Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bullie

Bullie

29-03-2015 om 19:45

Wat zijn deze rode bultjes?


Hadewich

Hadewich

01-04-2015 om 11:49

Puck en Bullie

Puck: ik kan ook niet tegen sanex, niet tegen sanicure en niet tegen neutral wasmiddel. 'Gewone' doucheschuim en wasmiddelen geen probleem! Maf hè?

Bullie: probeer het inderdaad eens zoals Astrid aangeeft. Als dat niks oplevert en je blijft bultjes houden, dan toch maar een keer naar de huisarts?

Puck

Sanex is parfum vrij, maar we willen toch dat doucheschuim een lekker luchtje heeft, dus zitten er andere stoffen in.

Ook komen sommige allergieen pas naar voren door vocht en warmte, o.a. bij een douchebeurt.

Soms krijgen mensen erge jeuk en vlekken op hun voeten, dat schijnt weer van schoonmaakmiddelen te zijn die je gebruikt op de douchevloer. Ook dan komt de irritatie pas i.c.m. warmte en water.

Zelf heb ik last van zonneallergie, maar als ik geen zonnebrandmiddel gebruik heb ik er praktisch geen last van.

Bullie

Bullie

01-04-2015 om 13:56

elimineren en provoceren

Moet je niet altijd eerst elimineren voor je gaat provoceren? Dus eerst het spul een poosje niet gebruiken en dan eens onverdund op je huid smeren? Het lijkt er op dat ik vannacht wat minder last had van de algehele jeuk en nu ook. Ik vermoed dat als het de Sanex was (dermorepair) dat ik het door te krabben en daarna weer dat spul te gebruiken de plekken erger heb gemaakt. De plekjes waar ik niet gekrabt hebt zijn echt vele malen kleiner gebleven.

We wachten het af en nogmaals: volgende week kan ik altijd nog naar de huisarts als het niet minder is geworden of juist erger. Op dit moment heb ik er geen plekjes bij gekregen en heb nu twee maal gedoucht zonder dat spul te gebruiken.

Puck

Puck

01-04-2015 om 14:10

eliminatie provocatie

Elimineren provoceren is vooral van belang bij een voedselallergie omdat het dan veel langer duurt voor een allergeen uit je "systeem" is. Bij een contactallergie is eerst elimineren niet direct noodzakelijk.
En ik snap je helemaal dat je er niet direct mee naar de huisarts holt, dat zou ook niet in mij opkomen zolang het 10 lokale jeukende bultjes zijn.

Mijntje

Mijntje

01-04-2015 om 17:04

Bullie

Ik elimineer ook altijd. En ik kan niet tegen heel veel zogenaamd goed-voor-de-huidprodukten, zoals Sanex, daarom gebruik ik alleen gewone losse zeep. Jammer dat de samenstelling van producten om de zoveel tijd weer wijzigt.

Dodo

Dodo

01-04-2015 om 17:20

hoofdluis

Heb je kort haar? Zou het dan kunnen zijn dat je hoofdluis hebt? Dat de luizen je shirt in gevallen zijn en daar bijten en dat t speeksel die bultjes geeft? Ik had een keer twee weken lang uitslag, jeuk en rode bultjes achter in mn nek. Ik heb heel lang en dik haar, en bleek dus gewoon hoofdluis te hebben. Veel jeuk op mn hoofd had ik niet, maar de luizen hebben lekker in mn nek zitten bijten .

Bullie

Bullie

07-04-2015 om 17:14

huisarts geweest

psoriasis.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-04-2015 om 19:18

Bullie

Goed van je dat je toch naar de ha bent geweest maar balen dat het Psoriasis is; het is een chronische huidziekte... Mijn vader had het ook. Ben je doorverwezen naar een dermatoloog? Welke behandeling krijg je? Corticosteroïden, lichttherapie? Eucerin heeft een goede lijn verzorgingsproducten net als La Roche-Posay en Avene. Succes!

Bullie

Bullie

07-04-2015 om 19:34

Goed van mij? Net alsof ik al die tijd heb gezegd dat ik de rest van mijn leven niet naar de huisarts wilde? Nee, al die tijd heb ik gezegd dat ik deze week weer kon gaan maar dat was lastig te begrijpen geloof ik?

Verder geef ik geen geld uit aan dure verzorgingsproducten, ik krijg gewoon medicijnen van mijn huisarts.

Katniss

Katniss

07-04-2015 om 19:36

Gut bullie

Volgens mij hadden we allemaal de beste bedoelingen. Je hoeft toch niet zo rottig te reageren. Gelukkig maar dat je gegaan bent, dan kun je beginnen met het smeren van de juiste middelen.

Bullie

Bullie

07-04-2015 om 19:54

Natuurlijk

Ik ben blij geweest met jullie reacties, dat heb ik ook gezegd, daardoor kon ik doorzoeken maar ik was niet blij met het herhaaldelijk doorverwijzen naar de huisarts. Ik heb zelfs uitgelegd waarom ik vorige week niet kon en nu krijg ik weer zo'n vreemde reactie. Hoezo is het goed van me? Ik ben geen klein kind die niet naar mijn huisarts durfde.

En waarom ik nu dure huidverzorgingsproducten moet gaan kopen is mij een raadsel. Heeft Elissa daar belangen bij? Ik moest toch naar de huisarts? Die heeft het mij prima uitgelegd allemaal en mij medicijnen meegegeven.

Jasmijn

Jasmijn

08-04-2015 om 00:00

Vlo via het dier van een ander

De bultjes op het plaatje zien er wel uit als vlooien beten. Vlooien beten jeuken erger dan muggenbeten vind ik. Ze zijn kleiner en roder. Omdat jij het alleen hebt zou het misschien kunnen zijn dat je ze bij iemand anders hebt opgelopen. Bijvoorbeeld bij iemand op visite? Kom je regelmatig bij mensen met dieren? Dier op schoot gehouden, dan kan zo'n vlo in je kleding beland zijn. Ik had het laatst ook en de rest van de familie niet. En bij mij kwam het door onze eigen katten ( te laat met vlooiendruppeltjes geven) en ik was dus vreemd genoeg de enige met vlooien beten, ik kan me alleen niet meer herinneren hoe lang je ze houdt, er komen dus steeds bultjes bij en die andere verdwijnen niet of worden niet minder?

dionne

dionne

08-04-2015 om 01:01

nou zeg

Als iedereen bij elke scheet naar de huisarts gaat rennen krijgt die het druk hoor! Dan is er vast geen tijd meer voor de mensen die toch al gelijk er naar toe willen voor alles. Dus (die) mensen; wees blij dat niet iedereen gelijk rent want dan is er voor jullie echt minder plek.
Even afwachten (en jezelf informeren) kan in dit soort gevallen echt geen kwaad. Ik vind dat sowieso ivm de beheersbaarheid vd zorg alleen maar toe te juichen.

Puck

Puck

08-04-2015 om 09:06

Bullie

"En waarom ik nu dure huidverzorgingsproducten moet gaan kopen is mij een raadsel. Heeft Elissa daar belangen bij? Ik moest toch naar de huisarts? Die heeft het mij prima uitgelegd allemaal en mij medicijnen meegegeven."

Wat een rare en kribbige opmerking. Ook dat is gewoon een goed bedoeld advies omdat bekend is dat huidverzorgingsproducten psoriasis kunnen triggeren of juist verbeteren. Daarbij Eucerin is helemaal niet zo duur hoor en als dat verbetering oplevert....
Ikzelf heb altijd het standpunt dat ik het liever eerst probeer te verbeteren zonder medicijnen en als dat niet lukt kies ik voor een geneesmiddel. Maar zeker als het maar een paar plekjes betreft is medicatie misschien nog helemaal niet nodig en zou je het met een huidverzorgingsproduct onder de duim kunnen houden. Misschien zou dat de achterliggende gedachte van Elisas advies kunnen zijn. Misschien zelf eerst even nadenken voor je zo'n onvriendelijke reactie post?

stress

Eén van de 'triggers' voor psoriasis is stress. Als ik lees hoe aangebrand je reageert, dan denk ik zomaar dat dat wel eens een dingetje zou kunnen zijn. Misschien iets om even bij stil te staan?

Mijntje

Mijntje

08-04-2015 om 09:13

zon

Fijn dat je het nu weet. Of niet fijn natuurlijk Maar het ging dus helaas niet vanzelf weg.
Nu maar hopen op veel mooi weer, want de zon schijnt goed te zijn voor psoriasis.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-04-2015 om 15:55

Psoriasis

Als je Psoriasis hebt is het niet genoeg om alleen te smeren met voorgeschreven zalfjes. Een goede, milde huidverzorging is net zo belangrijk om te voorkomen dat het erger wordt en om flare-ups te verminderen. Ik heb dan geen Psoriasis maar wel atopische dermatitis en Rosacea en dankzij een goede huidverzorging (alsmede het vermijden van bepaalde triggers) is het alweer jaren redelijk onder controle waardoor ik de voorgeschreven cremes en medicijnen nauwelijks meer hoef te gebruiken; alleen bij flare-ups. Het is even uitzoeken wat voor jou werkt en wat niet.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6409

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.