Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder

Moeder

17-01-2014 om 22:25

Zalf bij eczeem

Mijn jongste heeft eczeem en dat is nu weer even heel heftig. Hij heeft van de huisarts Vaseline cetomacrogol crème voorgeschreven gekregen maar hij vind die dikke vettige zalf niet te verdragen op zijn huid. Autist
Heeft iemand een tip voor een zalf oid die wel helpt maar dunner is?

Hanne.

Hanne.

17-01-2014 om 22:32

cetomacrogol zalf

Misschien cetomacrogol zalf? Ik ken de creme variant niet maar de zalf heb ik niet als erg dik ervaren.

lennest

lennest

17-01-2014 om 22:53

Dermovate

Ik heb standaard Dermovate in huis, smeert goed uit en helpt als een speer, beetje vettig is het wel, maar omdat je het heel dun smeert, merk je dat eigenlijk niet, misschien ook in cremevorm verkrijgbaar?

Katniss

Katniss

17-01-2014 om 23:04

Vaseline is alleen verzachtend

Die vaseline cetomacrogol werkt alleen verzachtend. Bij heftige eczeem zou ik daar niet voor kiezen. Wij krijgen hydrocortison creme, en zijn dan snel van plekjes af.

allergie

http://www.kindereczeem.nl/
Eczeem komt ergens vandaan. Het lijkt mij handiger om dat goed uit te zoeken.
Verder gebruikte ik voor mijn kinderen hypoallergene badolie, een vet zalfje op waterbasis dat de apotheek zelf kan maken en in de winter vaseline als we in snijdende kou naar buiten gingen.

Rafelkap

Rafelkap

18-01-2014 om 08:07

dermatoloog?

Doorverwijzing vragen naar een dermatoloog als de smeerseltjes van de huisarts niet helpen.

basiszalfjes

er zijn meer basiszalven, persoonlijk vind ik de vaseline varianten ook veel te 'stijf'. Lanettezalf en Cetomacrogolzalf vind ik veel fijner. Simplexzalf is ook erg vet en smeert lekker uit. Vraag in je apotheek of ze je daar kunnen laten zien, en proberen.

koelzalf

Hebben wij ook wel gebruikt als onderhoudscreme. Die is veel dunner en makkelijker smeerbaar dan de cetamacrogol.
Maar dit zijn inderdaad allemaal onderhoudscremes, voor als de eczeem rustig is. Als het heftig is denk ik ook dat je meer hebt aan hydrocortison, dat helpt hier altijd vrij snel.

Moeder

Moeder

18-01-2014 om 12:00

Aanvulling

Uiteraard gebruiken we ook de hormoonzalf maar ik zoek een dunne zalf voor tussendoor.
Zoon weet waar hij niet tegen kan maar kiest er voor om dat toch te eten. Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Daarom laat ik het ook bij een zalf. Ik ga niet met hem naar de dermatoloog oid. Als hij alleen al de melkproducten zou weg laten zou zijn huid er veel beter uitzien en had hij veel minder jeuk.

aha

Dan zou ik echt die koelzalf eens proberen. Je kunt hem zo bij de apotheek halen, maar ook laten voorschrijven door je huisarts (dan wordt 'ie vergoed).

Ef

Ef

18-01-2014 om 18:23

Zarqa

Mijn zoon (met pdd-nos) smeert nu tussendoor, als het eczeem rustig is met een bodylotion van Zarqa.(sensitive body treatment) Het is zo dun en makkelijk smeerbaar dat ik me afvraag of het iets doet, maar hé, hij smeert zich tenminste met iets in, en het lijkt ook nog wel wat te helpen.

Alternatief?

Na een lange periode van kwaad tot erger, vele zalfjes met en zonder cortison, dieeten enz, in het alternatieve cirquit terecht gekomen, na behandeling met de NAET-therapie, zonder enig zalfje en na een half jaar eczeem vrij.
En blijvend, is nu 6 jaar geleden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2014 om 11:53

Lotion

Ik had ooit last van eczeem onder mijn hoofdhaar en daar kreeg ik lotion voor. Hielp ook als een trein. Je zou het eens kunnen vragen bij de huisarts. Op een (bijna)onbehaarde huid kun je daarnaast iets verzachtends smeren. Zolang het maar heel neutraal is. Ik moet mijn benen insmeren om te voorkomen dat ik daar jeukende droge plekken krijg en dat doe ik met babyzalf. Gewoon goedkope van de C1000 of (omdat die niet op voorraad was) Zwitsal. Als dat te geparfumeerd is een neutralere. Eerder smeerde ik met de uierzalf van Action. Ik weet alleen niet of dat nog verkocht wordt. Ik vond dat ook hele fijne zalf én heel erg goedkoop. Ik smeerde daar ook een plekje op mijn onderbuik mee in. Daar was ik in de winter gevoelig voor jeukende plekjes. Ik heb nooit laten uitzoeken wat het was, ik vermoed ook een lichte vorm van eczeem, maar de zalf hielp.

Locobase

Locobase is een geweldige zalf! Niet goedkoop maar wel de beste die wij kennen. Trekt snel in en maakt de huid soepel en zacht zonder elke dag te smeren.

Stenna

Stenna

19-01-2014 om 14:55

onderhoud

tussendoor, als de exceem zelf rustig is, doe ik inderdaad ook met loco base, en daarnaast met Ponds cacaobotercreme. Dat laatste is helaas niet meer te verkrijgen in Nederland, ik neem voorraadje mee bij elk bezoek aan duitsland of zwitserland. Andere cacaoboter cremes zijn lang niet zo goed.

Puck

Puck

20-01-2014 om 11:22

Locobase

Locobase is inderdaad een erg goede, maar als Moeder aangeeft dat een dikke vettige zalf niet verdragen wordt op de huid vind ik Locobase geen goede keus. Het is juist hardstikke dik, best lastig te smeren en ik vind het juist helemaal niet snel intrekken.

onderhoudszalf

Als onderhoudszalf vind ik de Vaseline Intensive Rescue bodylotion fijn. Niet te dik en vettig en trekt makkelijk in.

Voor de rest: niet de lang aanmodderen bij de huisarts. Vraag om een verwijzing naar een dermatoloog. Liever een kortere periode smeren met een hormoonzalf in een hogere sterkte, dan lang blijven doorsmeren met die 'babyhormoonzalfjes' die de HA voorschrijft. Wij kregen van de dermatoloog een sterkere variant hormoonzalf met ook een beetje antibioticum erin, en weg was het eczeem. Om nooit meer terug te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.