Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wijn

De eerste 45 jaar van mijn leven heb ik amper gedronken omdat ik het niet echt lekker vond en vanwege zwangerschappen, borstvoeding, het altijd moeten bobben en ook het idee dat je niet aan de alcohol kunt met jonge kinderen in huis. Wat ook meespeelt is dat zowel mijn opa, mijn vader als mijn broer alcoholisten zijn. Wel functionerend qua werk maar ondertussen wel een hoop ellende aanrichtend.

Nu zijn mijn kinderen vrijwel volwassen en heb ik een vriend die graag een glaasje lust en waar ik ook heel geregeld mee op een terras of in een café of restaurant zit. De afgelopen 2 jaar ben ik dus steeds meer gaan drinken. Nou stelt dat nog steeds niets voor. Het gaat om een á twee glazen per keer en dat nog niet eens elke week. Maar waar ik me een beetje zorgen om maak is dat ik wijn tegenwoordig erg lekker vind en of ik op tijd in de gaten heb wanneer het teveel is. Dat vanwege die verslavingsgevoeligheid die duidelijk in de familie zit.

Dus wanneer is het teveel? Als je met een houten kop opstaat en niks kunt de volgende dag? Dat lijkt me te laat. Als je elke dag een glas of meer drinkt? Is dat teveel?

Het is niet iets waar ik nu heel erg mee zit maar vanwege mijn familie houdt me dat wel bezig.

Alarm

Alarm

27-10-2016 om 22:55

Alarmbel

Moet gaan rinkelen als je merkt bij jezelf dat je drank nodig hebt...dan ben je nog te redden maar je bent al ver heen.

https://www.boumanggz.nl/familie/verslaving/symptomen/alcoholverslaving/

https://m.thuisarts.nl/alcohol/ik-vraag-me-af-of-ik-te-veel-drink?mobile

http://www.helpikbenverslaafd.nl/wanneer-drink-ik-te-veel/

Voorzie je zelf van informatie voordat voordat het te laat is

Triva

Triva

28-10-2016 om 07:30

algemeen

Max 1-2 glazen per dag en niet ELKE dag van de week schijnt de grens te zijn.

Ik zou ook oppassen inderdaad als je het gevoel hebt dat je een glad nodig hebt (omdat het ontspant en je dat nodig hebt bijvoorbeeld) in plaats van dat je een glas drinkt omdat je het lekker vindt.

Tuinstoel

Tuinstoel

28-10-2016 om 10:11

grens

Over wat een goede grens is zijn de meningen verdeeld. Er zijn nl ook zat studies die beweren dat een glas rode wijn per dag juist goed is voor je hart en bloedvaten. Bovendien zal de grens ook van persoon tot persoon verschillen.

Goed van je dat je bewust bent van de gevaren. Ik denk dat het niet zo'n probleem is als je voor de gezelligheid in gezelschap drinkt. Ervan uitgaande dat dat niet elke dag is. Als je geen dag zonder kunt, en juist ook als je alleen gaat drinken dan heb je een probleem.

Gek genoeg waren de alcoholisten die ik ken juist stiekeme drinkers.

Christel

Christel

28-10-2016 om 10:20

Ik herken het wel

mijn vader was ook alcoholist, al werd er toentertijd gesproken over een 'gezellige drinker'. Hij is inmiddels overleden, had Korsakov. Ik drink dus nooit, ik ben bang dat ik het lekker ga vinden en geen maat weet te houden.

Ik vond het lastig toen mijn kinderen de leeftijd kregen dat ze een biertje gingen drinken. Ze hebben opa gekend, maar niet goed. Ik wilde het niet verbieden, maar heb ze wel gewezen op de gevaren (en waarschijnlijk een beetje extra dan de gemiddelde ouder). Ze drinken in het weekend graag een biertje en eigenlijk vind ik dat maar niks. OF ze echt teveel drinken weet ik niet, ze zeggen van niet, maar ik slaap meestal als ze thuiskomen.

Charis

Charis

28-10-2016 om 10:42

Gezondheidsraad

Nieuw advies van de gezondheidsraad in 2015 met betrekking tot alchol luidt:

"Helemaal geen alcohol drinken of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Dat is een van de nieuwe richtlijnen over gezonde voeding waar de Gezondheidsraad woensdag mee naar buiten kwam.

Volgens de voorgaande richtlijn uit 2006 mochten mannen nog twee glazen en vrouwen een glas alcohol per dag drinken. Meer dan een alcoholisch versnapering per dag brengt volgens de raad verhoogde risico's mee op beroertes, darmkanker, longkanker en borstkanker. Matig alcohol gebruik kan ook gunstig zijn voor de gezondheid, maar die voordelen wegen volgens de Gezondheidsraad niet op tegen de nadelen."

Ik denk dat je met af een à twee glazen per week niet in de gevarenzone zit. Ik zou proberen het gewoon daar bij te laten als je bang bent voor verslavingsgevoeligheid.

bieb63

bieb63

28-10-2016 om 12:44

ik denk

dat er een groot verschil is tussen af en toe misschien te diep in het glaasje gekeken te hebben tijdens een uitje, etentje, avondje met vrienden o.i.d., versus dat je een gewoontedrinker bent. Dus min of meer dagelijks drinkt, en óók zonder gezelschap.
Als je in principe alleen bij gelegenheden drinkt, ook al kijk je eens te diep in het glaasje, dat dat wel meevalt. Hooguit een houten kop de volgende dag, maar verslaafd ben je dan niet.
Als je dagelijks uit gewoonte een glaasje drinkt is ook niet zo erg, maar de kans is redelijk groot dat het er steeds wat meer worden, en dan kom je in de gevarenzone.

40er

40er

28-10-2016 om 12:56

Herkenbaar

Hier ook een vrij verslaving gevoelige familie en ik zit er ook wel eens mee. Maandag tm woensdag drink ik sowieso niet. Soms op donderdagavond een glaasje wijn. In het weekend maximaal 2 dagen dat ik wat drink.

Zolang je geen drank nodig bent om te kunnen functioneren, je rustig een week zonder kunt is er mijns inziens niks aan de hand.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-10-2016 om 13:34

Verstandig

Mijn ouders zijn allebei stevige drinkers. Ik doe dat bewust niet. Het komt heus wel eens voor dat ik drie dagen achter elkaar twee glazen drink, en op vakantie elke dag een glas wijn, maar ook gerust 2 weken niet zonder dat ik daar last van heb.
Het officiële advies voor vrouwen is max vijf dagen per week een glas per dag. Voor mannen maximaal twee glazen op vijf dagen per week.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-10-2016 om 14:39

Drinken

"Nu zijn mijn kinderen vrijwel volwassen en heb ik een vriend die graag een glaasje lust en waar ik ook heel geregeld mee op een terras of in een café of restaurant zit. De afgelopen 2 jaar ben ik dus steeds meer gaan drinken."

Daar zit hem dus al de verleiding en het gevaar in. Omdat zij graag een glaasje lusten en alcohol drinken doe jij "dus" maar mee terwijl je daarvoor amper dronk.

Mijn vader was alcoholist, is overleden aan de gevolgen hiervan, net als vele anderen in mijn directe omgeving. Mijn moeder is 30 jaar lang lid van de Al-Anon geweest. Ook ik ben genetisch zeer verslavingsgevoelig, net als mijn zoon. Ik drink dus pertinent niet en heb goede en eerlijke gesprekken over drugs en alcohol met mijn zoon sinds hij jong was. Met name over de druk van peers en over hoe hiermee om te gaan. En over de onderschatting van alcoholgebruik en alcoholverslaving. Iemand kan ook alcoholverslaafd zijn zonder dagelijks flessen wijn te drinken. Zodra je merkt dat je enorm naar dat ene glaasje uitkijkt, dat je het mist als je het niet neemt en/of dat je drinkt omdat je het "moet" of nodig hebt bevind je je al in de gevarenzone. Als jij drinkt omdat mensen in je directe omgeving ook drinken terwijl je daarvoor niet of nauwelijks dronk zou ik me toch al afvragen waar ik mee bezig ben. De grens tussen een "gezonde" gewoonte en een verslaving is heel klein en is ongemerkt heel makkelijk te passeren. Met name vrouwen zijn helaas aan een inhaalslag bezig t.o.v mannen; er zijn steeds meer vrouwen die overmatig alcohol drinken en verslaafd raken.

Pennestreek

Pennestreek

28-10-2016 om 15:02

Nou, ik vind 1 a 2 glazen per keer echt niet (te) veel hoor

SilSil schrijft niet dat ze iedere dag 1 á 2 glazen drinkt he! Ze schrijft: Het gaat om een á twee glazen per keer en dat nog niet eens elke week. Per keer dus, als ze op een terras zit, of uit eten is. Daar lijkt mij persoonlijk nou echt helemaal niets mis mee, zeker niet als ze het ook nog eens erg lekker vindt. Ik vond vroeger een glas tonic ook lekkerder dan een glas wijn, dus dronk ik geen wijn. Met de jaren (en de ruimere portemonnee?) is mijn smaak wel wat veranderd, bij lekker eten of een kaasplankje drink ik graag een lekker glas wijn of port. Maar ik ben echt niet bang dat ik alcoholist ben of word, nu.

Het lijkt me in het geval van verslavingsgevoeligheid heel goed om je bewust te zijn van hoeveel je drinkt, en ervoor te zorgen dat je niet 'opschuift' naar dagelijks drinken, maar verder denk ik dat je vooral moet genieten van wat je lekker vindt.

En SilSil waarschuwen omdat ze alleen maar 'meedrinkt' met mensen in haar omgeving lijkt me ook een beetje overtrokken. In je eentje gaan zitten drinken lijkt me een stuk ongezonder gedrag dan af en toe eens gezellig samen op een terras een glaasje drinken.

Charis

Charis

28-10-2016 om 15:40

Nieuwe officiële regels

Vesper jij zegt: "Het officiële advies voor vrouwen is max vijf dagen per week een glas per dag. Voor mannen maximaal twee glazen op vijf dagen per week."

Dat klopt dus niet meer. In de richtlijnen uit 2006 was het advies aan mannen anders dan aan vrouwen. In 2006 was de norm voor mannen maximaal 2 glazen per dag en voor vrouwen maximaal 1. De richtlijn is dus sinds november 2015 strenger geworden. Dat komt omdat uit onderzoek blijkt dat meer dan 1 glas alcohol per dag schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

En binge drinking (dus in het weekend flink losgaan en door de week niks) is nog slechter voor je.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-10-2016 om 18:35

Charis

Die heb ik dan gemist. In de praktijk zijn er echter heel veel mensen (mannen) die na hun werk twee biertjes drinken, en in het weekend veel meer. Gisteren op de radio hoorde ik nog iemand zeggen: 'Haha, maar je gaat natuurlijk niet naar de kroeg voor drie biertjes.'

Bellefleur

Bellefleur

28-10-2016 om 22:23

SilSil,

Als je twijfelt of je afhankelijk geworden bent van alcohol, kun je voor jezelf een uitdaging aangaan: 30 dagen geen alcohol drinken. Je ervaart dan zelf hoe afhankelijk je bent. Het is gemakkelijk vol te houden: het zijn maar 4, 5 weekenden. In die weken ontdek je waar je valkuilen liggen. Ik heb het zelf gedaan, en heb ervaren dat ik alcohol neem voor de gezelligheid, en soms als troost. En ik kwam tot de ontdekking dat er troost en gezelligheid is zonder alcohol. Na de 30 dagen ben ik weer begonnen met drinken. En ik geniet er meer van. Volgend jaar stop ik weer voor 30 dagen.

Tap

Tap

29-10-2016 om 13:32

40-er offtopic en verder ontopic

"In het weekend maximaal 2 dagen dat ik wat drink"
Hoeveel dagen heeft jouw weekend, dat wil ik ook

Ontopic:
TS geeft aan dat ze meer is gaan drinken. Lijkt op meedrinken door gezelschap en gezelligheid.

Vroeger rookte ik 2 sigaretjes op een dag. Tot ik mijn partner leerde kennen en ben gaan meeroken. Letterlijk dan. Ik eindigde op 16 sigaretten per dag.
Sinds 5 maanden gestopt.
Ik denk dat TS bedoelt dat ze misschien ervaart dat ze zich op glad ijs bevindt. Met een genotsmiddel is dat zo maar het geval. Want het terrasje wordt een tuintje, een huiskamertje, de keuken enz.
Hoeft niet, maar als je merkt dat het van kwaad tot erger gaat is het goed dat op te merken en er iets mee te doen.
Neem iets anders te drinken dat je lekker vindt en kijk hoe dat bevalt. Gezelligheid zit niet in een glas maar in de mensen om je heen.

40er

40er

29-10-2016 om 14:18

Tap

2,5 dag, vrijdag rond 12 uur begint meestal mijn weekend

Wat ik ermee bedoel, drink ik bv vrijdagavond en zaterdagavond dan is het zondag zonder drank.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-10-2016 om 16:59

Gewoontedrinken

Hier helaas ook ervaring met alcoholisme, bij man en zijn familie. Het gevarenpunt zit volgens mij daar waar gezellig een glaasje samen drinken overgaat in uit gewoonte regelmatig een glaasje nemen (of 2, of 3), ook als je niet samen bent, en er geen speciale gelegenheid is (al is het maar een gezellige maaltijd samen). Eén of 2 keer per week met een nieuwe partner een paar glaasjes bij of na het eten lijkt me geen probleem. Dat kan het wel worden als het dagelijks is, en/of meer dan een paar (1-2-3) glaasjes per dag. Ik heb ooit een baas gehad (Fransman) die erg hield van goede wijn, en ook behoorlijk veel/vaak dronk. Maar één maand per jaar dronk hij echt helemaal niet, om zichzelf te bewijzen dat hij zonder kon (februari, want die is het kortste).

SilSil

SilSil

29-10-2016 om 19:37 Topicstarter

Reacties

Wauw wat veel reacties. Dank. Ik zal ze even stuk voor stuk nalopen
" Alarmbel Moet gaan rinkelen als je merkt bij jezelf dat je drank nodig hebt"
Ik heb absoluut geen wijn nodig. Ik vind het alleen lekker Ik heb drank in huis maar die neem ik nooit als ik alleen ben. Alleen samen met iemand als het gezellig is.

"k zou ook oppassen inderdaad als je het gevoel hebt dat je een glad nodig hebt (omdat het ontspant en je dat nodig hebt bijvoorbeeld) in plaats van dat je een glas drinkt omdat je het lekker vindt"
Ook niet omdat het ontspant. Ik heb redelijk veel stress in mijn leven maar ik heb nog nooit gemerkt dat ik daar minder last van heb als ik iets heb gedronken. Jammer eigenlijk

"Ik denk dat het niet zo'n probleem is als je voor de gezelligheid in gezelschap drinkt. Ervan uitgaande dat dat niet elke dag is. Als je geen dag zonder kunt, en juist ook als je alleen gaat drinken dan heb je een probleem"
Inderdaad, alleen in gezelschap en als ik zin heb. Dat is nog niet eens elke week. Nooit als ik nog moet rijden, wat helaas vaak is, en nooit alleen.

"mijn vader was ook alcoholist, al werd er toentertijd gesproken over een 'gezellige drinker'. Hij is inmiddels overleden, had Korsakov"
Dankzij mijn moeder en hun sterke gestel is mijn opa heel oud geworden en mijn vader is op diezelfde weg. Mijn broer is nog vrij jong en mijn moeder inmiddels gestorven dus wie weet hoe dat gaat. Het lijkt mij een heel goed voorbeeld van hoe het kan gaan.

"Helemaal geen alcohol drinken of in ieder geval niet meer dan één glas per dag"
Als, dan hou ik het bij 2 glazen. Maar zoals gezegd, nog niet eens elke week.

"Als je in principe alleen bij gelegenheden drinkt, ook al kijk je eens te diep in het glaasje, dat dat wel meevalt. Hooguit een houten kop de volgende dag, maar verslaafd ben je dan niet"
Ik heb nog nooit de dag erna last van gehad. Ik drink in het algemeen niet meer dan 2 per gelegenheid. Al heb ik wel 2x teveel gedronken Maar de dag erna was ik kiplekker. Alleen op de avond zelf had ik wel last ervan.

"Daar zit hem dus al de verleiding en het gevaar in. Omdat zij graag een glaasje lusten en alcohol drinken doe jij "dus" maar mee terwijl je daarvoor amper dronk"
Nou, als ik een vriend had die alleen thee dronk met zijn vrienden en kennissen dan was het geen issue Maar het is niet zo dat, omdat zij drinken, ik dat ook doe. Mijn smaak is verandert. Vroeger vond ik bier, wijn en sterke drank niet lekker. Nu vind ik wijn echt lekker en sommige soorten sterke drank ook, bier nog steeds niet. Maar er zijn genoeg gelegenheden waarbij ik niets drink omdat ik nog moet rijden of gewoon geen zin er in heb.

Er kwam 2x de tip langs om een maand niets te drinken. Die bewaar ik voor als ik nog meer zou gaan drinken. Nu zou dat geen verschil maken.

Heel fijn al die verschillende gezichtspunten. Veel herkenning ook geloof ik. Dat is ook fijn want ik heb nogal zitten te twijfelen om dit te posten want het klonk zo stom
Mijn conclusie is dat ik nu geen probleem heb, dat ik het vanwege de verslavingsgenen goed in de gaten moet houden en ik weet nu wat de voortekenen zijn.

Pirata

Pirata

30-10-2016 om 09:38

Bedankt

Want dankzij deze draad heb ik gisteren (halloweenparty) maar één glas wijn gedronken. En de rest fris. Het blijkt dus gemakkelijk te kunnen.
Wat voor mij persoonlijk lastiger is, zijn etentjes met een fles wijn op tafel. Daar wil het nog wel eens rijkelijk vloeien. Dat vind ik lastig.
Vandaag weer een feestje, ik ga eens oefenen.

dc

dc

30-10-2016 om 10:03

taxieen

Ik hou heel erg van een glaasje wijn, maar de laatste jaren hou ik echt niet meer van dronken worden, terwijl ik vroeger vaak veel dronk (met plezier en zonder katers). Ik heb nu dus regelmatig bij etentjes dat ik voorstel mijn vrienden te taxieen. Dan drink ik hooguit 1 klein glas wijn en voor de rest cola (dat drink ik anders ook niet, dus dat is ook speciaal voor me) en iedereen is er blij mee.

SilSil

SilSil

30-10-2016 om 11:29 Topicstarter

Overgang?

Kijk wat ik tegenkwam:
5. Zin in ander eten
Net als uw reukzin kan ook de smaakbeleving veranderen als gevolg van hormonen. Behoefte aan andere voedingsmiddelen zoals chocola voor of tijdens de menstruatie of de bekende augurk als u zwanger bent zijn hier voorbeelden van. Ook de hormonale veranderingen in de overgang hebben soms invloed op uw smaak en wat u eet.
https://www.plusonline.nl/overgang/5-verrassende-gevolgen-van-de-overgang?mt=2e0b111b00146b102228bcbd28db9430e334f03f6f0bdd564bf927edec7e76c3
Misschien is het wel een overgangsding dat ik nu van wijn hou Al ben ik daar nog wat jong voor (47)

Agatha

Agatha

30-10-2016 om 20:13

alleen drinken taboe?

Dus als je alleen bent en eens zin hebt in een wijntje bij het eten of gewoon bij de tv dan is dat niet geaccepteerd? Wat raar.

Tuinstoel

Tuinstoel

30-10-2016 om 21:25

Agatha

Nee dat kan heus wel, maar het lijkt me wel een probleem worden als je in je eentje de fles leegdrinkt.

Agatha

Ja, dat trof mij ook in de reacties, die fixatie op alleen drinken als iets heel slechts. Heb je misschien een wat terughoudende persoonlijkheid en/of een niet al te wild sociaal leven, moet je voor straf zeker ook nog geheelonthouder worden . Het zal je lever niet uitmaken of je dat glas drinkt met iemand tegenover je, of met Netflix als gezelschap.

Hoeveelheid en frequentie zijn eventueel een probleem. Die nadruk op de schadelijkheid van alleen drinken benadeelt alleenstaanden, maar kan ook een fraaie afleidingsmanoevre zijn voor mensen die teveel drinken "ik drink nooit alleen hoor" - nee, standaard een glas voor het eten met je partner, een of twee tijdens het eten, en dan nog een of twee erna, en dat elke dag, dat is vast stukken beter dan af en toe een pilsje soldaat maken als je in je eentje bent...

Ik sla er even op aan omdat een vriendin van de week vertelde dat zij toch vond dat ze wat veel dronk, en dat ze het nu veel gezonder deed, en had geminderd, ze dronk nu niet meer dan drie glazen per avond. Dat is dan op een gewone doordeweekse avond, want bij gezellige weekendjes weg - het kader waarin ik haar sprak - is het meer. Van mij mag ze, daar gaat het niet om (haar functioneren lijdt er niet merkbaar onder), maar om nu te doen of dat zeer matig alcoholgebruik is lijkt me niet terecht, als je standaard minimaal drie glazen per dag drinkt. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze (vrijwel) nooit alleen drinkt, dat dan weer niet

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

31-10-2016 om 14:36

gelukt

Op het feestje zondag niet meer genomen dan 3*10cl wijn (flûte). Ik was op de fiets trouwens. Goed te zien dat ik me ook kan gedragen op dit punt. Voor bij het eten vanavond een glaasje appelcider (0,1%).
Ik drink soms wel wijn als ik alleen ben, maar dan een klein glas. Met zijn 2-en of meer vloeit de drank veel gemakkelijker.

Pennestreek

Pennestreek

31-10-2016 om 15:23

Dat was ik

Over dat in je eentje drinken. Maar ik zie dat ik dat wat onhandig heb geformuleerd. Ik bedoelde daarmee dat als je alleen drinkt als je 'uit' gaat, met gezelschap (dus maar een paar keer per week, of zelfs dat niet) ik dat niet zie als een probleem. Dat probleem zie ik wel als je elke dag, uit gewoonte of omdat je het nodig hebt, ook in je eentje drinkt. En dan bedoel ik dus ook niet een glaasje port voor het slapen gaan, of een wijntje bij het eten, maar dan bedoel ik inderdaad zoals een buurman van ons (gescheiden, mede om die reden) een sixpack op een avond. Alleen. Als hij vrienden over de vloer heeft of weggaat of naar de voetbal drinkt hij minstens het dubbele. Dat soort hoeveelheden had ik dus voor ogen.

Zelf drink ik ook graag wat, maar dat is zeker niet iedere dag. Als ik uit eten ben of ik in het weekend uitgebreid gekookt heb een, max twee wijntjes. En 's avonds wel eens een glaasje port of likeurtje. Lijkt me niets mis mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.