Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yoga?

Dag allemaal,
Ik ben aan het herstellen van een beginnende burnout, gelukkig heb ik vroeg genoeg op de rem getrapt en door minder te werken en vel te rusten ben ik aan het opkrabbelen. Ik heb echter nog veel last van een te hoge spierspanning door jaren stress en vermoeidheid. De neuroloog en de reumatoloog raden me allebei aan om met yoga te beginnen.
Ik vind het op zich een prima idee, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Waar? Met wie? Wat voor soort yoga? Het idee is de spierspanning minder maken, leniger worden, fitter, etc. Bikram lijkt het me niet (zo heet wil ik het alleen in de hamam of sauna hebben) maar hoe vind ik een goede yoga les/school? Ik ben behoorlijk onfit, behalve naar mijn werk en terugfietsen (4 km per dag...) doe ik niets lichamelijks, en ik ben ook nog te zwaar. Moet dus behoorlijk "low impact" beginnen.
Sini
(Haarlem/heemstede)

chrysant

chrysant

13-03-2016 om 18:46

leuk

Ik doe al een jaar of 5 aan yoga. Ik ben begonnen met yoga voor ontspanning maar nu vind ik een fijne bijkomstigheid dat je er lenig van wordt. Ik ben ook geen sporter maar merk wel dat ik soepel ervan blijf. Ik ben bij deze groep gekomen, doordat een vriendin van mij erop zat. Ik ben een paar keer wezen kijken, vond het fijn en ben gebleven. Mijn vriendin is al jaren geleden gestopt.
Ik doe geen poweryoga of zo maar gewoon normale yoga. Er zijn ook allerlei themagroepen mogelijk, zeg maar, bijvoorbeeld 50plus yoga maar dat doet mijn yogalerares niet.
Ik merk wel dat je gemotiveerd moet zijn. Ik heb al heel wat mensen (eigenlijk alleen vrouwen maar er zijn ook mannen die yoga doen) zien gaan en komen omdat ze op doktersadvies yoga doen maar het toch na een paar maanden niet meer op konden brengen te komen.
Hoe kun je vinden? Ik zou tegen iedereen zeggen dat je aan yoga wilt gaan doen. Dan komen er zeker namen. Verder kun je in het huis-aan-huis-blad kijken, op het prikbord van de supermarkt, googelen en misschien weet je dokter wel iemand (of de assistente). Yoga is wel populair dus mogelijk is er een wachtlijst.

Kijk op internet

http://www.yogahaarlem.com/index.php idee?
Op sportscholen wordt soms ook iets gedaan. Vragen of je een keer mag kijken of een proefles mag doen?
Anders vragen wie er yoga doet. Vaak zijn er meer mensen in de omgeving die het doen. Ik ben ook ooit op doktersadvies begonnen. Na 2 jaar gingen ze helaas naar een ander deel van de stad, waardoor het voor mij niet met de thuissituatie samen valt. Waar ik de laatste keer plezier van heb gehad? Een door de bedrijfsarts aangeraden app. Meen dat het VGZ mindfulness coach heette. Misschien ook het proberen waard. Ik doe er nu nog bepaalde oefeningen van.

Succes ermee.

Sini...

Ik ben al 1 1/2 jaar een groot fan van Headspace. Google maar eens even. Je kunt het 10 dagen gratis uitproberen. Het is meditatie, geen yoga, maar o zo goed voir een druk hoofd.....( en je kan het thuis doen, 10 minuutjes per dag....)

Lou

Lou

14-03-2016 om 17:24

thuis

Je kunt het ook thuis proberen, met een filmpje. Ik vind deze leuk: www.ekhartyoga.com.

chrysant

chrysant

14-03-2016 om 23:34

weet ik niet

Ik weet niet of het een goed idee is om zonder ooit aan yoga te hebben gedaan yoga te leren beoefenen via een filmpje. Als ik kijk naar mijn lerares, dan besteedt ze veel tijd aan het aangeven hoe je het beste in de juiste houding kan komen en corrigeert ze als je iets niet goed doet en checkt ze of je in de juiste houding staat. Daar heb ik met name in het begin veel aan gehad en het is ook goed voor het behoud van mijn lichaam, zeg maar.

MerelR

MerelR

16-03-2016 om 17:16

Proefles

Ik zit al jaren op yoga en dat bevalt mij prima. Inderdaad je blijft soepel en leert ontspannen, maar dat zal per les en lerares best verschillend zijn.
Google op yoga in je woonplaats, bel met de docent en neem een proefles dan krijg je zeker alvast een eerste indruk of het iets voor je is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.