Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anke

Anke

20-05-2015 om 09:19

Wat is een gezonde sport om van mijn pijntjes af te komen ?

Hallo,

Heb inmiddels de respectabele leeftijd bereikt van 48 lentes en wil me nu eens verdiepen in een sport waarbij ik van mijn eeuwige pijntjes af kom. Let wel: ouderdomspijntjes waar ik sinds een jaartje of 2 last van heb.

Sporten: tot dusver doe ik halfbakken aan Zumba. Ik noem het "halfbakken" omdat ik dat zeer onregelmatig doe (ga dan fanatiek meedoen en dan ineens weer 2 maanden niet gaan).

Waar heb ik last van?
- vaak pijn in de knie
- pijn in de kuit (ooit een zweepslag gehad en sindsdien een zwakke plek gebleven)
- pijn in de rug (ik kan raar op een bank zitten en vanuit het niets schiet het er in)
- gauw last van schouders/polsen/ellebogen (doe nogal monotoon werk wat nogal belastend is voor bovengenoemde ledematen)

Al met al wil ik me dolgraag fitter voelen, maar vooral afkomen van bovengenoemde kwalen.

Als jullie dit lezen, wat zou dan voor mij een goede sport zijn ?

Deze pijntjes had ik eerder nooit, merk gewoon dat ik iets moet gaan doen. Wat zou jullie tip zijn ?

grt Anke

zwemmen

gewoon baantjes (wel saai) of iets van aquarobics ofzo.

Zou ik zelf ook wel eens mogen gaan doen

guera

guera

20-05-2015 om 09:58

pilates

Pilates verstevigt je hele basis corset. Met name heel effectief voor je rug en buikspieren. Ook rest van je lijf wordt meegenomen. Conditioneel doet het niet veel maar voor pijntjes ed wel. Zoek wel een goeie les. Veel sportscholen bieden het als groepsles. Een goede begeleider neemt niet meer dan 8 mensen in de groep zodat er veel tijd is voor persoonlijke begeleiding. Succes

bieb63

bieb63

20-05-2015 om 10:01

yoga

Pieter

Pieter

20-05-2015 om 10:12

zwemmen inderdaad

En dan vooral de rugslag die houd je langer vol.

Violetta

Violetta

20-05-2015 om 11:23

Yoga

Inderdaad yoga, laat je goed voorlichten want er zijn verschillende soorten.

Thursday Next

Thursday Next

20-05-2015 om 11:30

het is fijn om het met iemand samen te doen zodat je wat makkelijker gaat. Vooral met zwemmen, dat is toch individueel.

wat ik doe

Ik herken veel van je klachten en bij mij gaan ze ook over als ik sport. Ik schaats op noren, skeeler, en wielrennen is ook heel fijn. Allemaal kun je in groepsverband/lessen doen, maar ook zelfstandig al dan niet met iemand waarmee je afspreekt. Hierdoor ben je niet afhankelijk van tijden of dagen. Of begin gewoon met wandelen. Elke week twee keer een uur lopen. Kost niets om mee te beginnen en je bouwt zo al conditie op.

Nadeel van zwemmen

Ik vind zwemmen lekker om te doen, alle spieren worden gerekt en gestrekt en gedachten kunnen heerlijk alle kanten op. Alleen krijg ik aan alle kanten last van schimmelinfecties, dat is als ik niet zwem een stuk minder. Dus dat is voor mij de ongezonde kant aan zwemmen...

Tine

Tine

20-05-2015 om 13:23

maakt niet uit

als je het maar volhoudt. Dus iets wat bij je past. Zelf heb ik een bloedhekel aan zwemmen, ja het heel goed maar dat zou ik dus nooit volhouden. Bij mij werkt fitness, combi van conditie en spiertraining. Dat lukt mij om te blijven doen.

Tango

Tango

20-05-2015 om 14:36

Curves

Ik doe zelf Curves. Dit is een sportschool alleen voor vrouwen. Je gebruikt diverse apparaten voor been- arm- en buikspieren en tussendoor doe je oefeningen op een plankje. In totaal ben je een half uur bezig met het hele rondje met ook nog rekken en strekken na afloop.
De begeleiding is erg goed, er wordt ook geluisterd naar je als je iets mankeert en dan worden de oefeningen aangepast.
Geen idee of het bij jou in de buurt zit, het zit volgens mij wel door heel Nederland.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-05-2015 om 14:37

Bewegen

Je moet gewoon iets gaan doen wat niet te belastend is (dus niet hardlopen oid) en wat je leuk genoeg vindt om vol te houden. Of dat nu zwemmen, wandelen, yoga of dansen is. En dan een paar keer per week. Bewegen moet; zeker voor vrouwen boven de 40. Neem je ook vitamine D? Het risico op vitamine D-tekort en osteoporose ligt op de loer en je bent nog veel te jong voor "ouderdomspijntjes".

Zingen

http://www.nu.nl/gezondheid/1860065/zingen-is-gezond.html
Ik denk zelfs samen koken of een andere hobby. Zolang het je maar van inactiviteit afhoudt en voorziet van een dagelijkse hoeveelheid gezond bewegen.

Juline

Juline

20-05-2015 om 20:40

Bodybalance

Ik heb een tijd bodybalance gedaan. Een combinatie van yoga, tai-chi, en nog wat dingen. Wat ik fijn vond was dat het zowel om de ontspanning ging als om spieroefeningen. En alles in een eigen tempo en op eigen niveau.

Ik had rugklachten, daar hielp het goed bij en ook om wat soepeler te worden.

bieb63

bieb63

20-05-2015 om 21:33

Juline

Zoiets heb ik ook gedaan (heette poweryoga), combi van yoga, tai-chi en pilatus. Waren fijne lessen.

Zwam

Zwam

20-05-2015 om 23:54

hier

Hier heb ik tijdenlang Callanetics gedaan, voor de 4 B's (buik, borst, billen, benen).
De eerste les dacht ik: nou dat gaat nog wel, maar dat bleek enkel de warming-up te zijn.

Yoga lijkt me ook wel fijn. Ik denk dat je met pijntjes best iets kunt doen waarbij je de spieren rekt en strekt. Maar in jouw geval zou ik ook eens langs je huisarts gaan. Als je zo gevoelig bent op je gewrichten zou ik uitsluiten of er niet iets anders aan de hand is als reuma, artrose of osteoporose.

Low impact

Dus inderdaad dingen als yoga, pilates, bodybalance en zwemmen. Ik vind niet alleen de les belangrijk, maar zeker ook de sportschool. Ik bof enorm, bij mij om de hoek zit een sportschool voor uitsluitend dames. Er worden heel veel groepslessen gegeven maar je kunt er ook zelf of met begeleiding op de apparaten. Heel gezellig, en daarom makkelijk vol te houden. Ik denk dat dat het belangrijkst is, dat je regelmatig sport. Misschien inderdaad ook goed om een maatje te zoeken, dat zorgt toch ook voor een stok achter de deur op die dagen dat je veel liever zou bankhangen .
Zelf doe ik 's winters aan hardlopen, nu bootcamp en het hele jaar door XCo (training voor je 'core' met een buis gevuld met 1,5 kilo grit). Ook heel goed voor je rug- en buikspieren, dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.
Ik ben overigens onlangs begonnen met het slikken van extra calcium (botten) en glucosamine (gewrichten), omdat ik zeker bij het hardlopen na verloop van tijd last krijg van mijn knieën. Maar met jouw lijstje klachten is een bezoek aan de huisarts, of een sportkeuring, misschien wel een goed idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.