Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Schoondochter

Schoondochter

08-04-2016 om 14:00

Wat mogen we van huisarts verwachten?

Deze week liep het eindelijk echt spaak bij mijn schoonouders. Mijn schoonmoeder die al heel lang dement aan het worden is raakte nog veel verwarder. Huisarts is geweest op maandag. Moesten hersenscan laten maken. Kon gisteren. Uitslag herseninfarct. Geen lichamelijke uitval wel stevige sprak taal problemen. Echt een schim van zichzelf en de dementie is er natuurlijk ook. Er was nog geen enkele hulp want dat wilden ze niet maar dit gaat mijn schoonvader niet alleen volhouden en dat weten ze. Huisarts heeft nog niets laten horen dus wij hebben schoonvader gevraagd te bellen om afspraak te maken en dat wij daar dan ook heen kunnen ( we wonen zon 2 uur rijden bij hen vandaan).

Belt hij net. Ze mogen donderdag langskomen. Ik vind het volkomen onacceptabel maar ik weet ook niet zo goed wat ik wel kan verwachtten. Hoe ging dit bij jullie?

Schoondochter


Tja

Dan had je de afspraak beter zelf, of samen, kunnen maken. Misschien dat je vroeger nog wel huisartsen had die de totale regie overnamen, maar dat is toch niet meer zo en veel mensen willen dat ook niet meer.
Dat betekent dat je zelf overal bovenop moet zitten als je wat wil. Of er bovenop zitten namens een kwetsbare ouder.
Je kunt wel huisartsen aan gaan vallen waar ze steken laten vallen, en dat doen ze vaker dan je zou wensen, maar dat heeft geen enkele zin. Daarvoor hebben ze gewoon ook teveel op hun bordje.
Als je wat wil houdt je zelf de regie en vraagt na wat niet spontaan tot je komt. Zo werkt het tegenwoordig toch wel op veel plaatsen. Alles wordt een project en jij bent de projectleider.
Welkom in de zorg.

Stenna

Stenna

08-04-2016 om 14:35

onduidelijk

Wat vind je precies onacceptabel? (wat is "het")?

Schoondochter

Schoondochter

08-04-2016 om 15:17

Ik verwacht dat huisarts

Als neuroloog meldt dat er er iemand naar huis gaat met diagnose herseninfarct de huisarts op korte termijn beschikbaar is voor een gesprek over hoe de toekomst er nu uitziet en wat voor extra zorg er beschikbaar is en hoe we die regelen en niet pas over 6 dagen. Dat we niet zelf gebeld hebben komt ook omdat de huisarts ons eerder verteld heeft dat we ons boekje te buiten gingen toen we onze zorgen uitten. Toen ze gistermiddag samen belden was praktijk gesloten. Ondertussen hebben we de afspraak gelukkig wel vervroegd naar maandag. Ze hadden de situatie misschien niet goed ingeschat. Toestemmingsformulieren om namens schoonouders te bellen zijn nu ook geregeld. Maar het is ook voor ons toch heel overweldigend....( en zo vreselijk verdrietig....)

Schoondochter

Elfje65

Elfje65

08-04-2016 om 15:35

Zelfde dag of avond

Geen ervaring met herseninfarcten of iets dergelijks. Dus hoe een dokter dan behoort te handelen, geen idee eigenlijk. Wel kun je bij onze huisarts dezelfde dag of avond nog terecht indien dit noodzakelijk is. En anders de volgende dag zeker. Dus dat de eerste afspraak pas donderdag zou zijn, vind ik behoorlijk laat.

Herseninfarct

Als het ziekenhuis een kwetsbare oudere ontslaat zou men zich kunnen verdiepen in de vervolgzorg en die met jou bespreken. Op sommige afdelingen zijn daar transitieverpleegkundigen voor. Het is alleen allemaal goede wil maar geen vanzelfsprekend protocol.
Het is ook al jaren een slechte praktijk om uitbehandelde ouderen gewoon terug te bezorgen, zonder aankondiging, in het tehuis waar ze wonen, of gewoon naar huis te sturen.
Iedereen doet zijn eigen stukje en dat is een negatief bijverschijnsel van de individualistische neoliberale samenleving.
Het geleur met kwetsbare mensen die niemand anders hebben is dan ook niet van de lucht. Als je familie hebt verwachten ze dat gewoon van jou dat je die dingen aan elkaar plakt.
Uitzonderingen daargelaten.

Schoondochter

Schoondochter

08-04-2016 om 15:55

Ze is alleen maar op de poli geweest

En dooorverwezen door huisarts. Bij mijn ouders in hetzelfde dorp hebben we heel andere ervaringen bij andere praktijk. Dat hij zelf moest bellen had ik wel beetje verwacht maar enig gevoel voor urgentie ook...

Zorgen

Ik begrijp dat je je heel erg zorgen maakt over je schoonouders. Het was al geen houdbare zaak en nu is het nog zwaarder geworden. En dan woon je ook nog eens ver weg. Hopelijk kan de huisarts goede tips geven wat je kunt doen en wat voor hulp je kunt regelen want het is echt wel lastig als je een ouder echtpaar hebt dat zelf niet wil maar toch hulp nodig heeft.
Op sommige plaatsen werken huisartsen samen met de wijkverpleging. En anders kun je vast bellen of op bezoek bij het WMO loket van de gemeente wat er mogelijk is.

Hanne

Hanne

08-04-2016 om 17:38

Stap op de plaats

Er is veel te zeggen om eerst even rust te nemen, te verwerken wat er nu aan de hand is en dan over een aantal dagen een afspraak te maken.

Waarschijnlijk wordt het beeld in de loop van de week wat duidelijker en kan dan veel beter worden ingeschat of en welke hulp op korte en middellange termijn nodig is. Dit is iets waar de huisarts beter even rustig en grondig naar kan kijken.

Medisch gezien voegt een huisarts niets toe aan de diagnose herseninfarct. Ik vind niet dat het niet getuigd van betrokkenheid. Als de klachten toenemen, kun je altijd alsnog bellen voor een spoedafspraak.

schoondochter

schoondochter

08-04-2016 om 18:11

nou

Bij dat verwerken is eigenlijk de hulp nodig maar het is duidelijk dat het niet helemaal raar is. Het kan niet op deze manier, maar dat is dus aan ons om duidelijk te maken wat er nodig. Het zijn bijzondere mensen

Hanne

Hanne

08-04-2016 om 18:44

Nadenken over wat nodig is

Er is hulp nodig, maar dat was al veel langer nodig. Dat is niet urgenter door een herseninfarct.

Je schoonmoeder heeft op dit moment eigenlijk vooral heel veel rust nodig. Niet meer en niet minder dan dat. Dat zou ze ook hebben als ze een aantal dagen flink ziek was van een virus. Dan zou je schoonvader ook voor haar moeten zorgen. Dus hoe lastig ook, er is niet zo heel veel veranderd in de hoeveelheid zorg die ze opeens nodig heeft.

Het is wel belangrijk om de komende dagen te kijken welke hulp er echt nodig is en wat er aan hulp te krijgen is. Het is voor jullie belangrijk om daar even rustig over na te denken. Dus ik zou die tijd tot donderdag nemen. Ook dat zal niet van het ene op het andere moment geregeld zijn.

Natuurlijk veel sterkte de komende tijd!

Schoondochter

Schoondochter

08-04-2016 om 19:27

Nou schoonvader wil morgen

Gewoon met haar op pad met het ov naar een grote receptie want dat was zo afgesproken die rust dat krijg ik er niet so in... Zelf wil ze rondjes lopen het liefst de hele dag... Dus juist met ze praten over wat er nu aan de hand is is wel nu nodig...

Welke hulp is er nodig schoondochter?

Wat is er nu precies veranderd in de hulp die nodig is vergeleken met een week geleden?
Je schoonvader zorgt al langere tijd voor je schoonmoeder, welke hulp kan hij niet meer bieden?
Is er al bepaalde hulp? Wijkverpleging? Hulp in het huishouden?
Eten ze goed?

Jij vindt dat er nu iets moet veranderen, waar denk je dan aan?

40er

40er

08-04-2016 om 22:52

zorgloket

Bel eens met het zorgloket van de gemeente. Die kunnen je (hopelijk) wat op weg helpen.

Hier komt de thuiszorg na een ziekenhuis opname (misschien ook wel na zo'n uitslag, dat weet ik niet. Als er iets ingrijpends is gebeurt komt de thuiszorg om de cliënt te helpen. Dingen doorspreken wbt medicatie ed. Dit gaat van het ziekenhuis uit.

Heel veel sterkte. Lijkt me niet makkelijk voor jullie, helemaal omdat jullie zo'n eind van ze af wonen!

schoondochter

schoondochter

08-04-2016 om 23:36

dat allemaal

Ze aten al slecht maar pa kan niet koken en ma staat met kaasschaaf in de pan te roeren nu. Maaltijdservice uitgezocht maar inzicht ontbreekt dat het nodig is.

Hij bemoeit zich ook niet met haar medicijnen en dat kan ze echt niet meer zelf

ER is nog helemaal geen enkele hulp dus ook niemand die mee kijkt. Wat er vooral nodig is is iemand die schoonpapa helpt on Te zien wat ze nog wel en niet kan. Iemand die kijkt wat ze nu wel of niet kan want de omvang van schade en de fase van Alzheimer is ook voor ons soms lastig. We hebben nu bijvoorbeeld het idee dat ze temperatuur niet goes voelt. Had gloeiend here theekop vast met haar volle hand. Dat maakt alleen douchen ook heel spannend.

Er is verwachtingsmanagement nodig....maar bij mij dus ook. Bedankt voor het meedenken!

ER is daar een ouderenpraktijk die precies dit doet heb ik vandaag gevonden maar ook daar is doorverwijzing huisarts nodig. Mij n man gaat E

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-04-2016 om 09:02

Huisarts is de start

Daarna komt een hele batterij aan hulpverleners voorbij.

Hier is het zo dat mijn moeder iedere ochtend verzorgd wordt (anders zou ze de hele dag in de pyjama lopen), dat er tweemaal per week huishoudelijke hulp komt, dat mijn moeder een aantal dagen naar de dagverzorging gaat, dat er op zijn tijd iemand van de ouderenzorg langskomt en dat periodiek een bezoek aan de huisarts plaatsvindt.

Dat is allemaal opgestart vanuit de huisartsenpraktijk.

Mijn vader is ook wat typisch, en houdt ook alles af in het begin. Na wat aandringen en wat tijd gaat ie vaak toch wel overstag. Dat is wel jammer want er zou zoveel meer voor mijn moeder gedaan kunnen worden. Helaas.

Hier eten ze kant en klaar maaltijden met sla. Ook niet optimaal, maar meer wordt het niet.

Li

Li

09-04-2016 om 10:39

schoondochter

Wat een ellende, ik weet er alles van. Idd kant en klaar maaltijden en weigering meer hulp te krijgen, het gaat toch prima zo? Niemand wil zijn autonomie verliezen en dat tast het zelfinzicht aan. Probeer ingangen te vinden om de hulp binnen te krijgen. Mijn vader is behoorlijk apart, maar het is me toch gelukt, door een beroep te doen op zijn liefde voor mij. Hij laat de hulp dus niet toe omdat het nodig zou zijn (stel je voor!), maar om zijn overbezorgde dochter gerust te stellen.

En nog een dingetje: wees erop bedacht dat die batterij hulpverleners straks gaat proberen zoveel mogelijk op jouw bordje te schuiven.Wees daar terughoudend in, want iets wat op jouw bordje ligt gaat er nooit meer af en het gaat ten koste van wat je nu al doet, of ten koste van je gezin. Als ze tegen mij zeggen "regel jij dat?" dan zeg ik altijd "misschien kun jij dat beter doen, jij weet beter hoe het moet". Anders was ik allang verzopen en kon ik mijn vader niet meer geven waar hij echt behoefte aan geeft, namelijk gezelligheid en kleinkinderen om zich heen.

schoondochter

schoondochter

09-04-2016 om 10:45

zoiets zou hier ook nodig zijn

Aankleden gaat nu nog maar de rest van wat jij beschrijft zou zo welkom zijn. Man is er nu heen zodat pa wel naar receptie kan. Gas we eens kijken hoe het gaat...

schoondochter

schoondochter

09-04-2016 om 10:49

li

We wonen 2 uur rijden verderop en wij zijn kinderen in de buurt de rest moet vliegen dus we kunnen veel niet. In de praktijk mantelzorgen mijn ouders af en toe maar die ga ik zeker uit de wind houden.. De doe het dan voor ons hoek is een goeie!!!

praktijkondersteuner

Mijn moeder is ook dementerend en mijn vader heeft een chronische ziekte waardoor hij de zorg voor mijn moeder niet meer aan kan. Wij hebben als kinderen, gezamenlijk en met veel schroom, bij de huisarts aan de bel getrokken. De huisarts nam ons signaal serieus en heeft toen een praktijkondersteuner -poh- (die vaak bij geriatrische patienten langs gaat) bij mijn ouders langs gestuurd. Deze poh kwam een paar keer langs om te praten hoe het thuis gaat. Hij heeft een iundicatie voor beperkte thuiszorg gereged en de thuiszorg is gestart, eigenlijk alleen als hulp bij douchen (wassen) en aankleden. Mijn moeder vond dat erg naar.
Een paar weken geleden kwam mijn moeder met een delier in het ziekenhuis terecht, toen bleek dat ze veel slechter voor zichzelf zorgde dan wij dachten. Het ziekenhuis heeft een casemanager dementie geregeld en ervoor gezorgd dat er een indicatie is voor (veel) thuiszorg (en dagbesteding). Nu komt er vier keer per dag thuiszorg, er wordt geholpen met wassen en aankleden, met medicijngebruik en met het aanhouden van een gezond eetritme. nog steeds viondt mijn ouder het niet fijn dat er telkens andere zorgenden in huis zijn. Maar ze begrijpt (zo af en toe) wel dat ze zonder thuiszorg snel naar een verpleeghuis zal moeten verhuizen. En dat wil ze nog minder graag.De dagbesteding is nog een brug te ver, ze weigert om met die gekke oude mensen te knutselen...

Schoondochter.

We hebben in Nederland het WMO, wet maatschappelijke ondersteuning. Er komt iemand van de gemeente langs om te kijken welke hulp er nodig is om ouderen zelfstandig te kunnen laten wonen. Een intake gesprek dus.
Kijk eens op de website van jou gemeente om te zien wat er mogelijk is.

schoondochter

schoondochter

10-04-2016 om 19:33

die ken ik gekeken ook

Maar dan moet huisarts dus nog steeds indicatie regelen ( en mijn schoonouders overtuigen)

mirreke

mirreke

10-04-2016 om 20:19

hmmm huisarts

Toen mijn vader na een opname na hersenbloeding alleen thuis moest gaan wonen kwam daar ook de huisarts. Mijn vader stond er net zo in als al die wat oudere ouders waar ik hier de verhalen over lees. In ieder geval ontbrak het zelfinzicht en overschatte hij zijn mogelijkheden enorm.

Uiteindelijk nam ik het over en heb ik van alles geregeld, goed voor hem, maar ook goed voor mij. Ik kon toen nog niet autorijden, was 5 maanden zwanger en met het ov duurde een rit heen zo'n anderhalf uur. De huisarts vond mij een vreselijke bemoeial, die mijn lieve vader totaal overrulede en helemaal geen rekening hield met zijn gevoelens. Wat niet zo was maar ik dacht ook praktisch en mijn vader was ook gevoelig voor mijn zwangere buik en ik kon ook dingen gedaan krijgen van uit zijn liefde voor mij.

Maar ik bedoel te zeggen, bereid je voor, sommige huisartsen kunnen het echt niet waarderen als kinderen het roer willen overnemen. Zij laten zich (hoe het kan, geen idee) door de personen zelf, mensen die soms echt niet goed kunnen inschatten wat ze zelf wel en niet meer kunnen in de luren leggen, en wantrouwen het als kinderen erbij betrokken willen worden. Ik vond het gedrag van de huisarts hoogst irritant en uiterst contraproductief, en heb zelfs overwogen later nog een klacht in te dienen. Uiteindelijk niet gedaan, mijn vader is helaas snel daarna onverwacht overleden, maar die huisarts, daar heb ik nare herinneringen aan.

schoondochter

schoondochter

10-04-2016 om 20:31

Daar ben ik hier ook wat bang voor

Is in het verleden ook al gebeurt. Nu zijn schooonouders ook ongelukkig met huisarts dus switchen kan ook optie zijn.

Overigens ik heb net rijschool gebeld. Vind het voor het eerst echt naar om niet te kunnen rijden!

mirreke

mirreke

10-04-2016 om 20:40

Doen, dat rijbewijs!

Neveneffect van de participatiewet en huidge mantelzorg...

Switchen, ik zou switchen echt! Een huisarts die de hakken in het zand zet, je hebt er niets aan!

Huisarts

Je kunt contact opnemen met de gemeente of rechtstreeks met een zorgaanbieder. Zij kunnen een indicatie aanvragen of je daarin begeleiden. Daar heb je geen huisarts voor nodig hoor.

In veel gemeentes komt er dan een wijkverpleegkundige op huisbezoek om te kijken welke hulp en hoeveel er nodig is.

schoondochter

schoondochter

10-04-2016 om 23:01

hier wel

Dus dat wisselt ook weer per gemeente!

De aanvraag.

Sorry, maar dat is niet zo. De aanvraag uit het wmo gaat altijd via de gemeente.
Een huisarts komt niet op de koffie om te kijken of er hulp nodig is om te stofzuigen of dat de badkamer geschikt is voor aanpassingen om zelfstandig te douchen of dat je moeder gevaarlijke dingen doet.

Alle hulptroepen in één keer inschakelen is niet altijd nodig. Allerlei vreemde mensen over de vloer is teveel in korte tijd.

Alle gemeentes hebben dit op hun bordje gekregen en moeten de hulpvraag in behandeling nemen. Heb je dan al een afspraak gehad bij het wmo loket in de gemeente van je ouders?

Ik zeur wat door omdat het echt niet klopt wat je zegt. Ik neem daarbij aan dat het gaat om thuiszorg, geen indicatie voor een verpleegtehuis.

Mits

Mits

11-04-2016 om 09:03

Wij

Wij leggen in de praktijk wel de eerste contacten vaak voor de mensen. Een huisbezoek van onze POH-ouderenzorg, de assistente die de thuiszorg inschakelt; dit zeker als er voor mensen geen familie in de buurt woont die dit kan regelen.

Verder komen er bij ons ook sámen met de patient en na toestemming van de patient, de kinderen/familie met de oudere op bezoek bij de huisarts. Zo kunnen ze doorpraten wat de problemen zijn, waar de verschillen liggen, de huisarts kan indien nodig een bezoek met de geriater regelen en zo gaat het balletje meestal rollen.

schoondochter

schoondochter

11-04-2016 om 10:46

Ondertussen gebeld

en het is toch een beetje tussen wal en schip verhaal omdat er geen opname geweest is. Daar gaat normaal gesproken automatisch hulpverlening op aan. Wmo consulent gebeld en die hebben dementiezaken inderdaad uitbesteed aan instantie die via huisarts loopt. Dus ik weet wat we van huisarts nodig hebben!

Goed zo.

Het balletje gaat nu idd rollen, de 1e stap is gezet. Dat gaat jou straks ook veel ontlasten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.