Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-05-2014 om 18:18

waterwratjes

Bij mijn zoon van 5 ontdek ik net onder zijn arm een waterwratje. Is dit het begin van meer?

Ik lees online dat het vanzelf overgaat. Is er iets waarmee ik het sneller kan laten verdwijnen?

Dendy

31 tips

http://waterwratjes.blogspot.nl/2013/08/tips-van-moeders-tegen-waterwratjes.html

Heel erg vervelend.
Volgens mij hebben erg veel kinderen er last van als ze op zwemles gaan.
Zodra ze klaar zijn en diploma hebben verdwijnen de wratjes meestal ook na verloop van tijd.

Juno

Juno

17-05-2014 om 20:32

Wat hier goed hielp

Zo'n waterwratje is een bolletje waar het virus in zit. Als waterwratje rijp was en je dat bolletje kon zien smeerden we de huid in met betadine en met een tissue drukten we hem heel voorzichtig uit. Let op dat dat bolletje niet knapt. De huisarts doet het op vergelijkbare wijze.
Ik smeerde overdag zinkzalf om het uit te drogen en ivm vlekken in de kleding 's nachts betadine. Als een wratje onverhoopt open gaat ga je besmetting tegen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-05-2014 om 21:11

al behandelen?

Als ik zo links en rechts nu lees, lijkt het een goed idee om deze waterwrat alvast maar te lijf te gaan. Overdag sudocreme en 's nachts een betadinepleister, is dat een goed idee?

Jeuken ze altijd? Ik heb niet het idee dat zoon er al last van heeft.

vlinder72

vlinder72

17-05-2014 om 21:17

nooit iets aangedaan

Ik heb vier kinderen. Alle vier hebben ze waterwratten gehad. Ik heb er nooit iets aan gedaan. Ze gaan vanzelf weg na verloop van tijd. Op het eind viel het mij op dat ze rood werden en een beetje gingen ontsteken. Dat was het einde. Daarna gingen ze weg en ze kwamen nooit meer terug.

Ook niets gedaan

Ze hebben er een aardige tijd gezeten. Niks op gesmeerd en al helemaal niet lopen knijpen. Gaan vanzelf weg.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-05-2014 om 23:00

knijpen

Nou, ik was sowieso niet van plan eraan te gaan zitten. Het is er nu maar eentje en die zie je niet eens.
Maar 's nachts een betadinepleister erop voor het geval dat íe stuk gaat kan geen kwaad lijkt me.

Juno

Juno

17-05-2014 om 23:04

Dokter

Zoon had drie waterwratjes, dus ik naar de dokter. Ik moest wachten tot het er meer waren. In no time zat het kind helemaal onder, dus terug naar de dokter. "Als je wat eerder was gekomen had ik ze uit kunnen lepelen, nu zijn het er teveel."
Ik heb ook gezien dat het bij kinderen ging ontsteken en dan werden het hele grote rode pusbulten, zo zielig.

Vanzelf

De wratjes komen door het virus. Zolang het kind geen antistoffen aanmaakt is het verwijderen van de wratjes een symptoombestrijding die niet zonder risico's is. Dochter heeft ze meer dan een jaar gehad. Stuk gaan ze niet zomaar, dus ik zou niet continue pleisters gaan plakken. Uiteindelijk flink gaan ontsteken, toen had ze er wel last van, maar daarmee was het ook over.
Loes

wat ik deed

Mijn jongste heeft ze nu denk ik driekwart jaar gehad, ze zijn nu bijna weg, er zijn alleen nog wat roodachtige vlekjes te zien, geen echt wratjes meer. Ze zaten aan de achter- en binnenkant van zijn benen. Huisarts zei (net als vele berichten op internet) dat het vanzelf overgaat, maar dat het wel 1 of 2 jaar kan duren.
Wat ik gedaan heb is:

- Zoveel mogelijk besmetting voorkomen, dus vaak handen wassen, niet aan de wratjes komen, niet krabben, na de wcgang de bril afvegen met een wcpapiertje, 'snachts een pyjamabroek zodat die benen elkaar niet raken, niet wrijven met de handdoek bij het afdrogen maar deppen, meteen die handdoek in de was, enz.

- Ik heb niets gesmeerd. Ik had wel zo'n speciale "waterwratjes-aanstip-pen" bij de DA gehaald, maar heb het 1x bij 1 waterwratje geprobeerd en hij werd echt GEK van de jeuk. Dat was dus meteen de laatste keer.

Oja, en met zwemles heeft het niets te maken. Hoogstens dat de wratjes makkelijk open gaan door het water. Maar ze krijgen van zwemmen geen waterwratjes.

pleisters

Ik deed in het begin wel een pleister op de wratjes zodat ze niet stuk konden gaan. Maar het waren er al snel veel te veel om af te plakken.

Er zijn tijden geweest dat het echt minder werd en dan ineens werden het weer zo heel veel. Wisselde af. Ik denk dat we mazzel hebben gehad dat het niet jaren hefet geduurd en dat het zich beperkte tot zijn benen. Als je op internet naar foto's kijkt hoe het er ook uit kan zien, word je niet blij.

esther

esther

18-05-2014 om 09:26

verschillend

De oudste twee hadden er weinig last van, daar heb ik niets aan gedaan en ze zijn na verloop van tijd vanzelf weer verdwenen. Ik denk wel dat dat meer dan een jaar heeft geduurd.

Bij de jongste ging het ontsteken en ze kreeg er eczeem bij. Zij had dus veel last en bij haar ben ik dus wel naar de huisarts gegaan. De huisarts heeft ze vervolgens uitgelepeld (is trouwens echt niet leuk voor een klein kind). Zij was er toen in 1 keer vanaf.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-05-2014 om 10:07

o jee

Dochter van 11 komt net naar beneden met de vraag wat die bultjes zijn op haar arm. Zij heeft ze dus ook.
Nou hoop ik toch niet dat zij ze heel erg krijgt. Zij gaat over een paar maanden naar het vo.

Hier ook een meisje

met waterwratjes.
Bij haar begonnen ze ook te ontsteken, volgens de huisarts was dat juist goed. Het lichaam was dan bezig om ze op te ruimen, en volgens hem zou ze er op korte termijn helemaal vanaf moeten zijn.
Het ruimt inderdaad al aardig op, de meeste zijn inmiddels weg.

onze ervaring

Bij oudste heb ik ze elke dag aangestipt met Betadine en na en tijdje gingen ze vanzelf weg. Jongste heeft ze nu ook sinds kort, op zijn knie, maar heeft er geen last van. Bij hem wil ik het ook zo doen.

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 13:15

Zeker wel 2 jaar

Jongste heeft ze ook gehad, zeker wel twee jaar. De allerlaatste bleef langer zitten maar onlangs ging die ook ontsteken, een teken dat hij bijna verdwijnt. Ik zal eens kijken hoe het ermee staat
Standaard handelwijze van onze huisarts is wachten tot ze vanzelf weg gaan, tenzij het kind er heel erg veel last van heeft.
Oudste heeft ze nooit gehad, maar die had last van voetwratten. Gek genoeg gingen die weg een maand nadat we begonnen met thuja-tinctuur en -korreltjes van onze homeopathisch huisarts. En daar heb ik wel van alles al aan geprobeerd, tot bedekken met duc tape aan toe.

Hanne.

Hanne.

18-05-2014 om 16:48

vanzelf

Hier zijn ze ook vanzelf weggegaan. Kind 1 na plm driekwart jaar. Bij kind 2cwas het een kwestie van een maand of wat.

Grappige is dat bij kind 2 ook de voetwratten vrij snel vanzelf verdwenen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-05-2014 om 22:15

Over besmettelijk gesproken,

Ik kwam er vanmiddag achter dat vrijwel ieder kind hier in de straat ze momenteel heeft. Nou ja, hoeven we ons niet meer druk te maken over samen in zwembaden zitten. Ze hebben ze nou toch al.

Tink

Tink

19-05-2014 om 00:16

ook niks

Hier heeft mijn jongste momenteel een paar waterwratjes (been, rug). De ervaring met mijn andere kinderen leert dat ze inderdaad vanzelf weggaan na verloop van tijd, al kan het soms echt wel 1½-2 jaar duren. (De wratjes dan he, niet de kinderen ) Ze moeten er weerstand tegen opbouwen en dat gaat bij de een wat sneller dan bij de ander.
Meestal gaan de wratjes inderdaad eerst wat ontsteken voordat ze verdwijnen.
Jongste weet dat ze er niet aan moet zitten en dat ze, als ze per ongeluk toch zou krabben, goed haar handen moet wassen. Maar verder doen we er hier ook niks aan.

niks

Volgens mij helpt niks tegen waterwratjes. Waterwratjes zijn een gevolg van een virus dat je in je lichaam hebt. Een kind zal voldoende antistoffen tegen dat virus moeten maken en als dat zo is dàn verdwijnen de wratjes.
Het laatste stadium kan natuurlijk net samenvallen met insmeren, uitlepelen, aanstippen, afdekken of er op z'n kop mee in het maanlicht gaan staan, maar dat betekent nog niet dat het één het gevolg is van het ander. Bij het ene kind duurt dat opbouwen van de afweer een maand, bij een ander een paar jaar.
Wel is het zo dat de wratjes in de laatste stadium vaak wat ontstoken raken, en dat moet je wel een even in de gaten houden. Met een beetje pech eindig je dan namelijk met krentenbaard (een bacteriële infectie van de huid, die overigens wèl te behandelen is)

Cassie

Cassie

01-01-2015 om 21:59

Waterwratjes en mentholpoeder

Eigenlijk moet je aan waterwratjes helemaal niets doen, ze ook zelfs niet weg laten halen. De waterwratjes worden door een virus veroorzaakt en zullen weer voor nieuwe wratjes zorgen na het weghalen.

Twee dingen zijn heel belangrijk:

-verdere besmetting voorkomen, veel handen wassen, handdoeken goed wassen, slippers in douche en zwembad e.d.

-de jeuk van waterwratjes draaglijk maken, dit kan o.a. heel goed met mentholpoeder

http://explained4u.nl/gezondheid/waterwratjes.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.