Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wat nu weer (periodieke koorts kind)

Zoon van 9 heeft inmiddels nogal een verleden van onbegrepen medische klachten. Inmiddels gaat het redelijk goed met hem, maar sinds ongeveer een jaar heeft hij steeds om de ca. 4 weken 1 tot 2 dagen lang hoge koorts. Zeker 24 uur kan hij niets anders dan plat liggen. Hij praat niet, eet en drinkt niets (nog geen druppel water) en moet altijd minstens 1x overgeven. Daarna gaat hij dan langzamerhand weer wat drinken en eten en knapt hij weer op. Na de tweede dag is hij weer 'zo goed als nieuw'.

De kinderarts denkt aan een vorm van migraine zonder hoofdpijn. En ziet het als een 'overbelasting': dat hij op een gegeven moment teveel prikkels heeft gehad en dan even uitgeschakeld is, zoiets. Maar dat lijkt me dan weer wat moeilijk te matchen met de regelmaat (ik kan bijna op de kalender zetten wanneer hij weer ziek zal zijn).

Vrijdag hebben we weer een afspraak bij de kinderarts, maar ik dacht: kom ik gooi het hier eens in de groep. Iemand nog ideeën over in welke hoek wij dit kunnen zoeken? Herkenning? Tips?

Mijntje

Mijntje

18-05-2016 om 18:06

forum

Ik vond dit hier op het forum : http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/ieder-week-koorts

Verder geen idee. Mijn jongste is als hij ziek is ook zo'n ziek vogeltje op de bank, we moeten eigenlijk zijn urine opvangen voor een onderzoek maar dat lukt nooit omdat hij dan niets drinkt.

Sterkte en hopelijk vindt de kinderarts de oorzaak.

Jippox

Jippox

20-05-2016 om 21:17 Topicstarter

afwachten

Niet veel herkenning dus, hier? Jammer.

Dat draadje wat je aanhaalt Mijntje is toch wel een beetje ander geval. En ja, hoe je urine op moet vangen bij een niet drinkend kind…. Geen idee. Met héél veel geduld, denk ik.

Vandaag bij de kinderarts geweest. Die vroeg of zoon grootouders had afkomstig uit het Middellandse Zeegebied. Eh nee. Nou dan was het waarschijnlijk geen Middellandse Zeekoorts… Wat dan wel dat wist 'ie zo ook niet. Bij de eerstvolgende aanval moeten we nu meteen naar het ziekenhuis komen en dan gaan ze hem dan helemaal onderzoeken. Dat geeft dan hopelijk wat meer aanwijzingen in welke richting te zoeken dan hij nu had.

Afwachten dus maar weer...

Fiorucci

Fiorucci

21-05-2016 om 19:05

Migraine

Mijn dochter van 16 kan bij migraine flinke verhoging hebben, dus in die zin snap ik de huisarts wel.

Elise

Elise

23-05-2016 om 08:57

Toeval

Wat toevallig dit draadje. Onze dochter (6 jaar) heeft al bijna een jaar koortsaanvallen om de 3 a 5 weken. Ze denken nu aan PFAPA. Kijk eens op:
http://www.erasmusmc.nl/immunologie/clin.imm/afweercentrum/jmf.verwijzers/ziektebeelden/periodieke/
Of op:
https://www.printo.it/pediatric-rheumatology/NL/info/sub/11

Weet niet of je hier iets in herkent?

Jippox

Jippox

23-05-2016 om 09:28 Topicstarter

Elise en fio

Elise: dank voor de links. Ik herken met name wel dingen in PFAPA. Dat is in ieder geval ook iets dat vanzelf weer over gaat! Hoe is dat bij jullie gegaan, welke onderzoeken zijn er gedaan en/of wat loopt er nog?

Fio: Ik geloof best dat het dat kan zijn, maar het lijkt me ook wel goed om wat andere mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Moni

Moni

23-05-2016 om 09:37

abdominale migraine

komt ook in regelmatige periodes terug dacht ik

Elise

Elise

23-05-2016 om 12:19

onderzoeken

Wat ik begreep van de arts (kinderreumatoloog) is dat naast de koortsaanvallen in ieder geval 1 van de volgende drie symptomen moet voorkomen: 1 dikke klieren in de nek, 2 keelpijn met witte puskoppen op de amandelen, 3 aften. Onze dochter leek steeds een bacteriele infectie te hebben, de CRP-waarden leken daarop (boven de 60). Er werd echter steeds niets aangetroffen in de keel. Terwijl haar keelamandelen vol met puskoppen zaten. Amandelen knippen zou kunnen helpen dus dat gaan we nu maar proberen (als het toch een steeds terugkerende bacteriele infectie zou het ook moeten helpen).

Jippox

Jippox

23-05-2016 om 12:27 Topicstarter

hmm

Zoon heeft wel heel duidelijk dikke klieren in de nek, en hij geeft de laatste paar keren steeds aan keelpijn te hebben. Nu ja, we wachten maar even de volgende aanval af en dan maar even horen waar de kinderarts aan denkt.

Lijkt me inderdaad een goede volgende stap om bij jullie dochter de amandelen te knippen. Toevallig is dat net 2 maanden terug bij onze dochter gedaan. Het is even een week ofzo echt niet leuk (om het voorzichtig uit te drukken) maar daarna gaat het wel snel beter. Bij dochter waren de keelamandelen chronisch ontstoken, en we zien nu al een hele verbetering bij haar. Veel meer energie! Ik hoop dat het bij jullie dochter goed helpt.

Elise

Elise

23-05-2016 om 14:33

Meer onderzoeken

Wat ze ook moeten uitsluiten is: CMV, pfeiffer en EMV (?). Is je zoon tussendoor gewoon fit? Onze dochter wel. Als bij toverslag weer beter. Bij koorts heeft ze trouwens ook hoofdpijn en soms overgeven (zoals vannacht...). We hopen dat amandelen verwijderen helpt inderdaad! Is nog wel lastig te plannen, ze heeft nl vaak koorts

Elise

Elise

02-07-2016 om 08:22

Vervolg?

En hoe is t nu Jippox? Wat zei de kinderarts? Hier zijn amandelen geknipt en sindsdien geen koortsaanval meer gehad (maar t is nog pril).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.