Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jennefer

Jennefer

08-05-2015 om 09:29

Werken na ziekte

Beste allemaal,

5 weken geleden is er een goedaardig gezwel uit mijn buik verwijderd samen met mijn eierstokken. Een zware operatie waar zes tot acht weken herstel voor staat.

Gelukkig verloopt het herstel voorspoedig en kan ik alweer veel in en rond het huis, een boodschapje, een huishoudelijk klusje en sinds een week rijd ik weer zelf auto en ik wandel elke dag een uur en rust daarna nog een uur.

Omdat het zo goed gaat vindt de bedrijfsarts dat ik mijn werk ook weer kan oppakken, te beginnen met 3 dagen per week, 4 uur per dag. Over een maand zou ik dan weer volledig aan de slag zijn (ik werk parttime).

Ik heb dus gisteren een ochtend gewerkt, het was een ochtend met vergaderingen. Ik was al moe toen ik op het werk kwam want het opstaan, douchen, ontbijten en naar werk rijden kost me nog veel energie. Maar na een uur vergaderen nam ik niets meer op, werd duizelig, misselijk en stond te trillen op mijn benen. Ik kwam huilend thuis. Ver over mijn grenzen gegaan dus.

Is dit normaal? In het dagelijks leven ging het zo goed. Ik baal ervan dat het werken dus nog niet lukt en ben ook een beetje boos dat ik van de bedrijfsarts alles wel weer moet kunnen. Het zou toch goed moeten gaan omdat de zes weken er bijna opzitten? Herkent iemand dit?

Bedankt!
Jennefer

Moni

Moni

08-05-2015 om 09:56

Te veel uren

Vier uur per dag lijkt me veel te veel als je nu na één uur al last hebt.
Het is wel normaal dat het de eerste keren zwaar is. Je lichaam moet een knop omzetten van een rustige situatie thuis naar de drukte op het werk.

Ik zou teruggaan naar één uur. Op mijn werk noemen ze dat: begin met te komen koffiedrinken.
Zo krijg je eerst routine in het gaan naar je werk, het weer praten met collega's en zo.
En daarna bouw je langzaam op, bijvoorbeeld elke week een uur per dag meer. Of welke week 2 uur meer (verdeeld over de dagen, houd bijvoorbeeld één dag korter dan de andere dagen). Als opstaan nog veel energie kost, kun je beter later in de ochtend beginnen.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-05-2015 om 11:13

herstel is 6 tot 8 weken

dus met bijna 6 weken, zoals jij nu, ben je nog niet helemaal hersteld. Ik vind het, net als Moni, dus wel erg veel om gelijk weer 4 uur op een dag te beginnen. Idd, eerst een keer komen koffie drinken. Zoals je zelf al ervaren hebt is alleen al het hele ritueel van naar het werk gaan best vermoeiend als je nog herstellende bent.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met lg en/of bedrijfsarts om aan te geven dat het echt te veel was en aangeven dat je de eerste week de andere 2 dagen maar 1 uur per dag kunt komen. Daarna rustig opbouwen naar 2 uur per dag en dan naar bevind van zaken verder uitbouwen.

Succes!

Carla

Carla

08-05-2015 om 11:39

kijk

Kijk, ze sturen je tegenwoordig vanuit het ziekenhuis eerder naar huis, omdat de rust en veilige omgeving een mens thuis sneller doet herstellen.
Ze sturen je dus niet naar je werk.

Ik zou voor de 7 weken herstel proberen te gaan (dit zien als een terugslag)en dan idd beginnen met langskomen en koffiedrinken, dan een uurtje aanwezig zijn, dan elke werkdag 2 uur en dat per week uitbouwen met soms extra sprongetjes als het mogelijk zou zijn en anders niet.
Het gevaar bij te snelle terugkeer is dat je dusdanig in de lappenmand terecht komt dat je veel langer afwezig raakt dan nodig.

En natuurlijk, wat hierboven al is gezegd: het weer beginnen te werken zal je sowieso vermoeien, dat moet je incalculeren.

inderdaad veel te snel

en veel te veel uren. Die bedrijfsarts denkt te veel aan de werkgever. Als hij aan beiden wil denken, zeker voor de langere termijn, doet hij er goed aan met koffiedrinken te beginnen. Daarna 2 uur voor twee dagen en al naar gelang het gaat dat verder uitbouwen. Ik ben er zelf voor langere tijd uit geweest. Qua uren heb ik het van koffie drinken, naar 2 keer 2 uur, 4 uur, 6 uur, 8 uur opgebouwd. Daarna de andere dag. Ik werk 3 dagen en werk 24 uur. Dit ter vergelijking. En aan blijven geven als het te veel is. Soms kun je beter later beginnen of per week iets opbouwen. Blijf dus goed aangeven wat jij aan kan. vermoeidheid hoort erbij, duizeligheid niet. Dan ben je veel te ver gegaan.

Succes bij de re-integratie!

Anders

Anders

08-05-2015 om 21:08

Voor iedereen anders

Enige tijd geleden ook een operatie gehad waarbij eierstokken zijn verwijderd. Operatie werd gecompliceerd door oude endometriose. Het viel allemaal zwaar tegen en de eerste weken leek er geen schot in het herstel te zitten. Dus inderdaad een zware operatie. Bij jou misschien nog wel zwaarder omdat ze ook een gezwel hebben verwijderd. Na telefonisch contact met mijn bedrijfsarts moest ik na zes weken op het spreekuur komen en omdat de laatste twee weken het herstel opeens heel hard was gegaan, moest ik 4 uur/dag gaan werken. Dat ging in mijn geval goed. Maar dat is voor iedereen anders. Ik ben het dan ook niet eens met de opmerkingen dat het in alle gevallen te snel van stapel lopen is om met 4 uur te beginnen. Dit hangt van zo veel factoren af als soort werk, mate van ondersteuning thuis, je feitelijke herstel. Je kan je inderdaad thuis al heel wat voelen, maar op het werk valt het dan vreselijk tegen. Zoveel factoren. Bedrijfsarts heeft een verkeerde inschatting gemaakt. Dus inderdaad contact opnemen en vragen om in een lager tempo te mogen re-integreren. Ik hoop dat het daarna vlot gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2015 om 09:59

Door ervaring wijs geworden

Bedrijfsartsen staan in dienst van de werkgever en mondjesmaat in die van de werknemer. Natuurlijk vind de BA dus dat je moet werken, dat is de opdracht die hij krijgt: ziekteverzuim tot een minimum helpen terug te brengen.

Met die gedachte in je achterhoofd, moet je je eigen plan hierin proberen te trekken. Dik je klachten maar wat aan. Vervelend als het zo moet. Dus als je na de eerste pogingen bekaf bent geraakt, zou ik toch maar met de bedrijfsarts bellen om dat te bespreken.

Ik herken overigens die boosheid die jij voelde naar de bedrijfsarts, alleen was ik in mijn geval vooral 'boos' op mijzelf. Ik heb het laten gebeuren. Ik heb teveel rekening gehouden met mijn werkgever en ben daarom te snel a. weer begonnen en b. uren op gaan bouwen. Dom! Maar die conclusie trok ik dus pas nadat ik merkte hoe mijn reïntegratie in de praktijk uitpakte. Mijn huidige advies is daarom: ga liever van een traag dan van een snel herstel uit en ga met die gedachte de gesprekken met de bedrijfsarts en de werkgever in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.