Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder45

Moeder45

19-03-2016 om 13:37

Wel of niet amandelen weg laten halen ivm slechte adem

Ik heb last van een heel slechte adem. Dit wordt veroorzaakt door mijn amandelen. Mijn amandelen zijn zo gevormd dat er stukjes eten in vast gaat zitten en wat gaat rotten en een enorme slechte adem veroorzaakt. Als je erop Googled worden ze amandelstenen genoemd. Ik heb al van alles geprobeerd. Wat ik nu steeds doe is de amandelstenen eruit drukken maar dit is pijnlijk, ga ook kokhalzen en mijn amandelen gaan ook steeds bloeden hierdoor. Kortom een ramp. Soms is alles weg en dan ruik ik niet uit mijn mond. Voor ik het zelf doorheb zitten er weer van die vieze ranzige brokjes en durf ik amper te praten. Hou altijd een grote afstand tot anderen uit schaamte. Nu ben ik dit echt heel erg zat. De enige oplossing is dan volgens mij die amandelen weg laten halen. Nu mijn vraag is dit heel erg pijnlijk om nu nog te doen aangezien ik al 45 ben? Kan een mens goed leven zonder keelamandelen of kleven daar weer andere nadelen aan? Graag jullie advies want ik hou het zo niet meer uit met die stank

Ja weghalen

Zo worden die amandelen, die bedoeld zijn om infecties tegen te houden en te bestrijden zelf een bron van bacterien.
Het is voor volwassenen net zo pijnlijk als voor kinderen.
De meeste mensen van mijn generatie zijn hun amandelen kwijt omdat dit een soort routineingreep was in de jaren zestig.
Omdat we inmiddels snappen dat die dingen een rol spelen in de afweer laten we ze tegenwoordig zitten tenzij er problemen zijn. Zoals in jou geval.
Dan haal je ze weg want dan is het middel erger dan de kwaal.

Christel

Christel

19-03-2016 om 14:33

Doen

Ik heb ze er op mijn veertigste uit laten halen wegens vele keelontstekingen. Het is onvergelijkbaar met amandelen verwijderen bij kinderen, die eten na een paar uur gewoon een boterham. Ik heb twee weken lang op ijs geleefd, daarna begonnen met soep e.d.
In jouw geval zou ik niet aarzelen hoor, gewoon doen!

Triva

Triva

19-03-2016 om 16:24

oh oh annej

'Het is voor volwassenen net zo pijnlijk als voor kinderen.'

Hoe KOM je erbij? Sorry hoor maar dat is echt niet zo, al was dat alleen maar omdat er meestal een andere methode wordt gebruikt bij volwassenen en kinderen boven tien jaar:

Bij volwassenen (en kinderen ouder dan tien jaar) zullen de amandelen meestal verwijderd worden door ze stapsgewijs los te maken, ook wel pellen genoemd. Dit laatste gebeurt, omdat de keelamandelen bij ouderen veel vaster zitten aan de onderliggende weefsellaag dan bij jonge kinderen.

De ingreep vindt plaats in narcose. Bij uitzondering wordt gekozen voor plaatselijke verdoving waarbij hoesten, kokhalzen en bloeding de ingreep sterk kunnen bemoeilijken. In beide gevallen zullen de voor een operatie gebruikelijke voorzorgen moeten worden genomen.

In het eerste geval zult u van de ingreep niets merken, omdat u slaapt. In het laatste geval wordt met een naald op een paar plaatsen om de amandel verdovingsvloeistof ingespoten. Nadat de verdoving goed is ingewerkt, worden de beide amandelen verwijderd. Hierbij kan het vrijkomende bloed in een bakje gespuugd worden.
http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/keel/amandelen-volwassenen/

40er

40er

19-03-2016 om 20:23

ook

Ook laten doen ivm keelontstekingen. Ben op woensdag geopereerd, op vrijdagavond al weer macaroni gegeten
Het is mij echt 100% mee gevallen.
Als je het laat doen, 1 tip, ijswater. Koelt goed!

Ook verwijderd

Vanwege keelontstekingen. De eerste drie dagen erna had ik liever mijn keelontsteking weer terug.
Daarna ging het snel beter.

Beertje

Beertje

22-03-2016 om 10:53

Even een vraagje..

Mijn kind van 10 heeft ook een erg slechte adem en amandelsteentjes die ze uitspuugt. Niet dagelijks maar wel zeer regelmatig. Ze schaamt zich er erg voor. Ik was bij de huisarts maar die zei niets over weg halen van de amandelen. Is het misschien dan wel een optie??
Moeder45 wat een ellende dat je hier dan mogelijk al zo lang last van hebt gehad!

Groeten,

Paddington

Paddington

22-03-2016 om 11:43

Google?

Heb je er ook al een arts over geraadpleegd? Persoonlijk zou ik niet direct een conclusie trekken uit zaken die ik heb gelezen en wat misschien wel klopt.

Wat betreft het amandelen verwijderen. Ik heb het ook laten doen vanwege vele keelontstekingen op advies van de artsen. Houdt er rekening mee dat je een paar weken uit de roulatie bent. De eerste dagen heb vooral op ijs geleefd, daarna weer langzaam begonnen met eten. Ondanks dat ben ik erg blij dat ik het heb laten doen.

Kortom: ik zou er eerst met een arts over praten en dan de beslissing nemen.

Moeder45

Moeder45

25-03-2016 om 22:58

Reactie

Tien jaar geleden ben ik door mijn huisarts doorverwezen naar een kno arts. Die vond het toen grote onzin en zeer onterecht dat de huisarts mij doorverwees. Want wat was nou eigenlijk het probleem. Mijn amandelen zagen er heel gezond uit en tja die vieze brokjes die stinken dat vond hij nou echt geen probleem. Toen heb ik het er maar bij gelaten. In fases lijkt het wat minder en dan weer wat erger te worden. Van de week was ik bij de mondhygiëniste en die heeft mij een tongreiniger aangeraden een mondwater met chloorhexidine te proberen. Dit heb ik nu een paar dagen gedaan. Als ik de amandelstenen wegdruk met de achterkant van een tandenborstel en daarna tong reinigen dan mondwater dan ruik ik echt geen geur meer. Mijn dochter checkt altijd mijn adem en zegt dat ze geen vieze lucht meer ruikt. Pffff een opluchting. Alleen zijn er wel wat nadelen. De mondwater doodt bacteriën die zwafel vrijgeven wat zo stinkt. Nu doodt dit middel alle bacteriën ook de goede. Je kan dus als je het te lang gebruikt schimmel in je mond krijgen. Ook verkleuren je tanden van Chloorhexidine ook geen leuk voor uitzicht. Ik weet niet of chorchelen met zout water ook helpt. Ik durf nog niet de stap te nemen om mijn amandelen te laten verwijderen. Beertje wat vervelend voor je kind. Als de amandelstenen er zitten dan krijg je ook een nare smaak in je mond vooral als je net wakker wordt. Echt niet prettig voor een kind. Ik zou zeker de huisarts raadplegen. Ik heb zelf altijd de neiging om niet te praten als ik dichtbij iemand sta. In de hoop dat ze mijn slechte adem niet ruiken. Lijkt me voor een kind echt heel vervelend. Er zijn wel veel tips te vinden op internet. Ik las ook over dat je amandelstenen kunt krijgen als je lichaam zuivelproducten niet goed verteerd. Ik weet het niet. Ik heb wel altijd last van heel veel slijm in mijn keel. Vooral als ik wakker wordt. Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker eerst met mijn huisarts praten voor ik een besluit neem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.