Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Liamdejong

Liamdejong

28-09-2017 om 18:08

Wild- en staandplassen

Beste lezer van dit forum,

Ik heb een vraag (die mogelijk niet zo belangrijk is voor ouders van meisjes):
Mijn zoon is 4, en zit nu een paar weken op de basisschool.
Ik als vader/man vindt dat hij staand moet leren plassen sinds de WC's op school zo vies zijn. Ik weet dat dat ongezond is en het toch meerdere malen op dit forum geplaatst wordt, maar alsnog vraag ik u vriendelijk om dat niet duidelijk te maken. Mijn vraag is: Hoe en waar leer ik mijn kind staand plassen?
In het wild (omdat het niet erg is als ie ergens anders tegenaan pist) of thuis?

Ik zou soortgelijke verhalen maar vooral antwoorden zeer waarderen!

Triva

Triva

28-09-2017 om 18:20

huh

Hoe kun je je kind staand leren plassen in een wc (die juist vies wordt door dat staande plassen) in 'het wild'? Dat doe je dus thuis.
De vraag is vooral: mag het op school?

Boink

Boink

28-09-2017 om 18:27

Grappig

Dat je eerst stijlvol praat en daarna het hebt over pist.
Aparte vraag ook, want jij als man weet natuurlijk als geen ander hoe het is om staande te plassen.
Daarnaast is het inderdaad heel smerig om staande te plassen, dus laat hem vooral zitten en goed afdrogen en leer hem als hij morst dat hij het zelf even opruimt.
Ps: de spetters kunnen rond de 1.20 hoog op de tegels zitten bij staand plassen. Eet smakelijk.

Half a twin

Half a twin

28-09-2017 om 18:43

gelukkig eet ik niet op de wc

En wordt er niet geplast waar ik eet. Op de basisschool van mijn kinderen moesten de jongens zittend plassen om te voorkomen dat het vies werd tot op de muren. Staand plassen leer je hem thuis, zodat hij het zo netjes mogelijk kan. In het wild staand plassen moet je tenslotte ook nrtjes kunnen, als je je broek nat plast had je het beter proberen op te houden tot thuis.
Zoon van 12 hier en plast nog altijd zittend maar kan het wel staand. Handig voor op reis en onderweg.

Pug

Pug

28-09-2017 om 19:15

thuis

Ze hebben hier gewoon hun vader nagedaan in de badkamer.

Thuis kun je het schoonmaken als het vies wordt, hè? Bij ons wordt het niet zo snel vies trouwens.

40er

40er

28-09-2017 om 19:48

Als...

Alle mannen nou gewoon zittend plassen....

Maar hier op school ook het verzoek om te gaan zitten. Thuis doet hij dat nog altijd.

Dees

Dees

28-09-2017 om 20:07

Plassen

Hier op school is ivm hygiëne zittend plassen verplicht. Kleine jongen heeft thuis ook staand leren plassen dat kan hij goed genoeg voor in het wild.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 09:32

Meisjes wc's kunnen ook vies worden

en die moeten toch zittend of als ze dat kunnen erboven hangend plassen. Misschien zou je je zoon kunnen leren om even een toiletpapiertje over de wc-bril te halen voor hij gaat zitten. Of zoals wij thuis van mijn ouders leerden, de wc-bril vol leggen met toiletpapier en op het papier gaan zitten. En standaard handen wassen na afloop. Buiten leren plassen lijkt mij niet zo ingewikkeld, zolang hij er maar meteen bij leert dat dat alleen in de natuur mag en niet in de bebouwde kom.

Triva

Triva

29-09-2017 om 09:41

oja die

heb ik nooit begrepen, waarom zou je de bril volleggen met toiletpapier? Schoonmaken mét toiletpapier lijkt me zinvoller?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-09-2017 om 10:11

Staan

Als ik een zoon zou hebben zou ik die primair leren om staand te plassen, want dat is hoe mannen dat doen. Gewoon een opstapje voor de wc, richten op de sticker en gaan

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 10:16

Phryne

Ik heb nog nooit zo'n slechte onderbouwing gezien van waarom jongens staand moeten leren plassen. Hoe plassen mannen dan die ook moeten poepen? Eerst staand plassen met omhoogstaande bril en dan gaan zitten voor de rest? Wat een gedoe. Slurfje naar beneden laten hangen is dan net zo makkelijk. Als dat kan, kan het altijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 10:20

Triva

Ja, mijn ouders waren van mening dat je dan geen contact maakte met de vieze bril en je zo ook zo min mogelijk contact hoefde te maken met die vieze bril voor je ging zitten. Helemaal onlogisch vind ik het niet, maar ik neem al zo'n 45 jaar die moeite niet meer . Eerst de bril schoonmaken met een prop papier vind ik zelf handiger, maar je kunt je daarbij wel voorstellen dat een kind dan alsnog in het vieze deel van de prop grijpt voor het zelf gaat zitten en de handen wast.

Vogel

Vogel

29-09-2017 om 10:38

@Phryne

"Als ik een zoon zou hebben zou ik die primair leren om staand te plassen."
Serieus? Volgens mij leren peuters primair zittend plassen, op een potje.

En als je een zoon had zou je weten dat zelfs secundair staand plassen tot vieze toiletten leidt. Staand plassen doen ze bij mij wild en op openbare toiletten.

Ot: geen idee meer waar mijn zonen dat geleerd hebben, thuis of tegen een boom. Ik herinner me wel dat we dat bij de oudste een soort van vergeten waren aan te leren. Tot hij er op een gegeven moment zelf om vroeg.

Jackie

Jackie

29-09-2017 om 10:56

toegegeven, ben wat smetvrezig aangelegd

Maar een plasspetter vegen met droog wc-papier maakt de bril toch niet schoon? Alleen droog. Maar nog wel vies. En als er al een tijdje spetters op hebben gezeten drogen ze ook in en kan je ze niet eens droog wegvegen. (Dan blijf je ze zien glinsteren.)
Ik heb meestal natte doekjes bij me waar ik een vieze bril mee schoonmaak (en dan afdroog). Zo niet dan 'beleg' ik de bril ook met papier hoor. Boven de bril hangen zorgt alleen maar voor meer plasspetters, ook over je benen en broek.
De deurknop schijnt overigens smeriger te zijn dan de bril hè.
TS, waarom vind je staand plassen zo belangrijk?

Boink

Boink

29-09-2017 om 12:52

Wildplassen

Is iets dat gelukkig niet overal mag, ik snap ook niet dat dat een reden zou zijn iemand staand te leren plassen.

Tango

Tango

29-09-2017 om 13:14

School

Als de wc's op school zo vies zijn dat je je kind daar niet durft te laten zitten zou ik dat toch eerst op school aangeven. Hoe weet je trouwens dat ze zo vies zijn? Ben je er zelf gaan kijken?
En verder leerde zoon hier zichzelf staand plassen. Ik heb hem alleen zittend geleerd. Hij deed het opeens ook staand, geen idee waar hij het geleerd heeft. Over het algemeen gaat het netjes, maar bij hoge nood gaat het er wel eens naast. Maak ik dan wel weer schoon. Heb daar niet zo'n moeite mee.
Mijn zus heeft een zoontje van 4 en die had een wel bijzondere manier van staand plassen. Hij zet een krukje voor de wc, zet zijn handen op de rand van de wc en hangt er dan precies goed boven zodat hij netjes in de wc plast. Zus zei dat hij het zo doet omdat hij zelf zijn piemel niet wil vasthouden. Vond het wel bijzonder gevonden.

haha Tango

Grappig dat neefje van je.

Ik herinner me een keer in het bos met 1 van mijn zoons die toen een jaar of 4 was. Hij moest plots erg nodig plassen, dus ik vroeg: "kun je dat zelf?"
"JAA!" riep hij meteen.
"ook zonder dat je broek nat wordt?"
Waarop hij mij aankeek of ik een beetje gek was en zei: "nee, natuurlijk niet!"

Overigens is het (ook) voor jongens aan te bevelen om zittend te plassen, omdat ze zo beter de hele blaas kunnen legen. Oefenen in wildplassen doet men bij voorkeurs 's zomers (in zwemkledij)

Triva

Triva

30-09-2017 om 03:07

phyne

Zo duidelijk dat je geen jongens hebt en dus helemaal vergeet dat jongens primair zittend leren plassen op het potje. Hier al bijna meteen met wcbrilverkleiner en krukje. Je hoopt ook meteen op poepen als ze toch al zitten.

Misschien

Een groot maatschappelijk debat organiseren over de enige maatschappelijk aanvaardbare en breedgedragen plasmethode, terwijl jullie landje naar de verdommenis gaat?

Vogel

Vogel

03-10-2017 om 20:58

Yvan please

Kun je een beetje gezellig doen? Maak anders even een ommetje als je overprikkeld raakt van de kwesties hier.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 08:48

Yvan

Er zijn Belgen die Nederland zo'n fijn land vinden dat ze er Nederlander om willen worden. Die hebben dus nog hoop voor ons land. Als het even tegenzit of niet gaat zoals je graag zou willen is dat niet meteen het begin van het einde.

Ja?

Wie zoal? De hoofdredacteur van NRC? En wie nog?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 18:54

Yvan

Haha, ja inderdaad Geen idee verder wie, maar het lijkt mij niet uniek.

rutiel

rutiel

05-10-2017 om 12:57

Thuis

Als je doel is om je zoon te leren staande op de school-wc's te plassen dan lijkt het mij het meest effectief om dit thuis op je eigen wc te oefenen. Hij moet dan immers leren om goed te mikken. Wildplassen heeft dan niet zoveel nut, tenzij je je zoon (vanwege de vieze wc's) wil aanmoedigen om de schoolmuren als toilet te gaan gebruiken.

Succes ermee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.