) nodig. Sociaal is deels op te lossen met buiten skateboarden. Sommige van deze kinderen mogen dat geloof ik ook niet.

Piep ik ben het eens met jouw laatste bericht. Maar goed, ik ben geen expert.

Tessa

Tessa

10-12-2020 om 08:52

Het nieuwe normaal

" een ruig leven heb geleid. Deze zomer naar een camping, uit eten geweest etc. Vrienden van de kinderen langsgeweest zolang het mooi weer was"

Eerst moest ik lachen, daarna bijna huilen. Wat is er geworden van onze wereld, van onze vanzelfsprekendheden?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2020 om 09:03

Tessa

"Eerst moest ik lachen, daarna bijna huilen. Wat is er geworden van onze wereld, van onze vanzelfsprekendheden?"

Vergeet niet dat pandemieën maar een van de historische gebeurtenissen is waarover we onszelf in slaap gesust hebben. Er is ook nog oorlog. Het zou niet slim zijn om te denken dat ook dat nooit meer kan gebeuren.

Tessa

Tessa

10-12-2020 om 09:25

Dit gaat off topic maar ik denk zeker niet dat dit het laatste is. In de oerwouden schuilen nog heel wat virussen en het is een kwestie van tijd of er komt weer wat nieuws langs. Nog er van afgezien dat ons huidige virus elk moment kan muteren zodat we daar mooi staan met onze vaccins. Vaccins waarvan niemand weet of ze bij iedereen werken en hoe goed en hoe lang. Volgens mij gaat het nog heel lang duren eer we weer een beetje zoals vroeger kunnen leven. De chronisch zieken dan vooral. Ik zit, vanwege astma, al sinds maart voornamelijk binnen en hoewel ik geen bijzonder sociaal persoon ben ga ik ondertussen ook tegen de muren op. En dan zie ik mijn kinderen en vader nog geregeld, app en bel ik met vriendinnen en maak ik af en toe een praatje tijdens het wandelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2020 om 10:25

Tessa

Misschien moeten we maar bedenken dat we een ongekend lange periode van stabiliteit hebben gehad.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-12-2020 om 11:36

Goed nieuws

"Vergeet niet dat pandemieën maar een van de historische gebeurtenissen is waarover we onszelf in slaap gesust hebben."

Onder dat "we" vallen niet de biomedische wetenschappers. Zij hebben wel degelijk rekening gehouden met de kans op een SARS-pandemie. Dit betekent dat dit soort van virussen al jaren onderwerp van onderzoek zijn, waardoor de bevolking veel eerder kan worden gevaccineerd dan anders het geval was geweest.

En over de dreiging van oorlog?

Laten we hopen dat dit virus als gemeenschappelijke vijand vooral tot wereldwijde solidariteit leidt!

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2020 om 11:55

"Onder dat "we" vallen niet de biomedische wetenschappers. Zij hebben wel degelijk rekening gehouden met de kans op een SARS-pandemie. Dit betekent dat dit soort van virussen al jaren onderwerp van onderzoek zijn, waardoor de bevolking veel eerder kan worden gevaccineerd dan anders het geval was geweest."

Ik ben blijkbaar een van de weinigen die de angstzaaiende praatjes van Osterhaus destijds ter harte heeft genomen.

"Laten we hopen dat dit virus als gemeenschappelijke vijand vooral tot wereldwijde solidariteit leidt!"

Ja, dat zie je overal om je heen gebeuren. (spoiler: NOT!)

Chrono

Chrono

10-12-2020 om 13:05

Azteken

Gisteren las ik nog hoe de Azteken voor 80% werden uitgeroeid dankzij de virussen van de Spanjolen.
Dus zeker niet nieuw dit. Alleen wel lang geleden dat een virus zo veel impact had. Hoewel, polio, mazelen....

rutiel

rutiel

10-12-2020 om 13:20

Piep

Jouw berichtje #42 roept vragen op:
"Terwijl mensen in verpleeghuizen niet in de ziekenhuizen terecht komen."

Bij mijn weten worden bewoners van verpleeghuizen net als andere mensen in ziekenhuizen opgenomen als daarvoor noodzaak bestaat. Ben ik fout geïnformeerd?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2020 om 13:34

Chrono

Guns Germs & Steel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and_Steel

Aardig boek over o.a. dat onderwerp.

Pennestreek

Pennestreek

10-12-2020 om 14:04

Rutiel

In theorie natuurlijk wel. In de corona-praktijk gebeurt het maar zelden dat mensen vanuit een verpleeghuis worden opgenomen in een ziekenhuis. Veel zorg kan natuurlijk in het verpleeghuis zelf worden geleverd (inclusief zuurstof). Er wordt maar heel zelden gekozen (door de mensen zelf en/of hun vertegenwoordigers) voor opname op een IC.
In andere gevallen gaan ziekenhuisopnames natuurlijk gewoon door. Maar daar ging en gaat het in dit draadje niet over.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2020 om 10:25

Het ondenkbare blijkt denkbaar en zelfs waar te zijn ( o.t.?)

Niet om mezelf nu heel erg slim te laten lijken, dat is ook maar middelmatig van aard, constateer ik af en toe dat weggewuifde uitspraken van mij van een aantal jaar geleden toch niet zo gek waren. Dat de beukeboom het moeilijk zou krijgen door het veranderende klimaat, blijkt nu toch een realistische uitspraak te zijn, dat Q-koorts ( ook een zoönose)een ernstig probleem was, is ook wel duidelijk geworden. Ik zeg dat soort dingen dus niet door bovenmatige intelligentie, maar door informatie over wetenschappelijke bevindingen via reguliere wegen, tot waar mogelijk en te behappen, serieus te nemen. De kwaal van nu is dat de mening van elke kwakwappie die kan schrijven en praten als enig juist wetenschappelijk (tegen)bewijs online wordt gezet en dat meer waarheidsgetrouwheid krijgt toegekend dan verantwoord is.

Natuurlijk zitten wetenschappers ook weleens (nog) niet 100 % op het juiste spoor en dat is dan zo'n leuke aanhaker voor de kwakwappies. Zie je wel!! Maar jeetje, wetenschap is vloeibaar en geen gedroogd beton. Ik ben blij dat slimme koppen niet uitgewetenschapperd zijn als ze een eurekamoment beleefd hebben en doorgaan met hun onderzoek. Kwakwappies stellen hun mening over het algemeen niet bij. Willem Engel zou toch enorm te kijk staan als hij opeens zou melden dat hij het fout heeft gehad? Weg donaties en verering ( nu ik het erover heb... leeft hij nog?) . Hetzelfde geldt voor Thierry en Trump en hun kompanen. Ja sorry sorry.. Ik loog de boel bij elkaar... Wat zou het een opluchting zijn als ze dat wel zouden doen. Het zou de poten onder veel onverstandig gedrag kunnen wegzagen, waardoor misleide wappiegelovers toch voorzichtig worden, de vaccinatie straks gaan halen en hun medemens daarmee in bescherming nemen.

Chrono

Chrono

12-12-2020 om 10:43

Tessa en Diab

Nog even een reply op jouw reactie over mijn ruige leven deze zomer.
Het was inderdaad niet erg ruig, maar ik teer er psychisch gezien nog steeds op. Die kleine leuke normale dingen, zo fijn. Ik verveel me nu alweer stierlijk in mijn semi-quarantaine. Uitje naar de supermarkt, dat zou momenteel al een hoogtepunt zijn. 😳
Diab, kom jij dan verder nog wel ergens en houden mensen extra rekening met jou? Bij mij sommigen wel, sommigen niet. Ik kreeg serieus een uitnodiging voor een gezellig kerstdiner van iemand die weet hoe ik er bij hang (geen afstand mogelijk).
Mijn zus snapt niet dat ze afstand moet houden, die gaat lustig over mij heen hangen. Zet gemeenschappelijke bakjes nootjes neer etc. Daar kom ik dus ook maar niet meer.

Tessa

Tessa

12-12-2020 om 16:41

Chrono

Het was absoluut geen commentaar van welke aard dan ook. Jouw zin raakte me alleen nogal.
Vervelen doe ik me niet, ik heb altijd genoeg te doen maar zo ondertussen ben ik het allemaal behoorlijk zat. Ik merk ook dat ik toch meer risico ga nemen. Ik ben bijvoorbeeld voor het eerst weer naar de kapper geweest. Ik meed haar omdat daar natuurlijk heel veel mensen komen en ze een klein kind heeft. Die kleintjes zijn voor mijn gevoel virusbommetjes omdat ze sowieso al aan de lopende band als virussen op pikken. Maar wat deed me dat goed, dat gefrut aan mijn hoofd. Letterlijk en figuurlijk want op de een of andere manier heb ik altijd diepzinnige gesprekken met de kapster. Maar ja, nu weer terug in mijn hok cq quarantaine.

Chrono

Chrono

12-12-2020 om 16:49

Tessa

Ha nee hoor, ik zag het niet als commentaar! Ik snapte je opmerking juist wel.
Ik ga ook weer mijn winterhol in. Het ziet er beroerd uit, de nieuwste cijfers.

Diab

Diab

13-12-2020 om 00:53

Chrono

Ik heb een klein kringetje familie waarmee we afstand houden en elkaar in kleine aantallen zien. Bv ik naar mijn ouders, ene kind met man en baby ( werken thuis) eens hier. Andere kind ( werkt thuis) eens hier of ik daar.
Vrienden heb ik niet meer helaas, maar ik kan goed alleen zijn, al betekent dat niet dat je dan nooit eenzaam bent. Ze houden afstand, handen wassen, deurklinken, maskers en er wordt niet geknuffeld of gekust.
Ik heb al geen partner, dus dat gebrek aan lichamelijke warmte is zwaar. 9 maanden geen echt menselijke aanraking is pittig.
Maar over mijn familie ( ouders en kinderen) heb ik niet te klagen, we denken met elkaar mee. Zelf ben ik ook voorzichtig naar hen toe, want mijn ouders zijn hartpatient en mijn moeder heeft kanker gehad vorig jaar.

Hou je taai!

Hazeltje

Hazeltje

30-12-2020 om 17:49

mijn 2 centen

De eerste zinnen van dit draadje triggerden me, omdat ik ook een transplantatie achter de rug heb (voor wie zich het draadje van toen nog herinnert, het is inmiddels ruim 6 jaar geleden en mijn nieuwe lever en nier doen het heel goed 😊).

Chrono, moet jij ook elk jaar 2 griepprikken halen? Ik wel, omdat Ad Hombre gelijk heeft: bij mensen die immuunsuppressiva slikken is de respons niet altijd voldoende.
Ik kan me dus voorstellen dat dit dadelijk ook geldt voor de coronavaccinatie en dat 'wij' er dus eentje (of meer) extra moeten krijgen. Maar zeker weten doe ik het ook niet.
Overigens weet ik niet wat voor transplantatie jij hebt gehad, dit is het protocol van de leverartsen. Die zijn op bepaalde punten strenger dan de nefrologen (nierartsen).

Toevallig volg ik mijn chirurg van destijds via Instagram en hij postte dat hij zich had laten inenten (hij werkt al jaren in Londen inmiddels).
Ik reageerde met o.a. de vraag of er al iets bekend was over welk vaccin je als getransplanteerde het beste kunt krijgen, maar dat weten ze dus nog niet precies. Hij stuurde me wel deze link: https://bts.org.uk/wp-content/uploads/2020/12/December-2020-BTS-position-statement-vaccination-in-solid-organ-transplant-recipients-FINAL-002.pdf

Het ErasmusMC (waar ik getransplanteerd ben en waar ook Diederik Gommers werkt die zich hier nogal tegenaan bemoeit) is daar ook heel erg mee bezig.
De 23e kreeg ik mail met de Nieuwsbrief Levertransplantatie, daar stond o.a. in dat ze érg veel vragen krijgen over de COVID-vaccinaties, over hoe, wanneer en welk vaccin, maar dat daar nog niets over bekend is en dat ze iedereen zullen inlichten zodra er definitieve adviezen en richtlijnen zijn.
En toevallig heb ik op 4 januari een controle bij mijn nefroloog (ander ziekenhuis tegenwoordig, ik hoef nu alleen voor de jaarcontroles nog naar Rotterdam), daar ga ik het ook nog aan vragen.
En misschien weet zij ook wel of er extra vaccinaties nodig zijn.

Hier gaan de kinderen als het even kan wel naar school overigens. Tijdens de eerste lockdown hadden ze thuisonderwijs uiteraard, en dat is ze niet allemaal even goed bekomen. Zeker mijn derde heeft het contact met zijn vrienden en klas écht nodig en vindt thuis niet de rust om goed zijn schoolwerk te doen en lessen te volgen. Gelukkig zit hij nu in de eindexamenklas dus hij mag sowieso naar school.
De school is erg alert en we kregen een tijdje regelmatig mail als er weer een medewerker of leerling besmet was. In veel gevallen noemen ze dan ook gewoon de namen (met toestemming uiteraard) dus dan is snel duidelijk of het mensen zijn waar mijn kinderen mee in contact zijn geweest. En zo niet dan mail ik direct de directeur en die vertelt het me dan.

Tja en zelf zijn we ook alert. Maar mijn man ging wel naar zijn sportschool, mijn kinderen naar hun sport en ik naar de mijne. Omdat het er goed geregeld is, de ventilatie op orde en afstand houden prima kan.
De kinderen letten trouwens zelf ook goed op, ook uit bezorgdheid om mij.
Ik doe trouwens ook de boodschappen. Maar wel 's avonds, zo tegen een uur of half 8, 8 uur. Dan kom je geen kip meer tegen in de Jumbo of de Lidl.
Verder iedereen een snoet op waar het moet natuurlijk, we zijn met kerst nergens geweest en hebben alleen gezoomd met mijn schoonmoeder (die let ook nergens op dus daar kom ik zelf ook niet meer) en schoonzus.

Piep, jouw redenatie qua volgorde van vaccinaties lijkt me ook veel logischer. Hopelijk wordt daar ook naar gekeken.

Blijf gezond allemaal...!!

Groet,
Hazeltje

Piep

Piep

30-12-2020 om 18:39

Gepraat

Er wordt nu opnieuw gepraat over de volgorde van vaccineren. Had eerder gemogen, maar ja. Nu staan de thuiswonende ouderen ineens bovenaan. Hopelijk daarna de kwetsbare jongere groepen, maar dat moeten we nog afwachten.

Niet handig dus

Je zou toch denken dat dat anders zou moeten kunnen. Vanwege de diepvries moet het dus op een aantal centrale punten gebeuren.

Al die mensen in het OV? Want ik heb er over nagedacht maar fietsen zou voor mij anderhalf uur duren en de terugweg ook weer fietsen weet ik niet of dat dan nog gaat.

Het zou beter zijn als ze die vaccins uitdelen via een rijdende ijskast die op afgesproken tijden langskomt op de gezondheidcentra. Net als de griepprik.

Dat ging prima in november. Een rij buiten met afstand en mondkapje en via pijlen naar binnen, prikken, en weer naar buiten. Er is een overkapping op de galerij.

Daar zou ik dan, vanwege mogelijke reacties nog wel een paar stoelen neerzetten voor mensen waarbij je twijfelt of het wel goed gaat.

En in de gezondheidscentra kunnen ze over het algemeen ook snel zien of iemand een epipen heeft en dus een dusdanig ernstige allergie dat er een piepklein risico is op een allergische reactie op de vaccinatie.

Overigens nemen dochter en ik vooraf antihistaminica. Dat doen we toch al vanwege hooikoorts en niet snuffend in een winkel rond te lopen, nu nemen we een tabletje extra voor de zekerheid. Alleen toen de kinderen jonger waren hadden we een epipen, hier gelukkig geen levensbedreigende allergie.

Het bijt elkaar niet, het staat de effectiviteit van de vaccinatie niet in de weg heb ik mij, door het Lareb, laten vertellen. Het is een ander mechanisme.

Als er iets mis gaat na de vaccinatie ben je ook sneller bij je eigen dokter dan weer terug op het centrale prikpunt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.