Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloemen aan de waterkant

Bloemen aan de waterkant

17-10-2016 om 16:01

Zachtere yoghurt

Sinds kort ben ik bewuster bezig met eten en nu gooi ik mijn eetgewoontes om. In overleg met een voedingsdeskundige begin ik in de ochtend volle yoghurt (met muesli) in plaats van brood. Dat bevalt heel goed: een voldaan gevoel tot een uur of 2! Heerlijk. Muesli is niet mijn favoriet maar met een beetje (gedroogd) fruit gaat het prima.

Waar ik meer moeite mee heb is de zure smaak van yoghurt. Ik ben op zoek naar een yoghurt met een zachte(re) smaak. Ik heb laatst (den Echte) volle boeren yoghurt genomen en die is toch wel zuur. Het heeft een vrij hoog vetgehalte (3,5-4,3%). Kom je voor een zachtere smaak automatisch terecht bij een hoger vetpercentage (iets dat ik liever niet wil, omdat ik hoop wat af te vallen) en kom je uit bij Griekse of Turkse yoghurt? Of zijn er merken volle yoghurt rond de 3,5% die minder zuur smaken?

Lente

Lente

17-10-2016 om 16:13

Campina Boerenland Yoghurt, 3,1 % vet

Die vond ik altijd vrij zacht. Maar ik ken de yoghurt die jij noemt niet. Ik kan dus niet vergelijken.

Zelf vind ik Griekse yoghurt nog lekkerder, vooral die van de Lidl. Is inderdaad vetter en volgens mij met meer eiwit. Dat vult prima.

halfvette Turkse yoghurt

De gewone Turkse yoghurt heeft 10% vet, maar er is ook variant van met 3,5%. Daar moet je vziw wel voor naar een Turkse winkel. Het zit, net als de volvette variant, in van die emmertjes (en dan in groen/witte ipv blauw/witte emmertjes; merk Yaila, maar er zijn misschien ook wel andere). Die halfvette is zacht van smaak, maar de volvette is lekkerder.

Groeten,

Temet

Taxi

Taxi

17-10-2016 om 16:56

Dirks

En Hoogvliet hebben ook de Griekse variant met 0% vet en Jumbo ook.
Ik vind de vette lekkerder maar deze goed te doen. Ik doe er bevroren fruit in. Omdat ik alleen woon bederft fruit snel en nu Jan ik en doseren en afwisselen.

De smaak went net als thee zonder zoetigheid uiteindelijk went.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-10-2016 om 16:58

idd campina boerenland

zowel vol als halfvol zijn wat mij betreft beide vrij mild van smaak. Ook de Arla biologische volle yoghurt is zacht van smaak. Beide soorten, Campina en Arla, zijn in ieder geval veel milder dan gewone volle yoghurt van een huismerk. De yoghurt die jij noemt, ken ik niet.

Niki73

Niki73

17-10-2016 om 16:58

Arla?

De halfvolle biologische yoghurt van Arla vind ik heel lekker. Die heeft ook extra eiwit (dus vult beter), als ik het me goed herinner.

Als je eerst nooit yoghurt at, is het dan niet gewoon een kwestie van wennen, dus tijd?

Niki73

Niki73

17-10-2016 om 17:02

0% niet voor beginners

Niet 0% nemen hoor, dat is te heftig voor beginners.
Daarbij is vet (zolang je niet overdrijft) heel gezond.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-10-2016 om 17:10

Vanilleyoghurt?

Is vanilleyoghurt een optie? Bevat ongetwijfeld meer caloriën dan gewone yoghurt, maar (ben niet heel erg op de hoogte) het heeft volgens mij minder caloriën dan turkse en griekse yoghurt.

Volle yoghurt

https://www.delevensstijl.nl/asjas-blog/artikel/waarom-volle-yoghurt-in-plaats-van-magere

Ik ontbijt zelf met volle yoghurt of vanilleyoghurt met Brinta en soms fruit. Zou het toch niet beter zijn om gewoon een volvette variant te nemen?
Dat verzadigd beter dan magere varianten. En het zijn gezonde calorieën. Je lichaam heeft ook gewoon gezond vet nodig voor vervanging van oa. zenuwweefsel.

"Diverse studies laten zien dat het eten van volle yoghurt juist tot een lager lichaamsgewicht, minder gewichtstoename en een lager risico op obesitas leidt. Hoe komt dat? In volle yoghurt zit van nature veel linolzuur, een essentieel tweevoudig onverzadigd omega-6-vetzuur. Wetenschappers van de University College Cork in Ierland hebben het linolzuur onderzocht en kwamen tot ontdekking dat linolzuur het lichaamsvet sneller en efficiënter helpt te verbranden. Het percentage linolzuur in magere yoghurt is erg laag, bijna nihil. Daarom is volle yoghurt te prefereren boven de magere variant."

Na een gewenningsperiode

verdwijnt dat voldane gevoel weer. Tenminste, bij mij.

Een paar jaar geleden ben ik ook overgeschakeld van brood naar muesli, maar alles went, dus de honger die eerst netjes uitgeschakeld werd op die manier is gewoon weer teruggekkomen...

Bulgaarse yoghurt

http://kookpraatjes.nl/lifestyle/griekse-bulgaarse-en-turkse-yoghurt-dit-is-het-verschil/

Maar in de reacties staat ook iets over kwark.

Taxi

Taxi

17-10-2016 om 20:52

Niki

Wat is er heftig aan yogurt zonder vet?

Ik eet het als non-zuiveltype op aanraden van de diëtiste dus met mijn vetten is al rekening gehouden. Ik vond het smaken als tussen yoghurt en kwark in

Elfje65

Elfje65

17-10-2016 om 21:02

Biologische

Yoghurt van Jumbo. Heel zacht van smaak

MerelR

MerelR

17-10-2016 om 23:36

Halfvolle kwark Jumbo

Omdat ik yoghurt ook te zuur vind, zeker als hij wat langer in de koelkast staat ben ik overgeschakeld op halfvolle kwark. De magere kwark vind ik weer te zuur en de volle kwark is zo vullend dat ik na twee lepels eigenlijk al vol zat vandaar de middenweg. Echt heerlijk zacht en romig.

Puck

Puck

18-10-2016 om 08:32

Skyr

De Skyr van Arla is heerlijke zachte yoghurt, komt goed in de buurt van de volle turkse yoghurt alleen heeft Skyr 0% vet. IS overigens ook goed te gebruiken in warme en koude gerechten ipv zure room, schift niet.

Morgaine

Morgaine

18-10-2016 om 11:04

Hangop van maken?

Als je yoghurt te zuur vind, kun je er ook hangop van maken, dat smaakt een stuk zachter dan yoghurt. Dan kom je natuurlijk wel op een hoger percentage vet uit, omdat er minder vocht in de hangop zit. Maar dat kun je dan misschien weer ondervangen door halfvolle yoghurt te gebruiken.

zebra

zebra

19-10-2016 om 14:12

bij lidl

heb je bekers met roeryoghurt, weet de exacte naam niet precies. Maar deze yoghurt is in elk geval wel zachter van smaak dan de pakken yoghurt die ik meestal neem.

AH biologisch

De volle yoghurt van AH-huismerk, biologisch. Deze:
http://www.ah.nl/producten/product/wi60746/ah-biologisch-volle-yoghurt

Dat eet ik altijd 's ochtends met muesli.
Vind ik de lekkerste, niet-zure yoghurt (en ik heb er heel wat geprobeerd). En blijkbaar 3% vet.

Bloemen aan de waterkant

Bloemen aan de waterkant

23-10-2016 om 16:40

Veel reacties

Dank voor alle reacties.

Nu heb ik twee keer al een uitvoerige reactie geschreven maar het scherm bevriest steeds.
Ik hou het nu even kort en hopelijk gaat dat wel goed.

Volgens het voedingsadvies moeten er meer vetten in mijn eten, dat is gezonder en het zou ook helpen bij het afvallen (zie ook de link Van AnneJ hierover (en Temet!), dank hiervoor).

Nog even: we gebruiken de Arla melk (heel lekker) en ik geloof zo dat de yoghurt ook lekker is, helaas niet verkrijgbaar bij de buurtsuper. Skyr wel en is ook erg lekker (eigenlijk alle ijslandse yoghurts, die zijn heel romig en zacht) maar valt af omdat er geen vet in zit (en dus geen linolzuur).

Van de week kwam ik toevallig langs een turkse winkel en heb daar de half volle variant gekocht: errhug lekkhur! Maar die zit niet in de buurt en de buurtsuper heeft deze niet. Daarom van de week eens uitgebreid naar de buurtsuper.

Nu snel versturen voor het scherm weer bevriest!

Suiker

Suiker

23-10-2016 om 17:30

andere muesli

Van de diëtist kreeg ik de tip andere muesli te gaan eten omdat daar minder koolhydraten in zitten. Ben de pakken eens gaan vergelijken. In allerlei muesli's en cruesli's zitten ongeveer 60 tot 80 gr. koolhydraten per 100 gram. Haar tip was de protein packed van eat natural, bevat er maar 33, scheelt dus minstens de helft en het smaakt goed. Voor ontbijt gebruik ik meestal magere kwark, ongeveer 150 gram, fruit uit de vriezer (aardbeien, frambozen, bramen, bessen), zo'n 75 gram en 30 gram van deze muesli. Ik kom dan uit op circa 150 calorieën en 17 gram koolhydraten.
Ik vind kwark wat lekkerder dan inderdaad die zure yoghurt, als toetje vind het ik prima en dan graag de boerenland, die is ook lekker stevig.

Puck

Puck

24-10-2016 om 12:03

Bloemen aan de...

Weet niet of je een Lidl of Aldi in de buurt hebt, maar die hebben ook halfvolle turkse yoghurt. Maar meeste buurtsupers hebben die ook, bijzonder dat die van jou het niet heeft. Misschien gewoon vragen of ze t willen bestellen? Biogarde vind ik wel in de buurt komen van die Turkse (of Griekse) halfvolle wat zachtheid betreft.

Puck

Puck

24-10-2016 om 12:06

Ver compenseren

Als Skyr afvalt vanwege het ontbreken van vet: is je dieet zo uitgebalanceerd dat je dat beetje dat je via je yoghurt binnenkrijgt er echt toe doet? Dierlijke vetten bevatten toch sowieso weinig linolzuur? Kan me niet voorstellen dat het een substantieel verschil is of je nu volle of vetvrije yoghurt gebruikt voor wat betreft linolzuur. Denk dat je dat dan beter kunt binnenkrijgen door je margarine en bakboter voor vlees etc.

Puck

Puck

24-10-2016 om 12:13

vet

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/yoghurt.aspx

Volgens deze site zit er weinig linolzuur in yoghurt, vooral verzadigde vetzuren.
Andere sites staat dat het er wel weer in zit. Beetje vaag dus. Maar vraag blijft dan of je de linolzuur perse uit de yoghurt moet halen of dat een alternatief mogelijk is zodat je wel de lekkerste vetarme Skyr kunt gebruiken.

Puck

Puck

24-10-2016 om 12:28

Oke, interessante materie

Ik vind t wel interessant dus heb even verder gezocht. Per dag heb je 3-4 gram linolzuur nodig. De gemiddelde dagopname is 14 gram. Dan zal dat beetje dat je via je yoghurt krijgt vast niet van belang zijn. Stel dat je uit je andere voeding geen enkele hoeveelheid linolzuur haalt: 100 gram walnoten bevat 37 gram dus met pak m beet, 15 gram walnoten heb je je hele daghoeveelheid binnen. Dus gewoon een paar walnoten in je yoghurt fijnhakken en evt. voor de lekker een beetje honing....

Bloemen aan de waterkant

Bloemen aan de waterkant

24-10-2016 om 12:47

Andere muesli

Dan zal ik daar ook nog eens naar kijken. Nu heb ik muesli van Smaak hier staan (verpakking is al weggegooid) en die zal ik zo vergelijk met prooien packed van Eat me. Ik doe er nog een schepje lijnzaad bij en wat gedroogd fruit, een paar gedroogde cranberry's (heerlijk) of 1 of 2 gedroogde abrikozen of dadels.

Vanille yoghurt is favoriet bij de kinderen maar daar zit standaard toegevoegde suikers in en vanille wakkert de honger aan. In bijna alle melkproducten met een smaakje (en ik meen in soja melk ed) zit toegevoegde suiker(s).

Overigens las ik op diverse blogs ed dat sinds Griekse Yoghurt een hype is, daarop ingesprongen wordt door diverse fabrikanten door er suiker in te doen, naast de natuurlijke suikers die er al in zitten. Goed etiket (leren) lezen dus, pfft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.