Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zee-egelstekels

Van de zomer is 1 van onze kinderen in een zee-egel gaan staan. Een aantal stekels kregen we niet uit zijn voet omdat ze afbraken. Omdat hij er geen last van had, hebben we dat maar even zo gelaten in de verwachting dat ze uiteindelijk vanzelf wel naar buiten zouden komen.
Nu blijkt dat ze niet naar buiten, maar juist verder naar binnen zijn gegaan. Je kunt ze bijna niet meer vinden. Hij heeft er nog steeds geen last van, maar ik vraag me toch af of we er nog wat mee moeten. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Primavera

Primavera

02-10-2014 om 14:11

Voor de volgende keer: azijn en warm water

Zee-egels zijn er in veel verschillende soorten. Vaak hebben de stekels ook een voor mensen licht gif wat niet gevaarlijk is maar het ongemak wel verhoogd. Dit gif wordt gedeactiveerd door de voet te weken in zo warm mogelijk water. De stekels braken heel makkelijk af als je ze probeert eruit te trekken, ze lossen echter op in azijn. Dus om de laatste stukjes eruit te krijgen kun je dus de voet in een badje met azijnen water weken of er azijncompressen op te leggen als de wondjes nog open zijn.
Trekzalf erop kan ook helpen om de stekels eruit te krijgen, terwijl je bij ontstekingen en allergische reacties cortisonzalf moet hebben.

Sommige soorten zeeegelstekels lossen vanzelf in het lichaam op, andere juist niet. Als ze er niet vanzelf uitkomen wordt vaak aanbevolen om eerst een radiografie te laten maken of en waar ze nog zitten en ze dan chirurgisch te laten verwijderen, maar dat zou ik met je huisarts overleggen.
Ik heb in de praktijk nog niemand ontmoet waar ze er niet vanzelf uitkwamen en ongeveer mijn halvekennissenkring hier in Italië zet zijn voet wel eens op een zeeegel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2014 om 22:40

Zee-egel

Oh brr, er komen weer hele nare herinneringen boven van toen ik ooit tegen een zee-egel ben aangelopen in Griekenland. Ik was toen een jaar of 12. Erg pijnlijk! Mijn moeder heeft zo veel mogelijk uit mijn grote teen gepulkt met een pincet en de boel ontsmet. Je kon zien dat er diep onder de huid nog zwarte stukjes zaten maar verder wisten we ook niet wat te doen. Mijn teen was eerst rood en dik maar eenmaal thuis ging dit over. Wel bleef mijn teen erg veel pijn doen; we zijn wel naar de huisarts gegaan maar die zei dat hij er verder niets aan kon doen. Ik moest maar met mijn voet in de Biotex en warm water en hopen dat er nog wat restjes stekel uit zouden zweren. Bij vermoeden van een ontsteking zou ik moeten terugkomen en antibiotica krijgen. Afijn, ik heb nog een aantal jaar met die stekelpuntjes diep in mijn teen gelopen en continu een hele nare, zeurende pijn gehad. Ik kon nauwelijks schoenen verdragen;-( Nu alweer heel lang nergens last meer van maar het zal me niet verbazen als er nog wat van die ondingen in mijn teen zitten.
Jammer dat we toen niet wisten hoe dit op de juiste manier behandeld kan worden en hoe gevaarlijk het kan zijn, zeker als er een ontsteking bij komt. En sindsdien droeg en draag ik altijd waterschoenen op vakantie in Spanje, Griekenland, Frankrijk en Italie...

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/117815-voorkomen-en-behandelen-van-zee-egel-steken.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3382228/2013/01/24/Toerist-20-verlamd-na-trap-op-zee-egel-in-Griekenland.dhtml

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.