Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wel of niet ziek

Vanmorgen kwam 8 jarige dochter, "papa ben ziek!"

Oke, temperatuur opgemeten en inderdaad 38,8 verhoging. Verder had ze nergens last van, tja twijfel ziek of niet ziek.

Twijfels wel of niet naar school sturen.

Weet hoe een kind echt ziek kan zijn maar is het nu bij haar echt ziek of toch aandacht willen of geen zin in school hebben?

Wat zouden jullie als moeder doen?

Nu ligt ze op de bank onder een deken en verder niets te doen. Zo weer meten aan temperatuur en maar goed in de gaten houden.

Thursday Next

Thursday Next

20-04-2016 om 09:34

nou

38,8 is koorts dus wel ziek. Kind zou bij mij dan echt niet naar school hoeven, al lijkt er verder ook niets aan de hand.
Af en toe een dag thuis vanwege een beetje (school)ziek zou ik ook geen probleem vinden hoor. Inderdaad zo'n dagje lekker met knuffel en dekentje op de bank. Maar nou heb ik kinderen die gemiddeld nog geen dag per jaar verzuimd hebben vanwege ziekte.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-04-2016 om 09:40

Koorts

38.8 is redelijk hoge koorts en dat zou voor mij al voldoende zijn om ze thuis te houden.

Triva

Triva

20-04-2016 om 09:44

koorts

Dit is flinke koorts, zeker gezien je meestal 's ochtends de laagste waarde hebt van de dag.

Sukke

Sukke

20-04-2016 om 09:45

Persoonlijk

Nu vind ik 38.8 voor de ochtend redelijk aan de maat. Maar je zegt eerst dat er niets aan de hand is, maar ze komt zelf met de mededeling dat ze ziek is, dus lijkt me dat ze zich niet lekker voelt?
Nu ook omdat ze erna lusteloos op de bank ligt.

Ik ben meestal wel van het type niet piepen, tenzij ik zie dat ze echt niet lekker zijn. Die van mij bleven meestal thuis bij buikgriep of koorts met niet lekker voelen. Niet voor elk pijntje of snotje zoals je wel eens ziet.
In dit geval zou ik haar thuishouden.
Je hoeft niet steeds de temp te meten, geef haar paracetamol als ze te lusteloos is maar als je daarmee start moet je het blijven doen ivm koortspieken.
Daarnaast zou ik eerder een lakentje geven zodat de hitte weg kan en genoeg laten drinken. Dat zijn echt geen liters er met een trechter ingooien, maar regelmatig een slokje nemen.

Lusithania

Lusithania

20-04-2016 om 10:07

middagdutje

Ziek melden vond ik geen probleem. Maar als je ziek bent ga je 's middags naar bed, uiteraard zonder speelgoed, boek of scherm.
De ėcht zieke vindt dat geen probleem maar ik heb er eens eentje gehad die toch maar gewoon naar school ging.

Hanne.

Hanne.

20-04-2016 om 10:12

Koorts + niet lekker

De combinatie van koorts hebben en je niet lekker voelen lijkt me dé aanwijzing dat een kind ziek is. Wat voor signalen zou je nogmeer willen hebben.

Als een kind met deze signalen bij mij komt ga ik er inderdaad vanuit dat het ziek is. En aangezien ze al 8 is zou ik het van het kind af laten hangen wat er aan te doen.

Met dekentje op de bank/in bed, boekje/filmpje of gewoon slapen, wel/niet paracetamol. Denk dat ze zelf wel aan kan geven waar ze behoefte aan heeft.

PapaMichel

PapaMichel

20-04-2016 om 10:13 Topicstarter

Reactie Sukke

Bedankt voor de tips.

Hanne.

Hanne.

20-04-2016 om 10:15

tegengesteld aan Lusithania

Zie dat ik ongeveer het tegengestelde doe van Lusithania. Bij mij is naar bed en slapen geen verplichting. Ik kan zorgen dat je rust neemt, maar slapen kan je niet afdwingen. En verplicht naar het plafond liggen staren omdat je wel ziek bent maar niet kan slapen vind ik ook niet nodig.

kind zegt ik voel me ziek

thermometer meldt 38.8. En ouder vindt dat er niks aan de hand is, 'want ze heeft nergens last van'. Apart.

Ze zegt toch dat ze zich ziek voelt? Wijs dat je haar thuis houdt, dit heeft niks met aandacht vragen op zich te maken. Wel is het fijn om áls je ziek bent, aandacht te krijgen natuurlijk.

MerelR

MerelR

20-04-2016 om 11:43

Ik snap het niet

Kind zegt dat ze ziek is, blijkt 38,8 te hebben, dan is het toch duidelijk? Wat moet er nog meer gebeuren? En waarom zou je je kind niet geloven, is daar een reden voor?
Stel dat ze zegt dat ze vreselijke hoofdpijn heeft, iets wat niet te meten of duidelijk te zien is, stuur je haar dan ook naar school?

Puck

Puck

20-04-2016 om 13:37

Hanne

Ik denk dat Lusithania dat niet doet om rust af te dwingen maar meer als een soort schiftingsmiddel of een kind wel of niet ziek is. Ik heb ook een dramaking en -queen en wij hebben de stelregel: oke, als je ziek thuis bent kan je ook niet die dag naar sport/hobby/vrienden/leuke dingen. Ik vind dat een prima iets om uit te vinden of ze wel echt ziek zijn of dat het allemaal wel meeviel.

Lou

Lou

20-04-2016 om 17:22

Maar Michel

Ze voelde zich ziek en ze had koorts, zeker niet 'nergens last van'. Ik snap de vraag dus ook niet. Dus Michel, wat was jouw twijfel?
(Mijn dochter zou in zo'n geval niet eens naar school mógen.)

Hanne.

Hanne.

20-04-2016 om 17:41

Puck

Als schiftingsmethode kan ik me dat inderdaad voorstellen. Maar bij 38.8 mag je van mij altijd thuis blijven. Zelfs al voel je je goed genoeg om (met de nodige paracetamol) wven naar dat ene leuke evenement te gaan.

Moni

Moni

20-04-2016 om 21:16

Ik bleef lang geleden ook thuis met 38.5 graden

Ik werd 's morgens wakker en zag de zwangere hamster in de kooi naast mijn bed. Het zag ernaar uit dat het die dag zou gebeuren.
Ik pakte de thermometer, hield die tegen de lamp, temperatuur vloog omhoog, gewacht tot de temperatuur weer onder de 39 graden was. Riep mijn moeder en zei: ik ben ziek, ik heb mijn temperatuur al gemeten. Moeder keek naar thermometer en ik mocht thuis blijven.
Mooi hoor om die pasgeboren hamsters te zien vanuit je bed..

Ik heb geen idee of ze mij doorhad. Ik heb haar dat nooit gevraagd.

Gelukkig is dit meisje pas 8. Ik geloof dat ik toen 11 of 12 was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.