Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lusithania

Lusithania

12-07-2017 om 21:28

Wat helpt tegen muggen/horzels op het water?

Sinds twee maanden doe ik aan roeien. Dat is hartstikke leuk maar gisteren ben ik voor het eerste flink gestoken. Ik heb nu dikke rode bulten die heel erg jeuken.
Wat kan ik het beste gebruiken tegen het steken (ik gebruik ook zonnebrandmiddel) en wat na?

Milcham

Milcham

12-07-2017 om 21:41

Tea tree

Op de steek een druppeltje tea tree, eventueel verdund. Schijnt ook preventief te werken, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. En als je heel erg allergisch reageert, kan je bij de huisarts een antihistamine krijgen.

@Emma

@Emma

12-07-2017 om 22:48

Before-bite

Vroeger had je echte deet: daar deed je een druppel van op je slaapzak en dan was je in een merengebied de hele nacht vrij van muggen. Maar dat spul mag niet meer helaas
Toen ontdekte ik after-bite: geweldig spul tegen jeuk en andere irritaties van insectenbeten (ik dacht Vogel).
Mijn Britse buurman noemde het volgende middeltje "before-bite": lemon-eucalyptusolie. geweldig tegen muggen! Het helpt echt.....

Tash

Tash

13-07-2017 om 10:29

Deet

Maar voor horzels weet ik het niet, die prikken weer anders

rode krullenbol

rode krullenbol

13-07-2017 om 10:42

Dennenteerzeep

Op basis van mijn kennis van 'survival skills' zou ik zeggen: vlak voordat je gaat roeien jezelf wassen met dennenteerzeep. Voor de menselijke neus verdwijnt de sterke geur ervan snel, weet ik uit ervaring, maar insecten blijven het ruiken, naar het schijnt. Hoe dan ook is het zaak niet naar zweet te geuren, want dat is waar die beestjes op varen!

Vogel

Vogel

13-07-2017 om 11:22

Heet lepeltje!

Volgens mij las ik het ooit ergens hier bij OO: een heet (of warm, je wilt natuurlijk geen brandwonden oplopen) theelepeltje op de jeukende bult zorgt er voor dat de jeukverwekkende stoffen sneller worden afgebroken. Bij mij werkt het.

DEET

U bedoelt waarschijnlijk dazen: horzels bijten niet.

Producten op basis van "echte" DEET zijn nog steeds volop verkrijgbaar, in verschillende concentraties, vb: Care Plus DEET, Moustimug, Parazeet, ...

Li

Li

13-07-2017 om 11:58

Ja, klopt

Vooral in buitensportwinkels. Maar de concentratie DEET is nou niet meer dat je zegt van: alles binnen een straal van 5 kilometer stort ontzield ter aarde.

Goede oude tijd...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-07-2017 om 12:10

Horzels

Zijn horzels dezelfde beesten als dazen? Mijn dochter krijgt van die beten echt enorme bulten, zo groot als een ei. Eigenlijk was ik van plan om voor de vakantie nog een keer met haar naar de huisarts te gaan om te vragen of hij daar iets tegen heeft. Ook muggenbulten doen gek bij haar (net als bij mij), die veranderen in enorme plakkaten die soms twee weken blijven zitten. Gelukkig hebben we meestal oudste bij ons die meer geliefd is bij steekbeesten maar er niet zo'n last van heeft.

horzels <-> dazen

Nee.

Horzels zijn van de familie Oestridae, dazen Tabanidae.

Dazen zuigen bloed en de beten kunnen inderdaad nogal pijnlijk zijn. Alleen de vrouwtjes doen dat, om dezelfde redenen waarom ook muggen bloed zuigen.
Horzels zijn dan weer berucht omdat de larven parasiteren op levende dieren. Zo legt de paardenhorzel eieren in de neusgaten van paarden. Eens de eieren uitgekomen, eten de larven van het paardenweefsel.

Lusithania

Lusithania

13-07-2017 om 15:46

yvan

Wat kan ik tegen doen?

Mijn gezicht zit onder de jeukende rode bulten, echt veel erger/groter dan gewone muggenbulten.

De afterbyte helpt een heel klein beetje. Morgen mag ik weer, ben benieuwd hoeveel er mogen nog bijkomt.

Tash

Tash

13-07-2017 om 16:23

Even

Je kunt het uitzitten, het gaat vanzelf weer weg of een tabletje antihistaminica nemen, te koop bij drogist/apotheek of een sterkere vorm via de huisarts.
Niet krabben, koelen kan ook verlichten.

@ li, @ Lusithania

@ Li: de concentratie DEET is nog steeds wat ze altijd al geweest is. Het gaat ook nog steeds om hetzelfde product (N,N-di-ethyl-meta-tolueenamide, kortweg: diethyltoluamide). Concentraties hoger dan 50% worden niet aangeraden omdat er daarmee geen bijkomend voordeel te behalen is.

@ Lusithania: dazen worden aangetrokken door beweging, door sommige kleuren meer dan door andere, door zweet, door (lichaams)warmte en door uitgeademd CO2. Ze houden zich vooral aan waterkanten op. Eens ze een potentiële prooi geroken/gezien hebben, kunnen ze die over een relatief grote afstand volgen (honderden meters tot meer dan 1km) en het zijn goede en snelle vliegers... Allemaal niet zo goed voor u, dus.

Schrale troost: eens ze gebeten en bloed opgenomen hebben zijn ze traag. Je kan ze dan makkelijk dood meppen, maar dan is het kwaad natuurlijk al geschied. De beet voel je overigens niet of nauwelijks: ze hebben bijzonder ingewikkelde mondwerktuigen, bestaande uit o.m. een aantal uiterst fijne, vlijmscherpe mesjes die ongemerkt de huid kunnen binnendringen en waarmee ze OOK LICHTE KLEDIJ KUNNEN DOORBOREN.

Dazen zijn vooral overdag actief. 's Morgens vroeg en 's avonds laat zie je ze nauwelijks en ze haten winderig weer. Bij windstil, broeierig weer zijn ze dan weer bijzonder in hun nopjes en zeer actief.

Er zijn in onze contreien drie soorten dazen. De (grote en behoorlijk afschrikwekkende) runderdaas (Tabanus autumnalis) bijt slechts zelden mensen.
De regendaas (Haematopota pluvialis) viseert vooral armen en benen, terwijl de goudoogdaas (Chrysops relictus) doorgaans het hoofd aanvalt.

Aan de adviezen die doorgaans gegeven worden zal u waarschijnlijk niet veel hebben, maar toch:

- Bedek zoveel mogelijk van uw lichaam met niet al te dunne kledij. Dazen zijn minder aangetrokken tot lichte kleuren, meer tot donkere kleuren

- Probeer zware inspanningen (hogere CO2-afgifte, zweten) te vermijden. Deodorants helpen overigens niet om dazen op afstand te houden

- Gebruik een insectenwerend middel: spray, lotion, ... Middelen op basis van DEET werken uitstekend tegen dazen. Ze zijn op het vlak van toxiciteit, teratogeniteit, carcinogeniciteit, ... ook het beste onderzocht en ze mogen geacht worden veilig te zijn.

Als u producten op basis van DEET gebruikt in combinatie met zonnecreme/zonnebrandolie, moet u er rekening mee houden dat DEET de effectiviteit daarvan verlaagt. In dat geval zonnecreme met hogere beschermingsfactor kiezen.

Alternatieven voor DEET:

- spray's, lotions op basis van p-menthaan-3,8-diol, handelsnaam citriodiol, een gesynthetiseerd eucalyptusextract. Vb: Care-plus Natural (verkrijgbaar bij Kruidvat), Mosi-guard

- spray's, lotions op basis van hydroxyethyl isobutyl piperidine carboxylaat, handelsnamen: picaridine, saltidine, vb: Insect Ecran Special Tropiques

- spray's, lotions op basis van ethyl butylacetylaminopropionaat, handelsnaam: IR3535, vb: Parazeet Sensitive Skin, Moustimug Kids.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-07-2017 om 19:04

Grr, gebeten

Geen idee door wat voor insect precies, maar het voelt heel vervelend.

Op een ochtendwandeling door de polder had ik een kniebroek aan, ik voelde dat er iets beet, maar heb niet gezien wat. Thuis zag ik geen teek of zo ( voel je die trouwens meteen? ), alleen twee kleine bijtplekjee. Maar na twee dagen werd het vervelender, het is nu een flinke rode jeukende plek die warm aanvoelt. Vanochtend uit bed viel het best mee, maar nu is het weer flink rood. Wel wat kleiner dan gisteren, maar roder.

Voortaan maar weer een lange broek aan. Vervelend, met dank aan mijn leeftijd zweet ik sowieso meer dan vroeger.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2017 om 21:12

Leuke link

Ik zocht op "lavendel" en kwam zo op deze website. Doe er je voordeel mee

http://www.aromatherapie-info.com/etherische-olie-tegen-ongedierte.html

Tash

Tash

21-07-2017 om 22:12

Wilgenkatje

Koelen, evt smeren met levocetirizinegel/mentholgel (apotheek) en/of een antihistaminica tabletje. Niet krabben.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-07-2017 om 22:15

Nee,niet krabben

En koelen. Ik doe m'n best --

Ik krab niet.....

Niet ..niet niet....arrrgh jeuk...dus wel. Ik heb net zo'n rare bult als wilgenkatje,maar t lijkt wel of ie steeds meer jeukt na een paar dagen. Hij is wat uitgezakt zeg maar. Getsie rotbeest.

Lusithania

Lusithania

22-07-2017 om 09:33

Bijna weg

De bulten (en korstjes) zijn bijna weg gelukkig. Het is bij die ene keer gebleven. Bedankt voor de tips.

Vesta

Vesta

23-07-2017 om 12:54

oordruppels

hier bij dochter ook van die enorme jeukende plakkaten.
Tegen de jeuk gebruikt ze Otalgan oordruppels. De lidocaïne die er inzit is een plaatselijke verdoving. Tegen de ontsteking heeft ze van de huisarts cortisonenzalf met fucidine een ontstekingsremmer met een antibioticum.
Tegen de tijd dat de jeuk weg is en de wond dicht gaan we smeren met littekenzalf van Biodermal om het allemaal iets beter te laten wegtrekken want al die plekken laten wel zichtbare beschadigingen achter.

Als bloedzuigende insecten "komen eten"...

... spuiten ze eerst een kleine hoeveelheid speeksel in, dat stoffen bevat die de bloedstolling inhiberen, zodat de maaltijd zonder "verstoppingen" kan plaatsvinden.

Als reactie op die binnendringende lichaamsvreemde eiwitten stuurt ons immuunsysteem bliksemsnel massaal soldaten, onze witte bloedcellen en lymfecellen, ter plaatse.

Eens op het "strijdtoneel" aangekomen stellen die grote hoeveelheden van een aantal erg complexe moleculen vrij. Die worden samen omschreven worden als "cytokines" of "cytokinasen".

Die slagen er al snel in de indringer te neutraliseren, maar het plaatje heeft een keerzijde: hoge plaatselijke concentraties cytokines zijn niet bijster vriendelijk voor lichaamsvreemde eiwitten, maar evenmin voor lichaamseigen eiwitten.

Er is dus altijd wel wat "collateral damage": lokaal gaat een pak cellen verloren. De afbraakproducten daarvan moeten verwijderd worden en en wat verloren gegaan is moet worden vervangen. Het is een heuse bouwwerf op microscopisch niveau.

Dat merkt men aan de pijnlijke bulten en de jeuk...

Hee Lusithania!

Leuk dat je roeit! Hoe vind je het? Ik roei nu een goed jaar en ben er helemaal aan verslingerd. Ik roei zeker 4 x per week zelf en ben inmiddels ook instructeur. En van de week heb ik nog in het water gelegen omdat ik uit mijn skiffje kukelde door de harde wind ;0)

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.