Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

26-01-2016 om 14:17

Wat helpt nog meer tegen een verstopte neus?

Dochter van 14 heeft een flinke verkoudheid onder de leden sinds vorige week dinsdag. Het lijkt eerder erger te worden dan beter. Ze heeft er flinke keelpijn bij sinds afgelopen weekend en ze hoest ook veel. Ze gebruikt neusspray maar eigenlijk helpt dit niet voldoende, haar neus zit bijna voortdurend dicht waardoor ze door de mond moet ademen en dan weer meer keelpijn krijgt. Gisteravond al van die inhalatiezalf geprobeerd, gesneden ui naast haar bed en een aantal keer gestoomd maar helpen doet het niet echt. Gisteravond had ze ook wel wat verhoging, niet echt flinke koorts.
Wat kunnen we nog proberen en wanneer moeten we evt. contact met de huisarts gaan opnemen?


40er

40er

26-01-2016 om 14:58

hier

Man is van het stomen. Water met salie en rozemarijn.
Tegen de keelpijn saliethee met honing.
Kan verder geen dingen noemen die jij al niet hebt gedaan. Toch misschien de huisarts een bellen?
Beterschap voor haar!

Goudvis

Goudvis

26-01-2016 om 15:00

rode pepers eten?

Vervelend hoor. Van rode pepers krijg je ook een goed lopende neus. Dus pittige dingen eten?

V@@s

V@@s

26-01-2016 om 15:08

wat voor neusspray gebruik ze?

Heeft ze er wel eentje met xylometazoline? En dan in de dosering die bedoeld is voor volwassenen?
En zo ja, gebruikt ze hem goed? En als ze dat met de spray lastig vind dan kun je ook xylometazoline druppels kopen.

V@@s

V@@s

26-01-2016 om 15:10

en pas op met huismiddeltjes

Rode peper, ui etc. irriteren alleen maar. Geeft misschien even een opgelucht gevoel, maar maakt het alleen maar erger.

Dees

Dees

26-01-2016 om 15:13

voornamelijk uitzieken

Xylometozoline neusspray zou goed moeten helpen. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat inhallatiezalf heel goed werkt als je het onder de voeten smeert en daar dan sokken overheen aantrekt. Verder in bed onder het matras bij het hoofdeinde een badhanddoek leggen zodat het hoofdeinde nog een stukje extra omhoog ligt, niet teveel want daar krijgt ze dan weer last van haar nek van.

Verders een lange douche (een niet stomen met van die stoomdruppels die schijnen namelijk te irriteren) en goed uitzieken.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 15:45

dees

Zalf onder je voeten en dan sokken aan? Sorry hoor maar ik neemaltijd de echte neusspray dus niet met alleen zout en goed inspuiten. Werkt hier uren.

Tango

Tango

26-01-2016 om 15:51

Ja, xylometozoline

Die gebruikt ze. Voor volwassenen. Eerst werkte het wel maar nu lijkt het minder goed te werken. Ik weet ook dat het op den duur averechts kan werken, maar volgens mij niet na een week al. Of ze hem goed gebruikt vroeg iemand. Hoe kan je het dan verkeerd gebruiken?
We kijken het vandaag nog even aan en anders bel ik morgen de huisarts. Gaat erg lang duren zo en ze mist ook veel op school op deze manier. Gisteren wel naar school geweest maar vandaag weer thuis. Ze is zo moe en futloos.

Camilla

Camilla

26-01-2016 om 16:26

tips

Xylometazoline mag je maar een week gebruiken, anders werkt het zelfs averechts.
Stomen moet je echt een paar keer per dag doen, 'af en toe' helpt niet genoeg.
Een hoestdrank (voor vastzittende hoest) nemen voor het hoesten.
Een dik kussen, of twee kussens gebruiken in bed. Doordat je hoofd wat hoge ligt, loopt alles niet zo vol en vast.
Wat wij fijn vinden bij keelpijn is de 20 kruiden korrelthee van Zonnatura en dan vier schepjes in je theekop, die laat een laagje achter die je keel verzacht.

Marie

Marie

26-01-2016 om 16:26

vies vraagje

Even een vies vraagje. Produceert ze groen/geel of helder snot?

Groen is namelijk een teken van een ontsteking. Bijvoorbeeld voorhoofdsholte of bijholten.

Is gemakkelijk zelf te testen. Met vingertoppen tikken tegen kaak of voorhoofd, voorover buigen, onder water zwemmen = pijnlijk?
Dan grote kans op voorhoofdsholte en/of bijholtenontsteking.

Dan wil neusspray inderdaad wel eens niet afdoende helpen. (Been there, done that...). Niet iedereen krijgt dan overigens koorts (had ik ook nooit en toch jaaaren last van bijholtenontstekingen gehad).

Voor de keel adviseer ik Trachitol zuigtabletten.

Zoutoplossing in de neus kan ook helpen, ik krijg daar een verstopte neus van.....

Zelf had ik altijd baat bij de "antibioticakuur" van VSM, die helaas al een aantal jaren uit de handel is.

Charis

Charis

26-01-2016 om 16:34

Al na vijf dagen

Tango, xylometazoline kan al na vijf dagen leiden tot het zogenaamde rebound-effect. Dit spul vernauwt de bloedvaten in het neusslijmvlies, hierdoor krijg je dus lucht. Maar na langer gebruik (langer dan vijf dagen volgens de bijsluiter) gaan de bloedvaten juist verder openstaan zodra het middel uitgewerkt raakt en wordt het slijmvlies nog dikker dan daarvoor. Je neus zit dan verstopt door het middel dat je gebruikt, niet per se meer door je verkoudheid.

Je hebt dan weer neusspray nodig om de boel open te krijgen en voilà daar is je vicieuze cirkel. Ik zou er meteen mee stoppen.

Heb je geprobeerd te spoelen met zoutwateroplossing ter verlichting? Eventueel kun je hiervoor de Rhino Horn gebruiken, die schijnt goede resultaten te geven. Beterschap voor je dochter!

Tango

Tango

26-01-2016 om 21:04

Hmm

Wordt hier niet echt wijzer van. De een zegt niet stomen want dat irriteert juist, de ander zegt veel stomen. Zoutwateroplossingen vind ik persoonlijk nooit helpen. Ik heb nog wel zo'n zoutoplossing staan in sprayvorm. Kunnen we natuurlijk nog proberen maar of het effect heeft?
Ik ga toch maar morgen eens bellen want dit schiet echt niet op zo. Meteen stoppen met de neusspray vind ik nu geen optie, want dan krijgt ze alleen maar meer keelpijn en slaapt ze ook niet natuurlijk.
Eerst nog maar even stomen en dan slapen.

bieb63

bieb63

26-01-2016 om 21:44

snuiten

Snuit ze goed?? Als je neusspray gebruikt (de 'echte'), dan moet je wel zorgen dat je neus (en daarachter) zo leeg mogelijk is. Dus eerst alle prut er zoveel mogelijk uit, en dán pas sprayen/druppelen. Dus niet snuiten alleen vanuit je neus, maar proberen 'van achteraf' te snuiten, dus kracht dieper kracht zetten (weet niet of je begrijpt wat ik bedoel.... )

GS

GS

26-01-2016 om 22:38

ondersteboven

Ik grijp bij verkoudheid en griep altijd naar neusdruppels/spray, de enige echte zullen we maar zeggen. Hoe je 'fout' kunt sprayen? DOor niet eerst je neus zo leeg mogelijk te maken voordat je sprayt, zoals mijn voorganger hierboven al aangaf. En wanneer het je keel in loopt. Bij sommige verkoudheden (heel gek het verschilt echt per griep/verkoudheid) moet ik ondersteboven hangen om het echt mn neus in te krijgen in plaats van mn keel. Je moet ook wat geduld hebben om het in te laten werken. Je voelt het dan gewoon prikken/tintelen.

Dees

Dees

27-01-2016 om 07:34

Jamie / Tango

Ik heb het over inhallatiezalf en niet over neusspray.
De inhallatiezalf is voor bij de neusspray niet als vervanger.

Tango
De neusspray mag je niet meer dan 5 dagen gebruiken daarna mag je het een paar dagen niet gebruiken, staat volgens mij ook in de bijsluiter. En stomen kun je ook zonder hulpmiddeltjes(druppels Enzo), gewoon in de douche ventilator uit, eerst pa en ma douchen en dan dochter douchen en heeft ze flink wat stoom.

www.thuisarts.nl is de website van de huisartsen, mijn huisarts verwijst ons altijd naar die site voor extra informatie.

annie

annie

27-01-2016 om 07:44

gewoon?

Gewoon goed uitzieken?
Veel rust, heel veel drinken, (thee) extra fruit, slaap, hygiene.
Snoepjes tegen de keelpijn (maakt niet uit wat, gewoon drop is prima) en neus snuiten doe ik zelf niet.

Tango

Tango

27-01-2016 om 11:03

Beter

Vanmorgen lijkt het iets beter te gaan. Minder keelpijn, neus ook minder dicht. Ze is het 4e uur naar school gegaan, daarvoor had ze 2 uur gym en 1e uur aardrijkskunde.
Gisteravond dus nog gestoomd met stoomdruppels. Stomen in de douche werkt hier overigens niet. Ik zou niet weten hoe ik de ventilator uit moet zetten, deze gaat namelijk tegelijk met het licht aan.
In bijsluiters zie ik overigens alleen maar staan dat je de Xylo-neusspray niet langer dan een week mag gebruiken en daarna contact met de huisarts moet opnemen. Gelukkig wordt het nu minder en gebruikt dochter ook minder neusspray. Heb haar voor de zekerheid ook maar de lichtere, kinderdosering gegeven.
Bedankt voor al jullie tips en meedenken!

Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2016 om 12:14

Symptoombestrijding

En nog riskant ook als je zo'n spray gebruikt. Er raken mensen 'verslaafd' aan. Lekker laten uitzieken en geduldig wachten op een verkoudheidsvaccin.

Het lijkt me leuk om te zien wat die antivaxxers doen als er een effectief verkoudheidsvaccin op de markt komt!

Hier een zoon

die al vanaf half december aan het snotteren is. Nadat hij verhoging kreeg heeft hij een antibioticakuur gekregen. Dat heeft niet afdoende geholpen.
Tips van de huisarts:
neus ophalen is beter dan neus snuiten.
zoveel als mogelijk gewoon blijven bewegen
voldoende water drinken
evt. hoofdeinde iets omhoog
evt. bij slapen gaan zoutoplossing, zodat men makkelijker in slaap kan komen

Helaas heeft hij nog steeds last van zijn verkoudheid, maar alle tips verlichten het wel iets.

Tango: fijn dat het iets beter met dochter gaat. Hou er rekening mee dat ze nog heel lang moe kan blijven. Mijn oudste heeft 3 weken niet naar school kunnen fietsen, omdat hij anders te moe voor school was. Gymmen doet hij sinds deze week pas weer. Kijk dus wel uit dat ze niet te snel te veel doet. Uitzieken is met deze verkoudheid/griep blijkbaar echt belangrijk.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-01-2016 om 09:38

Toch even naar de dokter

Onze zoon (16) was laatst ook ongebruikelijk lang aan het snotteren, hoesten en vooral met heftige keelpijn en hoofdpijn erbij heb ik hem langs de dokter gestuurd. Die heeft hem bloed laten prikken, en daar werd bevestigd wat hij dacht: Pfeiffer (of in ieder geval 'een recente pfeiffer infectie doorgemaakt'). Gelukkig is het ergste alweer over (zoon beweert dat hij weer alles kan) maar we weten nu dat we het in de gaten moeten houden.

Hortensia

Hortensia

28-01-2016 om 09:54

ook hier...

Zoon en ik zijn al sinds de feestdagen aan het sukkelen. Hoofdpijn, keelpijn, hoesten, verstopte neus en bij mij een spoedkuur wegens dreigende luchtwegontsteking.
Ik ben nu alleen nog maar kortademig en schor, maar zoon kampt met een verstopte neus.
Ik heb hem xylometa-dinges gegeven met de dringende waarschuwing die niet langer dan een week te gebruiken, maar eergisteren meldde hij dat het flesje leeg is en dat hij nog steeds verstopt zit. Verdorie!

Zout water, stomen (helaas niet in de douche wegens ventilatie, maar boven een teiltje met een handdoek - ellende!) en zo helpt niet, zegt hij.

Hij staat niet bepaald open voor alternatieven dus ik heb hem verboden voorlopig xylodinges te gebruiken (riisico bestaat dat hij het van zijn zakgeld gaat kopen) maar ben nu verder op zoek naar alternatieven die wél werken.

Hortensia

Google eens op Capsinol!
Ik stuitte daar gisteren op toen ik iets zocht tegen migraine. Capsaïcine (stofje uit rode pepers/cayennepeper) lijkt goed te werken bij verstopte neus en aanverwante problemen. Het is geen homeopathisch zweefmiddel hoor (daar ben ik helemaal niet van), er is onderzoek waaruit blijkt dat het significant beter werkt dan een placebo. Steeds meer KNO-artsen schijnen het te adviseren.
Het mooie is: je raakt er niet aan verslaafd zoals bij xylometazoline. Het kan flink prikken, schijnt, maar doet geen kwaad.

Heb wel ergens een klokje horen luiden over capsaïcine en astma....weet niet precies hoe het zit, maar het zou kunnen dat mensen met astma het beter niet gebruiken. Kortom: je moet ff eea uitzoeken, maar misschien is capsinol wel een oplossing.
Heb het zelf nog niet geprobeerd, ga het gauw bestellen.

annie

annie

28-01-2016 om 10:20

hoge verwachtingen

Het is een infectie. Een neusspray lost die niet op, uiteraard niet.
Het enige dat een neusspray kan doen is *mogelijk* wat symptoomverlichting geven. (Net als stomen, en, en) En het houdt de economie goed draaiende natuurlijk.

Verder is het gewoon vervelend (heb er vaak last van) maar het hoort er gewoon bij. Verhoging is ook prima, teken dat je lichaam effectief aan de slag is virus te bestrijden.

Hortensia

Hortensia

28-01-2016 om 10:52

Capsinol

Kind geeft aan verlichting te krijgen van pittig eten, dus dat zou 'm wel eens kunnen zijn!

Tango

Tango

28-01-2016 om 10:54

Hoesten

Heb net even met de assistente van de huisarts zitten bellen. Met name het hoesten is nu het probleem. Ze hoest veel waardoor de keelpijn steeds weer terug komt. Omdat het verder wel iets beter lijkt te gaan, ze geen koorts heeft en nog wel kan slikken e.d. vond de assistente het niet nodig dat ze langs kwam. Wel heeft ze codeinetabletjes voorgeschreven voor de nacht. Zal w.s. ook al een heleboel schelen, want dan slaapt ze beter en is ze hopelijk 's morgens wat fitter. Vanmorgen twijfelde ze namelijk alweer of ze naar school zou gaan want veel gehoest vannacht. Ze is toch gegaan en kijkt hoe lang ze het redt.
Het blijft natuurlijk ook een puber, dus eigenwijs. Gisteren moest ze perse naar school en 's middags met een vriendin afspreken terwijl ze vandaag 2 proefwerken heeft. Vanmorgen kon ze dus opeens niet naar school want te weinig geleerd. Tja, jammer dan, vond ik. Ik had haar al gezegd om gisteren thuis te blijven. Gelukkig zag ze zelf ook wel in dat ze niet steeds om de dag thuis kan gaan blijven en dat ze het anders aan had moeten pakken. Pubers, ze moeten ook nog een hoop leren

Paddington

Paddington

28-01-2016 om 11:25

Zuigtabletten/snoepjes

Iets van pectolan of vicks. Werken tegen de verstopte neus, helpen tegen het ergste hoesten en werken verzachtend voor de keel, daar je blijft slikken.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2016 om 11:51

Hortensia

Geef hem/haar een handje rode of groene pepertjes.
Natuurlijke remedie!

Hortensia

Hortensia

28-01-2016 om 12:54

Hij is royaal met sambal

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2016 om 13:28

Hortensia

Ik heb er hier een die 5 (vijf!) soorten sambal tegelijk op z'n brood smeert. (en verder niks)

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 15:05

tja

'Het enige dat een neusspray kan doen is *mogelijk* wat symptoomverlichting geven. (Net als stomen, en, en) En het houdt de economie goed draaiende natuurlijk. '

Dat klinkt inderdaad allemaal heel dom maar als je symptoom is dat, zodra je gaat liggen er heel langzaam zich een druppel gaat vormen bovenin je neus die al groter en groter wordende zich langzaam naar je neusgat verplaatst en je daardoor niet slaap ben je toch énorm blij dat die xylomethadinges dat allemaal voor een uur of 8 tegenhoudt.

Vroeger maakte ik zelf neusspray van zout en water maar toen ik er achter kwam dat zo'n flesje mij aan mijn broodnodige slaap kon helpen staat er altijd zo'n flesje spray op voorraad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.