Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Floor

Floor

13-10-2015 om 11:20

Wortelrest verwijderen kaakchirurg

Omdat ik een chronische kaakontsteking heb wordt volgende week mijn wortelrest verwijderd.
Het gaat om mijn voortand, er wordt nu een bitje met 1 losse tand gemaakt zodat ik niet zonder voortand hoeft te lopen. Binnen hoeveel uur na de behandeling zal ik dat kunnen dragen ?
Ik zie er zo vreselijk tegen op..... M'n wortel weg, kroon eruit, maanden met een bitje , weer veel vloeibaar eten. Daarna de molen in voor een implantaat,
Ik baal en ben er zo chagerijnig van.

Hanne

Hanne

13-10-2015 om 15:34

Valt mee

Mijn zoon heeft in een ongeluk een voortand verloren. Heel naar want de bestuurder van de auto is doorgereden. Hij had een behoorlijke kneuzing in zijn mond.

Ze hebben voor hem ook een gebitje gemaakt en dat kon hij in een paar uur ophalen. Hij heeft hem niet al te veel problemen opgeleverd.

Wat erger was, € 2.000 voor een implantaat dat was zeker slikken. Hij studeert en kon dat absoluut niet betalen. Maar om hem dan maar te laten lopen zonder tand was geen alternatief.

Moemie

Moemie

13-10-2015 om 19:01

2e draadje

Hallo Floor,

Je kunt het plaatje meteen na het maken dragen. Is even wennen maar zeer goed te doen qua pijn. Pijnloos zelfs na even dragen, want in het begin voelt het onwennig. Zoals anderen en ik ook al in je andere draadje schreven, spaar voor je implantaat. Heb ik ook moeten doen en ik ben ook niet iemand die zo'n bedrag zo op kon hoesten. Maar geloof me, met een plaatje wil je echt niet te lang lopen. Meteen aan laten meten dat implantaat en gespreid betalen als dat mogelijk is. Je krijgt er geen spijt van. Je doet jezelf tekort als je het niet doet. sterkte!

Pol

Pol

13-10-2015 om 19:26

meteen

zodra het beschikbaar is. In het begin is de boel misschien nog gezwollen, dan is kauwen wat gevoelig, maar ik ben (met een grotere prothese) meteen weer aan het eten gegaan, alleen heb ik bv korstjes even gelaten voor wat het was. Het duurt ongeveer 6 weken eer de boel genezen en daarmee ook geslonken is, maar tegen die tijd ben je allang gewend. Eventueel mondgevoel met zoiets in je mond is ook een kwestie van de eerste dagen door, daarna weet je niet beter. Succes

Floor

Floor

13-10-2015 om 19:28

moemie

ik ben inmiddels al druk aan het rekenen en overleggen met de verzekering!Het wordt idd een implantaat, volgende week bekijkt de kaakchirurg hoe het eruit ziet.Ik krijg daarna een offerte thuis gestuurd. Ik bedoel met het plaatje een soort hockey bitje, daar zit dan een tand in. Bedoel jij die ook?

Moemie

Moemie

13-10-2015 om 21:27

Plaatje

Hallo Floor,

Ik heb nooit gehockeyed dus ik weet niet precies hoe dat eruit ziet. Wat ik bedoel is een soort van kunstgebitachtig plaatje wat aansluit op je verhemelte voor een gedeelte althans met daarop de voortand. Je klemt de tand tussen je overige tanden waardoor het plaatje op z'n plaats blijft. Wat ik vreselijk vond van het plaatje is dat er etensresten onder het plaatje terecht komen, dat is mede 1 van de reden waarom ik steeds benadruk het feit dat het duur is maar dat ik zeker weet dat je gelukkiger wordt van een implantaat. Ik wens je veel succes en hoop dat het financieel gaat lukken.

Direct in.

Tand wordt getrokken en je staat buiten met het bitje in. Wennen met eten en praten. Er zit een vreemd voorwerp in je mond en dat voelt onwennig.

Er zijn ook mensen die na gewenning nooit aan een implantaat toekomen.
Tja, een bril is wennen, een gehoorapparaat, een kunstbeen, het is een prothese, het is niet anders.

Eerst het bitje en dan kijken of je toch kiest voor een betere, duurdere oplossing.

Floor

Floor

13-10-2015 om 22:28

Het bitje

Het bitje heb ik ale eerder gehad, ik weet precies wat het is om ermee te lopen. Vond het eten dan zo vreselijk wat er tussen ging zitten, en ' s avonds uit voor het slapen
Het is iig een fijn idee dat na de wortelrest verwijdering ik het bitje in kan. Het is niet dat er een tand wordt getrokken , m'n tandvlees wordt open gesneden , wist even niet meer tot hoever het plastic huls kwam.

Hechting?

Misschien moet het gehecht worden, geen idee of het dan haalbaar is om direct het bitje in te doen. Ik ben wel eens gehecht maar toen ging het om een kies. Daar kwam later een brug in. Dat kon dus eerst genezen.

Floor

Floor

13-10-2015 om 23:17

Ja gehecht

Het wordt idd gehecht, tandvlees wordt opengeklapt . Opbouw kroon wordt verwijderd dat zal ook gehecht worden denk ik.

Weekje vrij.

Ik zou een weekje vrij nemen en genoeg boodschappen in huis halen. Wat een gedoe allemaal en we zijn nog lang geen 80.
Ik neig soms naar narcose en klikgebitje. Sterkte!

Jamie

Jamie

14-10-2015 om 10:03

Waarom zou je geen boodschappen kunnen doen Wil? Je kunt maar beter halen waar je op dat moment zin in hebt ipv je voorraad te moeten opmaken en je rot vervelen thuis.

Kan wel Jamie.

Maar het is best een behoorlijke ingreep. Even thuis met een ibuprofen kan ook fijn zijn. Er kan sprake zijn van napijn.

mama2

mama2

15-10-2015 om 12:07

ik zou

Volgens protocol mag de de 1e 24 uur geen zware belasting hebben. Dat heeft er puur mee te maken dat het bloed gaat stollen wat het wondje dicht maakt en op het moment dat je daar teveel druk opzet loop je de kans dat het stolseltje los komt en je een nabloeding krijgt. Daarna mag je gewoon weer aan alles deelnemen. Een voortand (ook al is het een wortelrest) is in principe zo getrokken hoor. Zoals ik het lees gaat het niet enkel om de wortel, maar zit er nog een afgeslepen kroon gedeelte aan, daar waar je porseleinen kroon op vast zit. Ik weet niet wat je is uitgelegd natuurlijk aan de hand van de foto's, maar wellicht hoeft er niet gesneden te worden. Ontsteking zullen ze zoveel mogelijk uitschrapen, maar dat kan misschien ook vanuit de extractie wond. Dan zal er ook niet gehecht gaan worden. Je prothese krijg je in ieder geval gelijk in en moet je de 1e 24 uur ook inhouden. Natuurlijk kan je wat napijn hebben, het is tenslotte een wondje, maar een week....

Floor

Floor

15-10-2015 om 16:32

Mama 2

Ik heb contact gehad met de kaakchirurg en tandarts, wortelrest wordt er wel uitgesneden omdat de ontsteking ook in m'n bot zit. Ze zei dat dit wat heftiger was dan alleen de wortelpunt behandeling. Ik kijk er niet naar uit, maar omdat ik voel dat de ontsteking flink woekert ( pijnscheuten verhoging etc) zal ik wel " blij" zijn als de boel eruit is.
Wat ik met het plaatje zo naar vond was dat alles er qua eten tussen gaat zitten.
Daarom wil ik overdag op m'n werk zoveel mogelijk vloeibaar eten, heb al lekkere recepten voor soep en smoothies

mama2

mama2

19-10-2015 om 09:52

Floor

Dat is inderdaad iets heftiger....balen dat je kaakbot ook is aangetast door de ontsteking, hopelijk niet al te erg zodat er al kaakbot weg is, dat zou balen zijn met eventueel een implantaat.

Sterkte hoor, ik hoop dat het uiteindelijk toch meevalt voor je!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.