Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mina

Mina

27-07-2017 om 11:16

Wortelkanaalbehandeling

Graag even jullie advies...

Ik heb twee weken geleden een WKB gehad bij de tandarts na een paar dagen met flinke kiespijn te hebben gelopen. Daarna werd de pijn niet minder, leek zelfs erger te worden. Na het weekend weer terug gegaan, en de boel weer opengemaakt en schoongemaakt. Toen wel een AB kuur meegekregen. Die is nu op. Pijn is echt wel minder, maar nog steeds zeurend aanwezig. Ik kan ook nog steeds niet kauwen aan die kant. Inmiddels doet ook mijn nek behoorlijk pijn.

Zojuist dus maar weer terug gegaan. We gaan volgende week op vakantie, dus beetje eng allemaal. Moet er nl niet aan denken om op vakantie last te krijgen. Ze hebben net een foto gemaakt, en deze laat nog steeds een ontsteking zien op het kaakbot. Weer openmaken en schoonmaken heeft weinig zin volgens hun. Het lichaam zou de ontsteking vanzelf op moeten ruimen. Is dat niet raar, dat na een flinke AB kuur er nog steeds een flinke ontsteking zit?

Eigenlijk zou ik volgende week terug moeten om het definitief af te laten maken, maar we hebben besloten dit over de vakantie heen te tillen uit angst weer flinke napijn te krijgen op vakantie.

De pijn in mijn nek kwam volgens de tandarts omdat ik 's nachts hard klem met mijn tanden. Wel typisch dat ik deze klacht pas heb sinds de WKB??? Dan had ik toch van tevoren ook moeten klemmen?

Ik voel me gewoon niet fit. Ben moe en lusteloos (wellicht door de AB kuur?). Ik vraag me echt af of de ontsteking wel vanzelf weg zal gaan of dat deze weer lekker op kan gaan vlammen als ik volgende week in het buitenland zit omdat er bijvoorbeeld nog bacteriën aanwezig zijn. Pfffff.....weet het echt even niet meer.

lennest

lennest

27-07-2017 om 11:35

Niet leuk!

Waar ga je naar toe met vakantie? Kun je in geval van nood dan terecht bij een tandarts? Is het een optie om een reservekuur antibiotica mee te nemen op vakantie? Of iets om te spoelen (als dat zou helpen)?
Pff, weet niet of ik zo op vakantie zou willen gaan. Maar wie weet hoe het met een paar dagen is?
Aan de andere kant: mijn buurvrouw zat in Slovenië en kreeg kiespijn, daar naar een tandarts gegaan, perfecte behandeling, goede nazorg en een rekening van nog geen 100 euro.

Waterstofperoxide

Mag je het wel spoelen met een waterstofperoxideoplossing? Neem anders ook een fles mee op vakantie.

Fransien

Fransien

27-07-2017 om 14:09

ontsteking in het kaakbot

Hmmm, dit klinkt echt niet lekker. Kun je een andere tandarts vragen of die een 2nd opinion kan geven? Ik zou op deze manier ook niet lekker op vakantie gaan.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-07-2017 om 14:28

is dit werk voor de kaakchirurg misschien?

Ik kan me je ongerustheid helemaal voorstellen!! Morgen is het al vrijdag. Ik zou een kaakchirurg opbellen om nadere informatie.

Ga je vliegen of met de auto?

Mina

Mina

27-07-2017 om 16:10

Vakantie

We gaan gelukkig met de auto, naar Frankrijk.

Het is echt niet zo dat ik nog steeds verga van de pijn (wat eerder wel het geval was), maar de ontsteking is dus nog niet weg. Ik had echt verwacht dat na een AB kuur de ontsteking wel weg zou zijn. Het feit dat dit niet het geval is baart me dus zorgen. Daarbij de nekpijn/hoofdpijn zegt me dat er dus nog iets broeit. Volgens mijn tandarts heeft het tijd nodig, en kan de vermoeidheid komen omdat mijn lichaam aan het puinruimen is. Dat klemverhaal lijkt me onzin, want dan had ik dat voor de WKB toch ook moeten doen. Zou ik gewoon pech hebben en een fikse verkoudheid o.i.d. onder de leden hebben?

Ik kan volgende week nog even voor een second opinion naar een andere tandarts gaan, maar die zal aan de buitenkant ook weinig kunnen zien vrees ik. Hij zal het dan ook weer opnieuw open moeten maken en reinigen, maar wat gaat er dan gebeuren? Vlamt dan de pijn weer opnieuw op? Pfff moeilijk hoor....

Mina

Mina

27-07-2017 om 16:22

Sorry

Was in de opening vergeten mijn tijdelijke nick uit te zetten, dus excuses voor de verwarring.

V@@s

V@@s

27-07-2017 om 16:42

tja

Hier komen ze bijna altijd in duo's. Dus als bij mij de pijn niet weg is moet de kies ernaast vaak ook.

Verder helpt antibiotica vaak niet bij erg dergelijk problemen helaas.

Teuntje

Teuntje

27-07-2017 om 17:46

Boortje?

Dit heb ik ook eens gehad na een wortelkanaalbehandeling en dat was raar, want wondjes e.d. genezen bij mij doorgaans goed en snel, ik ben helemaal niet zo ontstekerig. Op foto's was niets te zien. Uiteindelijk is het wel afgezakt maar bleef het gevoelig en 'raar' voelen. Een paar maanden daarna kreeg ik toch een dikke wang en kwam er pus uit een bult op mijn tandvlees.
Een andere tandarts keek nog eens heel goed naar de toen gemaakte foto's en wat bleek, er was een stukje van een boortje afgebroken bij de wk-behandeling. Daardoor kon het niet goed genezen. Daarvoor moest je idd wel heeeeel goed zoeken op de foto vandaar dat het eerst niet was gezien. De kaakchirurg heeft dat eruit gepeuterd en toen was het goed.

Vogel

Vogel

27-07-2017 om 20:37

Ik heb al de nodige ellende achter de rug met wortelkanaalbehandelingen en kaakontstekingen, en dit lijkt me niet pluis. Als ik jou was zou ik een second opinion vragen, juist vanwege je vakantie.
Een troost: mocht je in Frankrijk klachten krijgen, dan ben je verzekerd van een forse dosis antibiotica; daar zijn ze daar nog steeds erg scheutig mee.
En haal hier alvast een flinke pot probiotica voor als je als je geen AB meer slikt. Dat helpt echt om je eigen uitgeroeide goede maag- en darmbacteriën weer op peil te krijgen, daarmee voel je je sneller weer fit.
Sterkte er mee!

Jip

Jip

27-07-2017 om 22:13

Pffff

Wat een ellende. Zelf ook de nodige toestanden gehad met wortelkanaalbehandelingen en dit klinkt inderdaad niet goed. Zoals al eerder geopperd, is de kies ernaast niet ook aangedaan? Dat was bij mij twee keer het geval geweest toen de pijn niet na enkele dagen weg was. Ik zou zeker nog een keer (bij een andere?) tandarts langsgaan voor ik op vakantie ging.

Mina

Mina

28-07-2017 om 23:08

Andere tandarts

Vandaag gebeld naar een goede aanbevolen tandarts. Helaas gesloten wegens vakantie. Ik ben gisteren nog terug gegaan naar de tandarts en er us een foto gemaakt. De ontsteking is nog niet helemaal weg. Het lichaam zou dit zelf op moeten ruimen. Vandaag ook even naar de HA geweest. Nekpijn komt waarschijnlijk omdat ik toch verkrampt ben geweest door de pijn. Vermoeidheid omdat mijn lichaam de ontsteking aan het opruimen is. Heb idd probeotica gehaald en ook echinacea. Hopelijk gaat dit helpen.

De "pijn" is nu aanwezig maar goed vol te houden. Fingers crossed dat het tijdens de vakantie niet weer opnieuw opvlamt zodat ik bij terugkomst meteen voor een second opinion kan gaan.

Voor de pijn

Kun je smorgens na t eten starten met 1 ibuprofen 400 en 1paracetamol. Dit neem je dan om15 -16 uur weer en savonds nog een keer. Wordt de pijn erger kun je er nog een paracetamol bij pakken of 4 tabletten nemen in 24 uur.. Zo heb ik een aantal vakantie etc overleefd want mijn ontstekingen kwamen altijd dan.
Toch veel plezier!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-07-2017 om 09:41

Maar voor de pijn

kun je volgens mij beter een flinke spiegel opbouwen. Twee paracetamollen per keer. Op het doosje staat dat je er zes op een dag mag, maar zo'n beetje iedere dokter vertelt dat je tot acht mag gaan. Vier keer twee dus. Dat mag je drie keer combineren met een ibuprofen.

Sterkte. Pijn is zo naar, kiespijn in het bijzonder.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-07-2017 om 09:43

Eigenlijk had ik moeten zeggen

Voor het bestrijden van de pijn kun je beter een spiegel pijnmedicatie opbouwen.

Marie

Marie

29-07-2017 om 20:56

Worteppuntontstemking?

Misschien heb je last van een wortelpuntontsteking?
Heeft kennis geregeld na een wortelkanaalbehandeling.
Dan krijgt de tandarts het wortelkanaal net niet diep genoeg schoon. En dat gaat dus ontsteken. Moet meestal door kaakchirurg opgelost worden door de ontsteking vanaf de zijkant schoon te maken.
Hopelijk knap je een beetje snel weer op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.