Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MamavanSenH

MamavanSenH

03-01-2016 om 11:57

Wat te doen tegen pijnlijk eczeem?

Mijn vrouw heeft haar beide handen onder het eczeem zitten (aldus de hap, zelf herkennen we het niet als normaal eczeem) en het is vooral erg pijnlijk. Omdat ze een chronische ziekte heeft met o.a. veel allergieën kan ze geen pijnstillers nemen behalve paracetamol en dat werkt niet genoeg. Voor overige geneesmiddelen moet ze morgen met haar eigen behandelend arts gaan overleggen om iets te krijgen waar ze tegen kan.
Iemand een idee wat ze tot die tijd kan doen tegen de pijn?


Moeder

Moeder

03-01-2016 om 12:05

Koelen

Washandjes of spuugdoekjes in de vriezer en die dan op de handen leggen.Kou verzacht vaak. En uit de buurt blijven van water.
Bij mijn jongste hielpen teunisbloemolie capsules heel goed maar dat is lange termijn.
Heel veel sterkte.

Goudvis

Goudvis

03-01-2016 om 13:38

voorkomen

Als je voorkomt dat je handen open komen te liggen, dan zal het ook minder pijnlijk worden. Heeft ze al vaseline-cetomacrogolcreme? Goed insmeren helpt. En buiten altijd handschoenen aan.
Zit het alleen op de handen? Wellicht heeft het met de zeep te maken.

Hortensia

Hortensia

03-01-2016 om 13:49

eczeem

Eczeem kan er op meerdere manieren uitkomen.

Heeft ze er pas sinds kort last van? Hebben jullie een echte kerstboom of kersttakken in huis (gehad)?
Ik heb zo snel geen tips, behalve goed insmeren (desnoods met sudocrem en dan dunne handschoenen aan of verbinden tegen te vlekken). En hopen dat de eigen arts morgen een goede oplossing heeft.

Ik was een eczeemkind, heb zo af en toe nog wel eens een locale opleving, maar ik herinner het me vooral als een hemeltergend gekmakende jeuk. Maar ik ben ook geen dokter.

MamavanSenH

MamavanSenH

03-01-2016 om 14:07

Handen

Het zit vrijwel enkel op haar handen. Enkel op de handen dus en een klein beetje doorlopend naar de polsen. Dus ze heeft iets aangeraakt met beide handen waar ze op reageert maar wat dat is geweest weten we niet.

Last van eczeem heeft ze altijd wel gehad na contact met bepaalde stoffen maar nooit eerder zo erg als nu, ook nooit met zoveel pijn. En de meest bekende stoffen waar ze op reageert (parfum, latex, wol) geeft normaal reacties in de vorm van uitslag, niet eczeem. Ze smeert er nu Aloë gel op, dat werkt wat verkoelend maar verder doet het niet veel. Ze kan er weinig mee en dat is echt lastig als het op beide handen zit.

Dus verder moeten we afwachten wat haar eigen arts morgen te zeggen heeft. Maar het is echt heel lastig en vooral vervelend voor haar dat ze er zoveel pijn aan heeft en er helemaal niets mee kan vandaag.

Kerstboom was een kunstboom, geen echte.

Moni

Moni

03-01-2016 om 14:16

Vraag bij de arts om koelzalf

Dat wordt hier bij de eczeemklanten gebruikt als ze last hebben. Hebben wij altijd op voorraad.
Moet ze natuurlijk wel tegen kunnen.

Tango

Tango

03-01-2016 om 14:34

Vaseline-lanette

Hier heeft zoon ook een periode eczeem gehad. Wij kregen toen vaseline-lanette. Werkt verzachtend en is heel vettig. Koelzalf is ook heel prettig.

Citrizine / reactine

Ik sprak laatst n mevrouw die dit ook had tijdens mijn werk. Ze wist niet meer waar te zoeken. Ik deelde mijn ervaring met onoplosbaar eczeem. Ik gebruik namelijk elke dag n tabletje citrizine ook wel Reactine genoemd bij de drogist. Het vermindert de allergische reactie. Binnen enkele dagen was ze er vanaf! Ik heb ook nooit meer eczeem of jeukende ogen. T is soms zelfs bij de supermarkt te koop. Heel onschuldig dus en t heeft al veel mensen geholpen!

Ava

Ava

03-01-2016 om 15:05

Dermasilk

Toen mijn zoon al ging bloeden van gewone katoenen lakens, kon ik via de huisarts gebreide zijde op recept krijgen. Het heette dermasilk, meen ik, van de firma Honeywell. Het werd toen 1 of 2 keer vergoed (vraag het nog even na). Ik weet ook niet of er handschoenen van zijn, maar het is het wel waard om uit te zoeken. En anders hebben ze er misschien verband van dat je om je handen kan wikkelen, 's nachts.

Het hielp bij mijn zoon heel goed en hij vond het heerlijk (als pyjama). Het voelt als een tweede huid, zijn huid schuurde niet meer open en het verkoelde enigszins (en dus minder pijn).

Nog eens navragen

Vraag nog eens na of het wel echt eczeem is. Is het geen schimmelinfectie? Mijn dochter heeft ook eens haar handen open gehad. Haar vel liet er gewoon los van en haar handen deden pijn. Het was toen (volgens mij) een schimmelinfectie. Het ziet er wel exzeemachtig uit.

skik

Geen aloe vera

http://sulla-salute.com/gezondheid/kruiden/bijwerkingen-van-aloe-vera.php

Berucht om de allergische reacties. Als er gesmeerd moet worden haal ik bij de apotheek een zalfje op waterbasis. In de meeste tubes zit parfum of iets waar je al geirriteerde huid op kan reageren.
Als er niets geirriteerd is gebruik ik zoveel mogelijk hetzelfde merk.
En ik zou even uitzoeken waar ze allergisch voor is en dat zoveel mogelijk terugdringen. Want op een gegeven moment stapelt het en kom je in een negatieve spiraal terecht dan ga je op steeds meer dingen reageren.

Hortensia

Hortensia

03-01-2016 om 15:30

eczeem vanwege allergische reactie?

Probeer eens Azaron creme die je normaliter gebruikt na een muggenprik, gecombineerd met een antihistaminicum (hooikoortstabletje). In de handverkoop te krijgen.

MamavanSenH

MamavanSenH

03-01-2016 om 16:41

AnneJ

Aloë kan ze zeker tegen, dat gebruikt ze al haar hele leven (groeide in haar geboorteland zowat naast haar huis, dat was gewoon plukken en ergens op smeren).
We weten waar ze allergisch voor is. Het probleem is dat dat zo'n enorme lijst is dat wat dit veroorzaakt heeft vast ergens in die lijst staat maar wat precies is wellicht niet meer te achterhalen.

De bevroren washandjes tip bleek een goede. Nu loopt ze rond met haar handen in washandjes maar goed, als het het maar verlicht.

Morgenochtend om 8 uur meteen belt ze sowieso de arts op en dan hopen dat ze snel terecht kan. Het is echt tot die tijd even overbruggen.

Jamie

Jamie

03-01-2016 om 19:28

Dorry

Cetirizine ligt inderdaad bij de Lidl maar dat betekent niet dat het dan dus samen kan met de aandoening die de vrouw van TS heeft of met de medicijnen die ze slikt.

V@@s

V@@s

03-01-2016 om 19:31

haar hele leven

Zo werkt het niet bij allergie, helaas verandert gedurende je leven waarvoor je allergisch bent. Het kan dus best dat ze inmiddels niet meer tegen Aloë kan.

Vogel

Vogel

03-01-2016 om 19:43

Cetirizine

Dat cetirizine bij de supermarkt te koop is wil niet zeggen dat het een onschuldig middel is. Ik heb het voor mijn hooikoorts gebruikt, daar hielp het prima tegen maar ik werd er zo suf als een konijn van.

Dit ter info, voor de acute klachten van vrouwlief helpt 't natuurlijk niks. Sterkte, hoop dat ze een beetje slaapt vannacht! (Voorraadje washandjes klaarleggen in de vriezer?)

Natuurlijk

Bij allergie heb je vaak juist weinig aan 'natuurlijke' producten. Daar heb je sneller last van dan van een chemisch dropje of zo.
Dat heb ik zelf ondervonden toen ik nog meende kiespijn met een kruidnagel en benauwdheid met Kamilledampen te moeten bestrijden. Daarna werd al snel duidelijk dat dat niet de route is. Antihistaminica en het terugdringen van allergenen is veel effectiever.

Goudvis

Goudvis

03-01-2016 om 20:05

gewone vaseline

Heb je gewone vaseline in huis? Dichtsmeren lijkt me toch het beste nu.

MamavanSenH

MamavanSenH

03-01-2016 om 20:35

Het helpt ook niet

Aloë helpt ook niet om de eczeem te bestrijden. Maar het voelt wel heel verkoelend en ik kan me voorstellen dat dat fijn is als het branderig en pijnlijk aanvoelt. Ik smeer zelf Aloë altijd op brandwondjes en zonnebrand, die verkoeling is heerlijk. Al werkt het maar even, heel even minder pijn is toch erg prettig.

Vaseline... Moet ik even naar kijken. Kan me zo niet herinneren of we dat hebben, wel ooit gehad maar weet niet of het op is gegaan of ergens achterin een kast beland.

Er liggen nog twee washandjes in de vriezer, die kan ze straks meenemen met slapen. En ik heb vandaag de rest gewassen (zat vuil in de wasmand), die kunnen vanavond ook nog de vriezer in. En dan hopen dat ze morgen snel iets kan krijgen wat echt helpt want dit is zo sneu.

Antihistamine bedoel ik

En Reactine is het middel waar dat in zit. Ik bedoel met onschuldig dat je niet onder doktersbegeleiding hoeft als je het wil gebruiken. T is een tip he. Geen wetenschap. Als t zo'n zeer doet dan kan iemand dat proberen. En misschien wordt je er suf van. Maar zoveel jeuk en pijn is ook niet prettig. Maar ik zie dat t al eerder is aangedragen in een reactie hierboven. T beste helpt het door even je overreactie van je lichaam te temperen. Kun je ff slapen en morgen naar de huisarts. Trouwens; totaal t seizoen niet, maar is de vrouw niet in aanraking gekomen met berenklauw? Daar deden de symptomen mij aan denken....

Kan van alles zijn

http://www.huidinfo.nl/nikkelallergie.html

Bijvoorbeeld ook nikkelallergie. Maar inderdaad, de kop indrukken met antihistaminica. En ik zou het laten uitzoeken.

Koemelkeiwitallergie

Sommige allochtone mensen krijgen een koemelkeiwitallergie (of een lactoseintolerantie) omdat in Nederland onwaarschjnlijke hoeveelheden producten allemaal melk bevatten. Dat kan het begin zijn van allergisch reageren op steeds meer stoffen.

MamavanSenH

MamavanSenH

04-01-2016 om 08:44

Allergie

Zoals ik al zei, de meest voorkomende stoffen waar ze op reageert met aanraken zijn latex, wol en parfum (dus ook zeep, shampoo, wasmiddel en andere producten waar parfum in zit). Maar dat hebben we allemaal dus niet in huis om die reden, plus dat aanraking daarvan zich normaal anders uit dan dit. Dus die dingen kunnen het niet zijn. Ze kan er buiten of op het werk mee in aanraking zijn gekomen maar ze is twee weken niet aan het werk geweest vanwege de kerst en buiten ook niet veel de laatste dagen. We zijn wel op nieuwjaarsdag bij mijn moeder geweest. Maar dan heeft er meer dan een dag gezeten tussen aanraken en reactie.

Ik bedacht me vannacht wel dat het misschien wel eens de kat kan zijn. Ze is nooit allergisch geweest voor katten maar dat kan natuurlijk ineens komen. Zou wel heel erg zijn...

In ieder geval gaan we het zeker laten uitzoeken. Maar de prioriteit ligt nu eerst even bij het verminderen van de klachten. Als mijn vrouw die vanwege haar ziekte heel wat pijn en ellende gewend is 's nachts ligt te huilen van de pijn dan moet er echt even snel iets komen wat goed helpt.

Marie

Marie

04-01-2016 om 11:01

kerstboom?

Hebben jullie een echte kerstboom? Zo ja, is ze daar ook mee bezig geweest? Daar kun je ook behoorlijk allergisch op reageren namelijk.

Wat ook pijnlijk kan zijn is zgn. "winterhanden".

https://www.thuisarts.nl/winterhanden/ik-heb-last-van-winterhanden-of-wintertenen

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/101955-wintertenen-of-winterhanden-wat-doe-je-eraan.html

Mijntje

Mijntje

04-01-2016 om 11:06

vandaag

Als ze 's nachts moet huilen van de pijn moet je vandaag toch wel terecht kunnen bij de huisarts, neem ik aan.
Een familielid heeft het ook heel erg gehad, extreme allergische reactie op zijn handen, door het werken met bepaalde stoffen. Hij kreeg lichttherapie en zalven, het duurde erg lang (half jaar?) en nu onlangs is de huis tenminste 'dicht' en hoeft lichttherapie niet meer.
Ik zou advies afwachten van de huisarts en er vooral geen aloen vere opsmeren, of iets anders verkoelends, ook al kon ze daar eerder wel tegen. Ik (ook gevoelige huid) kan daar absoluut niet tegen, behalve mijn eigen hormoonzalfje kan ik alleen zinkzalf (pure) en vasaline verdragen. Sterkte..

Ava

Ava

04-01-2016 om 11:13

Cremes

Bij zoon wordt de eczeem erger als we hem insmeren met vaseline. Dat komt omdat vaseline de huid dichtmaakt waardoor de huid extra gaat zweten. Vocht en eczeem, dat is geen fijne combinatie. Ook crèmes op waterbasis niet en crèmes met Aloë Vera werken vaak averechts maar misschien is dat persoonlijk. Kind is ook gevoeliger voor bepaalde stoffen dan de rest van het gezin, maar dat is geen allergie. Is er geen link tussen eczeem en allergie?

Maar misschien is het geen eczeem maar zoals Skik zegt een schimmelinfectie. Dan helpt vocht ook niet, denk ik. Maar daar kom je in elk geval vanaf.

Wikke

Wikke

04-01-2016 om 11:57

dat kan wel

"plus dat aanraking daarvan zich normaal anders uit dan dit. Dus die dingen kunnen het niet zijn."

Dat kan wel, je lichaam kan op een andere manier gaan reageren op dezelfde stoffen. Mijn dochter ging van ernstig eczeem, vaak schimmeltjes naar hooikoorts en nu momenteel allebei waarbij het eczeem op dit moment het heftigst is. Dat is nu juist het lastige van allergie, de grilligheid waarmee het zich openbaart.
Je lijf kan door vele allergieen ook de kluts kwijtraken en "gewone" stoffen voor allergenen gaan aanzien. Daarbij blijven vaak wel een paar hoofdallergieen, maar er kan nog zoveel bijkomen, wegvallen enz.

MamavanSenH

MamavanSenH

04-01-2016 om 14:41

Ziekenhuis

Ze moet niet naar de huisarts, maar naar de arts waar ze met haar ziekte onder behandeling is in het ziekenhuis. Die kan het beste beoordelen wat dit is en wat er, veilig voor haar, aan gedaan kan worden. Daar kon ze wel inderdaad vandaag nog terecht dus daar is ze nu. Even afwachten maar verder.

@Marie, we hebben geen echte kerstboom gehad maar een kunstboom. Bij mijn moeder stond ook een kunstboom dus ook daar kan ze niet met een boom in aanraking zijn gekomen. Dus dat is het dan niet denk ik. Kan me even niet bedenken waar we zijn geweest waar een echte kerstboom stond.

Dat is nog best lastig. Terugdenken aan waar ze allemaal is geweest, wat ze heeft aangeraakt en heeft gedaan. Vrijdagmiddag waren we bij mijn moeder, 's avonds gewoon thuis. Zaterdag zijn we geloof ik helemaal nergens geweest. Zondagochtend zat het op haar handen. Dus als ik zo nadenk moet het iets in huis zijn geweest.

Katten?

Een allergie voor katten uit zich meestal in tranende ogen, een loopneus en eczeem op gevoelige plekken (zoals de binnenkant van de ellebogen, hals), niet alleen uitslag op de handen. Lijkt me niet dat dat het is dus.

skik

Streptokokken

Dat was het wat mijn dochter toen aan haar handen had, geen schimmelinfectie maar een streptokokkeninfectie. Daar krijg je pijnlijke en jeukende handen van, het ziet er uit als eczeem maar is het dus niet.

skik

Ava

Ava

04-01-2016 om 17:37

oef

Skik, dat is niet fijn. Pas dan ook maar op dat je geen wondje krijgt want een infectie die je huid van binnen aantast ook niet prettig. Die infecties breiden zich snel uit en je zit voor een paar weken aan een flinke kuur. Voor het gemak heb je er ook een stafylokokkenbacil bij. De een gaat met ab weg, de ander met penicilline, geloof ik (als ik het me goed herinner).

Skik, hoe is jouw dochter daar vanaf gekomen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.