Gezondheid
flinke dip
20-05-2013 om 21:19
Welk antidepressivum?
Ik ben de laatste tijd depressief. Ik heb st janskruid geprobeerd en het lijkt ietsje te verminderen, maar niet genoeg. Ik ga van de week naar de HA, maar ik heb al eens citalopram geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Welke AD hielp wel bij jullie? Ik weet dat het per persoon verschillend zal zijn, maar ik wil toch graag weten welke bij jullie hielp/helpt.
Elisa Gemani
20-05-2013 om 22:13
Antidepressiva
Het is zo verschillend per persoon, per dosering en zelfs per depressie dat het echt een kwestie is van uitproberen. Bij mijn eerste depressie hielp Seroxat erg goed; bij mijn tweede (postpartum) depressie hielp Seroxat helemaal niet maar Efexor XR wel (dit slik ik nog steeds). Mijn moeder deed het goed op Zoloft en mijn zus had weer baat bij een ander ad maar welke weet ik niet meer.
Geef een ad minstens 6 weken de tijd; dan pas weet je of het werkt of niet. Vaak moet er ook geexperimenteerd worden met de dosering.
Overigens is zelf aanrommelen met "natuurlijke" middeltjes niet aan te raden. Deze hebben namelijk ook bijwerkingen en contra-indicaties. Sint Janskruid ook. En daarnaast ben je er niet alleen met pillen slikken; een of andere vorm van therapie ernaast is ook belangrijk. Succes!
Sinilind
21-05-2013 om 07:28
Koffiedik kijken
Ik heb baat bij Anafranil, een oude "tricyclische" AD. Mijn beste vriendin werd er doodziek van. Op je vraag is werkelijk geen zinnig antwoord te geven. Bovendien kan een keer een bepaalde AD goed werken en een andere keer niet. Ik weet inmiddels van mezelf (veel geprobeerd...) dat nieuwere AD een bijna tegenovergestelde werking hebben (ik word nog depressiever en angstiger van Prozac, Zoloft, Seroxat... Dus tja, het is koffiedik kijken. Elisa zegt 6 weken, kan wat sneller maar 3 a 4 weken is toch minimaal de tijd dat je et moet geven. Met als kanttekening dat de meeste mensen eerder zien dan jezelf dar je minder somber bent.
Sterkte
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
flinke dip
21-05-2013 om 09:57
Dacht ik zelf ook al
tja, dat dacht ik zelf ook al, dat het niet te voorspellen is welke AD het beste zou helpen. Helaas.
Familieomstandigheden zijn mede (en een sombere aanleg)de veroorzakende factor, maar die zijn niet te veranderen. Er anders tegen aan leren kijken heb ik geprobeerd, en soms lukt het (na een flink aantal gesprekken met een psycholoog) maar soms ook niet. Daarbij zit ik nu in de overgang en lijkt alles nog harder aan te komen..
Pieternel
21-05-2013 om 10:10
Therapie
Wat naar dat je je zo somber voelt. Heb je weleens runningtherapy geprobeerd?
Elisa Gemani
21-05-2013 om 14:00
De overgang gaat vaak ook gepaard met neerslachtigheid. Voor dat deel zou je ook naar een gynaecoloog kunnen gaan. Als je anders tegen dingen aan wilt leren kijken kan psychotherapie helpen maar ook bijvoorbeeld RET (Rationele Emotieve Therapie). Uiteraard wel eerst naar de ha aan en vertellen hoe en wat. Succes!
Vertigo
22-05-2013 om 00:03
Heb een paar maanden fluoxetine geslikt, daar kun je zonder afboieen mee stoppen (had wel een heel lage dosis).
Het is een soort prozac.
Het heeft me toch net een zetje gegeven om het weer eventjes te zien zitten, en dankzij die 'adem' heb ik mijn eigen situatie kunnen aanpassen en daardoor ging het steeds beter.
Ik zou zeker langs de ha gaan en eens bespreken wat je nog meer kunt doen. Van medicijnen moet je ooit ook weer af (behalve als je iets chronisch hebt..).
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.